Suzuiki bandit draait op 3 cilinders

Asterion

Rookie
16 mei 2017
15
0
Dag mede-forummers.

Ik ben een Suzuki Bandit (600 cc) van voor het jaar 2000 aan het opknappen van een vriend.
De motor heeft 2 jaar stil gestaan maar is wel in rijdende staat weg gezet.

Ik heb ondertussen de carburateurs open gedaan en volledig uitgekuist.
De tank met nieuwe benzine gevuld en een carbu-reiniger product bij gedaan.

De bougies zijn opgekuist want de motor verbruikt een klein beetje olie. Deze zagen potzwart.

Na dit alles draait de motor mooi en kan ik hem afregelen op stationair toerental.
Als ik plankgas geef hoor je een aarzeling rond 4000 toeren, je hoort een dubbele "knal" om dan verder in toeren te stijgen.

Het probleem met de motor is dat hij op 3 cilinders draait. De uitlaat van cilinder 1 wordt niet warm.
En wanneer hij een paar dagen stil staat krijg ik hem niet meer gestart.. Zowel op vaccuum als op primaire brandstof toevoer.

Ik heb een vermoeden dat de kleppen vast zitten omdat hij 2 jaar stil staat en ze dicht plakken door het olieverbruik.

Maar voor ik het kleppendeksel open maak wil ik graag eens de mening van anderen horen of het toch aan iets anders zou kunnen liggen of ik op één of andere manier toch kan onderzoeken of de kleppen vast zitten zonder kleppendeksel open te hoeven doen.

Alvast bedankt om mee te denken!
 
Hallo.

Ik begrijp dat je er nog geen nieuwe bougie's ingezet hebt?
Daar zou ik mee beginnen, kijk ook of de bougiedoppen nog de goede waardes geven, en meet eventueel de bobine's even door.

Zo begin je met het makkelijkste, de carburateurs had ik persoonlijk pas daarna gecontroleerd.
Maar dat kan geen kwaad als de motor al 2 jaar stil staat.

Groeten en succes ermee.

* Is de tank trouwens schoon?
 
Hallo.

Ik begrijp dat je er nog geen nieuwe bougie's ingezet hebt?
Daar zou ik mee beginnen, kijk ook of de bougiedoppen nog de goede waardes geven, en meet eventueel de bobine's even door.

Zo begin je met het makkelijkste, de carburateurs had ik persoonlijk pas daarna gecontroleerd.
Maar dat kan geen kwaad als de motor al 2 jaar stil staat.

Groeten en succes ermee.

* Is de tank trouwens schoon?

De bougies zijn alleszins nog goed, als ze van plaats worden verwisseld draait de motor ook nog.
Ze vonken ook zeer goed.
Motor draait stationair ook zeer goed. Bij het gas geven houd hij even in (vermoedelijk door cilinder 1?)

De sproeiers zaten verstopt en er zat een groene aanslag op, dus dat was zeker eens de moeite om te kuisen.

De tank is proper.
 
Carburateurs nogmaals schoon maken en nu goed. Dus ook de mengselschroeven er uit en de hoofdsproeier en stationair sproeier en de carbs het liefst ultrasoon laten reinigen.
Ze zijn naar alle waarschijnlijkheid gewoon nog smerig. Gezien het slechte starten en op 3 cilinders lopen.
Om te testen even een snuif remmenreiniger in het luchtfilterhuis spuiten en kijken of hij dan wel start en als hij loopt even een snuifje remmenreiniger in de carb van de cilinder spuiten die niet mee loopt en zien of deze dan wel mee gaat doen.
 
Carburateurs nogmaals schoon maken en nu goed. Dus ook de mengselschroeven er uit en de hoofdsproeier en stationair sproeier en de carbs het liefst ultrasoon laten reinigen.
Ze zijn naar alle waarschijnlijkheid gewoon nog smerig. Gezien het slechte starten en op 3 cilinders lopen.
Om te testen even een snuif remmenreiniger in het luchtfilterhuis spuiten en kijken of hij dan wel start en als hij loopt even een snuifje remmenreiniger in de carb van de cilinder spuiten die niet mee loopt en zien of deze dan wel mee gaat doen.

Carbs zijn er vandaag weer uitgeweest en de sproeiers, zowel stationaire als hoofdsproeiers zijn 100% vrij.
Vorige week heb ik de carbs helemaal gedemonteerd en alles goed gekuist en gereinigd. Daarna startte hij goed maar ik weet niet of hij toen ook al op 3 cilinders draaide, waarschijnlijk wel.

Vandaag wou hij niet meer starten. Geprobeerd met start-piloot maar had geen effect, draaide enkel op de start-piloot.
Na het inspecteren van de sproeiers, die trouwens proper waren, startte de motor wel terug direct.
Vandaag hebben we pas gemerkt dat deze op 3 cilinders draait.
 
En de mengselschroeven zijn er vrijwel zeker niet uit geweest en dat gedeelte van de carbs is dus niet schoon. Hierdoor wil hij ook niet starten.
En de stationair sproeiers heb je er wel uit gedraaid? Of gemonteerd laten zitten en alleen op het oog even gecontroleerd?
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend ben ik toevallig aan een 600n begonnen van mijn zwager,

Liep slecht stationair ruim 2 jaar geleden en is toen weggezet.

Kwam erachter dat er een lading roest in de tank zit waar je bang van word.
Carburateurs zaten goed dicht gegumd, mede door de oxidatie op de sproeiers waardoor het extra groen uitslaat denk ik.

1 bobine meette ook niet door: degene die tussen 2 en 3 zit. Had de HT
Leads losgehaald van de pluggen en de bobine zelf. Bougiepluggen zijn rond de 12Kohm.
Op de bobine zat van nr.3 wat oxidatie op de pen. De locking clip kwam er heel vanaf en de kabel zat niet vast gekit zoals bij mijn bandit1200 wel het geval was.

Zou ook eens naar die aansluiting kijken
 
Plakkende kleppen is inderdaad wel apart. :+ :+

Heeft deze twee bobines in zijn totaal?
Dit paar al eens omgedraaid? / inclusief de bougiekabels. :)
 
Laatst bewerkt:
Plakkende kleppen is inderdaad wel apart. :+ :+

Heeft deze twee bobines in zijn totaal?
Dit paar al eens omgedraaid? :)

Die kunnen niet blijven plakken nee, het nokkenas stampt ze omlaag en de veren leuren ze weer met geweld omhoog.
Mochten de veren dit niet doen dan ramt de zuiger ze wel terug 😁

Idd maar 2 bobines, de TS zegt dat de bougies op het eerste gezicht goed vonken..
 
Die kunnen niet blijven plakken nee, het nokkenas stampt ze omlaag en de veren leuren ze weer met geweld omhoog.
Mochten de veren dit niet doen dan ramt de zuiger ze wel terug 😁

Idd maar 2 bobines, de TS zegt dat de bougies op het eerste gezicht goed vonken..
Klopt, maar dit is wel iets wat hij even makkelijk kan testen.
Soms geeft een bobine of kabel het pas op als ze warm worden.
Als er nu een andere cilinder koud blijft. :?

In principe geloof ik ook wel dat het de brandstoftoevoer is.. maar dat is meer werk.
Dus ik zou deze ook nog afchecken, inclusief het omwisselen van de bougiekabel. :)
 
En de mengselschroeven zijn er vrijwel zeker niet uit geweest en dat gedeelte van de carbs is dus niet schoon. Hierdoor wil hij ook niet starten.
En de stationair sproeiers heb je er wel uit gedraaid? Of gemonteerd laten zitten en alleen op het oog even gecontroleerd?

Alle sproeiers zijn er uit geweest, ook de stationaire.
Ze zijn allemaal gekuist en proper.

Als ik dus hier wat kan volgen rest mij enkel nog;
- ofwel bougiekabels eens omwisselen
- ofwel bobines eens uitwisselen


Bij het demonteren van de carbs is mij wel opgevallen dat de ingang van cil. 1 redelijk nat lag, terwijl dit bij andere droog was.
Mss is dit ook ergens een indicatie?
 
je moet niet alleen de sproeiers kuisen, maar de gehele carbu. dat houdt niet enkel de buitenkant en de vlotterkamer in, maar vooral alle interne kanaaltjes. een carbu is pas proper al je in een kanaaltje iets inspuit en het op alle plaatsen waar dat kanaaltje mee verbonden is er ook mooi uitkomt.
 
Ik ben toch voor 90% zeker dat de carbu volledig proper is.
Ik heb alle gaatjes ook doorblazen en die zijn vrij.

Wat ik wel gemerkt heb is dat de ingang van cilinder 1 natter is dan de rest. 2 en 3 zijn droog en 4 is een klein beetje nat.
 
Lees nog steeds niet dat de mengsel schroeven er uit zijn geweest en dat dit gedeelte van de carbs schoongemaakt is geworden?
Vlotternivo wel goed afgesteld?
Alle vlotterkamers worden wel gevuld met benzine?
 
Zitten er daar wel regelvijzen op? De carbs werken met vacuüm..

ik val niet graag in herhaling, maar :

dit duidt op onvoldoende technische kennis (in het algemeen), ook om carbu's te kuisen. laat ze kuisen, of bijstaan door iemand die echt weet wat hij doet, niet iemand die denkt te weten wat hij doet

soms is er meer nodig dan goede wil ...
 
Laatst bewerkt:
Ze zitten er toch op. Ik dacht dat ik echt alles had open gedaan.
Deze heb ik niet zien zitten, nochtans dacht ik dat alles open is geweest.

Ik kijk daar nog even naar en laat hier iets weten
 
Wel eerst controleren en opschrijven hoeveel slagen ze open stonden en na het reinigen ze in eerste instantie weer op die waarde terug zetten.
En let goed op dat je die hele kleine ringetjes, veertjes en rubberringetjes niet kwijt raakt.
 
Wel eerst controleren en opschrijven hoeveel slagen ze open stonden en na het reinigen ze in eerste instantie weer op die waarde terug zetten.
En let goed op dat je die hele kleine ringetjes, veertjes en rubberringetjes niet kwijt raakt.

Bedankt voor de tip. Had zelf ook al jet vermoeden dat deze op een bepaalde stand gingen staan.

@Janobros: bij leren mag toch altijd? Dat leer je met vallen en opstaan.
Ik ben geen klungel op vlak van techniek maar je kan niet alles weten ;-)
 
@Janobros: bij leren mag toch altijd? Dat leer je met vallen en opstaan.
Ik ben geen klungel op vlak van techniek maar je kan niet alles weten ;-)

tuurlijk kan je niet alles weten en bijleren is goed. maar je moet wel wat moeite willen doen.

voor je carbu's open doet even bijlezen hoe zo'n ding werkt ? wat er allemaal insteekt ? welk deel waarvoor zorgt ?
jullie hebben het nu zoo gemakkelijk, het internet staat er vol van, zelfs in iedere service manual staat uitgelegd hoe die specifieke carbu werkt, en als je 5 minuten zoekt heb je die zo te pakken.
zelf moest ik indertijd naar de bibliotheek ... en dan stond mijn specifieke carbu daar niet eens in. en er was geen internet om het even op te zoeken.
een beetje het probleem van de internet-generatie : heb je een probleem : smijt het erop, een ander zal wel wat moeite doen in je plaats en de oplossing op een presenteerblaadje aanbieden.

als mensen die weten waarover ze spreken (en dat gaat heus niet over mij alleen) je dan iets zeggen, en jij antwoord enkele keren dat het in orde is terwijl wij aan onze kleine tenen voelen dat het dat niet is ...

en nu uw garage in en de carbu's weer gaan kuisen ;)
 
Inderdaad, het internet staat vol informatie.
en ik kan me inderdaad eerst even verdiepen hoe dat precies werkt.

Ik weet in grote lijnen wel hoe zoiets werk en ben zelf meer iemand van trial and error. Ik baseer me dan ook graag op ervaring van anderen.

Maar goed, komend weekend gaan de carbs er weer eens uit om ze ditmaal eens helemaal uit elkaar te halen en proberen om te reinigen
 
Terug
Bovenaan Onderaan