1 uitlaat bocht veel heter dan de andere 3

janspeed

Die hard MF'er
11 mei 2013
414
2
ik heb laatst ontdekt dat cil3 veel heter draait dan de andere 3cilinders (Kawa Zephyr 1100, 1994)
Ik heb zo'n handige IR-lasermeter waarmee je op afstand temperaturen kan meten.
Na een normaal ritje meet ik ongeveer 95C op de uitlaatbochten van cil 1, 2 en 4 maar bij cil3 meet ik 140+C.

Dat lijkt mij niet normaal dus heb ik de carbs open gehaald en gecheckt, cil 3 staat qua idle schroef en naald hoogte exact hetzelfde afgesteld als de andere 3. Ook de vlotter afstelling is vergelijkbaar, het membraan van de carb is niet gescheurd.
Van binnen zijn alle carbs netjes schoon.
Alles weer terug gebouwd en weer getest. Probleem nog steeds aanwezig.

Toen heb ik de luchtfilterkast achter de airbox vandaan gehaald en eens met een spiegel en zaklamp gekeken wat de carbs eigenlijk doen als de motor draait. Toen zag ik tijdens het geven van gasstootjes dat de slides van cil1,2 en4 mooi keurig gecontroleerd omhoog komen en weer zakken bij gas los. Maar bij cil3 zag ik dat de slide bij lange na niet zover opende maar alleen een beetje op en neer flutterde...
Mij lijkt dat dat niet is zoals het hoort.

ter info: het blok start prima en draait goed stationair en heeft ook goed vermogen vanaf 6000tpm. Mijn conclusie: het stationair mengsel circuit van de #3 carb is goed en ook de hoofdsproeier is goed. Het probleem zit 'm in het middengebied, daar draait #3 gewoon te arm.
de vacuumslang die aangesloten zit op #3 is goed in orde, lekt niet.
De rubbers tussen kop en carbs zijn hooguit 2j oud en zitten goed vast.

Hoe kan het dat carb #3 niet goed mee doet? Wat zie ik hier over het hoofd? Wat zou ik nog meer kunnen testen?
 
ik heb laatst ontdekt dat cil3 veel heter draait dan de andere 3cilinders (Kawa Zephyr 1100, 1994)
Ik heb zo'n handige IR-lasermeter waarmee je op afstand temperaturen kan meten.
Na een normaal ritje meet ik ongeveer 95C op de uitlaatbochten van cil 1, 2 en 4 maar bij cil3 meet ik 140+C.

Dat lijkt mij niet normaal dus heb ik de carbs open gehaald en gecheckt, cil 3 staat qua idle schroef en naald hoogte exact hetzelfde afgesteld als de andere 3. Ook de vlotter afstelling is vergelijkbaar, het membraan van de carb is niet gescheurd.
Van binnen zijn alle carbs netjes schoon.
Alles weer terug gebouwd en weer getest. Probleem nog steeds aanwezig.

Toen heb ik de luchtfilterkast achter de airbox vandaan gehaald en eens met een spiegel en zaklamp gekeken wat de carbs eigenlijk doen als de motor draait. Toen zag ik tijdens het geven van gasstootjes dat de slides van cil1,2 en4 mooi keurig gecontroleerd omhoog komen en weer zakken bij gas los. Maar bij cil3 zag ik dat de slide bij lange na niet zover opende maar alleen een beetje op en neer flutterde...
Mij lijkt dat dat niet is zoals het hoort.

Dat duidt toch op een gescheurd membraan of niet goed gemonteerd.
Probeer eens of deze meer weerstand geeft bij het met de hand omhoog duwen.
 
OK, het plan van aanpak wordt wat duidelijker:
- ik denk dat ik eerst even 2 andere bougies in cil 3 draai. Die heb ik nog wel liggen. Simpel en snel te doen. Kijken of dat nog verbetering brengt.
- als dat niet helpt wissel ik nog even de slides van 3 en 4 om, als het probleem dan verhuist van 3 naar 4 weet ik dat het toch aan de slide/membraan ligt. In dat geval: nieuwe membraan bestellen.
- als het probleem zich niet verplaatst en bij cil 3 blijft: klepspeling controleren , zucht, veel werk want als ik ze moet stellen moeten de nokkenstokken er uit want shims-under-buckets.

Dank voor het meedenken, wordt vervolgd.
 
afgelopen avond even de 2 bougies (yep, twin-spark) van cil3 gewisseld en weer even getest: helaas geen verbetering.
morgenavond weer verder.

Wat denk je in godsnaam te bereiken met het wisselen van de bougie's....en lagere verbrandingstemperatuur?????

Er worden hier antwoorden gegeven op jouw probleem, is je te veel werk schijnbaar, en dan ga je iets totaal onzinnigs doen?????

Vraag je eerst af WAAROM en HOE zoiets kan gebeuren....

meest logische antwoord... er vind (deel)verbranding plaats in de uitlaat, hoe kan DAT nu komen
 
Dit probleem ken ik van de Suzuki GSX1100F.
Zitten op de zephyr ook de Mikuni BST34 carbs?? Zo ja, kan ik je wel een oplossing aan de hand doen.

grtz

Cees

heb dat ook ooit op een Z650 gehad.
Zitten er op de Zephyr ook kleppen ? zo ja, kan ik je wel een oplossing an de hand doen...

genoeg gezeverd nu. zeg eens : wat is jouw oplossing die ze zo specifiek bij die carbu's is ?
 
@Janbros

Ter info (mogelijk heeft TS hier niets aan).
De schuiven van de Mikuni BST34 carbs zitten met een rubber knobbel van het membraam vast aan elkaar.
Deze knobbel wil nog al eens door het gat in de schotel van de schuif heen schieten. Op zich er makkelijk weer door te drukken. Alleen blijft dit niet zomaar zitten oftewel gaat er net zo makkelijk weer uit. Door nu met een temperatuur instelbare soldeerbout de knobbel wat stroperig te maken kun je er weer een mooie rand op vormen en kan het spul weer jaren mee. Het is handig om het één en ander in een lijmtang samen te stellen met een busje of dop aan de membraam zijde alvorens er de bout op te zetten. Temperatuur van de bout langzaam opvoeren (een te hete bout verbrandt het rubber)

grtz,


Cees
 
Wat denk je in godsnaam te bereiken met het wisselen van de bougie's....en lagere verbrandingstemperatuur?????

Er worden hier antwoorden gegeven op jouw probleem, is je te veel werk schijnbaar, en dan ga je iets totaal onzinnigs doen?????

Vraag je eerst af WAAROM en HOE zoiets kan gebeuren....

meest logische antwoord... er vind (deel)verbranding plaats in de uitlaat, hoe kan DAT nu komen

zoals ik al eerder schreef, het is een simpele check die even snel te doen is.

Als 1 van de 2 bougies kapot zou zijn geweest (en dat komt voor!) zou het misschien kunnen dat een deel van het mengsel in de uitlaat verbrandt. >> hogere uitlaat temp.

Een andere mogelijkheid: als 1 of beide bougies LOS zouden hebben gezeten... (te slap aangedraaid en vervolgens losgetrild) zou er valse lucht kunnen worden aangezogen langs de schroefdraad van de bougies >> armer mengsel, hetere uitlaatgassen. En ook minder vacuum in de carb dus daardoor ook minder slide beweging dus ook via die kant minder naald beweging = armer mengsel.

Dat heb ik uitgesloten door even snel die bougietjes te wisselen.

het zal er wel op neer komen dat ik toch kleppen moet stellen. so be it.
 
Laatst bewerkt:
zoals ik al eerder schreef, het is een simpele check die even snel te doen is.

Als 1 van de 2 bougies kapot zou zijn geweest (en dat komt voor!) zou het misschien kunnen dat een deel van het mengsel in de uitlaat verbrandt. >> hogere uitlaat temp.

Een andere mogelijkheid: als 1 of beide bougies LOS zouden hebben gezeten... (te slap aangedraaid en vervolgens losgetrild) zou er valse lucht kunnen worden aangezogen langs de schroefdraad van de bougies >> armer mengsel, hetere uitlaatgassen. En ook minder vacuum in de carb dus daardoor ook minder slide beweging dus ook via die kant minder naald beweging = armer mengsel.

Dat heb ik uitgesloten door even snel die bougietjes te wisselen.

het zal er wel op neer komen dat ik toch kleppen moet stellen. so be it.

Heb je dat zelf verzonnen of heb je daarvoor gestudeerd?

Denk je werkelijk dat als er een verbranding plaatsvindt door een bougie, dat daardoor onverbrand mengsel de uitlaat in gaat??? hoe stel je je dat voor??? Waarom gebruiken ze een twinspark?

En weet je iets af van luchtstroming en massatraagheid van lucht, er zou eerder een gas na de ontsteking UIT de de cilinder komen ( wat je heel duidelijk kunt horen) dan dat er valse lucht naar binnen wordt gezogen die invloed heeft op de luchtstroom door de carburateur....

En het mooie van een CV carburateur is dat het mengsel altijd goed is wat betreft de schuifstand en de hoeveelheid benzine, dus als je geen verstopte sproeiers hebt, of zelf niet aan de sproeiers heb lopen frotten, zal de gassnelheid/stand gasschuif bepalend zijn voor de hoeveelheid benzine die meegaat in de juiste verhouding

Dit zijn gewoon natuurkundige wetten, daar kun je probeersels op los laten wat je wilt, maar daar bereik je dus helemaal niets mee
 
Laatst bewerkt:
zoals ik al eerder schreef, het is een simpele check die even snel te doen is.

Als 1 van de 2 bougies kapot zou zijn geweest (en dat komt voor!) zou het misschien kunnen dat een deel van het mengsel in de uitlaat verbrandt. >> hogere uitlaat temp.

Een andere mogelijkheid: als 1 of beide bougies LOS zouden hebben gezeten... (te slap aangedraaid en vervolgens losgetrild) zou er valse lucht kunnen worden aangezogen langs de schroefdraad van de bougies >> armer mengsel, hetere uitlaatgassen. En ook minder vacuum in de carb dus daardoor ook minder slide beweging dus ook via die kant minder naald beweging = armer mengsel.

Dat heb ik uitgesloten door even snel die bougietjes te wisselen.

het zal er wel op neer komen dat ik toch kleppen moet stellen. so be it.
Ik denk dat je dan wel iets gemerkt had tijdens de compressieslag.
 
Heb je dat zelf verzonnen of heb je daarvoor gestudeerd?

Denk je werkelijk dat als er een verbranding plaatsvindt door een bougie, dat daardoor onverbrand mengsel de uitlaat in gaat??? hoe stel je je dat voor??? Waarom gebruiken ze een twinspark?

op dat punt heeft hij wel gelijk : als er maar 1 bougie werkt, is er ook maar 1 vlamfront, en duurt het langer voor de verbranding de andere kant van de cylinder bereikt heeft (ipv dat de verbranding tegelijk aan die kant begint), waardoor het dus ook wat warmer is als de klep open gaat.

maar het is nog steeds geen reden waarom de CV-schuif niet omhoog gaat ;)
 
Laatst bewerkt:
OK, het plan van aanpak wordt wat duidelijker:
- ik denk dat ik eerst even 2 andere bougies in cil 3 draai. Die heb ik nog wel liggen. Simpel en snel te doen. Kijken of dat nog verbetering brengt.
- als dat niet helpt wissel ik nog even de slides van 3 en 4 om, als het probleem dan verhuist van 3 naar 4 weet ik dat het toch aan de slide/membraan ligt. In dat geval: nieuwe membraan bestellen.
- als het probleem zich niet verplaatst en bij cil 3 blijft: klepspeling controleren , zucht, veel werk want als ik ze moet stellen moeten de nokkenstokken er uit want shims-under-buckets.

Dank voor het meedenken, wordt vervolgd.

Hoezo bedankt voor het meedenken ??

Je stelt een vraag. Je krijgt 3 antwoorden. En dan ga je iets doen waar niemand het over heeft gehad _O-
 
op dat punt heeft hij wel gelijk : als er maar 1 bougie werkt, is er ook maar 1 vlamfront, en duurt het langer voor de verbranding de andere kant van de cylinder bereikt heeft (ipv dat de verbranding tegelijk aan die kant begint), waardoor het dus ook wat warmer is als de klep open gaat.

maar het is nog steeds geen reden waarom de CV-schuif niet omhoog gaat ;)

JANBROS
Ik twijfel niet aan jouw technische kennis, maar we hebben het hier over een kawa 1100 uit 94 die in principe ( dus qua ontwerp) voortborduurt op een oer Z900...waarbij steeds de boring ( van ff uit mijn hoofd 66 naar 70 naar 72 mm ) en de plaats van de orginele bougie bepalend was voor het overgaan naar twinspark.... Mijn Z1R had ( na het plaatsen van een 1360 wiseco )ook een aangepaste kop met een twinspark kop gekregen, puur vanwege het pingelen
De keuze om toen naar een twinspark te gaan was om pingelen te voorkomen, en te voldoen aan de milieunorm...
Bij 6000 rpm praten we over een ontbrandingstijd van 2/100 e seconde daar gaat geen warmte bij verloren om nadat de zuiger eerst naar beneden is geweest weer omhoog te moeten en dan pas de uitlaat in te gaan, volgens mij is de temperatuur dan lager
 
we dwalen weer af :+
had misschien wat duidelijker moeten zijn : ik geloof ook niet dat het zo'n temperatuurverschil kan veroorzaken, het was puur als theoretische uitleg geschreven. en dan eigenlijk nog vanuit een 2-takt standpunt (ben een beetje prettig misvormd op dat gebied :9 ) waar gespeeld wordt met het ontstekingstijdstip om meer of minder hitte in de uitlaat te krijgen om de luchtsnelheid erin aan te passen.

en de uitlaatklep gaat al open voor het ODP ;)
 
Laatst bewerkt:
Je kunt heel makkelijk testen of de gasschuiven wel of niet omhoog gaan, even met een luchtspuit op de achterkant van de carburateur spuiten, wel in het juiste kanaal natuurlijk, en voorzichtig.


Check ook even je klepspeling, heb je de juiste soort bougies er in?
 
bougies zijn NGK CR9E.
update: inmiddels heb ik kleppen gesteld. Van alle kleppen stonden zowel de inlaat als uitlaat van cil3 overduidelijk te strak. Vooral de uitlaat, die stond op 0,05mm. Spec uitlaat= 0.15-0.24 mm, Spec inlaat = 0,10-0,19mm
Ik moest er 5 nieuwe dunnere shims bij kopen (dat was bestelwerk want niet op voorraad) om alle 8 kleppen weer binnen de specs afgesteld te krijgen, voor de andere 3 kon ik oude shims weer hergebruiken op andere kleppen. Dat afstelbeurtje was dus echt wel nodig.

Alle 4 de carb slides gaan nu ook weer netjes tegelijk omhoog als ik een gasstootje geef.
De koudstart lijkt nu ook wat makkelijker te gaan. En het blok draait minder rauw.

Binnenkort maar eens een test ritje doen en de temps van de uitlaatbochten opnieuw meten.

PS ik heb meteen ook maar even gecheckt of de distributie ketting nog OK was. Die lengte was nog prima binnen de specs.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan