Pazzo remhendel, welke maat heeft het moertje?

Xtine

MF veteraan
19 apr 2012
9.284
84
Amsterdam
Ik heb Pazzo rem- en koppelingshendels gekocht. Rijdt super. Alleen, de hendels waren op de kop, dwz de instelschuif zit van onder en de moertjes van boven. Is eenvoudig om te draaien, ware het niet dat de moertjes geen metrische maat hebben. Een sleutel 8 is net te groot en 7 te klein. Bovendien, bij de koppelingshendel is het moertje verzonken, dus ook met de juiste maat dop of ringsleutel kun je er niet bij. Remhendel heb ik wel kunnen omdraaien, met voorzichtig gebruik van een sleutel 8.

Weet iemand welk gereedschap ik kan gebruiken voor een verzonken moertje 7.5?
 
Maak er eens een foto van want hier kan ik mij vrij weinig bij voorstellen.

Maat 7,5 komt niet voor. Slecht passende ring- steeksleutels of doppensets wel :) of het is inderdaad in inches. Andere moer er op?

Ligt het verzonken moertje niet gewoon vast zodat je de andere zijde los of vast kan draaien?
 
Laatst bewerkt:
Heb je dan niet links en rechts gewoon omgedraaid?

Nee, slimpie. Een koppelingshendel is heel anders dan een remhendel.

Pazzo heeft een heel assortiment, en met het model van je motor krijg je dan b.v. een F35 als remhendel en een S14 als koppelingshendel. Alleen had race-shop.nl ff moeten bedenken dat een S14 als koppelingshendel de boutjes aan de andere kant moet hebben dan een S14 als remhendel. En het is allemaal niet erg, want met de moertjes boven kan ik ook rijden, maar nu ik de remhendel goed heb gemaakt, wil ik de andere ook omkeren.
 
Laatst bewerkt:
Maak er eens een foto van want hier kan ik mij vrij weinig bij voorstellen.

Maat 7,5 komt niet voor. Slecht passende ring- steeksleutels of doppensets wel :) of het is inderdaad in inches. Andere moer er op?

Ligt het verzonken moertje niet gewoon vast zodat je de andere zijde los of vast kan draaien?

Mijn vraag is alleen wat doe ik met een moertje waarvoor een 7 ringsleutel te klein is en een 8 te groot, en dat bovendien verzonken is zodat je ringsleutel of dopsleutel een dunne wand moet hebben wil het passen.

Het moertje is een borgmoer op een bout. Eerst draai je de bout helemaal vast, en dan zorgt het moertje ervoor dat 'ie er niet meer uit kan. Draaien aan de bout gaat dan niet, want die zit vast.

Dit is een plaatje. Bovenste hendel, rechter moertje, tussen 7 en 8, en verzonken zodat je er niet echt bij kan.

Het werkt nu prima, alleen zit bij mij nu het rode schuifje van onder ipv van boven. En dat is gewoon niet zo mooi.
 
Mijn vraag is alleen wat doe ik met een moertje waarvoor een 7 ringsleutel te klein is en een 8 te groot, en dat bovendien verzonken is zodat je ringsleutel of dopsleutel een dunne wand moet hebben wil het passen.

Het moertje is een borgmoer op een bout. Eerst draai je de bout helemaal vast, en dan zorgt het moertje ervoor dat 'ie er niet meer uit kan. Draaien aan de bout gaat dan niet, want die zit vast.

Dit is een plaatje. Bovenste hendel, rechter moertje, tussen 7 en 8, en verzonken zodat je er niet echt bij kan.

Het werkt nu prima, alleen zit bij mij nu het rode schuifje van onder ipv van boven. En dat is gewoon niet zo mooi.
Er zijn momenteel maar drie maatvoeringen:
Metrisch, met dank aan Napoleon inder andere
Imperial, unc en unf, de amerikaanse inch maten in resp grove draad en fijne draad
Chinees, goedkoop, maar bijpassens goedkoop gereedschap uit dezelfde streek biedt geen garantie voor passing

Er is een sleutel die alle maatvoeringen aan kan.
Is dat zo Mike?
Ja, het is werkelijk amazing.

Het heet een verstelbare engelse sleutel, of verstelbare steeksleutel. Ook wel bekend onder een merknaam dat wordt gebruikt als benaming van een specifiek artikel (is ook weer een benaming voor), bahco.
 
Nee, slimpie. Een koppelingshendel is heel anders dan een remhendel.

Pazzo heeft een heel assortiment, en met het model van je motor krijg je dan b.v. een F35 als remhendel en een S14 als koppelingshendel. Alleen had race-shop.nl ff moeten bedenken dat een S14 als koppelingshendel de boutjes aan de andere kant moet hebben dan een S14 als remhendel. En het is allemaal niet erg, want met de moertjes boven kan ik ook rijden, maar nu ik de remhendel goed heb gemaakt, wil ik de andere ook omkeren.

Jij weet ook lekker vriendelijk te reageren zeg!

Iemand probeert gewoon met je mee te denken. Dat het in dit geval niet mogelijk is dat de hendels verwisseld zijn kan diegene ook niet weten.

Na het lezen van deze reactie ben ik dan ook afgehaakt om proberen mee te denken... :W
 
Nee, en er zijn dus blijkbaar "linkse en rechtse" hendels. Dus terugsturen en de goede vragen. (of de juiste bestellen)

Er zijn altijd al linkse en rechtse hendels geweest, kijk maar naar je eigen motorfiets. :+

Maar ik vermoed dat er tijdens het samenstellen van de set wat foutjes gemaakt zijn,
dus idd terugsturen.
Of komt de boel uit china, ipv echte Pazzo's?
 
Het heet een verstelbare engelse sleutel

Die past er niet tussen, dat heb ik natuurlijk al geprobeerd. Het randje van het moertje dat uitsteekt buiten het gat is minimaal. Wat zou passen is een dopsleuteltje met zulke dunne randjes dat het ertussen past. Ik heb race-shop.nl een mailtje gestuurd, en anders mail ik Pazzo.
 
Maar ik vermoed dat er tijdens het samenstellen van de set wat foutjes gemaakt zijn,
dus idd terugsturen.
Of komt de boel uit china, ipv echte Pazzo's?

Ja, ik denk dat de winkel het verkeerdom heeft gedaan. Hoewel, de remhendel heeft een zeer specifieke vorm, kan me niet voorstellen dat die ook ergens op een koppeling past.
Ik blijf er gewoon mee rijden tot ik een sleuteltje vind, het enige is dat het er wat raar uitziet. Ik denk niet dat een winkel een hendel terugneemt waarvan het moertje iets beschadigd is. De rechter heb ik wel goed gemaakt.
 
Wat ik vaker heb gezien is dat het gewoon een standaard maat moertje is. Maar deze ligt iets te diep verzonken waardoor je er geen pak op krijgt met een dop. En het dus lijkt alsof het een rare maat moer is.. Trucje is om het moertje voorzichtig te blokkeren met bv een platte schroevendraaier (bij voorkeur iets dat zachter is i.v.m. krasjes). En vervolgens de inbus bout los te draaien.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan