Eerste ''motorvakantie'' hemelvaart

QTarantino

MF'er
24 apr 2017
68
23
Woerden
Hallo allemaal,

Vanwege de hemelvaart heb ik 25 mei t/m 28 mei vrij. Het word prachtig weer, dus het plan is om met de motor op pad te gaan *O* . Omdat dit de eerste ''motorvakantie'' is voor mij wil ik niet heel veel kilometer per dag rijden. Ik schat dat ergens tussen de 250 en 500 km per dag prima is.

Weet er iemand een mooi rondje dat ik kan maken? De eerste dag zal de bestemming het Nationaal Park Eifel zijn, waar ik tevens van plan ben om te overnachten. En mocht iemand het leuk vinden om (gedeeltelijk) mee op te rijden dan lijkt dat me leuk. Laat maar weten. Hoe meer zielen hoe meer vreugde!

Zijn er verder nog tips of tricks die ik, als motorvakantie beginneling, perse moet weten?
 
Tips of tricks niet echt, gewoon gaan en genieten.

Ga je kamperen, hou er dan rekening mee dat je motor in de beladen toestand waarschijnlijk iets anders reageert dan je gewend bent. Kies je voor hotels/B&B's, dan heb je aan een schone onderbroek en tandenborstel genoeg, en die kunnen gewoon in je binnenzak :+

Doe rustig aan in de Eifel, er is veel controle door de politie, dus gedraag je gewoon. Mocht je een andere pijp hebben, stop dan de DBkiller erin of zorg tenminste dat je deze bij je hebt, want daar kunnen ze ook fel op zijn. Ik zou persoonlijk doorsteken naar Luxemburg, vind ik veel leuker rijden dan de Eifel, maar dat is mijn mening.
 
Altijd (écht!!) mooi om te lezen dat iemand voor 't eerst naar de Eifel gaat en dan niet al te veel kilometers wil gaan maken en er vervolgens bij zegt dat dat 250 á 500 Km's per dag gaan worden.

Als je in de Eifel de "K" en "L" wegen gaat volgen, wat vaak de leukste rijders wegen zijn, dan heb je zeker als beginner al genoeg te halen aan die 250 Km. op een dag. Zeker als je daarbij ook nog wil kunnen genieten van de omgeving en af en toe een hapje en een drankje op z'n tijd gaat nuttigen.
 
Laatst bewerkt:
In de buurt van Monschau, bad munster eifel e.d., oppassen voor Politie op incognito BMW. Spreek uit ervaring.
In regio rijnland-westfalen zijn ze veel strenger op snelheid dan rijnland - palts. Heb in de laatste regio nog nooit last gehad. en rijd daar al jaartje of 20. Mocht je wat routes willen hebben voor een Garmin hoor ik het wel. Toevalligerwijs zijn wij aankomend weekend ook met de motor in de eifel, op camping. wordt lekker weer.
 
Laatst bewerkt:
Altijd (écht!!) mooi om te lezen dat iemand voor 't eerst naar de Eifel gaat en dan niet al te veel kilometers wil gaan maken en er vervolgens bij zegt dat dat 250 á 500 Km's per dag gaan worden.

Als je in de Eifel de "K" en "L" wegen gaat volgen, wat vaak de leukste rijders wegen zijn, dan heb je zeker als beginner al genoeg te halen aan die 250 Km. op een dag. Zeker als je daarbij ook nog wil kunnen genieten van de omgeving en af en toe een hapje en een drankje op z'n tijd gaat nuttigen.

Als je beetje ervaren bent en van doorrijden houd, is een gemiddelde van 65 km p/u wel de max. ( K en L wegen)
dit is zonder pauzes. dus reken maar uit....
250 a 300 km is gewoon dag sturen

zie je volgende week wimmel!
 
Als je een NAV hebt kan je leuke routes zoeken en die inladen. Hier een voorbeeld van mooie routes:

GPStracks - Overzicht GPS auto en motor routes in Duitsland

Eiffel is m.i. een van de mooiste gebieden niet ver van Nederland. Leuk ook is binnendoor van de Eiffel dwars door Luxemburg naar de Ardennen te rijden. Uiteraard hier de snelwegen te vermijden, die zijn handig om NL tot de zuidergrens te komen maar meer ook niet. In de Eiffel zijn veel leuke hotels te vinden onder de noemer "wijnhuis", dat zijn particulieren of kleine wijnboeren die ook een pension hebben met eenvoudig maar lekker eten en natuurlijk heerlijke wijnen voor weinig geld. Vooral die op de Moezel en de bergen uitkijken zijn de moeite waard om op het terras een avondje te vertoeven voor het betere vakantiegevoel.

Heel veel plezier!
 
Wat de vorigen ook al zeiden: Maak je dagroute niet te lang. Die fout maakte ik zelf in het begin ook (meermaals) en is eigenlijk niet leuk rijden. Je zit de hele dag tegen de klok te rijden, en dan kun je niet genieten. Je kunt het beter wat te kort inplannen en dan vroeg op een terras een biertje moeten gaan drinken dan oververmoeid om 8 uur s'avonds op je bestemming aan te komen terwijl je ook nog niet eens ergens geluncht hebt.
Tuurlijk wil je tijdens een motorvakantie graag veel en lekker sturen, maar als je jezelf toestaat om regelmatig te rusten met een kopje koffie, hapje eten, lekker terrasje ofzo dan voel je je veel fitter en kun je veel meer genieten, ook al doe je dan wat minder km's per dag. Bij mij werkt dit in ieder geval wel zo.
En navigatie op de motor maakt het navigeren ook een stuk gemakkelijker, en scheelt je veel zoekwerk (en ergernis).
 
De "eerste" motorvakantie, diepe zucht :)

TIP: ga naar het buitenland, en ga genieten, je kan de 1e keer eigenlijk gewoon niks fout doen, alles is even cool :)
 
Hartstikke bedankt voor de reacties allemaal! *D. Heb m'n route aangepast op jullie tips. Dus niet teveel kilometers per dag, in sommige gebieden lekker rustig aan doen en vooral genieten.

Het plan is, dankzij jullie, als volgt:
- dag 1 de Eifel
- dag 2 Ardennen in Frankrijk (via Luxemburg, dankjewel Motoskooly en Frazer)
- dag 3 richting het noord-westen maar weet nog niet precies waar. Iemand nog suggesties?
- dag 4 richting huis

Heb verder nog geen overnachtingen o.i.d. geboekt, dus hier ga ik morgen is op m'n gemak naar kijken. Denk dat iets als booking.com hierin wel handig is.

Moet zeggen dat ik toch een soort van zenuwachtig ben haha, maar heb er erg veel zin in :]. Nogmaals bedankt voor jullie tips heren!
 
Als je 4 dagen gaat, waar de heen en terugreis bij inbegrepen is, zou ik me beperken tot de Eifel en luxemburg. Daar kun je je prima vermaken, mooie wegen zat.
Zelf pak ik onderweg rond een uurtje of 2 a 3 in middag de telefoon erbij en zoek op booking een hotel in de plaats waar ik ongeveer denk uit te komen. Maar het is hemelvaart, dus het zou wel eens druk kunnen zijn. Misschien toch maar wat van te voren boeken. Maar als je niet heel kieskeurig bent, dan ga je ook op de dag zelf nog wat vinden.
 
Hartstikke bedankt voor de reacties allemaal! *D. Heb m'n route aangepast op jullie tips. Dus niet teveel kilometers per dag, in sommige gebieden lekker rustig aan doen en vooral genieten.

Het plan is, dankzij jullie, als volgt:
- dag 1 de Eifel
- dag 2 Ardennen in Frankrijk (via Luxemburg, dankjewel Motoskooly en Frazer)
- dag 3 richting het noord-westen maar weet nog niet precies waar. Iemand nog suggesties?
- dag 4 richting huis

Vogezen?
 
Voor dag 3 zou je eventueel een uitstapje kunnen maken naar Verdun. Veel te zien over WWI maar vooral ook mooie, rustige kleinere wegen om te rijden. Vanuit daar zou je binnendoor naar de Belgische Ardennen kunnen rijden naar het Circuit Spa-Francorchamps waar altijd iets te beleven is (check website) waar je met de motor goed bij kan (allerlei treffen met auto's, oldtimer clubs en soms ook motoren) Van daar uit ook weer mooie binnendoor wegen richting de voerstreek tot aan Maastricht, ook erg mooi. Veel plezier!
 
Mocht je trouwens in de buurt van Verdun willen overnachten, een te gekke locatie is:
Le Village Gaulois (Rue Du Parge, 55100 Marre). De eigenaar en chef kok heeft daar een Astrix & Obelix dorpje willen nabouwen, maar het is een hotel-restaurant. En hij kan erg goed koken!
 
Ik weet niet wat je ervaring is met betrekking tot lange afstanden rijden, en dat meerdere dagen achter elkaar, maar voor 4 dagen zou ik het lekker houden bij Eifel en Luxemburg. Je kunt je daar echt wel een paar dagen vermaken.

Afhankelijk van waar je woont ben je natuurlijk ook al snel een paar uurtjes bezig om in de Eifel te komen, dus op dag 1 heb je de heenweg en nog een stukje Eifel. Dag 2 lekker door de Eifel, dag 3 Luxemburg, dag 4 terugweg, en dat doe je door Luxemburg, de Ardennen en eventueel Zuid-Limburg natuurlijk zo veel mogelijk binnendoor. Beter extra genieten van een klein gebied dan dat je gaat proberen in een korte tijd zoveel mogelijk regio's aan te doen maar eigenlijk nergens echt bent geweest.

Zoals al gezegd, binnendoor toeren kost een hoop tijd, veel meer dan 50 tot 60 km gemiddeld ga je echt niet halen. Tel daar nog bij op dat je af en toe stopt voor een foto, eventueel eens in een dorpje rondkijkt, ga je ergens op een terrasje lunchen dan ben je ook zo een uur verder. Kijk gewoon even aan hoe ver je komt, beter je route iets verlengen omdat je tijd over hebt dan dat je tegen de klok aan het rijden bent.

Het schijnt heet te worden de komende dagen, dat is ook altijd extra vermoeiend. Drink ook genoeg en op tijd, want zeker als je een doorwaai of ander luchtig motorpak aan hebt merk je slecht dat je zweet.
 
lastminute boeken via die website, geeft vrijheid.
Uurtje of 4 de app openen en dan kijken wat er in de buurt is.

Vooraf even nadenken over POI (points of interest) welke je wilt bezoeken.
Wil je alleen rijden of ook beetje cultuur opsnuiven?

Lekker genieten en er zullen nog vele vakanties volgen!
 
@Motoskooly; ik pak de terugweg hoogstwaarschijnlijk via de Belgische Ardennen, dus ik zal zeker even een kijkje nemen op Spa-Francorchamps.

@Frazer; Het plan is inmiddels bijgeschaafd. Ik ga het lekker rustig aan doen inderdaad en houd het bij de Eifel en Luxemburg. Wil zoals je zegt ook even een terrasje pakken en daadwerkelijk van de omgeving genieten in plaats van continu gehaast op de motor zitten om maar op tijd bij de eindbestemming te komen. Bedankt voor je tip!

@Freewman; Ik heb geen specifieke plekken die ik wil zien, maar als je nog aanraders hebt dan hoor ik die graag.

Heb zojuist de motor gepoetst, vloeistoffen gecheckt en de ketting opnieuw gesmeerd dus hij is er klaar voor *D. De Go-Pro is ook gemonteerd dus ik kan hier na afloop nog wat foto's of video's plaatsen.

Heb nog een vraagje wat betreft de overnachtingen. Hoe selecteren jullie die? Ik wil namelijk het liefst wel dat m'n motor een beetje veilig en uit het zicht staat.
 
Laatst bewerkt:
@QTARANTINO

Geen straf om De Eiffel en Luxemburg te kiezen, en dan terug via de Ardennen. Mijn ervaring: hoe kleiner de weggetjes, hoe mooier de omgeving. Maar daarmee is het gemiddelde tempo lager, wat weer goed is voor het gemiddelde genieten. Het gaat dus niet om de afstand maar hoe veel moois je ziet en beleefd, en de Eiffel is groot genoeg voor een week toeren. Als je trouwens in België komt let op dat de wegen daar serieus slechter zijn (kuilen, groeven) en de kruisingen onoverzichtelijker. Iets meer opletten dus.

Qua Hotels kiezen wij meestal wat kleinere, afgelegen hotels buiten het centrum. Die hebben vaak goede parkeerplaatsen, en: ook handig, de eigenaar staat vaak in de keuken of achter de bar, en als je hem verteld dat je heel graag je motor binnen zou stallen is de kans groot dat de man/vrouw jou een mooie (prive) stalling aanbiedt. Werkt 75% van de tijd!

Heel veel plezier! Enne vergeet je foto- en reisverslag niet bij terugkomst...
 
Heren,

Een kleine update van mijn kant. Donderdag rond een uurtje of 12 richting Aken. De reis zelf was niet zo spannend. Een simpel maar goed hotel gevonden. 'S avonds lekker uit eten geweest maar weer vroeg m'n nest in voor dag 2.

Dag 2 om 9 uur vertrokken richting Idar-Oberstein. Eerste 50 km nog niks bijzonders, maar zodra ik het eifelgebied binnenkwam.... wauw! De wegen en omgeving zijn prachtig. Strakblauwe lucht, 25 graden en kilometers aan heerlijk stuurwerk. Heb het idee dat ik m'n "motor-maagdelijkheid" ben kwijtgeraakt haha.

Het plan was om hier 1 nacht te blijven, maar de omgeving en het hotel (parkhotel idar-oberstein, aanrader!) zijn zo mooi dat ik nog een dagje eraan vastplak hier. De vraag is alleen... welk rondje zal ik morgen rijden? Luxemburg of de noordelijke vogezen?
 
Ik zou zelf gewoon in de Eifel blijven of naar Luxemburg gaan. Er zijn nog zoveel wegen waar je mooi kunt rijden waar je nu zit.
 
Vogezen is het antwoord van een beginner!
Veel starters willen alles tegelijk. Ondertussen rijden ze hele mooie plekken voorbij.
Gewoon in Lux blijven dus......................
 
Als ik in Lux ben dan neem ik steevast het rondje Wiltz-Kautenbach-Wilwerwiltz mee in m'n route, en terug....of andersom, en terug.. :P

Veel plezier daar, kan niet missen..

Groet Rucarodi...
 
Terug
Bovenaan Onderaan