Rondje Baltics en Balkan

pdv_moto

Mooi Weer Rijder
Donateur
20 sep 2013
10.037
5.429
Ben weer begonnen aan rondje.

Plan is ongeveer dit (met al wat amandementen erin)
Screen%2BShot%2B2017-03-24%2Bat%2B17.30.32.png



Hiero Tzt het Verslag van dag 0 (Duitsland, zoef) en dag 1 (tot aan Gdansk).

Ook semi-live te volgen hier:
http://myadventure.bike/Trips/390


Ik weet dat telegramstijl-notities aanleiding geeft tot vlammen, dus ik maak mn aantek wel op een textfile.

Tot nu toe heel mooi rijden.
Rest later.

Edit: nu eens uitwerken...

Reisdag 0: Sprintje. Was een ietwat laat vertrek.
Eerst zegt de baas/klant: meetinkje met leverancier en team.. nah. ok dan.
bijkt dat daar ook een soort lunch-overleg aan vastzit.
Veel te laat op de motor dus. Vergeet ik ook nog Ramblr aan te zetten, dus geen detail-trace van die route.

Gelukkig goed weer.
Bij Enschede Duitsland in.
Redelijk doortiefend, met helaas nog steeds het gebruikelijke oponthoud bij Gohfeld en Oyenhausen.
Uiteindelijk besluit ik toch de gok te wagen en door te sprinten tot in Poland
Ik had al wat hotel-nrs in mn telefoon. Vlot geregeld. En nog met 20:00 binnen ook. Mooi Begin.

1e overnachting lijkt succes: OK hotel, OK wifi en OK ontbijt.
de verdeelstekker met 2x USB en 2x 220V komt goed van pas.



Goed Slapen, en lekker op tijd weer op.

Reisdag 1: Vrijdag, Relaxed naar Gdansk.

Ik had gevoel dat ik weer op Schema lag en de afspraak met oud-collega in Warsaw was een week opgeschoven. Dus ik had even lekker de tijd. Relaxed over 2baans wegen door Polen.

Mooi Rijden, en niet al te druk.
Obligate Fotos van koolzaadvelden.
33798242523_5fdd73df2e_b.jpg

Duitse collega, notabene woonachtig in Munchen, informeerde meteen of ik in D was... hehehe.

Bij het eerste grote Hotel-ik bord denk je: Hollandse self-kick-eigenaar?
33801858123_06c41b167a_b.jpg


En even bij de poland-kenners informeren: wat zijn dit voor apparaten?
Wemelt er van in N-Poland:

Soort meetapparatuur? Tolpoortjes?

Met Etenstijd in Gdansk (Danzig, voor mn Duitse Collegas)
Even door de Altstad gelopen. Veel bouwput, maar gaat wel mooi worden.
o.a. deze schaduw gezien:
34502379581_aa3116eb7c_b.jpg


Lekker gegeten aan oud haventje,
en savonds vanuit hotel dit uitzicht op een "dutch wheel", The Gdansk Eye:
34502379041_0c4ac4901a_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dag 2: Zaterdag 13 Mei, Gdansk tot Kaunas.

mix van Stau (Polsku: Korek), lege poolse Autobahnen en Prachtige rijwegen.

o.a. dit:
33823004533_d40cd4d101_b.jpg


En in Lithuania gratis wifi (werkt niet ...??? )

34591763016_88806e521b_b.jpg


Edit: uitwerking...

Doel was "Kaunas", en dat moest ruim kunnen in een dag.
Weer was Prachtig, dus na lekker ontbijt ging ik relaxed op weg.

note: op slechte weg in BBK hoorde ik mn plastic al piepen.. dit nieuwe model heeft toch wel errug light plastic. Heb ik hier en daar een koffiehoutje tussen gezet om trillen/schuiven/klepperen wat te minderen. Wie weet help het.
(even foto van zoeken)

Blijkt dat N-Poland op Za-ochten nog flink vol te zitten: Dichtgeslibte 2baanswegen en Autobahnen in aanleg zorgen voor de nodige wacht-momenten. Maar soms ook weer onverwachts een lege Autobahn voor jezelf. Even de motor uitlaten, ook wel eens lekker.

Eenmaal buiten het dichtbevolkte deel is het wel lekker rijden (zie bv foto hierboven),
Ook weer nieuw woord geleerd: Koleiny. Als je dit bord ziet is het serieus.
34591644796_b3567a08fa_b.jpg


En als ze aan het werk zijn, dan pakken ze dat ook groots aan;
Zo'n autobahn (waarschijnlijk EU geld) wordt breed aangelegd:
33822912123_910d1fd47b_b.jpg

Soms doet het pijn aan je ogen om te zien hoe het mooie land opengelegd is.
Hopelijk komt er iets moois te liggen.


Soms sta je dan ook 10min voor een een-baans-wegwerk-stoplicht.

Dit soort wegwerkzaamheden zouden een terugkerende ergernis in de route worden: o.a. in Romania weer...

Polen is een ooievaarsland:
34502275461_f8072722b4_b.jpg


En al die akkers leveren .... vliegen. Ook een terugkerend item op deze tocht.
Elke tankbeurt even inweken en afpoetsen.
34591758936_f784b8f9e0_b.jpg


Om 1700, ruim op tijd, een leuke B+B gevonden, met zelfs nog een NL-link.
En, alweer een trend voor deze rit: een Etno-restaurant op loopafstand.
De locale specialiteit is Cepelinai (Zeppelin)
Of ik er 1 of 2 wilde, hintend dat de normale portie wel 2 was...
ikke voorzichtig: "Start with 1?"

Dat ziet er zo uit:
34606121666_9624ee95bf_b.jpg


En 15min later (burp) :
33804346514_7f5973f56d_b.jpg


En de rest vd trip nam ik me voor om zo "etno" (lokaal) mogelijk te eten.

Goed geslapen, en lekker vroeg weer op de motor.
Ik had ontdekt dat ik met de "Riga Marathon" de stad zou inrijden, en ik wilde eigenlijk wel op tijd zijn voor de 12:00 social-lunch. Die Rennersroute even verkend, en ik dacht dat ik daar wel omheen zou kunnen...
 
Laatst bewerkt:
Dag 3: Tot aan Riga, dan even werken.

Kwam dit tegen: moest direct aan Diekooi denken.
Omgedraaid en even stilgestaan.
34484933132_49c38b6a43_b.jpg


Edit: het verslagje..

dus... Lekker vroeg uit de veren om de drukte voor te zijn.
Vriendelijke dochter vd B+B had zelfs een ontbijtpakettje voor me klaargemaakt.

Sprintje richting Riga.
Naarmate ik dichterbij kwam nam het verkeer toe, maar gelukkig geen echte file gehad.

Wel even het monument gespot (foto boven), en minuut stil gestaan - Diekooi !!

Stad in via een noordelijke lus: was geen probleem. Marathon liep zelfs even op de tegemoetkomende baan, maar gaf totaal geen overlast. Gezellig zo'n lokaal evenement.

Op tijd in hotel, en ik mag de motor op de brede stoep voor het hotel parkeren, gratis zelfs (hey, geen foto van genomen?). Uitpakmoment:
33804493064_b5627f3b95_b.jpg


Lekker op tijd voor de informele lunch-meet, voor deel "the usual suspects" waarvan ik al kan voorspellen waar ze over gaan klagen. Gelukkig was het Riga-event een mix van verschillende groepen en daardoor extra interessant. Verfrissend.
Middag Leuke workshop + discussies. Verademing om eens nieuwen/onbekenden in het groepje te horen.
Go Baltics!

Social-Dinner: ging ik bewust tussen de Latvians zitten. Na paar minuten merk ik dat ze wel erg russisch klinken. Blijken mn 5 tafelgenoten allemaal latvians van russische ouders te zijn. Riga zit immers vol met achtergebleven russen. Geeft niet, ik kan ook "Zsdarovje" zeggen (translate: здоровье).

En Nuttig: op Woensdagavond nog etentje gehad met een lokale startup, en die weer even laten praten/mailen met een gelijksoortig bedrijf uit Slovenia. Altijd leuk om te zien hoe middelgroten bedrijfjes zelfde probleem op bepaalde, slimme en efficiente, manier proberen op te lossen. Leuk!

Helaas: bij aankomst blijkt hotelbar al om 22:00 dicht, en rondom ons hotel is niet zo heel veel open (niets dus, op 1 keldertje na) en zo eindigen we op een of ander manier weer met "the usual clique" in een best gezellige kelder-bar. Alleen... weet ik van de meesten al wat men wil drinken (2x Guinness, 1 G+T, 1x Fosters, or similar "cold beer", en 1x een lang keuzeproces dat zal eindigen in een alledaagse schotse whisky, bv Johnny Walker Black label). Zelf doe ik rustig aan mee met "a Heineken please", je blijft hollander he.

Damn: ook die Bar gaat om 23:59 dicht, en zal ook op Maandag En Dinsdag avond gesloten zijn. WTF ?????

anyway: drie werkdagen voor de boeg.
 
Laatst bewerkt:
Montenegro, Bosnia en Hr coast staan op de wensenlijst. Komen ook keer aan de beurt. Maar allerlei afspraken en werkstuff limiteren mijn schema.
 
Waarom deze reis Pieter?

niet lachen; T'is Werk.
ik geef hier en daar wat presentaties.
en ik werk onderweg remote af en toe wat uren voor een goede klant.

ik loop alleen achter met schrijven. Wellicht straks na eten even bijwerken.
 
Grappig.
Jammer dat je niet doorrijdt naar Tallinn, nu je er bíjna bent!

Interessante combi, Baltische Staten en Balkan.
Behalve dat iedereen de 2 termen vaak door elkaar haalt omdat ze ongeveer hetzelfde klinken, zijn ze heel erg verschillend.
 
dat heb je met werk-trips. je moet Werken.
ik loop alweer week achter met verslag.
Eventueel te volgen op "myadventure.bike": PG and OUG tour 2017. It is Business.

Even placeholders aanbrengen, dan vul ik later de notities wel in.

Edit..

4e reisdag was 18 Mei: Riga terug naar Kaunas.

Eerst paar uur gewerkt. moet ook gebeuren. valt wel mee.
Dan weer lekker op de motor.

Volgens de stationfinder-app en de websites waren er geen Shell-stations in de Batltics, maar wie schets mijn verbazing als ik kort na elkaar twee shell-stations spot.
De 1e is nog in aanbouw, plastic zat er nog omheen:
33895773034_6c11031fc5_b.jpg


Het 2e station was al wel open, maar kon pas vanaf 1 Juni shell cards accepteren. Jammer. Volgend jaar?

Jurmala, de "badplaats" van Riga staat bekend om zn schildpad. Obligate foto (heb ik zelfs 100m voor moeten lopen, warm!):
34738170895_f448b2fc13_b.jpg


Verder is dat jurmala blijkbaar een afgesloten gebied, soort eiland, met ... "rekeningrijden" (hey, geen foto van genomen?). Paar euromunten om de oude Russische pre-sovjet en sovjet-grandeur te bekijken.


Land zelf, tenminste ten zuiden van Rig, is Vlak. Soms bos, soms akkerland.
Wegkwaliteit varieert, soms erg slecht. Ben zelfs 1x omgedraaid, want de weg veranderde van asfalt in gravel.
Wilde riviertje volgen, maar ben bij Kalmciems omgedraaid (best een grijs stadje trouwens, zo vlakbij de bruisende hoofdstad): PG and OUG tour 2017. It is Business.

check wiki etc.. Baltics waren indertijd ook "graanschuur" van rusland + sovjets, en omstreeks 1900 sterk geindustrialiseerd (havens, spoorlijnen, industry). Onze rondleiding ging ook deels over Art-Nouveau uit pakweg 1880, en deels over de zingende revolutie van 1991. De gids had als jonge moeder ook mee staan zingen in de menselijke keten. Altijd indrukwekkend om te horen (onze Tallinn-organisatrice had indertijd soortgelijk verhaal, alleen was zij direct daarna ontsnapt door met een Finse bankier te trouwen).

Maar waar ik daarna reed: overal mooi, en redelijk rustig . Dit soort landschap:
34575985542_c02cbb5bd2_b.jpg


Kwam trouwens ook nog wat artwork tegen
34738182405_5f47457b3d_b.jpg


En eenmaal weer in Lithuania, reclame voor de locale keuken:
34738185955_54a6ca94a4_b.jpg


Ik besloot om de zelfde B+B te bellen (toch wel moe van 3 werk/feestdagen), en bij het zelfde lokale "etno" restaurant te gaan eten. Maar dit keer iets gevarieerder.
34708912186_8a2d97c25e_b.jpg


Edit, note to self: stop met dat aziatisch/amerikaanse gedoe van eten-fotograferen.
Shock: in Slovenia bleek de ontbijt-Teevee een NL kookmonster te tonen met lokale ondertiteling. ik wist niet wat ik hoorde, en het fietsende NL-echtpaar ook niet. Later.
 
Laatst bewerkt:
5e Reisdag: Kaunas - Warsaw.

Bossen in Lithuania en Poland,
Heerlijk rustig, mooi rijden.
wel verraderlijke speed-bumps in Lithuania,
een bijna-mislukte foto van grensovergang Lith-Pol,
En extra omweg in Poland omdat ik te vroeg op bestemming was...

Prima Rijdersweer, en flink genoten.
s Avonds met oud-collega (woont+werkt nu in Polen) een sightsee-tour van Warsaw gedaan.

hier een foto van zo'n speed-bump:
34371451460_0161621520_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
6e Reisdag: Warsaw to Popgrad.

Door Polen en 1e stukje Slovakia.

Gelukkig redelijk rustig op Zaterdag, op paar stadjes na: als er ergens markt is in Poland dan is het druk.

Binnenrijden Slovakia : 1e paar kilometer weg was van zeer slechte kwaliteit, daarna beter.
En eindelijk weer eens wat heuvels en bochten:
33970920283_320e52aa84_b.jpg


Ook nog een oops-moment (maar viel gelukkig mee.. )
33937830054_2d0e6fa99b_b.jpg
 
7e reisdag: Popgrad to Zemun: door Slo, Hun en snelweg naar Belgrado.

Een Zondag.

viel vooral op: best rustig in Slovakije en Hungarije.
in Slo houden de locals zich toch wel "Religieus" aan de Vmax in bebouwde kom. zouden die politieautos dan toch helpen?

Hongarije: vlak land (tenmisten waar ik doorheen moest), maar non-snelwegen zijn van matige kwalitiet dus het blijft interessant rijden, oppassen.

Schengen-exit into Serbia: 20min en 30min wachttijden.
maar de noordelijke rij, Serbia uit, was nog veel langer.

Maandag gewerkt.
 
Laatst bewerkt:
8e Reisdag: Dinsdag.
Werk afgeraffeld om zo vroeg mogelijk de bergen (heuvels) in te kunnen gaan, voor de verwachtte "thunderstorms" uit.

deels gelukt:
Die thunderstorms zijn erg mooi, van een afstandje.
Ik heb er uiteindelijk in paar uur tijd 3 over me heen gehad.
Waren wel erg Kort-maar-Heftig. Maar vooral "Heftig", en nat.

En soms heb je dan weer even mooi weer, maar komt er een riviertje de weg afstromen.
En tussendoor heb je dan ook weer stukken die nog kurkdroog zijn.

sfeerimpressie, vanonder de kap van een tankstation:
34458200170_7eafe215d7_b.jpg


en na inchecken hotel, toch nog even een "mooie" foto ..
34808195226_8615861830_z.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volgende reisdag zal Vrijdag zijn (ik typ dit op donderdag):
Oostelijk richting de Donau. Moet nog uitzoeken welke brug/dam ik over wil.
 
Grappig.
Jammer dat je niet doorrijdt naar Tallinn, nu je er bíjna bent!

Interessante combi, Baltische Staten en Balkan.
Behalve dat iedereen de 2 termen vaak door elkaar haalt omdat ze ongeveer hetzelfde klinken, zijn ze heel erg verschillend.

@ choco, Klopt. Maar de inwoners houden Baltics en Balkan goed uit elkaar hoor.
Tallinn: ben ik al paar keer geweest, zonder + met motor. Is best Touristisch geworden.
motorexpedities in 2014 : pdv_moto in "reisadviezen oost europa gevraagd."
en 2016: pdv_moto in "Gaan we weer... Finland - Bulgarije - no..."

Dit jaar sloeg ik Finland over, te druk. Hopelijk volgend jaar weer.
 
Laatst bewerkt:
Mooie reis hoor!
Als je dit kan combineren met werk, wat wil je dan nog meer! :]


klopt: ik heb geluk.

Maar tijd, tijd, tijd.
(zit nu ook weer hiero te typen omdat geen zin om saai werk aan te pakken)
Ik moet nu vaak wat "jakkeren" om afspraken te halen. Dit weekend bv voel ik me verplicht om Zondagmiddag (eind vd middag) in Bucharest te zijn voor een social-dinner, en Ma + Di moet ik wat werken, Plus Di-avond een presentatie geven. Dan Woensdag-weer "rap-rap" naar volgende bestemming.
Oorspronkelijk had ik wat meer tijd gepland om in Romania rond te rijden: nog zoveel bergen daar.
En een eeuwig opgeschoven plan om eens langs de Croatian-Coast, en/of via Bosnia (Sarajevo) terug te rijden staat ook onder druk. Volgende keer dan maar...
 
Laatst bewerkt:
Lekker Gereden!

wel een hevige bui, geen onweer. Te laat met regenkleding, want in 1min alles zwaar nat.
Gelukkig maar even en daarna weer drooggewaaid. Oef.

Rijden in heuvels (en de rest) van Serbia is mooi, hoewel soms rommelige wegen.
geen paard+wagen gezien, maar wel af en toe een opa met tuinbouwtrekkertje voor een karretje. Niet al te brede tweebaanswegen, dusTrucks moeten er voor remmen, en result is flinke file...
Route van Golubac naar Kladovo is een echte aanrader: langs de Dunav/Danube/Donau.
34745249142_346c9d7eb0_z.jpg


Hotel in Kladovo is wel bijzonder: echte Yugo-Nostalgia. jaren 60 bouw, oud+non-english-speaking ppl, oude sleutels, oude telefoons, bijzondere gangen, stroef booking/inchecken, maar personeel bedoelt het goed. Mooie ervaring.
Hotel Derdap. Voorlopig een Aanrader!
Benieuwd hoe ik hier morgen over denk na nacht + checkout.

Edit: prima ontbijt, met special-mention voor de Excellente coffee (het is een bepaald model machine die ze daar in Serbia hebben, lekker!), en efficiente checkout. Aanrader dus.
 
Laatst bewerkt:
Aantek 10e reisdag.

Wel Prima gereden, maar slechte wegen en paar keer bijna en paar keer helemaal Nat.

Door de regen te proberen te ontwijken ook nog "van de route af", hoewel ik geen vast plan had toch niet helemaal gegaan zoals ik wilde.
(ja: droog proberen te blijven... de regen zou noordelijk langs/weg moeten drijven.. niet helemaal dus)

Beste sfeerimpressie: Blauwe lucht vooruit en Grijs in de spiegel...
34539406050_61d9ccca6f_z.jpg


Detail..
34083528584_fc1fe225c6_z.jpg


Wegkwaliteit is, zodra je van de hoofdwegen af bent, Dramatisch: Pokdalig beton. Af en toe stukje grind/onverhard. Erger dan ik me herrinner van 2014. Tip (net als in 2014): blijf achter een local hangen: je ziet dan het koekblik schudden bij grote oneffenheden, en de local zal afremmen als er grind om het hoekje ligt.
Ja, dat helpt, bv hiero... 10cm drop en dan 50m grind...
34763993382_eb07958551_z.jpg


ik heb nu meer trillend plastic, en hier en daar een koffie-houtje ertussen gezet tegen het lawaai, maar nog niet alle bronnen van trilgeluid gevonden. ik hoop dat alles blijft zitten, maar dit beloofd nog wat voor komende jaren.
Dit plastic is duidelijk te licht voor wat ik doe..

oja: de lamp (dimlicht) natuurlijk ook stuk bij 15.000km..
Waarom kan hier ook standaard geen LED op...
verkeerde zuinigheid van BMW: te licht plastic, en gloeilampje... zucht.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan