Honda cb 400 n afstelling

Banis97

Rookie
19 mei 2017
12
0
Goedemiddag,

Ik zal gelijk maar met de deur in huis vallen. Officieel kom ik van het brommerforum maar ik werd naar dit forum verwezen aangezien dit toch een motor gerelateerde vraag is.

Ik heb 2 weken geleden een honda cb 400 n gekocht. De motor heeft 8 jaar stil gestaan. Maar ziet er verder nog zeer netjes uit. Hij heeft 51.xxx op de teller en bij 38.xxx is het blok gereviseerd geweest. Toen ik hem kocht liep hij niet maar na een nieuwe accu en het schoon maken van de carburateurs en het stellen van de kleppen, loopt hij nu netjes stationair.

Hier het probleem:

Op het moment dat ik wil wegrijden en de koppeling op laat komen valt hij uit. En op het moment dat ik gas geef, zij het in neutraal of in een versnelling, stottert hij en komt hij maar moeilijk op toeren. Het lijkt bij het wegrijden erop dat hij geen of weinig vermogen heeft. Ook lekt hij benzine uit de overloopslangen van de carburateurs.

Nu weet ik dat het hoogstwaarschijnlijk aan de afstelling van de carburateurs ligt (zo ver was ik wel). Maar hoe stel ik dat af? Ik heb al meerdere malen gegoogled (is dat een ww?) en las voornamelijk dingen over de vlotternaald en gasnaaldstand. Daarnaast lopen de carburateurs ook nog niet synchroon.

Voordat ik de boel nu gelijk opentrek en overal aan ga zitten wil ik eerst weten wat de hoogstwaarschijnlijke boosdoener is van dit verhaal.

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

Mvg,

Daniel
 
Als je carburateurs overlopen weet je al dat hij verzuipt als je gas geeft. Dat moet je dus eerst oplossen. Carburateurs uit elkaar en de vlotters schoon maken dat ze zonder weerstand bewegen. De naaldzitting heel erg goed schoon maken en heel zeker weten dat het tipje van de vlotternaald perfect is.
Vlotterhoogte moet goed zijn. Dat was het dertig jaar lang, dat veranderd niet vanzelf.
Het verstandigst is een revisiesetje kopen en alle rubbertjes en ringetjes in de carburateurs te vernieuwen. De vlotters kan je wegen. Die kunnen zich volgezogen hebben met benzine en te zwaar geworden, dan loopt ie ook over.
 
Duidelijk.

Ik ga zondag de carburateurs nog eens uit elkaar halen en kijken naar de vlotternaald. Revisiesetjes zat ik ook al aan te denken dus die komen er ook, is het niet nu nodig dan wel later. Bij de revisiesetjes zit ook een vlotternaald. Moet ik die er ook inzetten? Veranderd dan de vlotterhoogte niet omdat het een nieuw veertje is? Hoe weet ik of de vlotters zich volgezogen hebben/te zwaar zijn? Zijn daar richtlijnen voor of moet ik dan de fabrikant van de carburateur contacten?

Dank voor de snelle reactie trouwens :)
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk.

Ik ga zondag de carburateurs nog eens uit elkaar halen en kijken naar de vlotternaald. Revisiesetjes zat ik ook al aan te denken dus die komen er ook, is het niet nu nodig dan wel later. Bij de revisiesetjes zit ook een vlotternaald. Moet ik die er ook inzetten? Veranderd dan de vlotterhoogte niet omdat het een nieuw veertje is? Hoe weet ik of de vlotters zich volgezogen hebben/te zwaar zijn? Zijn daar richtlijnen voor of moet ik dan de fabrikant van de carburateur contacten?

Dank voor de snelle reactie trouwens :)

Leg je vlotters in een bakje benzine, ze moeten netjes blijven drijven. Als ze langzaam steeds verder zakken zuigen ze zich vol.
 
Even een update:

Ik heb gistermiddag de carburateurs uit elkaar gehaald en de vlotters gewogen. Ze bleven gewoon netjes drijven in een bak benzine. Daarna heb ik de naalden nagekeken en die zagen er nog netjes. Gelijk even gekeken of ze goed dichten en er komt geen lucht doorheen. Na het hermonteren van de carburateurs hoorde ik uit de rechteruitlaat "ploffen" komen en deze was ook veel warmer dan links. Dus toen maar even de bougies eruit gehaald en de rechterbougie was roetzwart. De linker bougie was meer koffiebruin.

Weet iemand misschien wat ik vanaf hier moet doen om hem enigszins goed te laten lopen?

Hij heeft nu ook niet meer genoeg puf om hem zelfs op de bok in een versnelling te krijgen wat hij voor de demontage wel had.
 
Even een update:

Ik heb gistermiddag de carburateurs uit elkaar gehaald en de vlotters gewogen. Ze bleven gewoon netjes drijven in een bak benzine. Daarna heb ik de naalden nagekeken en die zagen er nog netjes. Gelijk even gekeken of ze goed dichten en er komt geen lucht doorheen. Na het hermonteren van de carburateurs hoorde ik uit de rechteruitlaat "ploffen" komen en deze was ook veel warmer dan links. Dus toen maar even de bougies eruit gehaald en de rechterbougie was roetzwart. De linker bougie was meer koffiebruin.

Weet iemand misschien wat ik vanaf hier moet doen om hem enigszins goed te laten lopen?

Hij heeft nu ook niet meer genoeg puf om hem zelfs op de bok in een versnelling te krijgen wat hij voor de demontage wel had.

Het klinkt nog steeds alsof de rechter carburateur een te hoog benzine niveau heeft. Lekt hij als je de benzinekraan open laat staan?
Dat van de versnelling begrijp ik niet. Als je aan het achterwiel draait en op het pookje drukt valt hij in zijn versnelling, dat heeft niets met de motor te maken.
 
Bij deze motoren stel je de vlotternaalhoogte door een lipje te buigen. Het kan zijn dat iemand dat te lomp gedaan heeft. Je zou die lipjes eens met elkaar kunnen vergelijken.

De hoogte is ook te controleren door een benzineslangetje vanaf de aftappunten omhoog te laten lopen zodat je het werkelijke niveau ziet.
 
Ik heb zojuist de motor nog even bekeken en even de tijd genomen om hem af te stellen. Hij loopt nu stationair en ik kan ermee wegrijden (weliswaar met gas, op alleen koppeling valt hij uit). Toen ik vanochtend hem zonder luchtfilter probeerde te starten kwam er na een tijdje een ontzettend harde knal uit de uitlaten. (niet meer doen dus). Luchtfilter er weer in gedaan en hij loopt nu mooi stationair. Ik heb hem 10 minuten laten lopen en hij zakte na een aantal minuten wel wat in toeren maar niet veel. Toen ik de bougies eruit haalden waren ze allebei zwart (dus wel nog te rijk wat klopt want als ik meer gas geef dan gaat hij stotteren). Ik neem aan dat dit gewoon een kwestie is van aan de luchtschroef draaien tot hij de juiste verhouding heeft?

Over het lekken van de carburateurs: Het viel me gister inderdaad op dat het ene lipje iets verder stond dan de ander bij het vlotter. Maar heb toen natuurlijk niet eraan gedacht om dat gelijk te zetten....

De rechter carburateur lekt aanzienlijk meer dan de linker.
 
Als ie 10 minuten stationair kan draaien kan de vlotternaald nooit veel lekken. Dat je gas moet geven om weg te rijden is niet vreemd bij die lichte dingen.

De kleur van de bougies zeggen bij alleen stationair draaien niet zo veel.

Je moet zeker weten of het vlotterniveau goed blijft en dat kan alleen maar door het bij stationair draaien te checken met een slangetje aan het aftappunt.
 
Om te beginnen haal je inlaat rubbers los. Controleer of de inlaatrubbers niet hard maar soepel zijn, en geen scheurtjes hebben anders nieuwe rubbers. Vervang de pakking O ring 40x2.5 die tussen de inlaatrubber en cilinder zit. Daarnaast zou ik de vlotternaalden vervangen die zitten onder de het lipje van de vlotters. De vlotterhoogte moet 15.5 mm zijn. De gasnaalden hebben maar een stand kan je niet hoger of lager zetten. Draai de lucht schroeven helemaal in en draai ze dan 1,5 slagen uit. Stel de carburateurs synchroon. Maak de carburateurs goed schoon. Je zult zien dat de bougie ook niet meer zwart zijn maar een beetje grijs, mag niet wit zijn. Je krijgt ze niet koffiebruin zoals vroeger dat heeft met de huidige benzine te maken.
 
Ik heb een nieuw luchtfilter erin gezet (uiteraard geolied). Ik heb zojuist een revisiesetje voor de carburateurs besteld incl vlotternaalden.

i~
Om te beginnen haal je inlaat rubbers los. Controleer of de inlaatrubbers niet hard maar soepel zijn, en geen scheurtjes hebben anders nieuwe rubbers. Vervang de pakking O ring 40x2.5 die tussen de inlaatrubber en cilinder zit.

Ik neem aan dat je hiermee eventueel valse lucht wil verhelpen? Hij trekt geen valse lucht en rubbers zijn nog soepel.
 
Ja dat klopt valse lucht. Let wel op die O ring tussen inlaatrubber en cilinder daar zit bij deze motor vaak het probleem van toch valse lucht omdat je aangaf dat de motor bij wegrijden afslaat. Ik heb dit bij een cb 250N ook gehad. Ik heb veel ervaring met dit type carburateur.
 
Ja dat klopt valse lucht. Let wel op die O ring tussen inlaatrubber en cilinder daar zit bij deze motor vaak het probleem van toch valse lucht omdat je aangaf dat de motor bij wegrijden afslaat. Ik heb dit bij een cb 250N ook gehad. Ik heb veel ervaring met dit type carburateur.


oke ik heb zojuist de carburateurs eraf gehaald en heb nu goed zicht op de inlaatrubbers. Inlaatrubbers zijn niet gescheurd en nog soepel :Y de o ringen zien er naar mijn idee ook nog prima uit al heeft eentje wel een heeeeeel klein scheurtje aan de buitenkant maar die loopt niet door.

Ook heb ik op internet een filmpje gevonden voor het afstellen van de vlotterhoogte. Al is mij nog niet helemaal duidelijk vanaf waar ik moet meten om de 15.5 mm te vinden maar ik ga dat nu uitvogelen :)
 
oke, zojuist gemeten: Rechter carburateur heeft een hoogte van 13,5mm
Linker carburateur heeft een hoogte van 15mm

Ik heb gemeten vanaf de rand van de carburateur (waar de vlotterbak op sluit) tot de onderkant van de vlotter.

Wat mij lijkt te kloppen want rechts lekt en links bijna niet.
Ik heb de vlotters dan dicht zonder dat ze het knopje van de naald indrukken.
 
Laatst bewerkt:
oke, zojuist gemeten: Rechter carburateur heeft een hoogte van 13,5mm
Linker carburateur heeft een hoogte van 15mm

Ik heb gemeten vanaf de rand van de carburateur (waar de vlotterbak op sluit) tot de onderkant van de vlotter.

Wat mij lijkt te kloppen want rechts lekt en links bijna niet.
Ik heb de vlotters dan dicht zonder dat ze het knopje van de naald indrukken.
:?
 
aan deze reactie neem ik aan dat ik er compleet naast zit :')

Filmpje van common motor zeker ? ;)

Weet je wel wat jouw vlotter niveau moet zijn ?

Heeft de 400n trouwens ook geen cv carbs ?
Zit er een groot 'deksel' op de carb. ?

Het klinkt als een afstel klusje, niet moeilijk, maar je moet het wel even weten.
Heeft de 400n nog contactpuntjes voor de ontsteking ?

Kijk gerust alle carb en ontsteking gerelateerde filmpjes van common motor even.
Erg informatief, en neem de tijd als je aan carbjes werkt.

Synchroniseren van de carbs is wel lastig als je geen meet instrumenten hebt.
De echt ouderwetse manier is om de linker en rechter uitlaat 'puffen' te vergelijken met je handen, deze moeten even hard aanvoelen.

Ik heb mijn oude honda toen ook nog zo afgesteld, stond zelfs in het werkplaatshandboek.. is een prima manier voor oude twinnetjes. Maar meten is natuurlijk het beste.
 
Beste mensen het duurde even maar hier weer een update:

Inmiddels de vlotternaald vervangen en hij lekt niet meer :)
Tijdens het terugzetten van de carburateur brak echter de rechter inlaatrubber (van cilinder af) inmiddels heb ik dus een nieuwe besteld en erop gezet maar nu het volgende:

De motor wilt niet rustig stationair lopen. Ik heb nu ongeveer een uurtje geprobeerd hem stationair te laten lopen (1100 a 1200 rpm) maar tevergeefs. Ik heb met deo gekeken naar valse lucht maar dat haalde niks uit. Als ik gas geef en hem dan start dan gaat hij eerst naar 3000 toeren en blijft hij daar. Op het moment dat ik dan de stationair schroef iets dicht draait daalt hij wel iets maar onder de 2000 toeren valt hij uit.

Waar licht dit aan?

Gr. Daniel
 
Beste mensen het duurde even maar hier weer een update:

Inmiddels de vlotternaald vervangen en hij lekt niet meer :)
Tijdens het terugzetten van de carburateur brak echter de rechter inlaatrubber (van cilinder af) inmiddels heb ik dus een nieuwe besteld en erop gezet maar nu het volgende:

De motor wilt niet rustig stationair lopen. Ik heb nu ongeveer een uurtje geprobeerd hem stationair te laten lopen (1100 a 1200 rpm) maar tevergeefs. Ik heb met deo gekeken naar valse lucht maar dat haalde niks uit. Als ik gas geef en hem dan start dan gaat hij eerst naar 3000 toeren en blijft hij daar. Op het moment dat ik dan de stationair schroef iets dicht draait daalt hij wel iets maar onder de 2000 toeren valt hij uit.

Waar licht dit aan?

Gr. Daniel
Wat bedoel je met, haalde niks uit?
Veranderde het toerental tijdens het spuiten van de deo?
 
Terug
Bovenaan Onderaan