Olieverbruik Honda cm400

Norderdip

Rookie
21 mei 2017
10
0
Lommel
Hallo,

Ik ben nieuw hier dus ik ben niet zeker of ik dit onder de juiste topic heb gezet.
Ik zit namelijk met het probleem dat ik mijn Honda cm400TA zeer vaak moet bijvullen met olie. Ik heb hem deze morgen bijgevuld tot de hoogste grens op de peilstok, nu heb ik 130 km gereden en de motor even stilgezet, de olie terug opgemeten en de olie raakte juist het tipje van de peilstok. Toen heb ik er 800ml olie moeten in doen voor het juiste niveau te krijgen.

De motor geeft een beetje blauwe rook bij het starten maar na een minuutje niets meer. Dus enkel blauwe rook als hij even heeft stilgestaan. Voor de rest zie ik na een rit altijd wat olie zitten tussen de koelribben van de blok.

Mag ik hier nu van uitgaan dat ik de voetpakking moet vervangen of kan het iets anders zijn?

Alvast heel veel dank voor jullie hulp.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kom je bij koppakking? Is er witte smurrie te zien bij je olievuldop en/of olie aanwezig in je koelcircuit?

Bij zulk verbruik zou ik eerder denken aan of een simpel lek ergens in je oliecircuit, maar omdat je van blauwe rook spreekt vermoed ik eerder Klepseals en zuigerveren.

Begin maar eens met compressie meten zoals de oranje mf'ers zo mooi zeggen :+

(Excuses als ik nu iets geks zeg wat niet klopt tho, ben geen expert)
 
Laatst bewerkt:
Hoe kom je bij koppakking? Is er witte smurrie te zien bij je olievuldop en/of olie aanwezig in je koelcircuit?

Bij zulk verbruik zou ik eerder denken aan of een simpel lek ergens in je oliecircuit, maar omdat je van blauwe rook spreekt vermoed ik eerder Klepseals en zuigerveren.

Begin maar eens met compressie meten zoals de oranje mf'ers zo mooi zeggen :+

(Excuses als ik nu iets geks zeg wat niet klopt tho, ben geen expert)

Het is een luchtgekoelde motor dus geen koelcircuit.

Ik bedoel voetpakking, niet koppakking. Zal dit aanpassen. Aangezien er olie rond de blok zit zou ik denken dat hij daar lekt. Ik zie wel sporen van olie rond de vuldop. Maar dat is het probleem juist, overal zie je olie omdat het van de koelribben over de blok verspreid wordt door de wind.
 
En er ligt nooit een druppel olie onder als ik hem ergens parkeer. Daarom dat ik dit heel raar vind omdat ik het zelf niet kan verklaren. Ik zou denken dat als de olie via de zuigers verloren zou gaan dat ik blauwe rook moet zien maar dit is zeker niet het geval.

Ik zou dus denken dat de olie enkel tijdens het rijden via de voetpakking wegloopt. Maar dit lijkt me ook bizar.
 
Als je herhaaldelijk ca 800ml moet bijvullen dus niet slechts 1 keer dan kan het geen condensvocht in de olie zijn. 800ml moet te zien zijn aan de buitenkant als dat in 130 km weg lekt.
Het moet ergens blijven dus moet het wel de motor zijn die het verbrand.

Twee plekken waar het de verbrandingsruimte in kan komen langs de klepstelen of langs de zuiger.
 
Dus best eerst even een compressie test doen en dan verder kijken of het de cilinders zijn of de klep afdichting... Maar als hij langs de cilinder of de kleppen zou weggaan zou ik toch opvallend blauwe rook moeten zien?
 
Bij 800ml op 130km moet je blok zeiknat van de olie zijn als het alleen een lekkage is. Ik gok minimaal op de zuigerveren. Cylinderwand wel even opruwen want anders heeft het geen zin om ze te vervangen.

Compressie meten is inderdaad de beste stap om verder te komen.
 
Laatst bewerkt:
nu heb ik 130 km gereden en de motor even stilgezet, de olie terug opgemeten en de olie raakte juist het tipje van de peilstok. Toen heb ik er 800ml olie moeten in doen voor het juiste niveau te krijgen.
Hoe peil je?
Normaal is koud, dus niet na een rit. En de peilstok niet inschroeven maar op de schroefdraad laten rusten.
Je kunt geen 800ml verbranden in 130km, dan slaan je bougies vet. :N
Laat hem dus maar tot morgen op de middenbok staan, peil dan goed als hij koud is en vul niet hoger als 3/4 van de peilstok. Dan lekker rijden en de volgende dag weer peilen.
Het ding is oud en heeft waarschijnlijk een ton aan rijschool kilometers op te teller, hij zal best olie kunnen verbruiken maar geen 1:200, dat gaat technisch niet.
 
Oh ja, vernieuw je balhoofd, achterbrug en wiellagers. De CM400 kan in levensgevaarlijke speedwobbles raken. Meestal als je met 100 een afrit neemt. Flauwe bocht gas dicht en daar gaat ie.
 
hij zal best olie kunnen verbruiken maar geen 1:200, dat gaat technisch niet.

Niet? 8-)

Had een koekblik daar moest ik olie mee tanken en lpg bijvullen -O- , en daar moest ik rustig aan mee doen want anders was op 350km het carter leeg. Inhoud 3,5ltr. |(

Compressie op alle 4 de cilinders gewoon 11 bar.

Bougies sloegen niet dicht en ook niet vet.
 
bij erg veel olie verbruik , ( niet lekken) ... wat is de praktijk.. spul uitelkaar
is de zuiger aan de rand schoon, (gespoeld door olie verbruik langs de veren )
das dan duidelijk te zien. is dit niet zo, dan zijn het je geleiders of klep seals, je hebt de kop er dan toch af.... en...bij cilinder "revisie" neem je kop toch ook even mee.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan