Ketting draait stroef rond

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo,

Ik was de motor (Kawasaki ZZR600 uit 1995) aan het wassen en daarna ging ik nog even de ketting stellen. Ik had de ketting gesteld en alles weer vastgedraaid en liet het achterwiel een aantal rondjes draaien om te kijken of het goed zat.

Ik kan het achterwiel makkelijk ronddraaien met de hand behalve op een klein stukje..
Als ik de band dan +/- 15cm op en neer willen bewegen dan voel ik een stroef punt en op dat moment staat de ketting opeens superstrak en is die speling die er op hoort te zitten ineens weg.. Als ik ff verder doordraai gaat het opeens weer soepel en is de speling weer terug.

Iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik het kan oplossen?

MVG
 
Deze rubbers?
https://www.google.nl/search?q=tand...bbers&imgrc=lSQzvu7nMkl7NM:&spf=1494772748265

Heb de motor 1 á 2 maanden geleden nog wat opgefrist rondom het achterwiel en heb dus het wiel er toen ook onder vandaan gehaald en die tandwielrubbers in mijn handen gehad. Die leken mij prima.Die rubbers moeten dan gescheurd o.i.d. zijn? En hoe kunnen ze dan voor de zojuist benoemde symptonen zorgen?

Ja dat kan, maar ik acht het waarschijnlijker dat je kettingset niet meer helemaal fris is. Je beschrijft de symptomen daarvan namelijk.

Als je set echt goed is blijft alleen dat rubberblok nog over naar mijn idee.
 
Ja dat kan, maar ik acht het waarschijnlijker dat je kettingset niet meer helemaal fris is. Je beschrijft de symptomen daarvan namelijk.

Als je set echt goed is blijft alleen dat rubberblok nog over naar mijn idee.
Dat kan nooit aan die rubbers liggen.
Je kettingwiel zit vast aan de kettingwielhouder die weer gelagerd is op de achteras. Je rubbers hebben geen enkele invloed op de kettingspeling. Of de ketting is niet meer overal even lng of de kettingwielen zijn ovaal geworden. Je stelt de kettingspeling af op het strakste punt. Hij licht nu dus te strak. Als er erg veel verschil in speling is als je het wiel draait moet je de kettingset vervangen.
 
Dat kan nooit aan die rubbers liggen.
Je kettingwiel zit vast aan de kettingwielhouder die weer gelagerd is op de achteras. Je rubbers hebben geen enkele invloed op de kettingspeling. Of de ketting is niet meer overal even lng of de kettingwielen zijn ovaal geworden. Je stelt de kettingspeling af op het strakste punt. Hij licht nu dus te strak. Als er erg veel verschil in speling is als je het wiel draait moet je de kettingset vervangen.


Dan was dat kapotte rubber bij die Diversion een toevalligheid, wiellager waren daar ook slecht van en gelijktijdig vervangen.

Heb ik het omgedraaid my bad.

Waarschijnlijk een nieuwe set voor TS in dit geval dus?
 
Zet je motor op de middenbok en draai je achterwiel volgens de rijrichting. Op het moment dat de ketting strak staat kijken of dat de ketting aan de bovenzijde in een vloeiende lijn van het kettingwiel afloopt en aan de voorzijde aan de onderkant van het voortandwiel ook vloeiend afloopt. Zo gauw daar maar iets van een knikje in de ketting in zit ben je de speling kwijt.

Als laatste kan je de motor laten lopen met het achterwiel los van de grond en de eerste versnelling ingeschakeld met stationair toerental. De ketting moet dan soepel ronddraaien. Een strak punt in de ketting uit zich doordat de ketting gaat dansen, dus op en neer bewegen. Eventueel een stuk hout of metaal tegen het onderste stuk ketting houden waarmee je een deel van de speling opheft. Dat voorwerp mag niet op en neer gedrukt kunnen worden door de ketting.
 
Laatst bewerkt:
Ketting altijd spannen op zijn strakste punt. En nee, je ketting hoeft niet altijd versleten te zijn wil er een strakker punt in zitten. Wel even controleren of die niet versleten is. Heb een strakker punt ook vaak genoeg bij nieuwere motoren en nieuwere kettingsets gezien.
 
Ik zal van de week nog eens kijken. Ik zal idd nog eens goed kijken of er stroeve punten zijn, maar zover ik vanmiddag gekeken heb, was dat niet het geval. Ik moet idd wel zeggen dat ik die ketting idd bij het op de middenbok staan en in zijn 1 zetten altijd heel erg rumoerig vond bewegen. Die ketting bewoog/'danste' best wel onregelmatig op en neer ja.. Dit is echter al sinds de aankoop, volgens mij.

En anders nog maar even de ketting loshalen en kijken of dat voortandwiel zonder die ketting dan wel soepel draait. Als ie dan nog steeds niet soepel draait op dat ene punt, dan moet ik vrezen voor dure reparatie, toch??
 
Terug
Bovenaan Onderaan