Kleppen stellen Aprilia Dorsoduro 1200

peter 2411

MF'er
19 apr 2017
30
0
Wierden
Kan iemand mij vertellen wanneer de kleppen van mijn Aprilia Dorsoduro 1200 uit bouwjaar 2011 gesteld moeten worden ?
De motor heeft nu 16.000 km gereden

Groetjes Peter
 
Dankjewel voor je antwoord. Maar pagina 190 waarvan ? En is dit makkelijk zelf te doen ?
Van de manual die in de link staat die je gegeven wordt.

Voor de ene persoon is het goed zelf te doen, voor een ander wordt het drama.
Meestal is het moeten vragen de indicatie dat het beter niet zelf gedaan moet worden.
 
In de manual van de link vind ik niks over het stellen van de klepspeling. Dus even verder zoekend kom ik het een en ander tegen.

attachment.php


Zo moet het er ongeveer uitzien en je ziet de nokkenassen welke direct bovenop de klepstoterbussen draaien. On der die bussen zitten zg 'shims' oftewel ronde plaatjes welke er in veel verschillende diktes zijn.

Wat je wel zelf zou kunnen doen is de klepspeling controleren door met voelmaatjes tussen de nok en de stoterbus te gaan zitten poeren en kijken welke er met wat moeite tussen wil. Op die voelmaat staat de dikte en dat is dan je klepspeling. Als die correct is kan de deksel er weer op en ben je klaar.

Wijkt die klepspeling af van wat de fabrikant voorschrijft, dan moet er gesleuteld worden en ga er maar vanuit dat de klepspeling gaandeweg kleiner wordt. De nokkenassen moeten er uit, de stoterbussen moeten er uit en er moeten andere shims in komen. Maar die nokkenassen moeten er weer op de juiste manier in want ze lopen via een vastgestelde timing en doe je dat verkeerd, dan gaat je motortje erg kapot.

Dus als je daar geen ervaring mee hebt kun je het beter laten doen. Kijk even mee op een ander forum:

Valve Clearance Adjustment
 
Ok dankjewel. Ik had de link niet zo gauw gezien. Denk dat ik het zelf maar niet moet doen. Ik vroeg het omdat het toch wel een dure ingreep is qua arbeids uren.

Koop nooit een motor als je je het onderhoud niet kunt veroorloven. :+
Bezuinigen op onderhoud is vragen om een nog veel hogere rekening in de toekomst.
 
Laatst bewerkt:
4-Stroke-Engine.gif


Op zich is het niet zo ingewikkeld, maar als je het nog nooit hebt gedaan moet je een paar zaken weten en vandaar bovenstaande gif.

Je ziet een motor die veel wegheeft van de jouwe. Twee bovenliggende nokkenassen welke direct boven de kleppen zitten. Je begrijpt dat alles precies op tijd loopt. Als je een nokkenas verkeerd monteert is de kans heel groot dat op het moment dat de zuiger boven komt, er nog een klep open staat, in jouw geval twee omdat je er vier per cilinder hebt.

Bij de meeste motoren zal de zuiger die klep(pen) krom slaan en ze kunnen zelfs breken en de zuiger verwoesten en zelfs de cilinderwand en cilinderkop zwaar beschadigen en dat kan al bij de eerste startpoging duizenden euro's schade opleveren.

Als je niet zeker weet dat je het kunt, is het beste advies om het te laten doen door een professional.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan