Mt5 loopt alleen met choke

StijnG

Rookie
19 mei 2017
6
0
Ik heb een 70cc Mt5 met een 18 mm Keihin. Als ik zonder choke rijd, trekt hij redelijk op maar in de hoge toeren valt hij weg. Met de Choke rijdt hij prima, maar dat verbruikt veel en ik moet de Mt met een koude motor eerst aanduwen.
Ik dacht dat de lucht/gas verhouding verkeerd was, te weinig gas. Ik kan de gasnaald niet verder omhoog doen en ik kan geen kortere gasnaald vinden die past. Dus ik denk dat er een andere sproeier in moet, maar ik heb niet zoveel ervaring met sproeiers.
Dus ik vroeg mij af of dit de oplossing is en moet ik dan een grotere of een kleinere sproeier hebben dan maat 110?
 
Brommer topic's zijn niet toegestaan op M-F.

Daar is een lange uitleg voor, komt erop neer dat brommerrijders gemiddeld genomen in een andere levensfase zitten en ook op een andere manier posten wat tot confrontaties lijdt met de motorrijdende M-Férs.

De vraag in dit topic is ook voor motorrijders best leerzaam, ik laat m dus staan en open. Mocht het echt een brommertopic dreigen te worden gaat het topic alsnog op slot !
 
Ik heb een 70cc Mt5 met een 18 mm Keihin. Als ik zonder choke rijd, trekt hij redelijk op maar in de hoge toeren valt hij weg. Met de Choke rijdt hij prima, maar dat verbruikt veel en ik moet de Mt met een koude motor eerst aanduwen.
Ik dacht dat de lucht/gas verhouding verkeerd was, te weinig gas. Ik kan de gasnaald niet verder omhoog doen en ik kan geen kortere gasnaald vinden die past. Dus ik denk dat er een andere sproeier in moet, maar ik heb niet zoveel ervaring met sproeiers.
Dus ik vroeg mij af of dit de oplossing is en moet ik dan een grotere of een kleinere sproeier hebben dan maat 110?

Luch/benzine verhouding, te weinig benzine bedoelde je hier ;)

Heeft hij altijd al zo gereden of is dat in kortere of langere tijd zo langzaam ontstaan ?
Als je meer benzine wil hebben dan zul je uiteraard een grotere sproeier moeten monteren.

Maar als dit probleem langzaamaan is ontstaan ik zou eens beginnen met de carburateur goed te reinigen, inwendig.
En vlotterbak s aftappen, wellicht zit er water in.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een 70cc Mt5 met een 18 mm Keihin. Als ik zonder choke rijd, trekt hij redelijk op maar in de hoge toeren valt hij weg. Met de Choke rijdt hij prima, maar dat verbruikt veel en ik moet de Mt met een koude motor eerst aanduwen.
Ik dacht dat de lucht/gas verhouding verkeerd was, te weinig gas. Ik kan de gasnaald niet verder omhoog doen en ik kan geen kortere gasnaald vinden die past. Dus ik denk dat er een andere sproeier in moet, maar ik heb niet zoveel ervaring met sproeiers.
Dus ik vroeg mij af of dit de oplossing is en moet ik dan een grotere of een kleinere sproeier hebben dan maat 110?


Heeft de brommer wel goed gelopen met deze cilinder en carburateur?

Het lijkt er op dat hij te weinig brandstof krijgt, maak de carburateur goed schoon en koop een aantal sproeiers die groter zijn dan er nu in zit.
Begin met de grootste sproeier en ga in stapjes naar beneden tot hij volgas goed loopt, daarna kan je de gasnaald afstellen om hem lager in toeren beter te laten lopen.

En veel verbruiken doen ze altijd met 70cc en 18mm keihin, waarschijnlijk heb je een imitatie keihin want de originele zijn er bijna niet meer.
 
Luch/benzine verhouding, te weinig benzine bedoelde je hier ;)

Heeft hij altijd al zo gereden of is dat in kortere of langere tijd zo langzaam ontstaan ?
Als je meer benzine wil hebben dan zul je uiteraard een grotere sproeier moeten monteren.

Maar als dit probleem langzaamaan is ontstaan ik zou eens beginnen met de carburateur goed te reinigen, inwendig.
En vlotterbak s aftappen, wellicht zit er water in.

Hij rijdt altijd al zo, ik heb het eerst maar zo gehouden. Alleen laatst begon ik me er aan te ergeren dat ik de brommer elke keer dat hij koud is aan te moeten duwen.
Overigens is benzineverbruik geen prioriteit.
Ik heb de carburateur onlangs uit elkaar gehaald en schoongemaak, ook heb ik simpele checks gedaan op lekken zoals hand op uitlaat en de deoproef.
Ik verwacht dat er een kortere gasnaald of een andere sproeier in moet.
Alleen een kortere gasnaald voor de Keihin 18mm heb ik nog niet gevonden en ik heb geen idee welke sproeier er anders in zou moeten.
 
Wat voor luchtfilter heb je, kun je de originele filterbox aansluiten of heb je een twinair? Als je nu een groter luchtfilter dan normaal hebt en hij loopt daar niet goed mee kun je altijd kijken of je de lucht/brandstof verhouding kunt beïnvloeden met een ander (origineel) filter, soms brengt dat je wel op weg.
Oppassen met teveel rijden overigens, want als hij te arm loopt zonder choke dan heb je zo schade aan je zuiger/cilinder als het niet goed staat.
 
Wat voor luchtfilter heb je, kun je de originele filterbox aansluiten of heb je een twinair? Als je nu een groter luchtfilter dan normaal hebt en hij loopt daar niet goed mee kun je altijd kijken of je de lucht/brandstof verhouding kunt beïnvloeden met een ander (origineel) filter, soms brengt dat je wel op weg.
Oppassen met teveel rijden overigens, want als hij te arm loopt zonder choke dan heb je zo schade aan je zuiger/cilinder als het niet goed staat.

Een of andere schuimfilter die ik er van de vorige eigenaar kreeg, maar ik heb ook nog wel een powerfilter liggen, die zal ik er morgen eens opzetten.
 
Ik zou eens proberen om hem minder lucht te laten krijgen: of dat powerfilter minder lucht doorlaat is maar de vraag.
Lang blijven tobben is onherroepelijk schade, dus snel een goede afstelling is wel noodzakelijk. Ga er anders gerust mee naar een brommerzaak, want dit wordt niet gauw iets als je alleen maar experimenteert.
 
1zojl8w.jpg
 
Ga dan maar eens kijken voor een grotere sproeier, nadat ik de powerfilter heb geprobeerd. Volgens mij zit er nu een maat 100 sproeier in (zal ik even moeten checken).
 
Met de cilinder en carburateur ook spruitstuk, aanzuigrubber en eventueel membraan vervangen?

Foto's die ik eventueel nog ergens heb uit de tijd dat ik in een brommerzaak werkte zijn van ver voor het digitale tijdperk, maar kan je zeggen dat het er niet fraai uitziet van binnen als je te lang blijft rondrommelen met de verkeerde afstelling.

Probeer een ander sproeiertje, daarmee vermoed ik dat het al heel wat beter zal zijn gebaseerd op wat je vertelt. Bij twijfel ga langs je lokale brommerboer.
 
Er zal toch op de nodige fora wel iets te vinden zijn over standaard sproeierbezettingen, ga eerst kijken of je daar aan voldoet, en dan ggaan werken aan verbetering


Met deze setup zit je meestal rond de 110 qua sproeiermaat, maar is erg afhankelijk van welk merk cilinder, welke uitlaat en welk luchtfilter je gebruikt.
Ik zou met 130 of 140 beginnen en in stapjes van 5 kleiner gaan.

Heb een aantal van deze brommers gehad en die hadden allemaal een andere afstelling nodig, wel allemaal Keihin 18mm imi en 70cc, deze setup werd heel veel gebruikt bij MT/MBtjes.

Controleer ook goed de flens tussen de carburateur en het spruitstuk op valse lucht, deze willen nog wel eens krom trekken. (net als de rest van de brommer als je hem goed aan het lopen hebt :P )
 
Laatst bewerkt:
Heb een aantal van deze brommers gehad en die hadden allemaal een andere afstelling nodig, wel allemaal Keihin 18mm imi en 70cc, deze setup werd heel veel gebruikt bij MT/MBtjes.

Jup, ik had ooit een MB (zelfde blok) met Malossi 70cc (en ook Malossi inlaatmembranen) en volgens mij zat ik toen wat sproeier betreft ook rond 100 - 110.
 
Laatst bewerkt:
Ga eens 10 maten omhoog in sproeiergrootte, een immitatiekeihin is eigenlijk altijd wel janken (veel gietfouten)
Probeer eens een originele HM183 voor pak 'm beet 3-4 tientjes te pakken.

Origineel filter als je die hebt graag er ophouden, werkt beter dan een powerfilter en de filterbak is groot genoeg voor een 70cc.
 
Ik zou de gas naald mooi laten, je mag met de sproeier wel wat groter denk en ff kijken als je de lucht/brandstof schoefjes kunt trug zette op standart en dan ff kijke hoe die loopt. Tussen de cilinder merken zit ook wel verschil hoor polini had ik 84 sproeier toen en MhR moest ik grotere sproeier

Ik had die immi carb weg gedaan en een orginele 21mm gehaald personlijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan