Motor verzekeren met negatieve vrije schade jaren

Ari75

Rookie
23 mei 2017
5
0
Haarlem
Goede middag,

Heeft er iemand misschien ook ervaring met het verzekeren van een motor indien je negatieve schadevrije jaren hebt opgebouwd?

Helaas heb ik als beginneling met 0 schade vrije jaren een ongeluk gehad en daar door sta ik nu op -5 helaas. Het lijkt nu onmogelijk mij nog ergens te kunnen verzekeren behalve bij de Vereende dan. Ook alleen maar WA...Ik wil zo graag weer motor rijden..

Heeft iemand nog tips, ervaringen en of advies?
 
lijkt is niet een heel sterk argument. meestal kan je gewoon verzekert blijven bij de zelfde maatschappij als voorheen, die verdienen graag weer wat terug van de schade die ze aan je hebben uitgekeerd. maar na een schade een tijdje geen motor en dan proberen opnieuw te verzekeren met negatieve schade vrije jaren is erg lastig vaak.
het is dus vaak beter om de verzekering op te schorten en niet op te zeggen. dan heb je even de tijd om voor wat nieuws te sparen en dan kan je de nieuwe motor ook weer verzekeren.
en als je erg graag weer wilt rijden en je kan alleen WA krijgen dan kan je dus rijden. als je slim bent op een motor met een financiële waarde die je je kunt veroorloven om het kwijt te raken (oud barrel). dan is schade aan anderen gedekt en kan je laten zien dat je het wel kan en weer beginnen met het opbouwen van schade vrije jaren. goed op slot zetten en voorzichtig (defensief) rijden en met een paar jaar kan je weer bij een gewone verzekering terecht met een motor die je meer aanspreekt.
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor je reactie. Ik ben bang dat je gelijk hebt.
Helaas had ik mijn verzekering na dat hij eerst geschorst was uiteindelijk gestopt.
Ik dacht niet meer te gaan motorrijden, maar het begon toch weer te kriebelen.
Helaas heeft de verzekeraar mij hier niet over ingelicht destijds dat dit het gevolg was. Ik heb ze zojuist gebeld maar zij zeggen dat ik nu alleen bij de Vereende terecht kan.
Helaas schijnt de premie voor alleen WA dus nu ook 3 a 4 hoger te zijn...ik ben benieuwd.
Ik ga mij nog eens bezinnen...
 
Laatst bewerkt:
Toen ik vroeger in de risicojaren zat, heb ik een paar jaar in de auto van een familielid gereden. En later ook die schadevrije jaren over kunnen nemen. Weet niet of dat nog steeds mogelijk is, maar je kan het altijd proberen. Maar zal met de motor wel lastiger zijn, gezien niet iedereen het A papiertje heeft.
 
Goede middag,

Heeft er iemand misschien ook ervaring met het verzekeren van een motor indien je negatieve schadevrije jaren hebt opgebouwd?

Helaas heb ik als beginneling met 0 schade vrije jaren een ongeluk gehad en daar door sta ik nu op -5 helaas. Het lijkt nu onmogelijk mij nog ergens te kunnen verzekeren behalve bij de Vereende dan. Ook alleen maar WA...Ik wil zo graag weer motor rijden..

Heeft iemand nog tips, ervaringen en of advies?
1 ongeluk en 5 plaatsen terug gezet (waar door je in de - staat)
Wat is er gebeurd dan bedoel best veel voor 1 ongeluk dacht namelijk dat je dan maar 1 jaar werd terug gezet.


In iedergeval succes hoop voorde dat je iets vind. :)
 
Is het misschien nog mogelijk om de schade alsnog voor eigen rekening te nemen?
Dan heb je in ieder geval weer 0 of zelf +1 schadevrij jaar.
 
Ja helaas de motor was total loss verklaard - voorvork gebroken. €3250 was de dagwaarde en heb ik terug gekregen. Helaas nu dus inderdaad van 0 naar -5 en het probleem van een nieuwe verzekering zien te vinden...
Bedankt voor de reacties en ideeën iig!
 
1 ongeluk en 5 plaatsen terug gezet (waar door je in de - staat)
Wat is er gebeurd dan bedoel best veel voor 1 ongeluk dacht namelijk dat je dan maar 1 jaar werd terug gezet.
in welk fabeltje heb je dat gehoord? het is heel normaal dat je 5 jaren terugvalt als je schade maakt en dan maakt de grote niet eens uit. daarom is het bij kleine schades ook heel snel lonend om de schade zelf te betalen. en als je gaat rekenen is het zelfs bij relatief grote schades al lonend om het zelf te betalen als je alle jaren die je meer premie betaalt de extra premie gaat meerekenen.
 
Kun je jezelf de vraag stellen of het überhaubt wel lonend is om een all-risk verzekering af te sluiten voor een motor die niet splinternieuw is.
Voor de TS, zoveel mogelijk verzekeringen aanschrijven voor een offerte. Een goede verzekeringsagent kan hierbij heel handig zijn. Vaak kan er ineens veel meer als je een aantal verzekeringen bij dezelfde verzekeringsagent onderbrengt.
 
in welk fabeltje heb je dat gehoord? het is heel normaal dat je 5 jaren terugvalt als je schade maakt en dan maakt de grote niet eens uit. daarom is het bij kleine schades ook heel snel lonend om de schade zelf te betalen. en als je gaat rekenen is het zelfs bij relatief grote schades al lonend om het zelf te betalen als je alle jaren die je meer premie betaalt de extra premie gaat meerekenen.

Was vroegah bij mijn verzekering ook -1 jaar... wat eht tegenwoordig is geen idee.
 
lijkt is niet een heel sterk argument. meestal kan je gewoon verzekert blijven bij de zelfde maatschappij als voorheen, die verdienen graag weer wat terug van de schade die ze aan je hebben uitgekeerd. maar na een schade een tijdje geen motor en dan proberen opnieuw te verzekeren met negatieve schade vrije jaren is erg lastig vaak.
het is dus vaak beter om de verzekering op te schorten en niet op te zeggen. dan heb je even de tijd om voor wat nieuws te sparen en dan kan je de nieuwe motor ook weer verzekeren.
en als je erg graag weer wilt rijden en je kan alleen WA krijgen dan kan je dus rijden. als je slim bent op een motor met een financiële waarde die je je kunt veroorloven om het kwijt te raken (oud barrel). dan is schade aan anderen gedekt en kan je laten zien dat je het wel kan en weer beginnen met het opbouwen van schade vrije jaren. goed op slot zetten en voorzichtig (defensief) rijden en met een paar jaar kan je weer bij een gewone verzekering terecht met een motor die je meer aanspreekt.
Too maakt een goed punt. Rustig weer proberen op te bouwen op een goedkope motor. Ik heb helaas dezelfde ervaring: als je eenmaal negatieve schadevrije jaren hebt, dan zijn er geen normale verzekeraars die je accepteren. Je wordt gezien als risico, ook al was de gemaakte schade klein of niet eens jouw schuld. Als je oude verzekeringsmaatschappij je ook niet meer wilt accepteren, ben je overgeleverd aan de bodemmaatschappijen die je voor een groot bedrag per maand nog willen verzekeren. Een ander alternatief is om te wachten tot de registratie van je schadevrije jaren 'verloopt': na 1 tot 3 jaar zou het niet meer in de centrale database voor verzekeraars staan (Roydata). Zie ook deze website.
 
Hoelang is het geleden dat je die schade hebt gehad?
Anders eens een oldtimer proberen. Dan kijken ze niet naar schadevrije jaren volgens mij. En je hebt nog best knappe motoren!

Ik wist overigens niet dat Rialto van naam is veranderd.
 
Als TS vanaf nu ergens anders een verzekering wil gaan afsluiten is ie ook verplicht te melden dat ergens een verzekering is geweigerd. Dat is meestal geen aanbeveling voor snelle acceptatie van de nieuwe verzekering!
 
Too maakt een goed punt. Rustig weer proberen op te bouwen op een goedkope motor. Ik heb helaas dezelfde ervaring: als je eenmaal negatieve schadevrije jaren hebt, dan zijn er geen normale verzekeraars die je accepteren. Je wordt gezien als risico, ook al was de gemaakte schade klein of niet eens jouw schuld. Als je oude verzekeringsmaatschappij je ook niet meer wilt accepteren, ben je overgeleverd aan de bodemmaatschappijen die je voor een groot bedrag per maand nog willen verzekeren. Een ander alternatief is om te wachten tot de registratie van je schadevrije jaren 'verloopt': na 1 tot 3 jaar zou het niet meer in de centrale database voor verzekeraars staan (Roydata). Zie ook deze website.

er veranderd bij mijn weten niks aan schadevrije jaren als het niet jouw schuld is.
Zou ook een beetje raar zijn lijk mij.
 
er veranderd bij mijn weten niks aan schadevrije jaren als het niet jouw schuld is.
Zou ook een beetje raar zijn lijk mij.
Precies. En dat is inclusief een deel van de WA+ schades. Brand, diefstal etc hebben vaak wel een eigen risico, maar zijn niet van toepassing op schadevrije jaren.

Er is zelfs een uitzondering voor aansprakelijkheid: Bij een ongeluk met een fietser/voetganger (zwakke verkeersdeelnemer) waarbij jij als motorrijder geen fout hebt gemaakt. Je bent dan meestal wel financieel aansprakelijk, maar dit heeft geen invloed op je BM schaal (tenminste, bij mijn verzekering).
 
Bedankt voor de reacties en het meedenken!
Interessant dat de schade vrije jaren weer verlopen na 1-3 jaar. Nooit geweten, ik dacht al hoe kom ik ooit weer op een motor zo;-)

Ik heb zo waar eindelijk een maatschappij gevonden die mij lijkt te kunnen verzekeren. Eerlijk geweest uiteraard over dat ik op -5 sta en het ongeluk ca. 5 maanden geleden is gebeurd.
Bij andere maatschappijen kan je niet eens negatief invullen of geeft aan dat je het niet kan verzekeren bij negatieve jaren.
Ohra heeft mij uiteindelijk zo juist gebeld en geaccepteerd. Je kan daar ook -5 invullen en hij komt terug met een niet eens zo gekke premie gezien mijn situatie. Circa €100 premie meer per jaar bij een WA plus verzekering in vergelijking met mijn vorige all risk verzekering. Als je het al zou willen all risk met -5 jaren wordt wel erg prijzig;-)

Had het ook wel erg zuur gevonden als je je nergens kan verzekeren als dan bij de Vereende door 1 x een fout te hebben gemaakt...Ik hoop dat anderen er ook wat aan hebben. Nogmaals bedankt.
 
Kun je niet een construktie als een "6 wielen verzekering" afsluiten.
Dan gelden de schadevrije jaren die je op je,eventuele,auto verzekering hebt ook voor je motor.
Zo heb ik mijn allrisk op die verzekering met de meeste schadevrije jaren staan,scheelt een berg :Y

6 wielen verzekering - Google zoeken

Slechts een voorbeeld :

6-wielenplan
Extra voordeel met het Poliscounter 6-wielenplan

Verzeker je motor én je auto bij ons
Als je in het bezit bent van zowel een auto als een motor dan profiteer je van extra voordeel als je beide voertuigen bij ons verzekert.
Jouw voordeel: de no-claimkorting is even hoog voor je motor en je auto.

Voorbeeld van de werking van het 6-wielenplan

Je hebt een motor waarmee je al 11 schadevrije jaren hebt opgebouwd. Je besluit deze motor bij Poliscounter te verzekeren.
Daarnaast heb je een auto waarmee je nog maar 2 schadevrije jaren hebt opgebouwd. Als je deze auto ook bij ons verzekert dan krijg je voor je auto een no-claimkorting op je premie die even hoog is als bij de motor.
Bij het berekenen van je autopremie vul je 11 schadevrije jaren in. Bij het berekenen van je motorpremie geef je aan dat je 4 schadevrije jaren beschikbaar hebt én 11 schadevrije jaren op de autoverzekering.

Gebruik je opgebouwde B/M korting ook voor je motorverzekering

Om gebruik te kunnen maken van dezelfde Bonus/Malus korting van uw auto voor uw motorfiets moet u uw auto ook bij Poliscounter verzekeren.
Oversluiten regelen wij voor u, zodat uw autoverzekering naadloos en op het juiste moment doorloopt.
Dit geldt overigens ook andersom: heeft u met uw motor schadevrije jaren opgebouwd, dan kunt u deze jaren gebruiken voor uw autoverzekering.

Voorwaarden in het kort voor het 6-wielenplan:
Het 1e voertuig moet je ook bij ons verzekeren (deze verzekering kan ook later ingaan);
Het 2e voertuig stapt in op dezelfde trede als het 1e voertuig, met als hoogste trede: trede 14 met een maximale korting van 80%;
De regeling geldt uitsluitend voor u en voor uw partner;
In de 12 maanden voorafgaand aan de ingangsdatum is geen schuldschade door één van de bestuurders geclaimd;
Cataloguswaarde van het 2e voertuig moet minder zijn dan € 50.000 en het voertuig is alleen voor particulier gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Interessant downsider!
Helaas gaat mijn auto er uit nu ik binnenkort weer motor kan rijden. Helaas had ik ook wel in de 12 voorafgaande maanden schuldschade geclaimd. Ah ja dan was het nog maar paar maanden wachten geweest. Interessante optie iig!
 
in welk fabeltje heb je dat gehoord? het is heel normaal dat je 5 jaren terugvalt als je schade maakt en dan maakt de grote niet eens uit. daarom is het bij kleine schades ook heel snel lonend om de schade zelf te betalen. en als je gaat rekenen is het zelfs bij relatief grote schades al lonend om het zelf te betalen als je alle jaren die je meer premie betaalt de extra premie gaat meerekenen.
Wat heeft dit met fabeltjes te maken.
Ik wist dus echt niet hé.
Maar wat Is dat voor achtelijk iets dat je standaard 5 jaar terug gaat.
 
dus je wilt zeggen dat je jouw polisvoorwaarden nog niet hebt gelezen? want daar staat het gewoon in. en het is er op gebaseerd dat een gemiddeld mens 1 keer in de 5 - 7 jaar een schade veroorzaakt (claimt) alleen de hele gelukkige bestuurders komen zo dus aan een lage premie door hoge no claim. de gemiddelde persoon blijft dus hangen in de buurt van de basispremie en de hele slechte bestuurders mogen extra betalen. als je maar 1 jaar zou terugvallen in premie heeft bijna iedereen boven een bepaald aantal jaren rijervaring maximale no claim korting of daar in de buurt en dan moet de basispremie fors omhoog om het nog rendabel te houden voor de verzekeringsmaatschappijen.
 
no-claim is wat anders dan schadevrije jaren.

no-claim bouw je op per polis,
schadevrije jaren bouw je op per kenteken.

het kan dus zijn dat je met b.v. je auto 25 schadevrije jaren hebt opgebouw en met je motor in de min staat. de premie die je voor de polis (en dus beide voertuigen) betaalt, is gebaseerd op het hoogste aantal schadevrije jaren.

voorbeeld:
ik heb een autopolis bij CentraalBeheer. daarop had ik 2 Saabs 9000, 1 uit 1986 en 1 uit 1998. de '86-er ging naar een oldtimerverzekering zonder bonus-malusregeling, want slechts €5 per maand premie. maar de schadevrije jaren van de auto bleven geregistreerd in Roydata. die ben je trouwens na een paar jaar wel kwijt. 'gelukkig' kwam er een andere tweede auto pop de polis, een Citroën Xantia. de premie die ik voor beide auto's betaalde (de Xantia is inmiddels verkocht) werd gebaseerd op de schadevrije jaren van de '98-er Saab (20+ schadevrije jaren). de schadevrije jaren van de '86-er 9000 gingen over op de Xantia. dat waren er ongeveer 5. voor beide auto's betaalde ik ongeveer 25 euro premie per maand.
komende 9 juni wordt een (voor mij) nieuwe '13 Renault Scénic afgeleverd. die gaat dan op de schadevrije jaren (en All Risks) van de '98-er 9000, de '98-er 9000 gaat dan op de schadevrije jaren van de Xantia.

moraal van het verhaal: misschien is het verzekeringstechnisch toch handig om een (kleine) auto te houden zodat je toch voor niet al te veel motor kunt rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan