Renovatie '74 Enfield Bullet 350


Super info!! :Y

full


Zo staat ie er nu bij. Frame ga ik eerst goed wassen, beetje schuren en herspuiten zodat alle roest weg is. Daarna kan de heropbouw beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Er zitten eigenlijk drie knikken in, ofwel één deuk, het is maar hoe je het bekijkt :)

Hoe dit komt, ik heb werkelijk geen idee. Er is ook helemaal niets aan het frame te zien, de verf is ook niet gekraakt ofzo. Het frame is wel al eens herverfd geweest. Ik vermoed dus dat die deuk er al enig decennium inzit. Ik weet nog niet of ik er wat aan ga doen. De balhoofdhoek is ongewijzigd, de deuk is een kleine 5 millimeter diep. Het effect hiervan zal zijn dat de wielbasis enkele millimeters korter is geworden. Koud richten is geen optie, en laten richten wordt meteen heel prijzig.

full
 
Als de balhoofdhoek nog goed is dan moet je er niks aan doen.
Het verschil in lengte is met zulke flauwe knikken te verwaarlozen.
Hooguit enkele tienden van een mm.
Leg er maar een ijzerdraadje in in trek dat vervolgens strak. Dan zul je dat zien.
 
Laatst bewerkt:
Zoiets zal het vast wel zijn.
Maar als de geometrie ongewijzigd is en er zitten geen scheuren in, dan zou ik me er verder niet druk over maken.
Tank erop en rijden
 
Maar waarom zou je een motor renoveren en dan meteen het eerste de beste ding al laten liggen? Het frame is toch de basis?
 
Is het frame over de lengte wel recht?
De mijne was ook niet helemaal recht als je er langs keek spoorde dat ook niet helemaal rijend merkte je dat niet later heb ik dat gericht
met wat balken en potkrik en een smalle steeg (het huis van de buren is 5 cm opgeschoven Ha)
 
Het staal van die frames is erg zacht en met een stevige bankschroef, werkbank,koevoet en een paar klosjes hout (om deuken te voorkomen) prima zelf te richten.
Met een potkijker in een steegje kan natuurlijk ook.
 
Maar ga je dan het staal niet extra gaan verzwakken, zeker wanneer je dat koud gaat richten? In de lengte ziet het frame er (met blote oog) recht uit.
 
De frames zijn inderaad erg zacht. Ik vraag me af of ze dat met opzet doen om breuken te voorkomen door het Indiase gebruik, of dat het gewoon kwalitietsdefect is..
 
De frames zijn inderaad erg zacht. Ik vraag me af of ze dat met opzet doen om breuken te voorkomen door het Indiase gebruik, of dat het gewoon kwalitietsdefect is..

Nee hoor de kwaliteit is afhankelijk van wat voor schip er op strand gesloopt word tenminste dat gerucht gaat (heb je trouwens de lasnaden wel eens bekeken)
 
Natuurlijk is zoiets te richten, er zijn ook speciale bedrijven voor. Ook voorvorkpoten worden vaak gericht maar dit kun je heel eenvoudig zelf.
Ik heb vrachtwagen chassis gezien die compleet in een z-bocht stonden en die worden ook gewoon gericht ( bij Terborg in IJsselstein.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan