Olie bijvullen ER-5, wat is wijsheid?

BobbyHill

MF'er
19 jan 2017
107
15
Baarn
Hoi allen,

Ik heb een ER-5 waarvan de olie bijna op een onacceptabel pijl begint te raken.
Wil de olie nu dus vervangen echter weet ik niet welke olie er nu in zit. Welke olie ik erin wil hebben weet ik wel; de olie uit het WPHB.

Wat kan ik nu het beste doen?

- Olie uit WPHB er op de gok bij doen?
- Olie verversen zonder filterwissel?

De beste optie is natuurlijk naar dealer en verversen met oliefilterwissel maar ik wil woensdag graag weg en de dealer heeft geen tijd.

Groet!
Bobby
 
Als je zelf de olie af kan tappen, moet het filter wisselen ook wel lukken verwacht ik.

Mocht je dat echt niet zien zitten zou ik hem gewoon bijvullen met olie volgens spec uit het wphb. Dat zou er ook in moeten zitten. En verschillende merken mengen wel.
 
Gooi er nu een klein beetje bij tot het niveau weer netjes op peil is. Kosten zijn het niet. Daarna lekker een beurtje inplannen met filter wissel en helemaal verse olie.

Naar alle waarschijnlijkheid kan je er gewoon 10w40 semi syntheet in mikken, desnoods van de Action. Mijn motoren hebben er altijd prima op gelopen.
 
Met deze sleutel krijg je ook je filter los.

Yellow-flathead-screwdriver.jpg
 
Weet je wanneer de laatste beurt uitgevoerd is?
Zo niet: vervangen.

Wphb zal een viscositeit aanbevelen, welk merk maakt vervolgens niet uit.

Als er een halfsyntheet in moet, hou het dan even daar bij en ga niet direct over op volsynthetisch. Doordat deze olie het vuil beter oplost kan er een oliekanaal verstopt raken.

Een speciale sleutel koop je ook bij de praxis, gewoon met universele oliefiltersleutel met "fietsketting".

Meestal gaat het prima met een dergelijke sleutel.

Benodigdheden verder zijn ring/steeksleutelset of doppenset, een nieuw koperringetje en uiteraard de juiste hoeveelheid olie en een nieuw filter.

Nieuw oliefilter altijd even voorzien van een likje olie op het rubber, dan handvast er op draaien (niet met de filtersleutel)
 
Je kan alle olie mengen. Gewoon bijvullen dus.
Maar als je geen onderhoudsgeschiedenis weet wel zo snel mogelijk alle vloeistoffen en filters vervangen.
Maar al gooi je er sla olie in, alles is beter als onder peil.
 
Je kan alle olie mengen. Gewoon bijvullen dus.
Maar als je geen onderhoudsgeschiedenis weet wel zo snel mogelijk alle vloeistoffen en filters vervangen.
Maar al gooi je er sla olie in, alles is beter als onder peil.

:^

Het is geen supermodern hyperPKhok waar speciale olie in moet.

10w40 half syntheet zul je zeker kunnen gebruiken om deze olie aan te vullen en je kan lekker blijven rijden.

In de tussentijd zoek je hier op M-F hoe je een complete oliewissel doet en als je er tijd voor hebt ga je er eens lekker een middagje mee bezig. Met ervaring is het een kwartiertje werk. Doe t lekker op je gemakje en bewust, doe je er 2 uur over...so what, dan heb je het zelf gedaan en wat geleerd voor een volgende keer.



Voordeel is nu in ieder geval dat je weet of je de dop voor het vullen los krijgt. Niets zo vervelend als de olie eruit laten lopen voor een wissel en er dan achter komen dat de vuldop muurvast zit :P ;)
 
Je zou vandaag toch willen rijden,volgens je OP :?
Morgen is geen enkele winkel open,gewoon olie erbij kappen,dat hok kan wel wat hebben :)
Als je nu verder gaat "knoeien"is het zo meteen ;(
Gamma is morgen open, die hebben een oliefiltersleutel. Met een schroevendraaier kan je ook heel makkelijk het hele filter slopen, zodat 'ie er juist niet af gaat.

Als OP geen auto heeft zijn die vestigingen in Hilversum of Amersfoort op de trapfiets ook wel te bereiken.
 
Ik gebruik altijd een spanband, dan blijft je filter heel en wordt het niet zo'n olietroep. Zorgen dat je hem er goed omheen legt zodat je bij het lostrekken ook de spanband aantrekt.

En bij het terugmonteren van het nieuwe filter een beetje olie op de rubber ring van het filter en filter niet te strak aandraaien. Stevig handvast is genoeg.
 
Helaas moet je voor het wisselen van de filter een sleutel hebben die ik niet heb :)
Ik denk dat ik het er op ga wagen en de WPHB olie erin gooi :)

Nee hoor, zoals braaap zegt kun je er gewoon een oude schroevendraaier doorheen jagen. Beetje een kliederboel, dus hou oude doeken en een opvang bak erbij.

Als het goed is zit het oliefilter niet heel vast, maar soms draait men ze wel heel vast, is even wrikken dan. Probeer het schroefdraad waar het filter op draait te ontzien, sla de schroevendraaier dus ergens bovenin erin, en draaien.

Eigenlijk zou het met de hand en een doek ook moeten lukken, dat is voor het er op draaien in ieder geval voldoende. Maak de rubberen ring van het nieuwe filter van te voren even nat met wat oude olie op je vingertop, voorkomt lekkage. (en kijk goed dat de oude ring er af is)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan