Motor uitgevallen en start niet meer

rgroen

MF'er
2 aug 2012
52
0
Beste forumleden,

Gisteren reed ik op mijn Honda VT750 ('99) en gedurende de rit begon begon de motor te sputteren wanneer ik veel gas gaf, waarbij redelijk wat benzine in de uitlaat terecht kwam (flinke knallen). Uiteindelijk viel er veel elektronica uit. De snelheidsmeter deed niets meer en de km-stand was niet meer leesbaar. Ook verlichting deed het niet meer. Toen ik de verlichtingsschakelaar uit deed reeds de motor weer even een paar minuten iets beter dan met de schakelaar aan.

Uiteindelijk (een km van huis) viel de motor helemaal stil en heb ik moeten lopen naar huis. Nu dacht ik zelf aan een defecte dynamo of spanningsregelaar. Veel verstand van techniek heb ik niet dus wil ik jullie vragen in welke hoek ik het moet zoeken, of dat jullie een vermoeden hebben wat het kan zijn.

Alvast bedankt!
 
Bij mijn 92' fireblade, was het een lege/slechte accu, die waarschijnlijk te veel van de gelijkrichter vroeg. Had gestart met kabels, gekeken of ik laadspanning had, halverwege de rit Romeinse kaars en uitvallen.

Nieuwe accu gehaald, geen laadspanning gecontroleerd, naar Luxemburg gereden en een dag later in Trier, wederom Romeinse kaars. Accu leeg. Accu opgeladen bij Yamaha zaak in Trier, vervolgens in hotel nogmaals en naar huis gereden.

Later bleek dus een gedeelte van de stekker/aansluiting in de gelijkrichter verschroeid/gesmolten te zijn. Nieuwe stekker en gelijkrichter en alles was weer ok.
 
DDruppellader is meestal een accukiller. 1 x in de 4 weken een paar uurtjes aan de lader is voldoende om de accu goed te houden. Doe zo een jaar of 7 met 1 accu.

ik heb ook zo'n mooie C-tek druppellader. Vorig jaar voor de RSV Mille een motobatt accu gekocht en gemonteerd. In de winter netjes aan de lader want de Mille heeft een vrij hoog standby stroomverbruik. Na de winter nog diverse ritjes gereden, allemaal prima. Nu 2 weken terug, het newbies Eifel weekend.. op weg naar het startpunt.... 10 minuten tankstop.. wil weer starten... klaar!! Accu dood.

Dus ja... ik ga denk ik ook gewoon de accu maar weer loshalen en hoogstens 1 of 2 keer in de winter even bijladen. Mooi kak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan