remblokjes vervangen door weinig ervaren sleutelaar

Kluut

MF'er
21 jun 2012
36
0
Hoi
Ik ben een beginnend sleutelaar.
Zou ik zelf mn remblokjes vervangen of laat ik dat beter over aan een pro?

Is er veel risico op fouten door gebrek aan ervaring?
(Volgens mijn Haynes- manuel is het geen erg moeilijke klus)

Zijn er vanuit jullie ervaring bepaalde belangrijke aandachtspunten?

Ik rij met n Honda Xl700va Transalp

grts
Fr
 
Laatst bewerkt:
Dat insmeren met remvloeistof is meestal alleen om de boel even te poetsen. Voordat je de remzuigers terugdrukt even de koek eraf poetsen gaat beter met iets dat stof en troep oplost. Dan werkt remvloeistof prima. Daarna kan het geen kwaad als het wacht vochtig is of blijft.

Ja, dat trekt idd vocht aan. Of je nu wel of niet remvloeistof gebruikt. Je zit in een omgeving waar een remklauw soms met 80 km/h door een plas wordt gejaagd (misschien niet direct door een plas, maar het kan hard gaan soms.

Beter is dus dat witte vet dat speciaal hiervoor bedoeld is. Dat houdt vocht weg bij je zuiger en tast het rubber niet aan. Smelt niet weg als het heet wordt.

En wat betreft remmenreiniger. Dat oplossen en opzwellen is een proces van dagen, niet van minuten. Laat dus geen rubbers in een bakje staan. Poets het snel af. Dat gaat prima.

Ik heb een tijdje geleden eens een Volvo 940 onderhanden gehad die echt was mishandeld door een prutser die de zuigers de vorige keer had teruggeduwd met een waterpomptang´. Randen ingekerfd en de rubbers naar de galemiezen. Die zuigers zaten na pakweg 40.000 km zo vast dat ze nog maar op 1 remblok per kant remden. Enige remedie was om de remklauwen, zadels en glijpennen te vervangen door nieuw en gereviseed spul.
 
Dat mag het is een vrij land. :?

Lees nooit iets terug :N :+
Je eigen verhaal.. eerst posten, dan denken? :+ ;)
Deze ging om het vervangen van de remschijf icm de bijbehorende remblokken.
Edit;
Ik heb de foto's nog eens bekeken.
De remblokken versleten ongelijk, het is idd te vroeg, maar omdat ik toch de boel wilde schoonmaken gelijk de blokken maar vervangen.
Mijn zegen heb je hoor. :t ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan