Gevaar van een droge ketting

Tricker89

MF'er
5 jan 2017
53
3
Beste leden,

Kon mijn vraag zo niet via de zoekfunctie en google vinden. Wat is het gevaar van een (te) droge ketting? M.a.w. hoe erg is het om een dag te gaan rijden (+- 100km, recreatief) als de ketting wellicht aan de droge kant staat? Het betreft een Yamaha R6 (2004) trouwens.

Via die weg kwam ik eigenlijk met de vraag, hoe erg is een (te) droge ketting, wat voor gevaar brengt dit? Dit is uiteraard geen vrijkaartje om nooit meer die ketting te gaan smeren :+ maar puur grote :? als ik er over nadacht.
 
Laatst bewerkt:
ee38c91b307b3a91b1cfd8c3d3fe07a5.png
 
Is toegestaan maar alleen als je op je achterwiel door een woonwijk rijdt met een kind achterop.
Doe je het onder andere omstandigheden dan is het bijzonder slecht voor je ketting en kan je er een bekeuring voor krijgen.
 
laat ik het zo zeggen een goede goed gesmeerde kettingset gaat makkelijk 30000 km mee. maar ga je bezuinigen op de smering dan is die zelfde set bij 10000 km al aan zijn einde en als je helemaal niet smeert gaat de ketting nog sneller kapot. dus als jij de extra slijtage niet erg vind en regelmatig geld te veel hebt voor een nieuwe set gewoon lekker niet smeren.
 
Een droog uitziende o- of x-ring ketting kan wel een 100 km ritje doen. De ketting kan er droog uitzien maar achter deze ringen is smering aanwezig.
Maar dit gaat alleen op bij kettingen die normaal onderhouden zijn en niet al te oud of versleten zijn, want die ringen verliezen na verloop van tijd hun werking.
Spuit dan bij het schoonmaken ook nooit met een hoge drukspuit rechtstreeks op de ketting, dat is nog veel slechter dan 100 km rijden met een droge ketting.
 
Laatst bewerkt:
Een droog uitziende o- of x-ring ketting kan wel een 100 km ritje doen. De ketting kan er droog uitzien maar achter deze ringen is smering aanwezig.
Maar dit gaat alleen op bij kettingen die normaal onderhouden zijn en niet al te oud of versleten zijn, want die ringen verliezen na verloop van tijd hun werking.
Spuit dan bij het schoonmaken ook nooit met een hoge drukspuit rechtstreeks op de ketting, dat is nog veel slechter dan 100 km rijden met een droge ketting.

Thanks, antwoord waar ik naar zocht. Ketting smeer ik idd altijd netjes, misschien wel iets te vaak zelfs. Maar voor nu zit er even niets anders op dan een dagje later te smeren. De andere mogen toch echt iets beter lezen als ik sommige antwoorden lees :N
 
Laatst bewerkt:
Een droog uitziende o- of x-ring ketting kan wel een 100 km ritje doen. De ketting kan er droog uitzien maar achter deze ringen is smering aanwezig.

Sterker nog je kan er duizenden kilometers mee rijden zonder ook maar een keer te smeren. 10.000km redt je makkelijk. Ziet er alleen niet meer uit vanwege roest aan de zijkant en de ringen houden het daarna wel voor gezien. Stugge schakels en zelf schakels waarbij de rol vrij komt te hangen. Heb het gezien bij een CB500 van iemand die letterlijk nooit de moeite heeft genomen te smeren :P
 
En WD40 kan ook prima voor je ketting.
Niet zozeer om te smeren maar om schoon te maken. Sommigen denken dat je daar je rubberen o- of x- ringen mee vergalt, maar dat is een fabeltje.
 
Laatst bewerkt:
TS wil helemaal geen advies, hij wil gerust gesteld worden dat hij (bewust) op pad kan met een droge ketting en dat prima kan omdat hij te lui is om even te smeren.
 
Laatst bewerkt:
TS wil helemaal geen advies, hij wil gerust gesteld worden dat hij (bewust) op pad kan met een droge ketting en dat prima kan omdat hij te lui is om even te smeren.

Tijdens het opknappen van mijn bandit verschillende testritjes met een ketting waar de x-ringen deels uit gerot waren.
Paar keer 120+bereden, niks aan de hand. Na het vervangen ff een flexibiliteits check gedaan, die waser niet meer :9
 
Spuit dan bij het schoonmaken ook nooit met een hoge drukspuit rechtstreeks op de ketting, dat is nog veel slechter dan 100 km rijden met een droge ketting.

Sowieso moet je eigenlijk altijd na het wassen even smeren, hogedruk rechtstreeks er op of niet. De ketting kan binnen een uur al gaan roesten, helemaal als je wast met shampoos e.d.

Een droog uitziende o- of x-ring ketting kan wel een 100 km ritje doen. De ketting kan er droog uitzien maar achter deze ringen is smering aanwezig.

Sterker nog je kan er duizenden kilometers mee rijden zonder ook maar een keer te smeren. 10.000km redt je makkelijk. Ziet er alleen niet meer uit vanwege roest aan de zijkant en de ringen houden het daarna wel voor gezien. Stugge schakels en zelf schakels waarbij de rol vrij komt te hangen. Heb het gezien bij een CB500 van iemand die letterlijk nooit de moeite heeft genomen te smeren :P

Maar dat ga je ook voelen met rijden, en een droge ketting kan ook behoorlijk lawaai gaan maken.

Ik zou dat ding maar gewoon smeren, het is 10 seconden werk met een middenbok, en 20 zonder.
 
Op een enkel antwoord na vind ik dat er nu maar raar gereageerd word op een vraag van de TS.
Er word helemaal geen reden aangegeven waarom hij de ketting nu gelijk even niet kan smeren.
Die reden hoef ik verder ook niet te weten feit is dat ie graag nog ongeveer 100 km wil rijden met naar zijn idee een wat droge ketting.
Ook geeft ie aan dat ie de ketting normaal gesproken goed onderhoud.

Vragen stellen is nooit dom wat voor de 1 vanzelfsprekend en logisch is is dat voor een ander weer niet.

Als hij zijn ketting normaal goed onderhoud en smeert kunnen die 100 km er nu ook wel vanaf.
Hij kan zelf ook heus wel bedenken dat ie gesmeerd moet worden.
 
Ik bedoelde een andere context. Hogedruk rechtstreeks op de ketting kan de rubberen afdichtingen beschadigen.

Sowieso moet je eigenlijk altijd na het wassen even smeren, hogedruk rechtstreeks er op of niet. De ketting kan binnen een uur al gaan roesten, helemaal als je wast met shampoos e.d.Maar dat ga je ook voelen met rijden, en een droge ketting kan ook behoorlijk lawaai gaan maken.

Ik zou dat ding maar gewoon smeren, het is 10 seconden werk met een middenbok, en 20 zonder.
 
Op een enkel antwoord na vind ik dat er nu maar raar gereageerd word op een vraag van de TS.
Er word helemaal geen reden aangegeven waarom hij de ketting nu gelijk even niet kan smeren.
Die reden hoef ik verder ook niet te weten feit is dat ie graag nog ongeveer 100 km wil rijden met naar zijn idee een wat droge ketting.
Ook geeft ie aan dat ie de ketting normaal gesproken goed onderhoud.

Vragen stellen is nooit dom wat voor de 1 vanzelfsprekend en logisch is is dat voor een ander weer niet.

Als hij zijn ketting normaal goed onderhoud en smeert kunnen die 100 km er nu ook wel vanaf.
Hij kan zelf ook heus wel bedenken dat ie gesmeerd moet worden.



:^
 
Een droog uitziende o- of x-ring ketting kan wel een 100 km ritje doen. De ketting kan er droog uitzien maar achter deze ringen is smering aanwezig.
Maar dit gaat alleen op bij kettingen die normaal onderhouden zijn en niet al te oud of versleten zijn, want die ringen verliezen na verloop van tijd hun werking.

Spuit dan bij het schoonmaken ook nooit met een hoge drukspuit rechtstreeks op de ketting, dat is nog veel slechter dan 100 km rijden met een droge ketting.

Dus jij denkt dat het smeren zin heeft on de interne delen te smeren,,,
Dat vergeet dus maar, het enige wat je smeert bij het invetten van de/een o-x-z-ring ketting zijn de contactvlakken van de rollen op de kettingwielen, en de zijkanten van de schakels op de kettingwielen, waarbij de rollen vrijwel geen schuifcontact maken, en de schakels wel schuifcontact ( als de ketting niet goed is uitgelijnd)...
Al smeer je er nog zoveel vet op , dit zal bij een afgesloten ketting nooit je binnenste bereiken, die ringen werken als keerringen, net als bij dichte lagers, je voorvork, je remcilinders enz enz
 
Dat geldt alleen voor nieuwere kettingen. En het gaat ook om het voorkomen van uitdrogen van die afdichtingen.

Dus jij denkt dat het smeren zin heeft on de interne delen te smeren,,,
Dat vergeet dus maar, het enige wat je smeert bij het invetten van de/een o-x-z-ring ketting zijn de contactvlakken van de rollen op de kettingwielen, en de zijkanten van de schakels op de kettingwielen, waarbij de rollen vrijwel geen schuifcontact maken, en de schakels wel schuifcontact ( als de ketting niet goed is uitgelijnd)...
Al smeer je er nog zoveel vet op , dit zal bij een afgesloten ketting nooit je binnenste bereiken, die ringen werken als keerringen, net als bij dichte lagers, je voorvork, je remcilinders enz enz
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan