Welke motor is geschikt als eerste motor?

Begonnen op een Honda VFR800i, maar eigenlijk nooit vriendjes geworden met dat ding. Te lomp qua stuurgedrag.

Toen overgestapt naar een Aprilia SL1000 Falco. En dat ging al een stuk beter.

Ivm stallingproblemen toen een paar jaar alleen regelmatig gehuurd. En nu weer een eigen motor een SV650S.
 
VFR lomp ? :-P
Ben zelf begonnen op het model ervoor .. de VFR750. Geen moment spijt van gehad.
Heb al eens proef gereden op wat andere merken, maar voorlopig blijft die 750 nog even.

Moraal van het verhaal, elke motor kan geschikt zijn als eerste motor. Het is helemaal afhankelijk van de persoon. Wat voorde een werkt , werkt voor de ander niet.

Ga lekker proef rijden, en kies dan een motor die bij je past, en waar je je lekker op voelt.
CC's is allemaal niet zo interessant, tenzij je je recht hand helemaal niet onder controle hebt :-)
 
inderdaad gewoon iets met 600cc. Kan je rustig op toeren maar ook lekker mee racen.
 
Begonnen op een GS500, maar dan wel een rooie. Die zijn wat sneller.

Veel plezier aan beleefd, en dat doe ik nog steeds. Hoewel soms de kawa met het dubbele vermogen van de GS500 ook erg lekker kan rijden.
 
Kopen wat je mooi vind en kunt betalen. Op (bijna) elke motor kun je als beginner wel rijden zolang je je rechter pols onder controle houdt :)

Mijn eerste motor was een Suzuki GSX-R 750. Was tevens ook de motor waar ik als 15 jarig jochie verliefd op ben geworden. Dus eigenlijk was mijn eerste motor ook mijn droommotor :)
 
De titel vraagt welke motor geschikt is en in de tekst vraag je welke motor wij mee zijn begonnen. Dan krijg je een heeel breed antwoord. Je hebt er niks aan om te weten waar ik mee ben begonnen, want dat is nu geen courante motor meer. Sommigen hebben veel budget en kopen gelijk een nieuwe motor, terwijl andere zeggen dat je beter een oudje kan kopen omdat je hem vast een keer op zijn kant gaat leggen. Mijn advies: zoek een motor die past binnen jouw budget en waar jouw hart sneller van gaat kloppen. Koop een motor die je in de tuin zet en er eerst een half uur verliefd naar gaat kijken voor je hem op zijn donder gaat geven op de mooiste routes. Je kan op bijna elke motor beginnen, als je je pols maar onder controle hebt, met een cb500 kan je je ook schandalig gedragen en je rijbewijs kwijtraken. Ga testrijden, Google tests van jouw kanshebbers, koop en geniet. Als je meer ervaring hebt zal jouw voorkeur ook duidelijker worden.
 
Ben begonnen op een Yamaha FZS600, een fazer. Het is sowieso verstandig om te beginnen op een tweedehands (oudere) motor waar je niet direct je complete portemonnee voor binnenstebuiten keert, want het risico is groot dat je motor een keertje omvalt of dat je misschien onderuit gaat. Ervaring met zo'n apparaat zul je toch moeten opbouwen en als je schade rijdt met een ouwetje, dan geeft dat ook niet zo. Het rijden wordt er niet minder leuk om als de motor wat ouder is :]
 
De titel vraagt welke motor geschikt is en in de tekst vraag je welke motor wij mee zijn begonnen. Dan krijg je een heeel breed antwoord. Je hebt er niks aan om te weten waar ik mee ben begonnen, want dat is nu geen courante motor meer. Sommigen hebben veel budget en kopen gelijk een nieuwe motor, terwijl andere zeggen dat je beter een oudje kan kopen omdat je hem vast een keer op zijn kant gaat leggen. Mijn advies: zoek een motor die past binnen jouw budget en waar jouw hart sneller van gaat kloppen. Koop een motor die je in de tuin zet en er eerst een half uur verliefd naar gaat kijken voor je hem op zijn donder gaat geven op de mooiste routes. Je kan op bijna elke motor beginnen, als je je pols maar onder controle hebt, met een cb500 kan je je ook schandalig gedragen en je rijbewijs kwijtraken. Ga testrijden, Google tests van jouw kanshebbers, koop en geniet. Als je meer ervaring hebt zal jouw voorkeur ook duidelijker worden.

Ik moest te ver naar beneden scrollen voor dit antwoord, maar kan niet beter worden gezegd!
 
Een YZF 1000 R. Verstandig....boeide me weinig, ik vond het een lekker ding dus ik heb haar gekocht, punt.

Lekker kopen wat je mooi vind en bij je past. Daarna je verstand gebruiken!! En lekker genieten! :] :]
 
Laatst bewerkt:
GSXR750 uit 2006. De motor was nog geen anderhalf jaar oud.

Vooralsnog de meest relaxte supersport waar ik op gereden heb.

Jammer dat de huidige er nog bijna net zo uitzien als die uit 2006 anders was het wellicht weer een optie.
 
Laatst bewerkt:
Een YZF 1000 R. Verstandig....boeide me weinig, ik vond het een lekker ding dus ik haar hem gekocht punt.

Lekker kopen wat je mooi vind en bij je past. Daarna je verstand gebruiken!! En lekker genieten! :] :]
:^ Same here!

Lekker kopen wat je mooi vindt. In het begin heb je nergens verstand van. Wat die ene jou adviseert omdat het hem\haar zo goed bevallen is betekent niet dat het jou ook zo goed zal bevallen.

Je gaat het zelf ervaren wat je prettig vindt en wat niet.

En ja, op die R1 kan je ook gewoon aan komen kakken als eerste motor :Y

Zo veel mensen zo veel wensen.
 
Laatst bewerkt:
Honda CB 750 f2 uit 1978. Dat was toen een heel moderne motor. Heb er mijn rijbewijs op gehaald en daarna nog jaren op gereden. Kies wat bij jou past en bedenk vooral wat je er mee gaat doen.
 
Dus een duc paginale 1199 dan nemen? Zou dat net de grens zijn?

Nee,een echt beest :P :+
full
 
Een rode Hayabusa. Met een Roof boxerhelm.
Of een eenvoudige Panigale. Rood. Met jethelm.

Vanwege het betrouwbare en tamme karakter uitstekende beginnersfietsen. Ze moeten wel rood zijn. Anders zijn het geen echte motoren maar opgevoerde Solexen. Geen marketingtruc.

Je kan voor de meest betrouwbare fietsen en het beste advies ook alleen maar terecht bij HP Motoren in Eemnes. Mocht je later nog dingen zoeken om je motor te verfraaien, kan je bij Elmo's Place korting krijgen als je zegt dat je van Motor-forum.nl komt.
 
Laatst bewerkt:
Een rode Hayabusa. Met een Roof boxerhelm.
Of een eenvoudige Panigale. Rood. Met jethelm.

Vanwege het betrouwbare en tamme karakter uitstekende beginnersfietsen. Ze moeten wel rood zijn. Anders zijn het geen echte motoren maar opgevoerde Solexen. Geen marketingtruc.

Je kan voor de meest betrouwbare fietsen en het beste advies ook alleen maar terecht bij HP Motoren in Eemnes. Mocht je later nog dingen zoeken om je motor te verfraaien, kan je bij Elmo's Place korting krijgen als je zegt dat je van Motor-forum.nl komt.
_O-
 
... schreef op 19 mei 2017:
Je kan op bijna elke motor beginnen, als je je pols maar onder controle hebt
En de domste opmerking van de dag gaat naar: Verschillende mensen die deze onzin beweren.
Het één sluit het ander namelijk uit. Na die 30 lessen heb je je pols niet onder controle. Slagen voor je rijbewijs betekent dat ze je in staat achten om nu zelfstandig verder te leren. Je hebt die controle niet, dat ga je nu leren.

Simpel gezegd moet een beginnersfiets aan de volgende voorwaarden voldoen:
1: Zorg voor een rustig motorgedrag. 500 of 1200 cc zegt niet zo veel. Hoe komt het vermogen vrij, en doet ie dat een beetje vriendelijk?[1]

2: Zorg voor een niet te "strakke" fiets. Superstrakke wegligging is geweldig als je voldoende ervaring hebt om de subtiele waarschuwingen dat je de rand nadert te voelen. Die ervaring heb je niet, dus pak een fiets die al eerder begint te wringen, zodat je nog tijd hebt om te corrigeren.[2][3]

[1] De tijd is ondertussen wel een beetje voorbij van de 750s die tot 5000 toeren lalalala rustig aan doen en dan bij 5100 toeren je hoofd eraf bijten, maar er is nog steeds een enorm verschil in karakter.
[2] Als je op je plaat gaat en bij de vraag: "Maar wat ging er dan mis?" het antwoord schuldig moet blijven, dan was je fiets dus te strak.
[3] "Maar die strakke fiets nadert de rand niet" Wel als het regent of er een keer olie ligt. Tenzij je het ok vindt om elke keer als er olie of diesel op de weg drijft op je plaat te gaan, en dan dat de schuld te geven. Dat kan natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
yamaha thundercat 600, lekker licht, wendbaar, goedkoop, fijne zithouding (beetje vooruit maar niet als een racer) en gaat gewoon keihard maar geeft je niet continu de drang om volgas te geven zoals bij een volbloed sportmotor.
 
Laatst bewerkt:
2 cilinder vind ik altijd zo afgezaagd. Heb op een 600cc 4 cilinder gelest. Gaat ook prima hoor. Als je liever 4 wil.. gewoon doen!

Nou een 600cc is anders een afgezaagde CB 1000 6 cilinder. |( Een 2 cilinder saai?Ooit wel eens op gereden? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan