Ketting draait stroef rond

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo,

Ik was de motor (Kawasaki ZZR600 uit 1995) aan het wassen en daarna ging ik nog even de ketting stellen. Ik had de ketting gesteld en alles weer vastgedraaid en liet het achterwiel een aantal rondjes draaien om te kijken of het goed zat.

Ik kan het achterwiel makkelijk ronddraaien met de hand behalve op een klein stukje..
Als ik de band dan +/- 15cm op en neer willen bewegen dan voel ik een stroef punt en op dat moment staat de ketting opeens superstrak en is die speling die er op hoort te zitten ineens weg.. Als ik ff verder doordraai gaat het opeens weer soepel en is de speling weer terug.

Iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik het kan oplossen?

MVG
 
Ik zal van de week nog eens kijken. Ik zal idd nog eens goed kijken of er stroeve punten zijn, maar zover ik vanmiddag gekeken heb, was dat niet het geval. Ik moet idd wel zeggen dat ik die ketting idd bij het op de middenbok staan en in zijn 1 zetten altijd heel erg rumoerig vond bewegen. Die ketting bewoog/'danste' best wel onregelmatig op en neer ja.. Dit is echter al sinds de aankoop, volgens mij.

En anders nog maar even de ketting loshalen en kijken of dat voortandwiel zonder die ketting dan wel soepel draait. Als ie dan nog steeds niet soepel draait op dat ene punt, dan moet ik vrezen voor dure reparatie, toch??


Laat je niet opnaaien ,als je iets zelf niet weet of het kunt het niet diagnosen , ga dan langs een motorzaak.Liefste een goeie ;)

Belangrijk is bij een ketting-stellen is, ga op je motor zitten en voel hoeveel play je nog omhoog omlaag hebt? Kun je gitaar erop spellen dan staat hij veel te strak.Beter een ketting iets te los te slap als te strak. :t

Smeer je ketting eerst eens dan wordt hij soepeler en minder stug.
 
Laatst bewerkt:
Een strak punt kan ook ontstaan als bij het klinken van de ketting dat te stevig is gedaan. De schalmen kunnen dan niet meer of heel zwaar draaien om die ene pen.
Dan zou dat geklonken gedeelte (eens zien of ik die kan vinden), op het stroeve moment bij het tandwiel moeten zitten?

En verder:
Heb die ketting diezelfde middag nog gesmeerd, voordat ik ging testen.
 
Maak je de ketting ook wel een schoon?
Heb zoiets als jij beschrijft eens bij een maatje gezien, die ketting stond stijf van het vuil.
Na een schoonmaakbeurt met flink wat lampolie en een smeerbeurt was het probleem opgelost :t
 
Maak je de ketting ook wel een schoon?
Heb zoiets als jij beschrijft eens bij een maatje gezien, die ketting stond stijf van het vuil.
Na een schoonmaakbeurt met flink wat lampolie en een smeerbeurt was het probleem opgelost :t

Heb de ketting niet eerder schoongemaakt, maar zo vuil is die niet. Ik denk als die ketting echt stijf van de vuil staat, dat ie dan overal strak staat en niet zoals nu alleen op een bepaald punt.
 
Maak je de ketting ook wel een schoon?
Heb zoiets als jij beschrijft eens bij een maatje gezien, die ketting stond stijf van het vuil.
Na een schoonmaakbeurt met flink wat lampolie en een smeerbeurt was het probleem opgelost :t
Met lampolie gaat hij lekker licht. (Met CH)
Maar dat kan ook komen omdat de O of X ring rubbertes vergaan zijn door die lampolie. ;(
 
Ik heb net nog even gekeken naar de situatie en het volgende geconstateerd:
Wanneer ik de ketting eraf heb (los van beide tandwielen), draait het kleine tandwiel bij de versnellingsbak wel soepel rond, maar als ik aan het achterwiel draait (zonder ketting eraan dus), dan merk ik dat ie af en toe wordt afgeremd. Heeft dit dan te maken met de tandwielrubbers die in de velg zitten?

Als dat zo is, ben ik nog wel benieuwd hoe het dan kan dat om die oorzaak de ketting zomaar strakker kan staan.. Snap niet hoe zoiets invloed kan hebben op de kettingspeling? (ALS die tandwielrubbers de oorzaak zijn natuurlijk :P)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net nog even gekeken naar de situatie en het volgende geconstateerd:
Wanneer ik de ketting eraf heb (los van beide tandwielen), draait het kleine tandwiel bij de versnellingsbak wel soepel rond, maar als ik aan het achterwiel draait (zonder ketting eraan dus), dan merk ik dat ie af en toe wordt afgeremd. Heeft dit dan te maken met de tandwielrubbers die in de velg zitten?

Als dat zo is, ben ik nog wel benieuwd hoe het dan kan dat om die oorzaak de ketting zomaar strakker kan staan.. Snap niet hoe zoiets invloed kan hebben op de kettingspeling? (ALS die tandwielrubbers de oorzaak zijn natuurlijk :P)
Dat zal niet aan de rubbers liggen. Of je rem loopt aan, of je lagers zijn aan vervanging toe.
De rubbers zitten niet in je velg maar in je naaf.
 
Dat zal niet aan de rubbers liggen. Of je rem loopt aan, of je lagers zijn aan vervanging toe.
De rubbers zitten niet in je velg maar in je naaf.
mja oke, naaf xD

Ik heb net nog even naar de lager gekeken, dat kwam idd ook in mij op na het schrijven van het vorige bericht, maar die lijken prima. Ik hoor niet de symptomen van een bonkend/fluitend geluid en lijk ook geen speling in het wiel op te merken. Achterrem kan niet aanslepen, want die remblokken staan niet tegen de schijf aan (laatst remklauw opgeknapt en moet nog remvloeistof in). En dan aanlopen is niet constant hè. Dan voel je weer dat ie aanloopt (en dat hoor je) en dan weer niet, dan weer wel. Echt op een specifiek punt dus.




En idd geen trommelrem ;)
 
Zet je motor op de middenbok en draai je achterwiel volgens de rijrichting. Op het moment dat de ketting strak staat kijken of dat de ketting aan de bovenzijde in een vloeiende lijn van het kettingwiel afloopt en aan de voorzijde aan de onderkant van het voortandwiel ook vloeiend afloopt. Zo gauw daar maar iets van een knikje in de ketting in zit ben je de speling kwijt.

Als laatste kan je de motor laten lopen met het achterwiel los van de grond en de eerste versnelling ingeschakeld met stationair toerental. De ketting moet dan soepel ronddraaien. Een strak punt in de ketting uit zich doordat de ketting gaat dansen, dus op en neer bewegen. Eventueel een stuk hout of metaal tegen het onderste stuk ketting houden waarmee je een deel van de speling opheft. Dat voorwerp mag niet op en neer gedrukt kunnen worden door de ketting.

Gevaarlijk advies om de ketting zo te laten draaien, en al helemaal door voorwerpen tegen een draaiende ketting te drukken. Never nooit doen ! Voor je het weet pakt de ketting een stuk van je hand of kleding.

Motor in z'n vrij en UIT, en gewoon met de hand je achterwiel ronddraaien is meer dan voldoende om de ketting en slijtage te onderzoeken. Je kan op deze manier veel nauwkeuriger zien waar er afwijkingen zitten.
 
mja oke, naaf xD

Ik heb net nog even naar de lager gekeken, dat kwam idd ook in mij op na het schrijven van het vorige bericht, maar die lijken prima. Ik hoor niet de symptomen van een bonkend/fluitend geluid en lijk ook geen speling in het wiel op te merken. Achterrem kan niet aanslepen, want die remblokken staan niet tegen de schijf aan (laatst remklauw opgeknapt en moet nog remvloeistof in). En dan aanlopen is niet constant hè. Dan voel je weer dat ie aanloopt (en dat hoor je) en dan weer niet, dan weer wel. Echt op een specifiek punt dus.


En idd geen trommelrem ;)



Haal het achterwiel er uit en draai met de hand de binnenringen van de lagers rond, je mag geen speling voelen en er mogen geen zware punten in zitten als je draait.
Let op! aan de kant van het tandwiel zitten meerdere lagers, namelijk die van de tandwieldrager en die van het wiel zelf.
 
Haal het achterwiel er uit en draai met de hand de binnenringen van de lagers rond, je mag geen speling voelen en er mogen geen zware punten in zitten als je draait.
Let op! aan de kant van het tandwiel zitten meerdere lagers, namelijk die van de tandwieldrager en die van het wiel zelf.

Dankjewel. Mja, misschien dat ik hem maar wegbreng.. Als zo'n verrot lager de oorzaak kan zijn van mijn probleem, dan moet er dus straks evt een nieuw lager in en dat heb ik sowieso nog nooit zelf vervangen. Denk dat ik hem maar voor het gemak straks wegbreng, zal denk ik wel sneller gaan dan dat ik dat doe en vervolgens nog onderdelen moeten bestellen..

TX voor de reacties. Tot zover weet ik genoeg :t
 
Dankjewel. Mja, misschien dat ik hem maar wegbreng.. Als zo'n verrot lager de oorzaak kan zijn van mijn probleem, dan moet er dus straks evt een nieuw lager in en dat heb ik sowieso nog nooit zelf vervangen. Denk dat ik hem maar voor het gemak straks wegbreng, zal denk ik wel sneller gaan dan dat ik dat doe en vervolgens nog onderdelen moeten bestellen..

TX voor de reacties. Tot zover weet ik genoeg :t

Goed idee en wijs besluit als je het zelf niet de juiste diagnose kunt stellen :t

Daarna heb je een nieuwe kettingset of hij staat nu te strak afgesteld of er is niets aan de hand ;)
 
Als je een paar keer hard op je zadel gaat zitten zodat het spul inveert, hoor je dan misschien ook een soort klikkend geluid ergens links bij het achterwiel? Hoewel het ook wel kan klinken of is het onderaan in het midden van de motor, Dan kan het in combi met genoemde klachten wel eens een slecht wiellager zijn.
 
Heb het toch ook al gemerkt als mijn ketting versleten is dat die niet meer overal dezelfde speling geeft.

Schijnt normaal te zijn.

Voor het bijstellen motor op de middenbok en het wiel draaien tot je op het punt van de minste speling zit en dan bijregelen.

Je merkt het ook dat je in dat stadium steeds sneller moet gaan bijregelen.

Ik moet het momenteel doen op minder dan 1000km. Maar binnen ongeveer 1500km zal ik de set vervangen.

Het is wel de eerste keer dat ik zelf een ketting zal sluiten (kocht vroeger altijd een gesloten type), maar voor alles is een eerste keer :Y
 
Als je een paar keer hard op je zadel gaat zitten zodat het spul inveert, hoor je dan misschien ook een soort klikkend geluid ergens links bij het achterwiel? Hoewel het ook wel kan klinken of is het onderaan in het midden van de motor, Dan kan het in combi met genoemde klachten wel eens een slecht wiellager zijn.

gezien je nickname snap ik je wel ergens, maar heb een tip voor jou : enige correcte manier om lagers te controleren is met je handen, niet met je reet ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan