Extreme slijtage Dr. Pulley

bertocello

Die hard MF'er
11 apr 2012
363
126
Bree, Belgie
Hallo,Naast mijn Kymco Downtown 350i rijd ik bijzonder graag op de Sym Symphony ST 50 cc.
Deze scooter is nu 21 maanden oud en heeft 33.000 km op de teller. Zonder varioring, bromversie, rijstijl 35-40 km uur (maximum 70 km/uur)
Op 12.000 km verving ik de originele rolletjes door hetzelfde gewicht (6,5 gr.) Dr. Pulley sliders, 8.000 km later verving ik nogmaals, maar nu door 1 gram zwaarder, kwestie van een heel rustige motorloop te bekomen . Dat lukte ook, alleen nu bijna 14.000 km later maakte de vario een wel erg gierend geluid. Naar mijn mening was extreme slijtage van de sliders de oorzaak.
Op deze foto is de bovenste een 7,5 gr slider met 14.000 km en de onderste een 6,5 gr slider met 8.000 km.
image upload
Het geheel van de vario ziet er zo uit.
forum image hosting
Het bruine poeder merk ik pas de laatste 4.000 km op, daarvoor was de variokast altijd erg netjes en zo goed als vrij van stof. 4.000 km geleden plaatste ik wel een nieuwe varioriem die 9 mm korter was dan de originele.
Iemand een idee?
 
Je rollen worden door je vario compleet opgevroten, daar helpen zelfs rollen van panserstaal niet.

Ik denk dat naast ruw je gradenplaat behoorlijke scherpe kanten heeft?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je het antwoord zelf al hebt gegeven.
Een 9 mm kortere riem. Dit betekent dat de vario niet helemaal naar zijn maximale stand toe kan.
Met als gevolg dat de rollen(sliders) blijven zweven in de variokast wat weer extra slijtage geeft.
 
Roest komt van de belabberde variateur kwaliteit.
Een beetje goeie vario heeft een bronzen binnen bus waar de glijbus op draait.... maar roest kan soms ook tussen glijbus en krukas ontstaan.... e.a. hangt een beetje af van de kwaliteit en die laat vaak te wensen over bij 50cc.
Maar het lijkt ook wel wat op een mix van roest en vet

Oorzaak rollen kapot:
Als de gradenplaat een gladder oppervlak had dan hadden de dr. peetjes van zijn lang zal ze leven er niet zo uit gezien.
Daarnaast zal die v-snaar er misschien ook wel een schepje boven op doen.

Hierbij wat voorbeeldjes van de zelfde happen uit de Dr. peetjes, omdat de gradenplaat van de Burgman in dit voorbeeld er ook alles behalve netjes uitziet.



Plaatje/pijltje rechts boven geeft aan waardoor bij een slecht afgewerkte gradenplaat die rol schade ontstaat, en dat is precies waar jij je schade hebt!
image.php
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan