Statortest > Welke instelling bij welke meting?

Trickshot

Die hard MF'er
27 apr 2006
528
104
Ik wil mijn stator testen om te zien of hij voldoende output geeft, maar heb weinig ervaring met multimeter. Even navraag doen dus voordat ik dingen sloop.
Eerste test betreft een weerstandstest op de drie-fasen-draden die vanaf de dynamo richting regelaar lopen. (A-B, A-C, B-C) Dit moet dan op de Ohm-schaal heb ik begrepen maar welke waarde gebruik ik dan? De weerstandstest meet je met de motor UIT toch?

Als je vervolgens de motor start en de daadwerkelijke output wilt meteen bij stationair en bij 5000 toeren, welke stand zet ik de multimeter dan op? Streepje-stippellijntje-symbool (is gelijkstroom toch?) of Golfje-symbool? (Is wisselstroom toch?) En welke waarde kies ik dan?
Ik dacht zelf standje wisselstroom (=Golfje) want regelaar maakt er gelijkstroom van? Klopta?

Next, hoe meet je of er een breuk in het snoer zit van bijv de plus- en min-draad van je richtingaanwijzer? Mijn rechter-knipper doet raar in de zin van dat hij sneller knippert als er meer toeren gemaakt worden.

Als laatste, hoe meet je of er een voltage-daling plaatsvind in dashboard-gedeelte tov metingen op de accu? Mijn accu geeft bij 40000+ toeren 3.8v (koplampen AAN) maar de voltindicator die in mijn tripmeter is gebouwd zegt dat de voltage dáár, bij hogere toeren beneden de 12.8 v daalt?? Hoe kan dt en hoe check ik waar de mogelijke oorzaak ligt?
 
Laatst bewerkt:
Ps. Ik heb deze Multimeter
full
 
Ik wil mijn stator testen om te zien of hij voldoende output geeft, maar heb weinig ervaring met multimeter. Even navraag doen dus voordat ik dingen sloop.
Eerste test betreft een weerstandstest op de drie-fasen-draden die vanaf de dynamo richting regelaar lopen. (A-B, A-C, B-C) Dit moet dan op de Ohm-schaal heb ik begrepen maar welke waarde gebruik ik dan? De weerstandstest meet je met de motor UIT toch?
correct motor uit je wilt dan geen vreemde volten tijdens het meten. voor de zekerheid even de draden los van de regelaar zodat je niet per ongeluk door de regelaar heen meet.
Als je vervolgens de motor start en de daadwerkelijke output wilt meteen bij stationair en bij 5000 toeren, welke stand zet ik de multimeter dan op? Streepje-stippellijntje-symbool (is gelijkstroom toch?) of Golfje-symbool? (Is wisselstroom toch?) En welke waarde kies ik dan?
Ik dacht zelf standje wisselstroom (=Golfje) want regelaar maakt er gelijkstroom van? Klopta?
standje 200V wissel. je kunt normaal altijd de kleinste waarde nemen wil je meer meten als de stand krijg je vaak een OL (OverLoad) aanduiding en dan ga je een stapje hoger. een goede meter kan daar gewoon tegen en dan meet je altijd zo precies mogelijk
Next, hoe meet je of er een breuk in het snoer zit van bijv de plus- en min-draad van je richtingaanwijzer? Mijn rechter-knipper doet raar in de zin van dat hij sneller knippert als er meer toeren gemaakt worden.
gewoon op de weerstand keuze voor de laagste weerstand. ene testdraad aan het begin van de draad die je meten wilt en de andere draad aan het andere uiteinde. ongeveer 0 Ohm is een draad die op dat moment contact maakt goed contact maakt maar dat wil nog niet zeggen dat er geen breuk in zit. OL is een draad die kapot is.
maar een slimmere manier is eerst even kijken welke lamp niet meer meedoet als het toerental stijgt. dan even goed in de fitting van de lamp kijken of het achtercontact niet gecorrodeerd is. geen corrosie dan even een klein propje alu folie tussen het middencontact en de lamp in vrotten zodat hij iets meer contactdruk heeft en dan nog eens testen. grote kans dat het probleem dan tijdelijk weg is.
Als laatste, hoe meet je of er een voltage-daling plaatsvind in dashboard-gedeelte tov metingen op de accu? Mijn accu geeft bij 40000+ toeren 3.8v (koplampen AAN) maar de voltindicator die in mijn tripmeter is gebouwd zegt dat de voltage dáár, bij hogere toeren beneden de 12.8 v daalt?? Hoe kan dt en hoe check ik waar de mogelijke oorzaak ligt?
dat de spanning bij het dashboard lager is als bij de accu is normaal. tussen de accu en het dash zitten draden, connectors, frame en ga zo maar door. al die dingen hebben weerstand en er loopt stroom door heen. spanning is stroom keer weerstand. je hebt stroom die door een weerstand loopt en dan heb je over die weerstand dus spanning, in dit geval dus spanningsverlies.
 
correct motor uit je wilt dan geen vreemde volten tijdens het meten. voor de zekerheid even de draden los van de regelaar zodat je niet per ongeluk door de regelaar heen meet.standje 200V wissel. je kunt normaal altijd de kleinste waarde nemen wil je meer meten als de stand krijg je vaak een OL (OverLoad) aanduiding en dan ga je een stapje hoger. een goede meter kan daar gewoon tegen en dan meet je altijd zo precies mogelijkgewoon op de weerstand keuze voor de laagste weerstand. ene testdraad aan het begin van de draad die je meten wilt en de andere draad aan het andere uiteinde. ongeveer 0 Ohm is een draad die op dat moment contact maakt goed contact maakt maar dat wil nog niet zeggen dat er geen breuk in zit. OL is een draad die kapot is.
maar een slimmere manier is eerst even kijken welke lamp niet meer meedoet als het toerental stijgt. dan even goed in de fitting van de lamp kijken of het achtercontact niet gecorrodeerd is. geen corrosie dan even een klein propje alu folie tussen het middencontact en de lamp in vrotten zodat hij iets meer contactdruk heeft en dan nog eens testen. grote kans dat het probleem dan tijdelijk weg is.dat de spanning bij het dashboard lager is als bij de accu is normaal. tussen de accu en het dash zitten draden, connectors, frame en ga zo maar door. al die dingen hebben weerstand en er loopt stroom door heen. spanning is stroom keer weerstand. je hebt stroom die door een weerstand loopt en dan heb je over die weerstand dus spanning, in dit geval dus spanningsverlies.
Dat is nog eens een goede tip. en als je zekering dan springt dan kan je ook een stukje aluminiumfolie over de zekering doen dan hoef je die ook niet meer te vervangen.
 
als je dat propje klein maakt zal hij nooit gelijktijdig het achter contact en het zij contact raken daar zit genoeg ruimte tussen. en van jouw hoor ik geen (tijdelijke) oplossing komen om hem te helpen met storing zoeken. in plaats van afgeven op een ander kan je ook met een beter voorstel komen.
 
als je dat propje klein maakt zal hij nooit gelijktijdig het achter contact en het zij contact raken daar zit genoeg ruimte tussen. en van jouw hoor ik geen (tijdelijke) oplossing komen om hem te helpen met storing zoeken. in plaats van afgeven op een ander kan je ook met een beter voorstel komen.
Ik heb een goede tip. Zoek naar een korte cursus meten en uitleg betreffende de wet van ohm. Ik ga dat hier niet uitleggen omdat het niet mogelijk is dat goed te doen op een a4-tje. Nog een betere tip. Neem niks aan van andere die het een goed idee vinden om een aluminium propje in een fitting te stoppen. Niet omdat de rest wat ze vertellen niet zou kloppen maar gewoon omdat ze erg onnozel overkomen en je niet weet wat je wel en niet moet geloven.
 
als je dat propje klein maakt zal hij nooit gelijktijdig het achter contact en het zij contact raken daar zit genoeg ruimte tussen. en van jouw hoor ik geen (tijdelijke) oplossing komen om hem te helpen met storing zoeken. in plaats van afgeven op een ander kan je ook met een beter voorstel komen.

Als je vermoed dat een stekker geen goed contact maakt maak je hem schoon en/of knijp je het vrouwtje wat meer aan. Dat is een voorbeeld van een tijdelijke oplossing.
 
Maar on topic,
Ik begin een stator statisch te meten. Tussen elk van de spoelen/draden moet de weerstand gelijk zijn. De spoelen mogen individueel geen contact met massa maken.
Met toeren de wisselstroom meten kan later ook nog.
 
Maar on topic,
Ik begin een stator statisch te meten. Tussen elk van de spoelen/draden moet de weerstand gelijk zijn. De spoelen mogen individueel geen contact met massa maken.
Met toeren de wisselstroom meten kan later ook nog.
Ik juist niet.

Vanuit het euvel ga ik terugmeten, waaronder uitgangsspanning dynamo.

Indien ok, is dynamo ok.
Indien niet ok, ga ik verder, om oorzaak van falen te achterhalen.
 
@too Je doet niet toevallig ook onderhoud? :) Eerst maar eens de eerste twee punten testen. Alhoewel je alufolie-tip voor wat (forum)weerstand zorgt merk ik. Erg helder verder, ik denk dat ik eruit kom dank.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst om welk merk. model, type en bouwjaar motorfiets gaat het hier?

Ten 2e hoeveel volt geeft de multimeter nu eigenlijk aan bij 4000tpm? want je schrijft 3,8V

Ten 3e Waarom ben je een probleem aan het zoeken wat er waarschijnlijk niet is?

Ten 4e zit er waarschijnlijk in 1 van de 2 rechter knipperlichten een te licht, qua amperage, gloeilampje of er zit ergens vuil in de fitting of een stekkerverbinding.
 
Beetje azijnpisserij van mij, sorry.
Maar men spreekt over vreemde spanningen en een te licht vermogen.
Wattage, voltage en amperage zijn termen bedacht door loodgieters (aldus mijn leraar elektrotechniek :P )

Beetje als wielen en velgen, tandwiel en kettingwielen.
Azijn pisserij dus, aangezien men best weet wat er bedoelt wordt.
:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan