JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Ehm, eind augustus..
een jawa /barrel treffen..
ergens op een camping..
wij en andere barrel-rijders van hier.. doen?
 
schakel vork was nog te vers :) ,moest nog in lopen
geluk dat je het blok met de ogen dicht ,bij wijze van uit mekaar kan halen
Dank, zal wel lukken denk ik ;) Moet wel nieuwe keerring en pakkingen bestellen. Maar moet toch ook nog wat andere spullen bestellen voor de zwarte. Als ik iets voor één van jullie moet mee bestellen, dan hoor ik het wel via pm.
 
Ehm, eind augustus..
een jawa /barrel treffen..
ergens op een camping..
wij en andere barrel-rijders van hier.. doen?
Sorry Sammie, maar daar geloof ik niet meer in. Is vaker voorgesteld, maar in de praktijk is er nooit wat van gekomen. In juni was er een prachtig treffen in Tilburg, en dat heb ik ook al vroeg aangekondigd. Het was in een weekend.
full

full

full


Het was prachtig weer. Er was een zee van ruimte. Je kon ter plekke betaalbaar eten en drinken kopen, er waren heel veel mede Jawa liefhebbers uit heel Europa, en er was geen enkele camping bezoeker die klaagde over blauwe dampen.
 
HERMONTAGE VAN ACHTERSCHOKBREKER

Ik heb ook de achterschokbrekers gedemonteerd en opgeknapt. Ik heb ze niet alleen van de motor afgehaald, maar ook uit elkaar gehaald, om de demper te controleren, roest te verwijderen en te lakken.
Dat werk is gedaan. Dat wil zeggen deels. Een heel ander verhaal is het weer op spanning zetten van de veer. Je moet de veer indrukken met de verchroomde onderbeker, en dan twee gebogen stalen bochten in een groef in de demper en de onderbeker leggen. Dat is met de hand, en zeker alleen niet te doen.
Uiteindelijk heb ik in een stukje balk met een gatenzaag een gat geboord met een heel iets grotere diameter dan de beker (53 mm), tot bijna onderin de balk. Daarna een iets kleiner gat (46 mm) geboord vanaf de onderkant.

full


Ik zet nu de schokbreker met de bovenkant op de grond, schuif de balk met de kant van het grote gat over de onderste verchroomde beker. De onderkant van de demper steekt dan naar boven door het kleinere gat. Ik leg de twee gebogen ijzers ook in dat gat (met de afgeschuinde kant naar onderen). Dan duw ik met het balkje en mijn hele gewicht de verchroomde beker omlaag, tot de twee gebogen ijzers in de groef van de demper vallen.

full


Doordat ik hout gebruik, worden het chroom van de bekers en lak van de dempers ook niet beschadigd.
 
Laatst bewerkt:
Ijverig werk soojoo, merk je natijds ook echt verschil in demping? (de schokkerts van mijn 559 dempen eigenlijk niet.. vraag me af of ze dat ooit wel gedaan hebben..)

Goed, het lijkt er steeds meer op dat ik met de 638 ipv de enfield op vakantie ga.. en vannacht bekroop me nu nog het idee dat ik nog een andere sproeiernaald moet proberen(die ik eerder heb geprobeerd.. eh, hoe leg ik dit uit zodat het logisch overkomt? :? :+ )

Afgelopen half jaar ben ik aan het carb-proberen en afstellen geweest. Ik ging voor een Dellorto phbh, kocht er een setje naalden voor en deze bleken van alu -O- en zouden- heb ik me laten vertellen- ook niet maatvast zijn.. Anders zou je nog de alu naald vinden en als hij goed loopt, de 'originele'messing kopen.. maar die lijken moeilijk te vinden te zijn.

Dus.. weer terug naar de koso sunworld waar ik ook een setje HS-en en naalden(polini)van heb gekocht.
Na wat proberen- de queeste werd in het deellastgebied een niet-te-rijk mensgel te krijgen zodat hij daar gelijkmatig loopt(dat ongelijkmatige lopen vind ik een hinder) terwijl hij bovenin een rijk genoeg mengsel krijgt.

Wel, in het naaldensetje zaten 2 naalden met een dikke bovenkant en dunne'staart'. Beide heb ik geprobeerd en in combi met verschilldne HS-en een leuke afstelling gevonden, al hebben jullie allemaal kunnen meekrijgen dat ik het vollast-aflezen van de bougie moeilijk vind/ik denk dat ze te licht gekleurd zijn door de huidige benzine.. :$ Echt 'reebruine'bougies krijg je niet meer voor elkaar kennelijk..

Ook bij deze carburateur heeft het vergroten van de HS direct invloed op het deellast bereik, kort vanaf stat. rpm.. Theoretisch zou dit niet gebeuren maar ik heb nog geen carburateur in handen gehad waarbij dit anders was..

Goed, sinds een paar maand rijd ik nu met de naald met de 1-na dikste basis rond.. Hiermee doet hij alles beter dan met de originele jikov, vooral het lopen op deellast en oppakken.
Omdat ik kennelijk ergens een masochistisch trekje heb of het 'te perfect'wil, heb ik een hap uit de bovenzijde van het lufihuis gehaald om de ademhaling te vergemakkelijken- zo groot is de std. opening niet- en weer aan het afstellen gegaan..Het geluid is prachtig(maar niet hinderlijk/overheersend) en in theorie zou ik er 'wat'vermogen bij hebben.. ik merk het best wel.. denk ik.. _O-

Goed, ik heb dus een gat in het lufihuis wat vooral een armer mengsel bovenin geeft, en de naald met 1-na dikste basis.. Zou het voor de nieuwe verhouding niet logischer zijn om de naald met de dikste basis en dunste staart te hebben?
Me dunkt wel..(als iemand vind/denkt dat ik hier een redeneringsfout maak, meld het!)

Maar, dan weer testrijden, zoeken waar en met welke HS hij nog mooi loopt op deellast en weer snelweg-testrijden, vonkerij uitzetten en bougiekleur beoordelen.. niet mijn hobby.. snelwegen zijn druk, zitten vrachtwagens/trage mensen voor je als je wil doorgassen om een goed beeld te krijgen en stilstaan op de vluchtstrook.. neh niet mijn hobby.. mag ook eigenlijk niet hiervoor...
Dus..
eh..ik houd jullie op de hoogte..
Iemand met een uitlaatgasmeetding-testbank zou we handig zijn..
zo.. best wel een verhaal geworden..
 
Ijverig werk soojoo, merk je natijds ook echt verschil in demping? (de schokkerts van mijn 559 dempen eigenlijk niet.. vraag me af of ze dat ooit wel gedaan hebben..)
Dat kun je goed merken als je zo'n schokdemper demonteert (veer eraf dus). Je kunt de demper uittrekken en indrukken. Als je hem uittrekt, moet je over de hele weg een grotere weerstand voelen, dan bij het induwen. Als dat niet zo is, zit er te weinig olie in, of werkt de klep in de zuiger niet goed. Moet bij beide ook ongeveer hetzelfde zijn.
In dit geval was het OK. Maar ik heb ook al eens meegemaakt dat een zuiger los onderin de cilinder van de demper lag (zie bovenste foto). Zuiger (met een klepje erin) zit met een moertje vast op de zuigerstang. Zo'n klepje kan ook kapot zijn.

full

full


Hier de layout van het geheel

full
 
Laatst bewerkt:
Zo.. vreemd middagje testen achter de rug.. carbs werken toch niet altijd logisch..
sinds een tijdje rijd ik dus met een gechopt lufideksel rond.. De HS is maatje 120 geworden..
Met de naald die er nu in zit (basis 2, 50mm breed) had ik dat er rond de 1800 rpm er een 'haperend'dipje in zat. Ik probeerde nu een naald met een basis van 2,52mm en HS 125.
Schema'tje van de naalden;
full
 
Laatst bewerkt:
Dus, we zijn van JJS naar JJQ gegaan, de laatste naald doet het op de midd. stand heel leuk qua regelmatig lopen op deellast met het lufihuis intact(115 HS) dus nu met een 125 HS moet ik in de buurt komen..
Vreemd.. nog steeds dat 'onzekere'lopen rond 1800rpm.. naald hoger werd het erger.. naald lager.. werd het ook erger?
Ik vond de bougie er desondanks bleek uitzien.. witte electrode en kern..(BP ultimate en argos volsyntheet mengolie) Nu schijn ik wat dat betreft er niets meer van te snappen, maar als dit 125 HS doet, en de laatste tijd met een 120 heb gereden.. wow. kan me herinneren dat het daarmee donkerder was..(het lukt me niet van dichtbij scherpe foto's met dit ding te maken..
full
 
Laatst bewerkt:
Vreemd, terug naar de vorige naald.. naald omhoog gaat dat gebied rond 1800 rpm over, maar verzuipt hij exact het moment vanaf stat. rpm (brobrobrob)Duss.. eerst te rijk en krap 1000 rpm later te arm?

Hmm
Ik begin me er een beetje bij neer te leggen dat wat ik wil, open lufihuis & niet te rijk/gelijkmatig lopen op deellast met een carburatuer kennelijk niet te bereiken is.. Nie met de jikov, niet met de mikuni en ook niet met deze koso die veel wordt gebruikt op 2 takten met een 'free flow'luchtfilter..
Toegegeven, voor dat doel is mooi in middengebied lopen absoluut niet van belang..

We doen de 120 HS er weer in.. al beter, maar nog steeds kiezen tussen verzuipen in een zeer kort gebeid vanaf stat. rpm of te arm lopen rond 1800-2200 rpm..
Pff
kan altijd nog terug naar een set-up met intact lufihuis..

Probeer voor de gein eens een totaal andere naald.. kijken hoe gevoelig hij daarvoor is.. de JJM..
en dat is al veel beter? een tikje rijk begin onderin maar met de naald helemaal onderin rijd 't helemaal niet gek...
Vreemd, de basis is smaller dus had meer verzuipen in mddengebied verwacht.
Naald onderin betekend HS wat te groot.. maar met open lufihuis..
Op deellast is het acceptabel.. een zucht tegenwind helpt bij het regelmatig lopen..
Alleen die boegiekleur.. zit me echt niet lekker(in het echt leek het creme wat witter)
Het zit echt heel erg in het hoofd dat de elctroden ook bruin moeten zijn.. In een eerder topic waarbij ik naar de mening vroeg over een bougiekleur kon ik de beoordelingen 'prima'van kenners niet geloven.. ik denk dat men niet weer zit te wachten op een dergelijk topic van mij.. :$

Wellicht dat ik het intacte lufideksel er op zet als ik er mee de bergen in ga..
 
Laatst bewerkt:
..Of.. met een gelijke carb maar dan MET powerjet? Misschien is dat dan mogelijk tot vollastbereik een stabieler gastraject te vogelen?
 
Blok eruit, electromotor erin? Accu in de tank? :+
Tssk, wat een woorden voor een purist.

Nog steeds.. iemand met een testbank en uitlaatgas-meter.. lijkt me heel leerzaam.. ook welk bougiebeeld er nu past bij een goed mengsel.. bovenstaand resultaat vind ik toch wat eng..
zou'k t er op wagen en de foto in 'techniek'plaatsen?
 
Tssk, wat een woorden voor een purist.

Nog steeds.. iemand met een testbank en uitlaatgas-meter.. lijkt me heel leerzaam.. ook welk bougiebeeld er nu past bij een goed mengsel.. bovenstaand resultaat vind ik toch wat eng..
zou'k t er op wagen en de foto in 'techniek'plaatsen?

yeah, misschien klopt die typering, die je me gegeven hebt niet helemaal :) Ik heb tenslotte de nodige electronica in mijn machientjes gebouwd. *O*
De kleur van de bougie op de foto lijkt me niet echt verkeerd. "Melk met koffie" zeggen ze altijd, dus dat is lichtbruin. Maar de foto, die je gemaakt hebt, is inderdaad niet zo heel best. Verder kan ik je hier niet mee helpen, heb me daar nooit zo ver in hoeven te verdiepen.
 
Mja, het zit echt heel diep in m'n hoofd dat het er zo uit moet zien(doet photobucket weer normaal?/edit nee dus)
Photo by samrap392

Misschien toch een topicje aan wagen.
[imgatt]
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]
Deze bedoel ik..
Dat is in elk geval de kleur, die ik graag op mijn bougies zie. En zo zien ze er meestal ook uit. Maar na een lange rit met 120 km/u op de A50 zijn ze een heel stuk witter. Na zo'n uitzonderlijke rit check ik dat. Na een rit door een binnenstad met veel stoplichten, zebrapaden en 30 km/u zones kijk ik eigenlijk nooit. Zullen ze vast wel donkerder zijn. Bakken ze wel weer lichtbruin na een stuk N-weg.
 
Ik ga even niet in op de (door jou gewenste) kleur Sammie, dat ligt achter ons.
Ik zou gewoon een keer vragen of hij ergens op een testbank mag voor een paar runs.
En dan tussendoor zelf de aanpassingen doen, obv de gegeven adviezen vd tester.
Dat scheelt een boel (testbank)kosten en met jouw opgedane kennis van je carbs lijkt me dat zeer goed te doen.
Dan weet je tenminste echt hoe het zit, ipv gokken op de (juiste) bougiekleur.

Zo heb ik een middag gespendeerd bij HdeB in Sleen, en uiteindelijk een goed lopende M900 mee terug (voor een schappelijk tarief, ik dacht 25euro per run x4 ofzo)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

Opbouw gestart. Swingarm en stuurkolom zitten erin. *O*

full

En het blok er ook in. Truck toegepast die iemand anders hier bedacht heeft. Blok op z'n kant en het frame erover heen leggen. TOP TIP, waarvoor hartelijk dank. :} :) *O*
 
Laatst bewerkt:
full


Jaja, het begint weer op een motor te lijken. Even wachten op wat onderdelen. Heb bericht gehad dat de bestelling klaar is voor verzending. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan