Af en toe stotterende CBF600

Honda CBF

Rookie
19 mei 2017
4
0
Helden
Ik ben sinds 3 jaar de eigenaar van een Honda cbf 600. Licht, zuinig en best pittig.
tot voor kort zonder problemen meer gereden. 3 weken geleden begonnen de problemen.
Na ongeveer 150 km toeren stotterde de motor heel af en toe. eventjes, toen weer 10 km niet, en weer een keer.
Een week later hetzelfde verhaal, de eerste 150 km niks aan het handje, daarna weer hetzelfde, alleen veel frequenter. maakt niet uit welke versnelling,( toerental wel boven de 3000), of welke snelheid, maakt niet uit.
Dag erna geen enkel probleem meer.Maar weer een dag later, was er niet meer mee te rijden. Stotteren, bijna afslaan, alleen boven de 3000 toeren, maar die heb je bij de cbf al snel.Stroom valt niet ui .Dynamo en accu zijn prima, De FI geeft niets aan.Hij heeft zelfs bij de Hondadealer aan de apparatuur gehangen, maar ook hier kwam niets uit .
Heeft er iemand een idee , waar we het zoeken moeten?
Wat ook heel vreemd is, als je hem niet in de versnelling zet, loopt hij als een zonnetje, maar zodra je begint te rijden , beginnen de problemen
 
Laatst bewerkt:
De tank trek vacuum naarmate je benzinepeil zakt.
Ofwel er komt geen lucht in de tank waardoor de brandstof toevoer niet goed is.

Volgende keer als je het weer hebt even je tankdop open doen om het zeker te weten.
 
Vage problemen kunnen elektrisch zijn, je zegt dat de accu en dynamo goed zijn, hoe weet je dat? Spanningsregelaar ok? Alle elektrische aansluitingen uit elkaar en schoonmaken.

Vol flesje injectiereiniger bij in een half lege tank en kijken wat er dan gebeurt.
 
ik zou toch eens wat benzine aftappen om te kijken of daar geen verontreiniging en/of water doorheen zit.

behalve het controleren van de dynamo, accu en ik vermoed het storingsgeheugen door de dealer ? staat er in je verhaal niet wat er verder al gecontroleerd is.

en welkom op motor-forum.
 
Als je 150 km hebt gereden, heb je zo'n 8 a 10 liter benzine gebruikt en het lijkt me sterk dat je dan niet eerder problemen hebt als de tank niet wordt belucht.
 
ik zou toch eens wat benzine aftappen om te kijken of daar geen verontreiniging en/of water doorheen zit.

+1

Als je 150 km hebt gereden, heb je zo'n 8 a 10 liter benzine gebruikt en het lijkt me sterk dat je dan niet eerder problemen hebt als de tank niet wordt belucht.

De ontluchting is misschien beperkt. Dan zou het verbruik per tijdseenheid parten kunnen spelen.
 
Ik zou het in de ontsteking gaan zoeken. Iets wat mogelijk is maar wel veel werk : verbind een paar ledjes (met weerstand) parallel over de primaire kant van je bobines. Die ledjes moeten netjes om en om knipperen als je motor loopt, als dat knipperpatroon wijzigt bij slecht lopen is er iets met je ontsteking loos.
 
Had zo'n zelfde soort vage klacht met mijn S1000RR, was ook een zoekplaatje, bleek de schakelaar van de jiffystand, vanaf een bepaald toerental (5000rpm) kwam er wat meer trilling in de motor waardoor de jiffy schakelaar contact maakte, is het proberen waard om dit eens te checken
 
ben je bij de dealer geweest toen het probleem zich voordeed of was het weer op een probleemloos moment?
mijn advies zou zijn maak een afspraak met de dealer dat je gaat rijden totdat de problemen zich voordoen en dat je dan naar de dealer rijdt en dat die dan meteen begint met de oorzaak zoeken. een storing zoeken die zich op dat moment niet voordoet is onbegonnen werk. zeker als de computer geen fouten registreert want zonder het storingsgeheugen kunnen moderne monteurs niks meer.
kom je er op die manier niet achter rij dan een keertje met de storing aanwezig naar iemand met een rollenbank. aangezien het probleem zich niet voordoet bij onbelaste toeren kan je op een rollenbank meten onder belasting (wel even van te voren bellen natuurlijk zodat ze wat tijd kunnen vrij plannen). dan kan je dingen uitsluiten als een mengsel dat plotseling te arm of te rijk wordt of een ontsteking die van tijd af loopt door een sensor die verkeerde info geeft.
ga ook even bij je zelf na onder wat voor omstandigheden je aan het rijden was toen de storing zich voordeed. regen kan bij voorbeeld in een connector komen waardoor info van een sensor kan veranderen.
 
Ik zou het in de ontsteking gaan zoeken. Iets wat mogelijk is maar wel veel werk : verbind een paar ledjes (met weerstand) parallel over de primaire kant van je bobines. Die ledjes moeten netjes om en om knipperen als je motor loopt, als dat knipperpatroon wijzigt bij slecht lopen is er iets met je ontsteking loos.
het probleem doet zich voor boven de 3000 RPM dat zijn dus minimaal 1500 led flitsen per minuut omgerekend komt dat neer op minimaal 25 led flitsen per seconde. denk je echt dat je oog daar nog iets van timing kan waarnemen?
 
Altijd lastig dat soort problemen, heb wel eens iets vergelijkbaars gehad met een auto... en dat was uiteindelijk de krukaspositiesensor.... Even geen idee hoe jouw FI exact in elkaar steekt, maar een vergelijkbare sensor zal er zeker zitten. Op de krukas of een nokkenas. Of misschien zelfs beide.

Als een van die sensoren langzaam slechter wordt gaat het blok raar doen via de injectie of ontsteking. Bij de auto was er niet veel aan de hand als hij eenmaal liep, maar starten was altijd een totale loterij.... Dus die sensoren kunnen ook "half" stuk of "tijdelijk" stuk.

Later,

Loek
 
het probleem doet zich voor boven de 3000 RPM dat zijn dus minimaal 1500 led flitsen per minuut omgerekend komt dat neer op minimaal 25 led flitsen per seconde. denk je echt dat je oog daar nog iets van timing kan waarnemen?

ja als er onregelmatigheden optreden zie je dat prima
weet alleen niet of een led snel genoeg is, xenon iig wel
 
Laatst bewerkt:
Er zijn veel fouten mogelijk welke ook geen FI veroorzaken. Ik als leek kan alleen uit eigen ervaring spreken, aan de experts om dit eventueel te bevestigen.

Inderdaad o.a. de sensoren (bdp/nokkenaspositiesensor, doorgaans een hall-sensor) kan door warmte het contact verbreken, soms is slecht starten een symptoom, maar ook stotteren of uitvallen. Na afkoelen moet het dan weer even goed gaan. Omdat de fout zich pas na 150km voordoet acht ik het onwaarschijnlijk maar zou ik het wel uitsluiten.

Het is extreem lastig en soms tijdsintensief om een dergelijke fout te vinden.

Begin bij het begin: brandstof, lucht en ontsteking. Eerst de gewone diagnoses zoals o.a. in het werkplaatshandboek staan. Daarna eventueel onderdelen zoals bobines verwarmen en nogmaals meten.

Een kapotte injector kan bijv. rare storingen geven, maar veroorzaakt soms geen FI. Idem voor een brandstofpomp (druk en debiet).

Ik ben 6 dagen op zoek geweest naar een fout op mijn Suzuki, wat leek op een falende achterste cilinder bleek uiteindelijk een losgekomen drukregelaar te zijn.

Ik heb geen idee hoe gelijk de techniek is, maar voor mijn Suzuki is er bijvoorbeeld een (hogedruk) brandstoffilter in de pomp gebouwd welke je niet kan vervangen. Er is dan een DIY modificatie waarbij dit filter omzeilt word. Je moet dan een extern filter plaatsen.

Met een beetje aanleg, hulp van hier, boerenverstand en tijd moet het vast wel te vinden zijn!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben sinds 3 jaar de eigenaar van een Honda cbf 600. Licht, zuinig en best pittig.
tot voor kort zonder problemen meer gereden. 3 weken geleden begonnen de problemen.
Na ongeveer 150 km toeren stotterde de motor heel af en toe. eventjes, toen weer 10 km niet, en weer een keer.
Een week later hetzelfde verhaal, de eerste 150 km niks aan het handje, daarna weer hetzelfde, alleen veel frequenter. maakt niet uit welke versnelling,( toerental wel boven de 3000), of welke snelheid, maakt niet uit.
Dag erna geen enkel probleem meer.Maar weer een dag later, was er niet meer mee te rijden. Stotteren, bijna afslaan, alleen boven de 3000 toeren, maar die heb je bij de cbf al snel.Stroom valt niet ui .Dynamo en accu zijn prima, De FI geeft niets aan.Hij heeft zelfs bij de Hondadealer aan de apparatuur gehangen, maar ook hier kwam niets uit .
Heeft er iemand een idee , waar we het zoeken moeten?
Wat ook heel vreemd is, als je hem niet in de versnelling zet, loopt hij als een zonnetje, maar zodra je begint te rijden , beginnen de problemen

Mmmmm, kan lastig te vinden zijn..
3 vraagjes:

Welk bouwjaar is je motor:?
Als hij alleen stottert en inhoudt boven de 3000RPM, hoe kan hij dan bijna afslaan :?
Als je hem niet in de versnelling zet, is de zijstandaardbeveiliging doorgaans niet actief, ik zou het iig heel aannemelijk vinden as die schakelaar slecht contact (in of uitwendig) maakt, óf dat hij onvoldoende ingedrukt of uitgetrokken wordt bij bediening. , bij een hobbelig wegje zal hij dan meteen de ontsteking even uitzetten...
 
Terug
Bovenaan Onderaan