JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Nog een foto
full


Bronzen glijlager maken voor een niet meer leverbaar koppelingshuis.
Krijg je als er iets zonder olie heeft gedraaid
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig heren! Ik lees nog steeds mee, ben blij dat mijn oude 634 een goed huis heeft gevonden bij Sebas, :} Sterkte Burning Rubber, ook ik ben wel eens zwaar overspannen thuis geweest....met bijbehorende medicatie. :/
 
Lekker bezig allemaal! Ik hoop binnenkort ook de 360 bij mn ouders op te halen. Nu ik jullie zo zie, heb ik ook zin om daaraan te beginnen! :)
 
Lekker bezig allemaal! Ik hoop binnenkort ook de 360 bij mn ouders op te halen. Nu ik jullie zo zie, heb ik ook zin om daaraan te beginnen! :)
Ben benieuwd :)

Ik meldde hier al eerder dat één van de vorkpoten van de 634 langer bleek te zijn dan de ander.

full


Dat klopt dus niet en ik heb de "lange" gedemonteerd. Wat bleek nu?
Helemaal onderin de vorkpoot zit een boutje. Dat dient ervoor om:
1. Vorkolie af te tappen
2. Het cilindertje onderin, waarin de zuigeras vast zit, vast te zetten.

full


Je ziet het cilindertje rechts op de foto, met rechtsbovenin een nokje. Het aftap-boutje onderin de vorkpoot, wordt tevens vastgezet in een schroefgat van het cilindertje. Om te zorgen dat het cilindertje niet ronddraait onderin de vorkpoot, wanneer je het boutje erin of eruit draait, zit er een nok op het cilindertje, dat in een gat valt onderin de vorkpoot.

Welnu, dat cilindertje zat dus scheef onderin de vorkpoot (mogelijk zat de nok niet in het gat en is het boutje onderin met geweld vastgezet), en daardoor is de as, waarop het cilindertje geschroefd is, kromgetrokken. De vorkpoot kon daarom niet helemaal naar onderen bewegen. Hij stuitte op het scheefzittende cilindertje.

Door de as in de bankschroef te zetten, met het cilindertje erop, kon ik de as weer recht maken met een koperen hamer.
Poten zijn nu weer even lang en ze zuigen beide lucht aan/af als ik ze uit en in schuif. *O*
 
Laatst bewerkt:
Datzelfde heb ik ook gehad. maar dan was het meer verprutst.

Gezien ik nu hier een paar maal heb gelezen dat de spaken van het achterwiel los kunnen zitten heb ik die bij de 638 ook nagekeken.. Er zaten er behoorlijk wat te los.
Ik heb eerst de nippels een dag teveoren mety zep45 ingespoten, en alles toen nagetrokken.
Sommige spaken moet ik met een griptangklemmen omdat de nippel wat vast zat..maar het is gelukt.. (en heb er geen bochel bij gespaakt! *O* )
 
Datzelfde heb ik ook gehad. maar dan was het meer verprutst.

Gezien ik nu hier een paar maal heb gelezen dat de spaken van het achterwiel los kunnen zitten heb ik die bij de 638 ook nagekeken.. Er zaten er behoorlijk wat te los.
Ik heb eerst de nippels een dag tevoren met zep45 ingespoten, en alles toen nagetrokken.
Sommige spaken moet ik met een griptangklemmen omdat de nippel wat vast zat..maar het is gelukt.. (en heb er geen bochel bij gespaakt! *O* )
Ik loop de wielen, dus ook de spaken, 1 á 2 keer paar jaar na bij een onderhoudsbeurt. :Y

Die nippels kunnen wel verduiveld vast zitten. Ik heb het verrotte voorwiel gedemonteerd, maar een aantal nippels kreeg ik onmogelijk los. Heb die spaken dus doorgezaagd. Maar ik wilde wel weten of ik de nippels dan alsnog van het spaakrestant los kon krijgen. Heb dus die paar (stuk of 5) spaakrestanten in de bankschroef gezet en geprobeerd de nippels zo los te krijgen. Maar daarbij knapte in alle vijf de gevallen gewoon de spaak af bij de nippel.
Enfin, de spaken die nog goed waren, gaan in het spakenbakje. Kan een wiel overnemen van iemand uit Friesland. Geef ik hem de vrijgekomen naaf terug. *O*
 
Laatst bewerkt:
Deze ochtend, voor het te heet wordt, nog even wat klein spuitwerk gedaan buiten.
De vorkpoten zij nu weer OK, ook de geroeste bevestigingsbeugels voor het spatbord zijn weer toonbaar en beschermd tegen verdere aantasting.

full


En uitlaatbochten en cilinders gespoten met hittebestendige lak

full
 
Goed bezig heren! Ik lees nog steeds mee, ben blij dat mijn oude 634 een goed huis heeft gevonden bij Sebas, :} Sterkte Burning Rubber, ook ik ben wel eens zwaar overspannen thuis geweest....met bijbehorende medicatie. :/
Vandaag op de 634 naar mn werk gereden, 8km. Blokje loopt mooi, elektra en remmerij kunnen nog wel wat aandacht gebruiken.
Even wat onderdelen nog bestellen en ook het spuitwerk aanpakken :]
 
Heb gisteren (voor mijn doen) een flink stuk gereden. Ongeveer een half uur en hij rijd eigenlijk erg goed. Open k&n filter, sproeier 120 en originele inlaat spruitstuk. Kleur bougie bruinig. Nog niet eens zwarg en vet. Loopt onderin en in het middengebied ook netjes.
Binnenkort maar eens een ritje van een uur maken.
 
Heb gisteren (voor mijn doen) een flink stuk gereden. Ongeveer een half uur en hij rijd eigenlijk erg goed. Open k&n filter, sproeier 120 en originele inlaat spruitstuk. Kleur bougie bruinig. Nog niet eens zwarg en vet. Loopt onderin en in het middengebied ook netjes.
Binnenkort maar eens een ritje van een uur maken.
Klinkt goed!
 
Heb gisteren (voor mijn doen) een flink stuk gereden. Ongeveer een half uur en hij rijd eigenlijk erg goed. Open k&n filter, sproeier 120 en originele inlaat spruitstuk. Kleur bougie bruinig. Nog niet eens zwarg en vet. Loopt onderin en in het middengebied ook netjes.
Binnenkort maar eens een ritje van een uur maken.
Na een half uur zal hij vast niet minder netjes gaan lopen :) Begint'ie lekker warm te worden.
 
Vanmiddag iets vreemds met de 559, De zekering sprong er een paar keer uit, en wel alleen als ik gas terugnam/als ik moest stoppen..
Vreemd.. ben de bedrading(rond de remschakelaars) aan het nazien.. kan niets vinden.
 
Vanmiddag iets vreemds met de 559, De zekering sprong er een paar keer uit, en wel alleen als ik gas terugnam/als ik moest stoppen..
Vreemd.. ben de bedrading(rond de remschakelaars) aan het nazien.. kan niets vinden.
Zekeringen zijn op.. kan niet verder.. :(
Vreemd, lijkt toch in de voorremlichtschakelaar te zitten, maar kan geen stukje blote draad of zo vinden...
 
Zekeringen zijn op.. kan niet verder.. :(
Vreemd, lijkt toch in de voorremlichtschakelaar te zitten, maar kan geen stukje blote draad of zo vinden...
Heb je geen multimeter, waarmee je kunt meten of iets verbinding maakt? Zo eentje, die gaat piepen als er verbinding is? Dan kun je toch meten of ergens een ongewenste verbinding ontstaat met massa?
Natuurlijk wel even de + van de accu los koppelen ;)
 
piepding heb ik niet, je bedoelt op weerstand of diode zetten en dan plus-contacten meten op sluiting?(weerstand van lampje moet je wel kunnen meten)
Heb ik gedaan, kan dus nix vinden..
Vreemde is, tijdens een rit rem je heel vaak, en soms... knapt de zekering.. maar weet niet zeker of het door de remschakelaar komt, het lijkt er wel erg op..
 
piepding heb ik niet, je bedoelt op weerstand of diode zetten en dan plus-contacten meten op sluiting?(weerstand van lampje moet je wel kunnen meten)
Heb ik gedaan, kan dus nix vinden..
Vreemde is, tijdens een rit rem je heel vaak, en soms... knapt de zekering.. maar weet niet zeker of het door de remschakelaar komt, het lijkt er wel erg op..
Wel heel lullig als je voor een stoplicht moet stoppen, en je zekering vliegt eruit. :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan