Welke motor is geschikt als eerste motor?

Nou een 600cc is anders een afgezaagde CB 1000 6 cilinder. |( Een 2 cilinder saai?Ooit wel eens op gereden? :+

Ja hoor genoeg en dat kan zeker wel fun zijn. Ik vind een 2 cilinder zelf niet saai of afgezaagd, maar het ging me er meer om dat er nogal eens wordt geroepen dat je op een 2 pitter met weinig CC's moet beginnen.
 
.................. met een ouwetje, dan geeft dat ook niet zo.
Het rijden wordt er niet minder leuk om als de motor wat ouder is :]

Dat kan ik bevestigen.
Mijn FZ heeft 106pk, 20 kleppen, 160.000 op de klok en is 32 jaar oud.
Naast benzine kost ie verder geen drol. Verzekering €37 per jaar! MRB €29 per jaar. Als je een beetje kan sleutelen en met onderdelen van MP kost je dat ook niet de kop. Als je bijv door het opbinden van bagage toch een keer een kras hebt dan doet een spuitbus van de Action wonderen.

Je kan er prima mee toeren, 2014 naar Sicilië, 2016 naar Picos de Europa en Portugal en in 2017 is planning naar Rusland en Noordkaap. O, ja vorige week nog naar de Harz geweest. Verschillende ritten door heel Engeland en Luxemburg/ Eifel heb ik 't dan nog niet over. Als nodig dan is 1000+ km op 1 dag echt geen probleem!

Meestal rijd ik rustig toertempo maar naar wens kan ook het gas wel open.
Ik rijd gedurig toertochten en raak niet echt achter bij de snelle jongens.
Het is zeker niet de eerste keer dat in de pauze van een toerrit gemeld wordt dat die ouwe FZ toch sneller loopt als ze hadden verwacht.

Alles bij elkaar opgeteld kan je met een oudje net zo veel lol hebben als met een meer moderne fiets.
Glimmen doet ie idd iets minder, maar dat boeit me nauwelijks. Kost alleen aanmerkelijk minder.
Die brommerd van mij is minder mooi, maar zoals je zult begrijpen is ie wel betaald!
 
Laatst bewerkt:
Begonnen op een Kawasaki GPX600R (in 1990)

Grote gemene deler in dit verhaal is toch meestal een 600 cc en overwegend vierpitters.

Voor TO. Waar geef jezelf de voorkeur aan? Sportief? 'Naked'? Allroad? toer?

Voorkeur voor twee vier (of drie) cilinders is heel persoonlijk. Mijn vriendin heeft een SV650 Suzuki gehad maar had toch een duidelijke voorkeur voor een vierpitter. Die zijn onderin de toeren vaak wat minder bokkig en als je vermogen wil gewoon naar 12.000 tpm laten trekken. Zelf geen voorkeur, rijd een twin, maar mag af en toe ook graag de vierpitter van vriendin 'lenen'.

Freez
 
Begonnen op een oude BMW F650GS eenpitter met ABS. Fijne motor, zeker als je ook wilt toeren en ervaring wilt opdoen in de bergen en op zandwegen. Suzuki V-Strom 650 ook erg fijne motor. Ben je meer van de naked bikes zou ik kijken naar een CB600 of een ER6-N. Ik zou zeggen een niet te dure motor met in ieder geval ABS om rijervaring op te doen, en dan daarna ook diverse andere modellen test rijden of dagje huren om te kijken wat je echt fijn en mooi vind voor de volgende stap na 1 of 2 seizoenen.
 
Begonnen op een oude BMW F650GS eenpitter met ABS. Fijne motor, zeker als je ook wilt toeren en ervaring wilt opdoen in de bergen en op zandwegen. Suzuki V-Strom 650 ook erg fijne motor. Ben je meer van de naked bikes zou ik kijken naar een CB600 of een ER6-N. Ik zou zeggen een niet te dure motor met in ieder geval ABS om rijervaring op te doen, en dan daarna ook diverse andere modellen test rijden of dagje huren om te kijken wat je echt fijn en mooi vind voor de volgende stap na 1 of 2 seizoenen.
Ik zou niet meteen een éénpitter aanraden.
Voor de rest mee eens. Suzuki Bandit is ook prima, of een Yamaha XJ6.

Ben zelf begonnen op een Yamaha XJ600 diversion maar daar raak je wel gauw op uitgekeken.
 
Laatst bewerkt:
Een rode Hayabusa. Met een Roof boxerhelm.
Of een eenvoudige Panigale. Rood. Met jethelm.

Vanwege het betrouwbare en tamme karakter uitstekende beginnersfietsen. Ze moeten wel rood zijn. Anders zijn het geen echte motoren maar opgevoerde Solexen. Geen marketingtruc.

Je kan voor de meest betrouwbare fietsen en het beste advies ook alleen maar terecht bij HP Motoren in Eemnes. Mocht je later nog dingen zoeken om je motor te verfraaien, kan je bij Elmo's Place korting krijgen als je zegt dat je van Motor-forum.nl komt.

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
 
Mijn eerste was een BMW R1100S en rijd nu al paar jaartjes tevreden op KTM Duke 390 😋 voor een beginner misschien beter om andersom te doen, Duke is zeer betaalbaar zowel qua aanschaf als gebruik/onderhoud etcetera.
Succes met je rijbewijs en het kiezen voor je eerste motor!!
 
Begonnen op een Kawasaki GPX600R (in 1990)

Grote gemene deler in dit verhaal is toch meestal een 600 cc en overwegend vierpitters.

Voor TO. Waar geef jezelf de voorkeur aan? Sportief? 'Naked'? Allroad? toer?

Voorkeur voor twee vier (of drie) cilinders is heel persoonlijk. Mijn vriendin heeft een SV650 Suzuki gehad maar had toch een duidelijke voorkeur voor een vierpitter. Die zijn onderin de toeren vaak wat minder bokkig en als je vermogen wil gewoon naar 12.000 tpm laten trekken. Zelf geen voorkeur, rijd een twin, maar mag af en toe ook graag de vierpitter van vriendin 'lenen'.

Freez
Ja, idd power zat. Toch heeft 4-pitter het nadeel op hele steile bergwegen (20-25%) met hairpins, dat je na de bocht op de koppeling vanuit vrijwel stilstand weer op gang moet komen.

Je mist het nodige koppel onderin. Zelf ervaren!
 
Laatst bewerkt:
Is dat net zo iets als niet binnen de lijntjes kunnen kleuren?

En de domste opmerking van de dag gaat naar: Verschillende mensen die deze onzin beweren.
Het één sluit het ander namelijk uit. Na die 30 lessen heb je je pols niet onder controle. Slagen voor je rijbewijs betekent dat ze je in staat achten om nu zelfstandig verder te leren. Je hebt die controle niet, dat ga je nu leren.
 
Ja, idd power zat. Toch heeft 4-pitter het nadeel op hele steile bergwegen (20-25%) met hairpins, dat je na de bocht op de koppeling vanuit vrijwel stilstand weer op gang moet komen.

Je mist het nodige koppel onderin. Zelf ervaren!
Heb ook mede om deze reden mijn Fazer weer de deur gewezen, m'n Hawk heeft een stuk minder paardjes maar wel bijna evenveel koppel en dat behoorlijk uitgespreid over het gehele toerengebied. Dus laag in de toeren gewoon even gassen en je bent weer op snelheid. :)
 
Ja, idd power zat. Toch heeft 4-pitter het nadeel op hele steile bergwegen (20-25%) met hairpins, dat je na de bocht op de koppeling vanuit vrijwel stilstand weer op gang moet komen.

Je mist het nodige koppel onderin. Zelf ervaren!

Vriendin heeft nu een Z750R, soepel genoeg. Een supersportje met close ratio bak wordt lastiger.
 
Heeft TS nog steeds geen keuze gemaakt?
Gewoon een brommer kopen en rijden met het hok :]
 
Vriendin heeft nu een Z750R, soepel genoeg. Een supersportje met close ratio bak wordt lastiger.
Normaal nooit last met wegrijden. Dus niet bij 'normale' bergwegen.
In de Alpen en zoals vorige week in Harz, geen centje pijn. Ja, dan zeg ik ook soepel genoeg. Tot vorig jaar nooit als een probleem ervaren. Het wordt anders als je ineens vanuit stilstand tegen een 'muur' omhoog moet.

Deze situatie was op kleine weggetjes in het Cantabrische gebergte met hele scherpe hairpins, waar je dan vrijwel stapvoets doorheen gaat. Daarna wil de FZ slecht van zijn plek als je weer op gang wil komen. Het zijn dit soort weggetjes waar wielrenners in de Ronde van Spanje vaak hun super-steile finishes hebben. En dat is niet voor niks!

Het is me een keer overkomen dat ik op zo'n plek een ongewilde wheelie dreigde te maken en dat is met volle vakantie-bagage achterop niet een goed plan. Op dit soort plekken kom je niet iedere dag, dus de meeste NL-motor-rijders zullen nooit deze problemen gaan ervaren.
 
Laatst bewerkt:
Opgeleukt.....nog steeds gezegend met forse obesitas. Street triple zet hem zwaar te kakken.

Nou...dan koopt TS toch een street triple.
Jij zegt het :)

Ik heb nog een daytona 675 die weg mag ,beetje ombouwen O-)
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf ga me later orienteren. Denk dat ik 2, 3 en 4 cilinder alle drie eerst uit probeer. Ik las dat een 3 cilinder een mooi tussenstation kan zijn. Maar er zijn niet superveel merken die dat aanbieden.
 
Opgeleukt.....nog steeds gezegend met forse obesitas. Street triple zet hem zwaar te kakken.

We hebben 'm destijds vergeleken, street is inderdaad lichter, maar ook kleiner en wij beide zijn nogal lang. Qua styling beviel de Zed ons beter, en we kwamen een mooie tegen. Ondanks dat beetje meer gewicht kan je er heerlijk mee gooien en smijten.

Maar de Street Triple is een van de leukste nakeds die er is, geschikt voor beginners en nog voldoende leuk voor ervaren rijders.

Freez
 
Terug
Bovenaan Onderaan