Burgman 200 of 400 ? Bij langzaam rijden

AVee

MF'er
15 mei 2017
96
13
Hulst
Goede dag dames en heren.

ik zal mij even voorstellen als nieuwkomer. ik ben Arnold en rijd al vele jaren motor. als eerste een BMW R26 en als laatste een Honda VT1100 ACE. Deze is helaas verleden tijd na een ongeval. Auto wilde keren op autoweg. :( Ben nu aan het herstellen. Na herstel wil ik eens een scooter proberen om heel rustig in de polders en secundaire weg te tuffen. Nu is mijn vraag: Welke het beste is bij lage snelheid in de polder. Blijft de koppeling bij een 400 niet (te) veel slippen? Volgens mij zijn ze beiden snel genoeg.

Graag jullie mening.
 
ik heb een 200 gehad beenruimte is veel minder dan de 400,power genoeg alle twee de 200 verbaasde me echt op de snelweg 140 op de teller.
maar de 400 is meer comfort en alles beter.
ik zelf krijg deze maand de nieuwe 400 veel suc6
 
Hoi MTeun.
Dank voor je reactie.
Dat is mooi zo een 400. Blijft de slipkoppeling bij een constante snelheid van 60 tot 70 niet slippen?
Mijn budget is max 4000 euro. Voor dat geld kun je een jongere 200 kopen met minder kilometers. Of zijn leeftijd en kilometers minder belangrijk bij goed onderhoud
 
Als de koppeling bij een constante snelheid van 60/70 constant zou slippen zouden je trekveertjes in je koppeling veel te strak wezen. Lijkt me sterk dat ze dit vanuit de fabriek zo strak zouden maken.
 
John 1234 ben je reactie kwijt. Kan voorlopig nog niet rijden door gipshand.
 
Waarom zou de koppeling slippen? Burgman is toch gewoon variomatic?
Koppeling slipt alleen lichtjes tijdens optrekken, eenmaal op toeren niet meer maar dan wordt de snelheid bepaald door de poulies
 
Allen bedankt voor de reacties. Langzaam rijden is duidelijk geen probleem. De snelheid is voor mij niet echt belangrijk. Zal zien welke mij het beste past qua grootte.
Ik zal laten weten wat het is geworden. Kan effe duren. ik zal beide burgman topics volgen.


Groeten. Arnold.
 
Er zijn meer scooters dan alleen van Suzuki hoor...

Als je een echt fijne soepele transmissie zoekt moet je zeker eens met een Honda gaan rijden, probeer bijvoorbeeld eens de Honda Forza 300.

De scooter met de fijnste transmissie vind ik nog altijd de Honda Foresight, de Forza is z'n opvolger.
 
Laatst bewerkt:
Voor je CVT inclusief koppeling maakt het niet uit.

Je vroeg specifiek naar de koppeling, daarom is het wellicht handig om een beetje toe te lichten hoe een CVT werkt.

De koppeling slipt alleen bij het wegrijden. Het verschil met een handbak is dat je niet zelf de koppeling bedient maar dit werkt met centrifugaalkrachten. Het ziet er een beetje uit als een trommelrem. Als je eenmaal rijdt hoort de koppeling niet te slippen, al vanaf dat je stapvoets rijdt dus dat moet geen probleem zijn.

Daarnaast heb je de vario in combinatie met de snaar die het toerental variabel regelt. Dat doet hij tot meestal 80-90% van de topsnelheid. Daarom blijft bij acceleratie je toerental ongeveer gelijk tot die 80% van je topsnelheid. Daarna is de vario uitgewerkt en zie je de laatste km's naar de topsnelheid het toerental oplopen. Als je rustig in de polder rijdt zullen zowel de 200 als de 400 door de vario nog op een rustig toerental draaien, dus daar hoef je het ook niet in te zoeken.

Al met al kun je op dezelfde dingen letten als dat je een 200 of 400cc motorfiets zou vergelijken. Vermogen, koppel, motorloop, weglegging, ergonomie etc.
 
Juist bij lage snelheden zit er nog wel behoorlijk verschil tussen hoe scooters zich gedragen.

Mijn Majesty wilde aanvankelijk helemaal niet langzaam rijden, dan moest je met het gas (en dus met de koppeling) spelen en dat is irritant.
Ik herinner me een proefrit op een Kymco Exciting 500 en die had dat ook.

Het wordt gedaan om de koppelling te laten aangrijpen bij het toerental waarbij de motor het hoogste koppel (dus de meeste kracht op de krukas) heeft. Dat toerental ligt hoog dus grijpt de koppeling laat aan.

Mij lijkt dat jij dat niet wilt, zelf wil ik het ook niet en het hoeft ook niet.

Als de vario goed is mag de koppeling best eerder aangrijpen en dan is ie toch snel weg terwijl je er dan ook heerlijk soepel langzaam mee kunt rijden.

Vandaar dat ik je aanraad eens met een Honda te gaan rijden; de Foresight is een ouder model maar die transmissie is perfect. De veel nieuwere SH 300 trekt ook heel soepel op en als je een toermodel zoekt zou ik je de Forza aanraden om proef te rijden, die heeft dezelfde techniek...
 
Laatst bewerkt:
De scooters waar ik mee gereden heb, van 50 tot 500cc, kon ik prima rustig mee rijden. Het kan natuurlijk per scooter verschillen.

Ik deel wel de ervaring van een Honda Forza dat die een zijdezachte aandrijving heeft.
 
Langzaam rijden is duidelijk geen probleem. De snelheid is voor mij niet echt belangrijk. Zal zien welke mij het beste past qua grootte.
Hetgeen hier anderen ook vermelden,ging ik dan toch liever voor een Honda Forza.
Ik heb de voorloper daarvan gehad,de Honda Foresight en de Suzuki 400.
Maar de Honda was qua techniek veel verfijnder,en reed in principe mooier.
Aangezien de Honda destijds maar een 250-er was,ben ik toen overgestapt op een Soes400,die ik wel lomper vond.
Op 2de hands staat een hele mooie,wel in Belgie.
Maar niet duur,en als er een COC(Certificaat of Confirmity) document bij is,zet je de scoot zonder keuring zo over op een NL kenteken.
https://www.2dehands.be/motoren/motoren/honda/honda-forza-300-348795775.html
Zoiets moois kun je daar toch niet laten staan?
 
Hier nog even een laatste berichtje op deze topic.
Mijn zoektocht naar een leuke scooter loopt nog steeds. Ik wil steeds kleiner.
Heb gekeken naar een Honda PCX 150 en een Yamaha Nmax.
De PCX is mooi, maar zit minder lekker en weinig voetruimte.
De Nmax zit heerlijk en ook de voetruimte is prima. Denk dat ik daarom bij de Nmax ga uitkomen. Proefrijden kan in Veldhoven, maar om daar kopen is het wat ver. Ik wil graag onderhoud in de regio.
 
Terug
Bovenaan Onderaan