Keuze voor helm en kleding

wilco1979

Die hard MF'er
9 mei 2017
354
17
lelystad
Hallo allemaal. Ik ben nu tijdens het lessen alvast me aan het orienteren op motorkleding en wil beginnen met een eigen helm. Ik weet al wel dat mijn hoofd maat L heeft.

Nu weet ik dat er verschillende soorten helmen zijn, en ook enorm veel merken.

Ik neig naar integraal helm, mede vanwege dat je dan nog net wat meer gehoorsbescherming hebt. Maar er zijn genoeg andere soorten en ik vraag me af welke er onder de streep het minste nadelen heeft.

Qua kleding ben ik ook wel benieuwd waar ik het beste aan kleding kan komen. Bij welke zaken kan ik daar het beste voor kijken?
 
Maat L bij het het ene merk kan bij het andere merk of type een hele andere maat zijn. Net als bij kleding. Een integraal helm is een prima keuze. Winkels waar ik goede ervaring mee heb, zijn Termaat te Nijmegen en Ten Kate te Nieuwleusen. Maar bij jou in de buurt zit vast ook wel een motordealer die je prima kan voorlichten en aan de juiste uitrusting kan helpen.
 
Helm-maat L en helm-maat L wil nog wel eens verschillen.
Per merk wil ook de pasvorm nog wel eens anders zijn.

Integraal-helmen zijn stiller maar ook weer zwaarder dan een jet. Voor gehoor-schade gewoon een setje Alpine oordopjes kopen. Naast dat je veel herrie kan bestrijden met oordopjes, kan je ook zorgen dat er niet zoveel herrie is. Een blèr-pijp is ook voor anderen niet altijd prettig.

Als je net begint met motor-rijden gewoon beginnen met kleding van Marktplaats. Voor een paar tientjes ben je al onder de pannen. Maak je toch een keer een schuivertje als beginner dan is het ook niet direct een ramp. Wanneer je mettertijd weet wat je precies zou willen kan je altijd nog iets moois kopen. Voor een beginners-set kan je ook goedkoop terecht op de motorbeurs in Utrecht.(vaak is het daar wel hectisch) Helaas wordt dat pas weer in februari.
 
Laatst bewerkt:
waarschijnlijk komt de L van de rijschool het dichtste in de buurt van een passende helm van wat je nu hebt geprobeerd. dat wil nog niet zeggen dat het bij elk model en merk zo zal zijn. dus ga passen bij een goede motorzaak of motorkledingwinkel.
en over de voor en nadelen van helmen ze hebben allemaal punten die je zowel als voordeel en als nadeel kan zien.
een jethelm heeft heel goed zicht (minder opgesloten gevoel door een klein kijkgat) en hele goede ventilatie wat erg lekker is in de zomer maar normaal heb je meer herrie en in de winter is die goed ventilatie natuurlijk koud en je hebt dan wel goed ruim zicht maar wel minder bescherming.
zo is een systeemhelm vaak makkelijk op en af te zetten zelfs met een bril op en hoef je hem bij de pomp meestal niet af te zetten. ze maken in de tets iets meer herrie meestal maar met goede oordoppen in heb ik daar nog nooit last van gehad. wel is de ruimte voor je mond wat beperkt en dat kan een benauwd gevoel geven als je de helm dicht hebt en er geen rijwind overheen gaat.
integraal wordt normaal gezien als de veiligste helm maar de verschillen met een goede systeemhelm zijn erg klein en ook nog eens afhankelijk of ze gebouwd zijn volgens de minimum eisen om aan de keuring te voldoen of dat ze werkelijk zo goed mogelijk zijn gemaakt.
en voor een beetje meer geluid in een hem zou ik hem niet laten liggen oordoppen heb je toch nodig want stil wordt het nooit in een helm als je een beetje doorrijdt.
 
Helmen moet je gewoon proberen en dat geldt voor kleding eigenlijk ook wel.
Ik ging ooit voor een HJC helm kijken, maar ik verliet de winkel uiteindelijk met een Shark. De ene helm is de andere niet.
Ga gewoon eens kijken en proberen bij een motorzaak in de buurt :)
 
Laatst bewerkt:
Met een jethelm heb je idd 3x meer zicht.
Als je vrijwel alleen in de zomer rijdt, is kou (bijna) niet aan de orde.
Bij het eerste een laatste ritje van het seizoen gebruik je de baklava.
Integraal kijkt door een smalle opening. Daarmee zie je dus aanmerkelijk minder.

Systeemhelm lijkt op een heel mooi compromis, maar een groot nadeel is wel dat dit type helmen meestal erg zwaar is. Ik krijg nekpijn met mijn systeem-helm op. Daarom draag ik 'm ook bijna nooit.
 
ik zweer al meer dan 20 jaar bij systeemhelmen. Van schuberth naar Nolan naar shark (evolines) gegaan en zou niet anders willen. Probeer wel eens een gewone integraal, niet fijn of een jethelm, helemaal niet fijn maar kom altijd terug bij mijn systeemhelmen.

zwaar is relatief begrip. Mijn Shark weegt 1750 gram. Vindt ik geen enkel probleem. als je een systeemhelm open rijdt ben je met de meeste merken (behalve shark) een windvanger en kun je idd last van nekpijn krijgen bij hoge snelheden.

Bij helmen is het belangrijk dat hij goed past, belangrijker dan de absolute prijs of kwaliteit zelfs. Je hoofd heeft een bepaalde vorm en die vorm past niet in alle helmmerken. Passen is dus het devies.

Overjarige modellen kopen is vaak interessant voor de portemonnee, een boel mensen willen met het nieuwste model rondrijden terwijl je daar alleen maar meer voor betaald meestal. Ook goedkope helmen van een Lidl kunnen op jouw hoofd goed zitten en voldoen maar daarvoor moet je eerst even wat ervaring opdoen met verschillende modellen en merken. Leg je vraag daarom eens voor aan een motorkledingzaak. meestal kunnen zij je goed adviseren qua pasvormen en merken.


Belangrijkste tip is denk ik om te kopen wat je kunt betalen en niet te bezuinigen op helm, handschoenen en kleding. Laat je goed informeren door de handel en internet en kies je kleding op basis van je verwachtte gebruik.

Als je alleen zomers met mooi weer gaat rijden hoef je niet te investeren in dikke winterhandschoenen, meerlaags textiel kleding etc.

als je sportief wilt rijden ga dan voor een leren combi of overall (als je dat mooi vindt tenminste) en een integraal met d-sluitingen. Wil je cruisen kies een trendy kevlar hoodie, sneakers en motorjeans etc...

Ik rijd al 25 jaar door weer en wind en de stapel motorkleding hier in huis is bijna belachelijk te noemen. 4 jacks, 6 broeken, 4 paar motorlaarzen en schoenen en een stapel met sjaals, colls, helmmutsen en handschoenen. Het wordt allemaal gebruikt

Benno
 
Laatst bewerkt:
ten kate is wel te doen vanaf lelystad, zou gewoon langs gaan en een verkoper hetzelfde verhaal laten vertellen dat iedereen hier je ook zal vertellen.
Daarnaast motorkleding kopen die je zelf mooi&lekker vind zitten. Je moet jezelf er ook lekker in voelen.

Ik ben goed onderuit gegaan in een leren revit pak en dat heb ik prima overleefd.
Daarnaast schuiver gehad in een rukka textielpak, en dat ging ook goed.

Huidige textiel doet niet echt meer onder voor leer, vind ik.

En de systeemhelm van schberth (c3 pro)is een van de stilste helmen die er is,
maar daar betaal je ook voor.
 
hoi

enkele tips die ik jammer genoeg beter had gekregen...
- helm, zoek een zaak waar je een testrit mee kan doen. loop er even mee door de winkel en als je beslist die helm te kopen, vraag dan om die nieuwe nooit gedragen helm uit de doos ook eens te passen.
ik had een suomy gekocht. pasmodel uit winkel dat reeds x aantal keer is op en afgezet. helm gekocht naar huis, enige tijd later pas gaan rijden helm zat zo strak als...
- kledij, in belgie heb je RAD, deze zaak heeft een metalen frame met drie zitposities. als je een pak aanhebt kan je op een 'motor' gaan zitten. ik had een richa pak gekocht, zat als gegoten. even gewandeld door de winkel alles ok. voor mijn eerste ritje kreeg ik been amper over moto. kledij zat dus niet goed op moto zelf, ging nog rekken volgens de winkel maar dat deed het niet...

en alles wat je dan als nieuw probeert te verkopen, doe je zo veel verlies op ALS je het al verkocht krijgt...

succes
 
Hoi Wilco,

een helm is niet om je oren te beschermen tegen lawaai.
Misschien wel van die lego-helmpjes, die je dan in je oren stopt.

Koop oordoppen en daarna een Arai.
 
Ik heb goede ervaringen met motorkledingcentrum, niet de goedkoopste maar wel erg goede service

En hippe product-filmpjes. Beste tip die ik kan geven betreft helm is deze:

Pas in de winkel alle helmen die je ziet zitten/binnen budget passen etc. tot je de beste hebt gevonden, maar koop hem niet. Ga thuis naar de online shop van de betreffende winkel (niet lullig doen en hem voor een tientje verschil ergens anders bestellen, maar dat ben ik). Nu krijg je de helm thuisgestuurd en heb je 14 dagen herroepingsrecht vanwege internet aankoop. Je kan de helm nu 14 dagen lang rustig thuis passen of ie echt wel lekker zit. Uiteraard niet de afdekfolie enzo verwijderen tot je besluit hem te houden.

Als je de helm direct in de winkel zou kopen mag je hem meestal helemaal niet retourneren of afhankelijk van de winkel binnen 24/48 uur.

Ik kan je ook adviseren de sharp website te checken op de veiligheid van je gekozen helm. SHARP - THE HELMET SAFETY SCHEME
 
Laatst bewerkt:
Hoi Wilco,

een helm is niet om je oren te beschermen tegen lawaai.
Misschien wel van die lego-helmpjes, die je dan in je oren stopt.

Koop oordoppen en daarna een Arai.

Klopt, tenminste dat eerste ;)
Om het even wat voor helm je koopt, het is altijd beter te investeren in een set goede oordopjes. Maatgemaakte, of standaard doppen, maakt niet zoveel uit, wat je zelf het prettigst vindt.
Maar rijden zonder oorbescherming geeft gegarandeerd vroeger of later gehoorsproblemen.

Ik zelf ben op dit ogenblik aan het experimenteren met een setje oordoppen met Activ Noise cancelling.
Eerste resultaten zijn hoopgevend.
 
Even een tip als je af gaat rijden met je eigen helm: Als deze in 1 kleur is, dus geen print o.i.d. plak er dan een sticker of een stuk contrasterend tape achterop (in het midden vanaf de rand). Dat zorgt ervoor dat de beweging van het hoofd (ten opzichte van de kraag), tijdens het spiegelen, goed te zien is voor degene die achter je rijdt.
 
Wat anderen zeggen, passen passen passen. Niets zo irritant als een net niet goed zittende helm. Daarbij moet gezegd worden dat je altijd op zoek moet naar een helm die nééét ietsje strakker zit dan wat lekker voelt, net als met schoenen en ook met dezelfde reden, het gaat altijd nog een beetje werken tijdens het dragen, en een te wijde helm is helemaal de pest voor de veiligheid en het draagcomfort.

Wat je je moet afvragen: wat gaat je rijgedrag zijn? Dagelijks 150 km woonwerk door weer en wind, zes keer per jaar een mooiweerritje, retourtje Malaga of Noordkaap, lekker offroad raggen/crossen, racetrack? Dat kan nogal uitmaken voor het soort helm dat je wilt zoeken.

Ik ben zelf van het weer-en-wind-woonwerk-type en wil dus een fijne stevige helm die lang meegaat met pinlock vizier, en kom voor mij uit bij een systeemhelm, denk Schubert C3/C4, Shoei Neotec. Maar goed, dan betaal je ook de hoofdprijs.

Uiteraard is het mooi als geld geen rol speelt, dan neem je gewoon een mooie helm van een goed merk die je het beste zit. Maar als dat niet zo is dan zou ik eigenlijk zeggen: kies een goedkope(re) helm die redelijk zit, kijk het even aan tot je een routine ontwikkeld hebt en een beetje weet wat je gebruik gaat zijn, en als dan nog nodig koop je een precies op je wensen gekozen helm.
 
Wat anderen zeggen, passen passen passen.

Daarom mijn tip: ga naar een winkel waar ze heel veel verschillende merken en soorten en maten hebben. Dan kan je goed vergelijken wat echt lekker zit. Want aan een duur pak heb je niks als het in de kast hangt omdat het niet lekker zit.

Ik heb alles op mijn jas na bij Goedhart Motoren in Bodegraven gehaald. De jas heb ik uiteindelijk bij Motorkledingcenter gehaald.
 
Aangezien je je rijbewijs nog niet hebt weet je ook nog niet wat voor rijder je bent. Mooi weer, of woon-werk bij -5 graden? Altijd waterdicht, of is een regenpak ook goed? Supersport (strak/leer) of allroad (mag best wat flodderen)? Circuitdagen of niet?

Al die dingen doen ertoe welke helm of kleding je aanschaft. Circuit vereist bijvoorbeeld een dubbel-D sluiting.

Als je je eerste motor koopt sluit ik me aan bij Jefmofo. Ga op zoek naar een goedkoop pak op marktplaats, of bij Gamma/Lidl als ze daar in de aanbieding zijn. Je bent fatsoenlijk beschermd en als je over een of twee jaar weet wat je wilt, zowel qua motor als qua kleding ga je investeren in een wat meer high-end pak.

Investeer wel even in een goed passende helm (daar is al heel wat over gezegd: Passen, passen en nog eens gaan passen). Mijn eerste helm was een Uvex integraal, begin gewoon met een goed passende integraalhelm. Dat hoeft ook niet meteen de duurste te zijn. Je komt er over een paar jaar vanzelf achter wat je echt zoekt. Ook Lidl/Gamma verkopen goedgekeurde helmen, of ze goed passen weet ik niet.

En tot slot: Laarzen en handschoenen. Kies een paar motorlaarzen en - handschoenen die goed beschermen. Ook hier geldt: passen, passen, passen.
 
Jemig, meeste mensen kiezen makkelijker een partner dan helmpie lijkt wel :X
Niet al te serieus nemen.
1. Ga naar winkel
2. Pas helm naar keuze
3. Zit de helm niet goed (vraag advies aan verkoper (m/v)) ? Ga terug naar 2.
4. Koop helm.

Later in je motorleven zal je vanzelf een voorkeur ontwikkelen voor een merk en/of model. Het heeft totaal geen zin om je te conformeren aan de voorkeur van een ander.
 
Misschien moet je even kijken naar Shoei personal fitting system. Ik heb zelf geen ervaring mee maar hierover is een review geschreven op MF, maar ik kan die alleen iet even snel terugvinden. De conclusie uit de review was dat reviewer zeer tevreden over is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan