Push rod cagiva raptor

Gizet

MF'er
21 apr 2017
95
1
Tijdens het klaarzetten voor tandwielen en ketting te vervangen is het staafje van mijn push rol uit de boite gekomen, zit dat in de boite ergens rechtstreeks mee verbonden?
Ik krijg deze niet meer goed werkend gemonteerd...
niet direct instructies of how to gevonden...
 
Boite is Belgisch voor versnellingsbak / transmissie. En met Push rol wordt denk ik push ROD bedoeld. Dus de as die de koppeling aanstuurt is los gekomen uit de bak en wil niet meer terug.

maxresdefault.jpg


Maar inderdaad, iets van merk / model is wel nuttig ;)
 
Laatst bewerkt:
Tijdens het klaarzetten voor tandwielen en ketting te vervangen is het staafje van mijn push rol uit de boite gekomen, zit dat in de boite ergens rechtstreeks mee verbonden?
Ik krijg deze niet meer goed werkend gemonteerd...
niet direct instructies of how to gevonden...
Soms zit er ook nog een kogeltje achter.
 
Ja, excuseer 😇😇
Mechanism heeft gelijk, de staaf is er toevallig tijdens demonteren tandwiel eruitgekomen, ik dacht ik duw hem gewoon terug, maar heb het gevoel dat hij niet ver genoeg teruggeduwd kan worden 😕
Dus versnellingsbak opendoen?
 
Ah, nu begint het in te dalen.

Gevoel zegt niet zoveel. Pas als je de plunjer of hevel er niet zonder geweld op krijgt heb je een probleem. Mocht dat het geval zijn hoeft niet de versnellingsbak open maar het koppelingsdeksel, dan is daar iets verschoven.
 
Ik heb ondertussen al enkele instructies gevonden en ik kan dit morgen eens bijregelen
maar toch vindt ik het eigenaardig dat ik alles moet bijregelen enkel en alleen omdat ik de ROD voordat ik het wist in mn handen had (zonder iets of wat van geluid dat er iets los zou gekomen zijn)
 
Ik heb ondertussen al enkele instructies gevonden en ik kan dit morgen eens bijregelen
maar toch vindt ik het eigenaardig dat ik alles moet bijregelen enkel en alleen omdat ik de ROD voordat ik het wist in mn handen had (zonder iets of wat van geluid dat er iets los zou gekomen zijn)
Die push rod zit er los in.
Soms blijft die plakken op de slave cilinder vd koppeling.
Of glijdt er mee uit, als de motor op zijstandaard staat.

Gewoon terug plaatsen.

En als je niet hebt zitten kloten aan de hevel vd koppeling in de tussentijd, kun je de behuizing vd slave cilinder (kap die op t uiteinde vd push rod zit), weer terug plaatsen. Soms lijkt t niet goed te passen, maar is enige druk nodig. Draai dan de boutjes kruisling telkens een beetje aan, om wringen te voorkomen.

Draai met beleid. Als er mechanisch echt iets klem zit, draai je snel iets stuk.
 
Goed gedaan moderator :t

Ondertussen heb ik natuurlijk wel al wat "gekloot" met de hevel...
De koppeling pakt veel te laat, als ik hem start, ontkoppel en verleg naar 1ste of 2de gaat het wel, maar gaat hij geen mm vooruit bij het lossen van de koppeling
 
OK, gelukt *O*

Staat wel aan de hendel helemaal op het einde van de schroefdraad en aan de push rod staat de remkabel ook helemaal op het einde, dat wil wss zeggen dat de kabel bijna versleten is (uitgerokken)?

Heb dit eens bekeken en deze kan niet ingekort worden... of weet er iemand daar een truc voor?
 
op de bediening die je over de pushrod schuift zit ook een regeling.
is toevallig dat wormwiel uit die bediening geweest ? zo ja heb je het waarschijnlijk in een verkeerde positie weer gemonteerd.

indien niet : eerst kabel volledig lossen, borgmoer aan het wormwiel lossen en met platte schroevendraaier vijsje indraaien tot je weerstand voelt. dan terug lossen (kwart toer zoiets dacht ik), zodat er net wat speling op zit, borgmoer weer vast. dan kabel op juiste speling brengen.
 
Laatst bewerkt:
Wormwiel is eruitgeweest maar zit terug goed (als ik het wormwiel draai past het in de verste verte niet)
wel gemerkt in het begin als ik de kabel loste dat de kabel al zo lang mogelijk gemonteerd was
(zoals nu dus) dus veronderstel ik dat hij versleten is...
alleeja, zo goed als
 
Goed gedaan moderator :t

Ondertussen heb ik natuurlijk wel al wat "gekloot" met de hevel...
De koppeling pakt veel te laat, als ik hem start, ontkoppel en verleg naar 1ste of 2de gaat het wel, maar gaat hij geen mm vooruit bij het lossen van de koppeling
Mijn excuus. Ik had hydraulische bediening in gedachten, je hebt met kabel.

Goed controleren of eea in juiste posities teruggemonteerd is.
 
De keering slijt in op de pushrod. Dat zou een indicatie moeten geven of deze goed zit. Het mechanisme heeft waarschijnlijk een rubberen ring als bumper/sluiting tegen het huis waarin hij draait. In rust zouden die tegen elkaar moeten staan.
 
Ik weet niet of het bij dit blok ook zo werkt, maar moet er tussen de drukstift en de drukstift die in het blok zelf zit (en dus tegen de drukplaat van de koppeling aan drukt) niet een kogeltje te zitten? Mogelijk dat die er uit is gevallen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan