bandit 1200 99 schurend geluid en vibratie

noudi93

MF'er
9 dec 2014
98
4
Denekamp
Hallo mensen,

Aangezien ik nu al zovaak probleem heb gehad en niet weet of ik dingen hoor die er niet zijn of dat er echt iets mis is, vraag ik het hier maar.

Ik doe alles zelf aan de motor maar af en toe kom je iets tegen wat je niet kunt plaatsen. Dus bij deze:

Accelereren en alles gaat prima. Maar zodra je afremt (met rem of op motor) dan maakt hij tussen de 3000 en 1500 toeren een schurend geluid en trilt hij heel erg in de voetsteunen. Hij doet dit in alle versnellingen


Ik heb geprobeerd het te filmen maar daar komt het niet boven het uitlaatgeluid uit. En voelen kun je natuurlijk niet in een filmpje.

Ik heb ook enigzins het gevoel dat het erger word over de afgelopen tijd.

wat ik al heb gechecked:
- kleppen gesteld
- ketting gesteld
- olieverbruik in de gaten gehouden afgelopen paar honderd kilometer (verbruikt niks of te weinig om op te vallen)
- blok ophanging nagekeken (zat allemaal vast op goede torque specificatie)

andere dingen die me opvallen:
- bij het stationair lopen lijkt het dat hij soms een slag mist zeg maar, dat ie heel af en toe een misfire heeft
- als ik niet met redelijk wat gas wegrijd (2-2500 toeren) wil hij gaan bokken

carburateur nakijken zou mijn volgende stap zijn maar ik kan me niet voorstellen dat dat iets met het geluid en de trillingen te maken heeft
 
controleer eerst de bougies. maar ik zeg carburateur(s). of 1 is vervuilt en dus arm mengsel. of de vlotter naalden versleten en de motor draait te rijk.

voor de test van vlotternaalden; vacuüm slang van cil.3 van de benzinekraan nemen en afdoppen. nu werkt de benzine kraan als een ON/OFF kraan. PRI= ON de andere 2 standen zijn nu OFF. tijdens het rijden de kraan op OFF draaien en kijken wat er gebeurt, gaat de motor mooier lopen en daarna houd hij in omdat de vlotterbakken leeg zijn dan is het vlotternaalden. ( vergeet niet bijtijds de kraan weer op PRI tedraaien.)
 
ook trillingen bij stilstand in dat toerengebied ?
bij bepaalde snelheden, of maakt dat niet uit en is het bij eendert welke snelheid in dat toerengebied ?
remblokken nog goed ?
 
Laatst bewerkt:
schurend geluid lijkt me toch iets mechanisch, niet in de benzinetoevoer. Zou de aandrijflijn eens goed bekijken, zijn de transmissierubbers nog OK en loopt de ketting nergens tegenaan.
 
Bij stationair die misslag is het veertje van de nokkenas spanner die ingezakt is .
Deze kun je voor rond de 3 a 4 euro bestellen bij de dealer . Het vervangen is een fluitje van een cent op de spanner zit een moer die je los kunt draaien als je deze verwijdert zul je het veertje zien zitten deze moet 15 mm eruit steken maar zal door inzakking misschien rond de 8 mm uitsteken . trek het veertje eruit en druk de nieuwe erin . Moer er weer op en met beleid vastzetten die moer. Klaar ! (Euvel van de oudere type bandit, bij mij de 1200 uit 1997 was het veertje ook ingezakt, nieuwe erin nooit geen last meer gehad)

het schurend geluid ?? Tja ...lijkt mij ook iets van een remschijf die niet 100 % recht meer is of remblokken ...misschien lopen de remmen niet meer zo soepel. Of resoneert er iets meer bij dat bepaalde toerental ?
 
Ik gok dat eea met elkaar te maken heeft. Zodra je afremt op de motor wordt de kettingzijde met de spanner belast. Een niet goed werkende spanner laat zich dan vaak horen omdat de andere zijde waar de ketting loopt dan redelijk los loopt. Als de reactie boven mij dan ook nog eens wijst op de spanner als oorzaak van de misfires bij stationair, zou ik er persoonlijk gewoon een compleet nieuwe spanner in doen.
 
bedankt voor de reacties allemaal.

Hij doet het in neutraal ook alleen merk je het niet heel erg omdat de toeren veel sneller teruglopen natuurlijk. Aangezien hij het ook in neutraal doet lijkt het me dus ook niet aan de remmen te liggen.

de carburateurs lopen arm en ik heb een stage1 jetkit liggen die er sowieso nog opmoet.

Ik heb besloten om op het moment alleen de veer van de kettingspanner te vervangen (arm studentje) als dit het niet oplost kan ik altijd de hele spanner nog vervangen.

Dus komend weekend eerst maar eens stage 1 jetkit installeren en synchroniseren + de veer van de nokkenaskettingspanner vervangen (mits deze dan al binnen is)

nogmaals bedankt voor de hulp en ik zal hier meer plaatsen zodra er progressie is.
 
bedankt voor de reacties allemaal.

Hij doet het in neutraal ook alleen merk je het niet heel erg omdat de toeren veel sneller teruglopen natuurlijk. Aangezien hij het ook in neutraal doet lijkt het me dus ook niet aan de remmen te liggen.

de carburateurs lopen arm en ik heb een stage1 jetkit liggen die er sowieso nog opmoet.

Ik heb besloten om op het moment alleen de veer van de kettingspanner te vervangen (arm studentje) als dit het niet oplost kan ik altijd de hele spanner nog vervangen.

Dus komend weekend eerst maar eens stage 1 jetkit installeren en synchroniseren + de veer van de nokkenaskettingspanner vervangen (mits deze dan al binnen is)

nogmaals bedankt voor de hulp en ik zal hier meer plaatsen zodra er progressie is.

Duidelijk. Denk er aan dat je altijd de timing controleert als je een spanner wisselt.
 
Zou het lager uitgaande as ook ff checken . Ff ketting lichten voortandwiel en de kettingwiel zachtjes rond draaien en voelen of er niets stroef loopt. Verder kijken of het achterwiel recht zit. Succes

Carburateurs lopen arm en dan maar een stage 1 kit erin ? 😭 . Ik denk dat je dit maar aan de vakman
moet overlaten.
 
Laatst bewerkt:
stage 1.3 maar ik kon niks anders vinden aan jetkits voor dit model. Als hij dan nog niet goed loopt laat ik hem wel een keer op een testbank afstellen.

Maar als ik het zelf niet probeer leer ik het nooit en zo heb ik alles aan sleutelen nog geleerd. Met alle risico's van dien.

edit, plus als ik naar de kleur van de bougies kijk (nieuwe bougies 200km op gereden) lijkt hij niet heel arm. Maar hij popt heel erg bij deceleratie vandaar mijn besluit tot een jetkit.
 
Laatst bewerkt:
stage 1.3 maar ik kon niks anders vinden aan jetkits voor dit model. Als hij dan nog niet goed loopt laat ik hem wel een keer op een testbank afstellen.

Maar als ik het zelf niet probeer leer ik het nooit en zo heb ik alles aan sleutelen nog geleerd. Met alle risico's van dien.

edit, plus als ik naar de kleur van de bougies kijk (nieuwe bougies 200km op gereden) lijkt hij niet heel arm. Maar hij popt heel erg bij deceleratie vandaar mijn besluit tot een jetkit.

Stage 1.3 was voor andere uitlaat en een airboxmod 2inch hole meen ik,

Voor het vervangen van alleen de veer kan de nokkenastiming niet verspringen, mits de vertanding op het uitgaande asje helemaal aan snot zou zijn.

Ik heb sinds mijn laser duotech hoofdsproeiers van 110 erin ipv 102.5 en de naalden een standje rijker gezet. Afgelopen weekend nog extra ringetje erbij gelegd van 0,8mm waardoor de gasnaalden vroeger hun werk gaan doen. In het middengebied stond ik ontzettnd arm, nu een heel stuk minder, trekt harder maar nog streds ben ik er niet.
De standaard gasnaalden zijn ook zo dik als een honkbalknuppel :X

Als je een flinke popping bij deceleratie hebt kan je uitlaat ook nog lek zijn. Heb ik ook last van en de mijne lekken bij het spruitstuk en midpipe ook, helpt sowieso niet mee
 
Lekkage uitlaat krijgen ze allemaal . De uitlaat is RVS maar de collectorbus pisbak ijzer. Beter een RVS bus nemen en deze lassen . Met een open demper rijd de bandit al veel beter aangezien deze motoren geknepen zijn op de uitlaat. 10 pk winst is zeker te halen. Had zelf een dynokit 1 erin met een KH filter en verkorte laserhotcam pijp erop. Ook de bougies JR maar dan type C ipv B heeft dubbele contacten. Afgesteld alles op de bank. Motor liep echt aks een kogel met 124 pk en meer koppel.
 
Lekkage uitlaat krijgen ze allemaal . De uitlaat is RVS maar de collectorbus pisbak ijzer. Beter een RVS bus nemen en deze lassen . Met een open demper rijd de bandit al veel beter aangezien deze motoren geknepen zijn op de uitlaat. 10 pk winst is zeker te halen. Had zelf een dynokit 1 erin met een KH filter en verkorte laserhotcam pijp erop. Ook de bougies JR maar dan type C ipv B heeft dubbele contacten. Afgesteld alles op de bank. Motor liep echt aks een kogel met 124 pk en meer koppel.

Had je geen airbox mod gedaan? Dat is wat men nogal veel doet :P
En idd, de mijne is nog niet door gerot maar er is aardig wat roest aanwezig :')
 
update:

jetkit geinstalleerd en gesynchroniseerd.

nokkenaskettingspanner veer geïnstalleerd.

hij ging wel iets beter lopen maar ik had het vermoeden dat dat alleen door de carbs kwam. Dus heb ik de spanner er maar eens helemaal uitgehaald en blijkt dat de spanner op zijn laatste tandje stond. De nokkenasketting is dus versleten. Ik vermoed dan ook dat dat een groot deel van het probleem is.

Nou zit ik alleen nog te twijfelen of ik er zelf aan wil beginnen om de nokkenasketting te vervangen.
 
update:

jetkit geinstalleerd en gesynchroniseerd.

nokkenaskettingspanner veer geïnstalleerd.

hij ging wel iets beter lopen maar ik had het vermoeden dat dat alleen door de carbs kwam. Dus heb ik de spanner er maar eens helemaal uitgehaald en blijkt dat de spanner op zijn laatste tandje stond. De nokkenasketting is dus versleten. Ik vermoed dan ook dat dat een groot deel van het probleem is.

Nou zit ik alleen nog te twijfelen of ik er zelf aan wil beginnen om de nokkenasketting te vervangen.

Het makkelijkste is om je oude ketting doormidden te slijpen en een nieuwe ketting te trekken. Ver olgens de D-ketting weer te klinken, daar is een kettingklinker voor. Heb het zelf nooit gedaan maar kwam het ergens tegen.

Anders moet je heel het blok splitsen en dat is een hoop werk :')
 
Update:

heb uiteindelijk besloten om het te laten doen. Het begon al met de gedachte dat ik geen kettingklinker had en ze nog wel duur zijn.

Lokale motorsport zaak heeft de nokkenasketting vervangen en ook meteen mijn kleppenstel werk gecontroleerd.

Kort maar krachtige conclusie: mijn kleppenstelwerk was aan de ruime kant maar wel binnen spec, en de ketting was versleten. Hierna zijn 90% van de problemen weg.

Alleen na de jetkit bokt hij onderin de toeren maar ik heb de carburateurs ook nog niet gesynchroniseerd.

Als hij dat na het synchroniseren nog steeds doet dan gaat hij bij Ten Kate op de bank om afgesteld te worden.
 
Update:

heb uiteindelijk besloten om het te laten doen. Het begon al met de gedachte dat ik geen kettingklinker had en ze nog wel duur zijn.

Lokale motorsport zaak heeft de nokkenasketting vervangen en ook meteen mijn kleppenstel werk gecontroleerd.

Kort maar krachtige conclusie: mijn kleppenstelwerk was aan de ruime kant maar wel binnen spec, en de ketting was versleten. Hierna zijn 90% van de problemen weg.

Alleen na de jetkit bokt hij onderin de toeren maar ik heb de carburateurs ook nog niet gesynchroniseerd.

Als hij dat na het synchroniseren nog steeds doet dan gaat hij bij Ten Kate op de bank om afgesteld te worden.

Heb je nog iets gewijzigd aan je afstelling van je naalden en vlotters? Ik meen dat de vlotters van 14.7 naar 11mm moeten, heb ik ooit eens gelezen.
Ik ben benieuwd!
 
Heb je nog iets gewijzigd aan je afstelling van je naalden en vlotters? Ik meen dat de vlotters van 14.7 naar 11mm moeten, heb ik ooit eens gelezen.
Ik ben benieuwd!


Bij de kit zaten nieuwe naalden deze zitten erin. Er zat een handleiding in met de afstelling van de mengselschroef enzo maar stond verder niks bij over afstelling van de vlotters.

Maar ja er stond dat de mengelschroeven op 2slagen uit moesten. Kan me niet voorstellen dat dat dan meteen goed staat.

We gaan gewoon stukje bij stukje bezig met het afstellen en als ik er echt zelf niet meer uit kom dan ga wel naar Ten Kate om hem te laten afstellen. Maar ik vind het wel leuk om er een beetje mee te ouwehoeren. 1 cilinders vaak zat gedaan maar daar kun je elke verandering aan de carb horen.
 
Bij de kit zaten nieuwe naalden deze zitten erin. Er zat een handleiding in met de afstelling van de mengselschroef enzo maar stond verder niks bij over afstelling van de vlotters.

Maar ja er stond dat de mengelschroeven op 2slagen uit moesten. Kan me niet voorstellen dat dat dan meteen goed staat.

We gaan gewoon stukje bij stukje bezig met het afstellen en als ik er echt zelf niet meer uit kom dan ga wel naar Ten Kate om hem te laten afstellen. Maar ik vind het wel leuk om er een beetje mee te ouwehoeren. 1 cilinders vaak zat gedaan maar daar kun je elke verandering aan de carb horen.

Het kan zijn dat die aanpassing van het vlotterniveau alleen voor de mk2 generatie is (na 2000). Heb je al de throttleblip test gedaan?
Even je gashendel een stukje opendraaien en los laten springen.
-Als hij vlot in toeren omhoog gaat maar langzaam weer terug komt staan ze nog te ver in en loopt hij onderin arm.
-Als je toerental omhoog springt, meteen omlaag zakt en dan onder je stationair toerental valt om daarna weer terug te klemme nnaar je stationair toerental staan ze te ver uit.

Misschien is dit iets om even te proberen. Ik had er baat bij :9

Nadat ik mijn blok heb gereviseerd wil ik ook echt alles zelf doen inclusief het afstellen. Hiervoor had ik nog nooit iets met carburateurs gedaan maar heb er een hele hoop van geleerd *O*
 
-Als hij vlot in toeren omhoog gaat maar langzaam weer terug komt staan ze nog te ver in en loopt hij onderin arm.

dat lijkt hij inderdaad te doen. Het synchroniseren heb ik zelf de meters niet voor maar mijn kameraad wel. Hij en zijn vader doen dit ook voor hun eigen motoren. Dus ik ga samen met hem gewoon een middagje naar de carburateurs kijken.

het lijkt me tot nu toe alleen een beetje irritant dat de stelschroeven aan de onderkant van de carbs zitten maar dat zien we dan wel weer.
 
dat lijkt hij inderdaad te doen. Het synchroniseren heb ik zelf de meters niet voor maar mijn kameraad wel. Hij en zijn vader doen dit ook voor hun eigen motoren. Dus ik ga samen met hem gewoon een middagje naar de carburateurs kijken.

het lijkt me tot nu toe alleen een beetje irritant dat de stelschroeven aan de onderkant van de carbs zitten maar dat zien we dan wel weer.

Heb je met je dynokit toevallig ook de hele carburateurs gesplitst? Lijkt me niet maar dan moet je sowieso opnieuw synchroniseren.
Heb laatst van mijn vaders motor (cavalcade V4 blok) de carburateurs gesynchroniseerd met behulp van een heel dun koper draadje. Deze tussen de vlinderklep geschoven en op gevoel van hoe moeilijk/makkelijk het ging alles gelijk gezet. Hij pakte een stuk beter op. Inmiddels heb ik wel een synchronisatie set aangeschaft van Carbtune.

Zat er bij je dynojetkit ook andere pilots? Ik ben nieuwsgierig omdat ik ook nog een mod wil gaan doen later dit jaar.

Voor de stelschroeven heb ik zelf een schroevendraaiertje ingekort. Maar idd, als het blok heet wordt is het wel fijn om handschoenen te dragen ;)
 
carbs zijn niet gesplitst geweest. Maar ik heb de motor 2e hands gekocht en wou het synchroniseren toch al doen zodat ik alles aan onderhoud 1x zelf gedaan heb zodat ik vanaf dat moment alles bij kan houden.

Mijn kameraad heeft zelf iets gemaakt van vacuummeters, werkt wel mooi maar iets als carbtune zou inderdaad nog iets makkelijker zijn.

de jetkit bestond uit:
- 4x main jet 106 (deze zitten er nu in)
- 4x main jet 108
- 4x gasnaald + c-clipjes enzo
- 4x gasschuifveer

bij de crossmotoren heb ik het altijd nog kunnen doen met een los bitje van de boormachine, maar hier nog niet geprobeerd.
 
ik kan me haast niet voorstellen dat j een kit krijgt met kleinere jets,
Mikuni geeft de wararde op van flow in cc per minuut en dynojet gewoon het diameter gaatje.
Dan zou je van 102.5 Mikuni naar 99.4 zijn gegaan :?

Width------Keihin # -- DynoJets # -- Mikuni #
0.0350---- 92.5--------- 92----------- 86.3
0.0360---- 95----------- 94----------- 88.1
0.0370---- 97.5--------- 96----------- 90.0
0.0380---- 100---------- 98----------- 91.9
0.0390---- 102.5------- 100---------- 93.8
0.0400---- 105--------- 102---------- 95.6
0.0410---- 107.5------- 104---------- 97.5
0.0420---- 110--------- 106---------- 99.4
0.0430---- 112.5------- 108--------- 101.3
0.0440---- 115--------- 110--------- 103.1
0.0450---- 117.5------- 112--------- 105.0
0.0460---- 120--------- 114--------- 106.9
0.0470---- 122.5------- 116--------- 108.8
0.0480---- 125--------- 118--------- 110.6
0.0490---- 127.5------- 120--------- 112.5
0.0500---- 130--------- 122--------- 114.4
0.0510---- 132.5------- 124--------- 116.3
0.0520---- 135--------- 126--------- 118.1
0.0530---- 137.5------- 128--------- 120.0
0.0540---- 140--------- 130--------- 121.9
0.0550---- 142.5------- 132--------- 123.8
0.0560---- 145--------- 134--------- 125.6
0.0570---- 147.5------- 136--------- 127.5
0.0580---- 150--------- 138--------- 129.4
0.0590---- 152.5------- 140--------- 131.3
0.0600---- 155--------- 142--------- 133.1
0.0610---- 157.5------- 144--------- 135.0
0.0620---- 160--------- 146--------- 136.9
0.0630---- 162.5------- 148--------- 138.8
0.0640---- 165--------- 150--------- 140.6
0.0650---- 167.5------- 152--------- 142.5
0.0660---- 170--------- 154--------- 144.4
0.0670---- 172.5------- 156--------- 146.3
0.0680---- 175--------- 158--------- 148.1
0.0690---- 177.5------- 160--------- 150.0
0.0700---- 180--------- 162--------- 151.9
0.0710---- 182.5------- 164--------- 153.8
0.0720---- 185--------- 166--------- 155.6
0.0730---- 187.5------- 168--------- 157.5
0.0740---- 190--------- 170--------- 159.4
0.0750---- 192.5------- 172--------- 161.3
0.0760---- 195--------- 174--------- 163.1
0.0770---- 197.5------- 176--------- 165.0
0.0780---- 200--------- 178--------- 166.9
0.0790---- 202.5------- 180--------- 168.8
0.0800---- 205--------- 182--------- 170.6
0.0810---- 207.5------- 184--------- 172.5
0.0820---- 210--------- 186--------- 174.4
0.0830---- 212.5------- 188--------- 176.3
0.0840---- 215--------- 190--------- 178.1
0.0850---- 217.5------- 192--------- 180.0
0.0860---- 220--------- 194--------- 181.9
0.0870---- 222.5------- 196--------- 183.7
0.0880---- 225--------- 198--------- 185.6
0.0890---- 227.5------- 200--------- 187.5
 
Terug
Bovenaan Onderaan