remblokjes vervangen door weinig ervaren sleutelaar

Kluut

MF'er
21 jun 2012
36
0
Hoi
Ik ben een beginnend sleutelaar.
Zou ik zelf mn remblokjes vervangen of laat ik dat beter over aan een pro?

Is er veel risico op fouten door gebrek aan ervaring?
(Volgens mijn Haynes- manuel is het geen erg moeilijke klus)

Zijn er vanuit jullie ervaring bepaalde belangrijke aandachtspunten?

Ik rij met n Honda Xl700va Transalp

grts
Fr
 
Laatst bewerkt:
gewoon de enige echte die iedereen kent.
mensen mogen er van zeggen wat ze willen, het is gewoon zeer goed om vanalles mee te kuisen.


De oude blauwe spuitbus dus . Je kan ook dasty nemen voor je remklauwen.Volgens mij is elk reinigingsmiddels schadelijk op groene zeep na. ;)

Ervan uitgaande dat WD40 en zowel remmenreiniger slecht is voor rubber dan verkies ik liever het product wat special gemaakt is voor de remmen.

Remmenreiniger ;)
 
Goed idee om dat met WD40 te doen :N _O-


@ TS ,Neem liever remmenreiniger en idd tandenborstel.Als de zuigers vastzitten moeten je klauwen toch alsnog uit elkaar.

Als TIP: Kijk ook even hoe hoe je remvloeistof niveau nu staat voor je gaat beginnen ? Staat die laag net op midden of laag niveau dan kan je beginnen.Staat deze max hoog haal er dan wat uit met injectiespuit en bewaar deze.Zet dan je nieuwe remblokken erin en mocht je 2 remklauwen hebben pak als leek zijnde kant per kant aan.

Als laatste check je remvloeistof niveau.Liever nog vervang ook je remvloeistof maar dit is denk ik voor nu nog 1 brug te ver ;)

Waarom remmenreiniger? Wil je de rubbers graag uitdrogen? Je gebruikt WD40 om het vuil los te weken. De enige reden dat je gaat soppen en borstelen is om te voorkomen dat je een zandkorrel tussen de rubbertjes drukt. Dasty, lampolie, dreft, ik ben overal voor in maar remmenreiniger op rubber seals heeft zeker niet mijn voorkeur.
 
Waarom remmenreiniger? Wil je de rubbers graag uitdrogen? Je gebruikt WD40 om het vuil los te weken. De enige reden dat je gaat soppen en borstelen is om te voorkomen dat je een zandkorrel tussen de rubbertjes drukt. Dasty, lampolie, dreft, ik ben overal voor in maar remmenreiniger op rubber seals heeft zeker niet mijn voorkeur.


Waarom WD40 is mijn tegenvraag :?

Er bestaat mij te veel discussie dat WD40 rubber aantast.Daarnaast wil ik bij mijn remmen geen WD40 hebben.

Ik maak mijn remmen om de 2-3 circuitdagen schoon.Plus elk jaar gaan de seals eruit om ze opnieuw in te vetten met ATE vet.Ook mijn remcilinder rubbers vet ik in.Bij al mijn motors doe ik dit als de remvloeistof vervangen moet worden men noemt dit in de volksmond ook weleens onderhoud. :P

Probleem met veel motorrijders is dat ze pas gaan schoonmaken als het echt moet en het dan vaak al te laat is . ;)

Daarnaast moet je ook weten hoe je remmenreiniger moet gebruiken.Dus geen hele bus per remklauw.En de water/vuil stof seals houden ook veel tegen .De remmenreiniger raakt zelden of niet de seals.
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals maar weer eens een keer.

De rubberafdichtingen in de remklauwen kunnen tegen geen enkele vorm van een olieachtig iets.
Hierdoor zwellen ze op en worden ze week. En in WD40 zitten deze weekmakers dus ook.
Dit geld ook voor de rubbers die bij de glijpennen van de bracket van enkelzijdige remklauwen gebruikt worden.
Ook deze moet je niet smeren met gewoon vet maar met speciaal daarvoor geschikt smeermiddel.
 
Nogmaals maar weer eens een keer.

De rubberafdichtingen in de remklauwen kunnen tegen geen enkele vorm van een olieachtig iets.
Hierdoor zwellen ze op en worden ze week. En in WD40 zitten deze weekmakers dus ook.
Dit geld ook voor de rubbers die bij de glijpennen van de bracket van enkelzijdige remklauwen gebruikt worden.
Ook deze moet je niet smeren met gewoon vet maar met speciaal daarvoor geschikt smeermiddel.


:}

Gelukkig nog iemand met een gezondverstand *D

ATE vet of rubber grease :o

Of Durex - play :+
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig nog iemand met een gezond verstand

Gelukkig *O* heb ik dat sleuteltje toch niet voor niets :P _O-

O en het schoonmaken van het remsysteem zowel inwendig als uitwendig (lijk wel een gynaecoloog) kun je het beste doen met spiritus of ethanol. Dit maakt schoon, ontvet en onttrekt ook nog eens vocht en aangezien je geen vuil, vet of vocht in je remsysteem wilt hebben is dit het juiste schoonmaakmiddel.
En het tast de rubbers niet aan :P
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig *O* heb ik dat sleuteltje toch niet voor niets :P _O-
Jij bent mijn favo oranje sleutel *D
O en het schoonmaken van het remsysteem zowel inwendig als uitwendig (lijk wel een gynaecoloog) kun je het beste doen met spiritus of ethanol. Dit maakt schoon, ontvet en onttrekt ook nog eens vocht en aangezien je geen vuil, vet of vocht in je remsysteem wilt hebben is dit het juiste schoonmaakmiddel.
En het tast de rubbers niet aan :P

Spritus gebruikte men vroeger meen ik al klopt dat ? Staat me iets van bij.Ethanol werk ik ook mee.Alleen liever niet kans op kanker etc.
 
Ook deze moet je niet smeren met gewoon vet maar met speciaal daarvoor geschikt smeermiddel.

Inderdaad.

Overigens, wat betreft remmenreiniger. Dat spul vervliegt direct en zal geen kans krijgen om het rubber aan te tasten. WD40 verdampt wat trager en laat wat olie achtie residuen achter. Maar als je het alleen gebruikt om te poetsen zal het ook wel meevallen met het aantasten van rubber.

Als je de boel dus schoonmaakt met remmenreiniger of WD40 zal het prima gaan. Maar smeer het daarna in met remvloeistof of van dat witte remmenvet. Dat is helemaal keurig.

Het is vooral belangrijk met hevig aangetaste remzuigers, want die kunnen vast gaan zitten, als je ze met corrosie en al terugduwt in de remklauw.
 
De buitenkant van de remzuigers insmeren met remvloeistof is vragen om problemen. Dit trekt namelijk vocht aan en dan heb je meteen de ideale basis voor corrosie.
Niet doen dus.
 
nogmaals, geen olie producten bij rubbers, dus ook geen olie producten bij:

rem seals
glijpennen
hoofdremcilinder rubbertjes
etc.

Kopervet, wd40, ceramisch vet etc. bevatten meestal olie producten
 
De buitenkant van de remzuigers insmeren met remvloeistof is vragen om problemen. Dit trekt namelijk vocht aan en dan heb je meteen de ideale basis voor corrosie.
Niet doen dus.

Dat heb ik ook nooit zo begrepen waarom mensen dat deden ? ATE vet en heel dun op de cups en de rubber-seals :9

j1aiuxlgnbd8l.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals maar weer eens een keer.

De rubberafdichtingen in de remklauwen kunnen tegen geen enkele vorm van een olieachtig iets.
Hierdoor zwellen ze op en worden ze week. En in WD40 zitten deze weekmakers dus ook.
Dit geld ook voor de rubbers die bij de glijpennen van de bracket van enkelzijdige remklauwen gebruikt worden.
Ook deze moet je niet smeren met gewoon vet maar met speciaal daarvoor geschikt smeermiddel.
Er zitten vier soorten rubber op een motorfiets, bij deze onderdelen zijn dat SBR en EPDM.. niet oliebestendig.
Maar dan moet je ze wel lang onderdompelen.(vermijden is beter idd)
Daarnaast moet je ook weten hoe je remmenreiniger moet gebruiken.Dus geen hele bus per remklauw.
En de water/vuil stof seals houden ook veel tegen .De remmenreiniger raakt zelden of niet de seals.
Oneens. En lees hem nu zelf nog eens een keer. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan