Shiver, Aprilia più bella, deel 5

Kan je niet eens bij Hyperpro of HK vragen wat ze kunnen doen?

Cartridges kosten volgens mij wel serieus knaken...


Ongeveer 600 euro. Dan heb je volledig instelbaar (ingaand, uitgaand en preload). Hyperpro is voor een 3e van het geld (kit plus installatie) toch net niet...
 
Iemand vertelde mij dat je vervangende vering toch niet gaat merken.
Alleen de echte pro's zullen het merken. (hij had een motoGP coureur hierover gesproken)


Maar hier op het forum merken mensen het wel, dus is de standaard vering dan zo "slecht"?
Ben echt wel benieuwd hoeveel je het gaat merken (en of het die €600 waard is qua verandering)



Was inderdaad de vakantieperiode, maar het regende toen ook regelmatig waardoor het ook niet lukte
 
Laatst bewerkt:
Van standaard naar HyperPro is heel goed te merken. Van standaard naar een volledige nieuwe binnenkant is uiteraard ook goed te merken. Het verschil tussen Hyperpro en een volledige nieuwe binnenkant zal veel subtieler zijn en moet je dus meer de grenzen opzoeken om het echt te kunnen merken.
 
Van standaard naar HyperPro is heel goed te merken. Van standaard naar een volledige nieuwe binnenkant is uiteraard ook goed te merken. Het verschil tussen Hyperpro en een volledige nieuwe binnenkant zal veel subtieler zijn en moet je dus meer de grenzen opzoeken om het echt te kunnen merken.

Qua veer karakteristiek zal het verschil subtieler zijn. Je gaat bij beide van lineair naar progressief. Waar de echte winst bij een nieuwe binnenwerk zit in de instel mogelijkheden. Natuurlijk weet ik nu nog niet wat ik daar van ga gebruiken, het lijkt mij echter wel de moeite.

De vraag of het zin heeft, of het de euro's waard is vind ik eigenlijk nog niet eens zo interessant. Ik ben meer op zoek naar ervaringen van anderen, onder andere van hyperpro en een cartridge...
 
Qua veer karakteristiek zal het verschil subtieler zijn. Je gaat bij beide van lineair naar progressief. Waar de echte winst bij een nieuwe binnenwerk zit in de instel mogelijkheden. Natuurlijk weet ik nu nog niet wat ik daar van ga gebruiken, het lijkt mij echter wel de moeite.

De vraag of het zin heeft, of het de euro's waard is vind ik eigenlijk nog niet eens zo interessant. Ik ben meer op zoek naar ervaringen van anderen, onder andere van hyperpro en een cartridge...

Zelf heb ik de voorveren vervangen door Wilbers en andere dikkere olie. Ik merk met name dat de voorkant veel stugger is geworden. Minder duikt bij remmen en beter de lijn volgt in de bochten. Tevens is het op een slechte weg minder comfortabel geworden en "ramt" hij meer over hobbels en kuilen. Klinkerstraatjes zijn natuurlijk nog minder comfortabel. Als je veel rijdt en veel vraagt van je vering dan kan het zeker wel interessant zijn, je gaat er wel wat comfort voor inleveren.
 
Zelf heb ik de voorveren vervangen door Wilbers en andere dikkere olie. Ik merk met name dat de voorkant veel stugger is geworden. Minder duikt bij remmen en beter de lijn volgt in de bochten. Tevens is het op een slechte weg minder comfortabel geworden en "ramt" hij meer over hobbels en kuilen. Klinkerstraatjes zijn natuurlijk nog minder comfortabel. Als je veel rijdt en veel vraagt van je vering dan kan het zeker wel interessant zijn, je gaat er wel wat comfort voor inleveren.

Dit wil ik dus proberen te voorkomen met een volledig instelbare voorvork. Wel een betere veerkarakteristiek, maar door middel van instelbare demping niet het rammende op slechte wegen et cetera.
 
Ook bij een instelbare vork zal dat zo zijn, Alleen kan je dan zelf de mate kiezen.

Maar het blijft een compromis. Comfort of wegligging. Beide gaat niet...
 
Ook bij een instelbare vork zal dat zo zijn, Alleen kan je dan zelf de mate kiezen.

Maar het blijft een compromis. Comfort of wegligging. Beide gaat niet...

Zo'n mega dure die elke milliseconde aanpassingen doet in de demping
 
Shiver heren en dames,

Vraagje van een Dorso rijder.

Iemand hier een goede tip/ adres voor een 15T voorste tandwiel?
Ik dacht, Dorso forum is redelijk stil, the Shiver is alive.. en qua aandrijving hetzelfde!
 
Shiver heren en dames,

Vraagje van een Dorso rijder.

Iemand hier een goede tip/ adres voor een 15T voorste tandwiel?
Ik dacht, Dorso forum is redelijk stil, the Shiver is alive.. en qua aandrijving hetzelfde!

Gezellig druk hier Maar ik heb nog niet gelezen dat iemand hier dat heeft.

Krijg je dan geen probleem met de Gear-indicator? (die geeft toch aan de hand van het aantal toeren + snelheid de versnelling aan?)
 
Laatst bewerkt:
Gezellig druk hier Maar ik heb nog niet gelezen dat iemand hier dat heeft.

Krijg je dan geen probleem met de Gear-indicator? (die geeft toch aan de hand van het aantal toeren + snelheid de versnelling aan?)

Heb het wel vaker gelezen dat het gedaan wordt. Geeft geen problemen met de gear indicator (verschil is te klein dacht ik). Wel is je snelheid anders, maar dit kun je fixen met een speedo healer:
HealTech Aprilia Dorsoduro 750 (All Years) SpeedoHealer V4
Aprilia Shiver 750 ABS 2017 Healtech Speedo Healer Official Ebay Seller | eBay
SpeedoHealer Universeel Motorkleding | Helmen | Laarzen | Accessoires | MARTIJNSMOTORWEBSHOP
 
Het geeft wel problemen maar problemen is een te groot wordt. Je gear indicator zal onder bepaalde omstandigheden een verkeerde versnelling aangeven maar onder de meest gebruikelijke omstandigheden (normaal rijden in de breedste zin van het woord) gaat het wel goed. Volgens mij geeft het problemen als je in de lage toeren (lees: te lage toeren *O* :] ) rijdt
 
Heb een speedohealer, staat ingesteld op -10,5%. Nu geeft de gear indicator aan:
Oud - nieuw
1 - 1
2 - 2
3 - 2
4 - 3
5 - 4
6 - 5

Oftewel 3 is samen bij 2 gekomen en alles erachter 1 opgeschoven. Dus als ik een 5 zie weet ik dat hij in 6 staat enzovoort. Alleen 2 kunnen het meer mogelijkheden zijn.
 
Het zal wellicht merk-afhankelijk zijn maar de Speed-o-healer kan een raar effect hebben.
De afwijking van de snelheid zit bij sommige merken (zoals Honda) heel bewust in de de teller in gebouwd.
M.a.w. De snelheid wijkt af maar de kilometerteller is wel exact. De SpeedOhealer zorgt er voor dat de snelheid klopt maar de kilometerteller niet meer (te weinig kilometers).

Waarschijnlijk dat Aprilia het op een vergelijkbare manier oplost. Aangezien de versnellingsindicator afhankelijk is van snelheid en toerental. Gooit de SpeedOhealer hier roet in het eten.
 
Is het een idee om een shiver/dorsoduro combo-meeting te organiseren? Volgens mij zijn we met z'n 6en ofzo als we alleen shiver doen :+
 
Is het een idee om een shiver/dorsoduro combo-meeting te organiseren? Volgens mij zijn we met z'n 6en ofzo als we alleen shiver doen :+

Ja tof doen

2 september (tot iets van 16:00/17:00 kan ik)
9 september
10 september (tot iets van 16:00/17:00 kan ik)
17 september
 
Vandaag op een Shiver 900 gereden :)
Had nog maar 40 km gereden dus de dealer wilde liever niet dat ik boven de 7.000 rpm zou komen, dat begreep ik wel.

Ik ging er op zitten en de zithouding was bijna hetzelfde, dus voelde vertrouwd aan.
Koppelingshandel zat iets rechter/naar boven wat ik niet zo fijn vond. (Meer een hoek mijn pols)
Wegrijden ging erg makkelijk, stuurde lichter dan mijne merkte ik gelijk. Even wennen dus.
Versnellingspookje voelde zwaarder aan, maar schakelde niet echt zwaarder en geen Valse neutraal gehad.
Vering voelde ook goed aan, beter dan de 750, maar niet genoeg kunnen testen

De 150 cc extra was onderin een beetje te merken, meer trekkracht en minder bokking bij (te) lage toeren.
Midden-gebied merkte ik niet echt iets anders en hoog heb ik niet echt kunnen testen.

ABS kan je aan en uit zetten, die had ik natuurlijk aan staan.
ATC (tractioncontrol) had 3 standen, stond eerst in de 3, maar daarna in zijn 1 gezet. vervolgens een paar keer in de eerste en 2 versnelling flink hard/vol gas weggereden maar de atc schoot er niet in, geen wielspin en voorwiel kwam niet omhoog. Qua vermogen is de ATC dus denk niet echt nodig (oke, vol gas in zijn 1 had ik nog niet gedaan, alleen heel veel). Voor in de regen kan het wel fijn zijn. (bij stand 3 heb ik een keer het lampje zien knipperen maar merkte niets eigenlijk)

Rain, Tour, Sport
Rain was best wel krachtig meer power dan bij de 750, reed op een gegevenmoment bijna met de rain door omdat ik het even niet zo erg merkte
Sport was iets minder aan/uit gedrag
Maar eigenlijk de heletijd in tour gereden, vond ik wel fijn

Gashendel was wat stugger en reageerde beter, voelde goed aan

Display: Ik vond het display wel fijn, goed afleesbaar. Alleen de toerenteller vond ik erg irritant, is een balkje boven aan, ik mistte toch wel het wijzertje.
Shift-indicator stond ingesteld op 6.500 rpm... Maar de lampjes die dan aan gaan zijn wel beter. Eerst wit lichtje, dan komt geel erbij en pas bij 6.500 gaat ie rood knipper. (beter dan alleen dat rood knipperen zoals bij de 750)
Fuel geeft nu aan: 15km/L ipv 5,6L/100km
Denk dat het display wel in te stelling is, maar dat heb ik niet gedaan. Onderin stonden nog heelveel icoontjes want je kan een 2 verschillende personen toevoegen, iets met muziek en nog wat dingen, geen idee wat dat allemaal was.

Het geluid! Zit echt een lekker geluid in, beter dan een standaard 750, stuk voller/zwaarder dus met een andere uitlaat eronder gaat ie denk echt top klinken.

Mijn conclusie: Lekkere motor, maar ik was niet meteen verkocht om mijn 750 voor de 900 in te ruilen. Iets meer power, koppeling en remmen voelen beetje beter, ATC is alleen nuttig in de regen want voor de weelies hoeft het niet(denk ik). Toerentellen vond ik wel jammer.
Dus ik blijf nog lekker om mijn vertrouwde 750 rijden :) Nu maar eens een ritje op een oer-Tuono of Tuono V4 maken O-)



Nog wat: Dealer vroeg of ik mijn motor wilde aanzetten zodat hij kon horen hoe de liep (ivm inruil)
Vroeg hij: Wat voor uitlaten zijn dat? Heb je de dB-killer er nog bij?
Dus ik: Ja, de dB-killer zitten gewoon in de uitlaat hoor.

Hij keek me aan en geloofde me niet... Hij was verbaasd hoe hard het geluid was
 
Vandaag op een Shiver 900 gereden :)
Had nog maar 40 km gereden dus de dealer wilde liever niet dat ik boven de 7.000 rpm zou komen, dat begreep ik wel.

Ik ging er op zitten en de zithouding was bijna hetzelfde, dus voelde vertrouwd aan.
Koppelingshandel zat iets rechter/naar boven wat ik niet zo fijn vond. (Meer een hoek mijn pols)
Wegrijden ging erg makkelijk, stuurde lichter dan mijne merkte ik gelijk. Even wennen dus.
Versnellingspookje voelde zwaarder aan, maar schakelde niet echt zwaarder en geen Valse neutraal gehad.
Vering voelde ook goed aan, beter dan de 750, maar niet genoeg kunnen testen

De 150 cc extra was onderin een beetje te merken, meer trekkracht en minder bokking bij (te) lage toeren.
Midden-gebied merkte ik niet echt iets anders en hoog heb ik niet echt kunnen testen.

ABS kan je aan en uit zetten, die had ik natuurlijk aan staan.
ATC (tractioncontrol) had 3 standen, stond eerst in de 3, maar daarna in zijn 1 gezet. vervolgens een paar keer in de eerste en 2 versnelling flink hard/vol gas weggereden maar de atc schoot er niet in, geen wielspin en voorwiel kwam niet omhoog. Qua vermogen is de ATC dus denk niet echt nodig (oke, vol gas in zijn 1 had ik nog niet gedaan, alleen heel veel). Voor in de regen kan het wel fijn zijn. (bij stand 3 heb ik een keer het lampje zien knipperen maar merkte niets eigenlijk)

Rain, Tour, Sport
Rain was best wel krachtig meer power dan bij de 750, reed op een gegevenmoment bijna met de rain door omdat ik het even niet zo erg merkte
Sport was iets minder aan/uit gedrag
Maar eigenlijk de heletijd in tour gereden, vond ik wel fijn

Gashendel was wat stugger en reageerde beter, voelde goed aan

Display: Ik vond het display wel fijn, goed afleesbaar. Alleen de toerenteller vond ik erg irritant, is een balkje boven aan, ik mistte toch wel het wijzertje.
Shift-indicator stond ingesteld op 6.500 rpm... Maar de lampjes die dan aan gaan zijn wel beter. Eerst wit lichtje, dan komt geel erbij en pas bij 6.500 gaat ie rood knipper. (beter dan alleen dat rood knipperen zoals bij de 750)
Fuel geeft nu aan: 15km/L ipv 5,6L/100km
Denk dat het display wel in te stelling is, maar dat heb ik niet gedaan. Onderin stonden nog heelveel icoontjes want je kan een 2 verschillende personen toevoegen, iets met muziek en nog wat dingen, geen idee wat dat allemaal was.

Het geluid! Zit echt een lekker geluid in, beter dan een standaard 750, stuk voller/zwaarder dus met een andere uitlaat eronder gaat ie denk echt top klinken.

Mijn conclusie: Lekkere motor, maar ik was niet meteen verkocht om mijn 750 voor de 900 in te ruilen. Iets meer power, koppeling en remmen voelen beetje beter, ATC is alleen nuttig in de regen want voor de weelies hoeft het niet(denk ik). Toerentellen vond ik wel jammer.
Dus ik blijf nog lekker om mijn vertrouwde 750 rijden :) Nu maar eens een ritje op een oer-Tuono of Tuono V4 maken O-)



Nog wat: Dealer vroeg of ik mijn motor wilde aanzetten zodat hij kon horen hoe de liep (ivm inruil)
Vroeg hij: Wat voor uitlaten zijn dat? Heb je de dB-killer er nog bij?
Dus ik: Ja, de dB-killer zitten gewoon in de uitlaat hoor.

Hij keek me aan en geloofde me niet... Hij was verbaasd hoe hard het geluid was

Leuk verhaal om te lezen!
Ze hadden meer vermogen uit het blok kunnen halen, maar hebben er helaas voor gekozen om bij de 70kw (A2 rijbewijs te blijven).
Ik denk met een goede tune op de dyno, dat het een flink monster kan worden, 150cc extra is niet niks.
Verschil lijkt idd vrij klein en dat is zonde, het wekt ook niet mijn inruil idee.
 
Ja tof doen

2 september (tot iets van 16:00/17:00 kan ik)
9 september
10 september (tot iets van 16:00/17:00 kan ik)
17 september


Lijkt mij wel handig om het begin van de middag te doen.
van 13:00 tot 16:00, dit icm mensen die nog naar huis moeten en daar wat verder voor moeten rijden.
Locatie is te bepalen nadat we een datum hebben.

Ik heb weer een poll gemaakt om het makkelijk bij te houden.
Meerdere datum's mogelijk!

Shiver/Dorso meet datum - Strawpoll.com
 
Leuk! Ik werk altijd op zaterdag tot 1300... Ik heb desondanks 9 september gestemd. Misschien kan ik eerder weg.

Zondag 10 werk ik. En 17e ga ik met m'n meisje 2 weken weg met de motor!
Duitsland, Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije.
 
Waar is de meet? Wellicht dat ik wel even afreis, mits het niet té ver is.

--------------
2 Weekjes vakantie gehad, dus niet zo actief hier.
Gisteren rondje eiffel gedaan, heerlijk gebied.
Wel vaak inhaalmanouvres moeten maken om de rit toch spannend te houden.

Samen met 2 Hayabusa's en 1 Z1000, zeer leuk dagje!
De Shiver had precies genoeg vermogen om het bochtenwerk en de kleine rechte stukjes redelijk bij te blijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan