Tips voor verkleinen jatkans gewilde motoren Amsterdam?

Nilz

Rookie
15 jul 2005
24
1
A'dam
Als je de statistieken en berichten op dit forum leest dan is er maar één conclusie mogelijk:
het bezitten van een gewilde motor is in Amsterdam eigenlijk niet te doen.

Zo is dus ook mijn liefde op twee wielen deze week voor mijn deur gestolen.

Best wel ontmoedigend eigenlijk dat het behouden van een mooie fiets in onze hoofdstad zo'n uitdaging is...

Maar ik laat me mijn hobby niet afnemen door een stel f#@kers en overweeg toch nog een poging te wagen.

Welke tips zijn er voor het beveiligen (verkleinen van jatkans) van een gewilde motor die op straat gestald moet worden?

Ikzelf kwam na wat rondklikken hier tot het volgende lijstje:
- parkeren op een plek VOL IN HET ZICHT, bij voorkeur aan lantaarnpaal (afgelegen plekken en garages geven de boeven teveel rust, tijd)
- motor onder hoes, hoes vast aan slot
- altijd op stuurslot
- alarm erop (???)
- ART 4 kettlingslot door het voorwiel, bevestigd aan grond-/muuranker
- remschijfslot (ART gedoe om de verzekering tevreden te stellen). Remschijfslot bij voorkeur ook door achterwiel.
- Almax ketting door achterwiel en om lantaarnpaal heen, dit om tijd die nodig is om de boel open te knippen/slijpen/branden te verlengen

Dit alles met als doel om de jatkans te verkleinen, want als ze echt willen lukt het toch wel.

Welke tips zijn er nog meer?
 
In oplopende volgorde van serieuziteit:

Je wielen demonteren als je geparkeerd staat.

Je motor pimpelpaars met gele stippen spuiten.

Je mooie motor tegen een muur zetten met je lelijke motor er vlak naast, zodat die eerst aan de kant moet (of ze uit gemakzucht alleen de lelijke meenemen).

Street cred met de lokale hangjeugd verhogen (en die helpt in sommige buurten ook echt).

Accepteren dat shit happens, niet te duur spul op straat stallen, en goed verzekerd zijn.

Over de statistiek: in Amsterdam wonen natuurlijk veel mensen dicht op elkaar en hebben ook heel veel mensen een motor en moeten ook heel veel van die motoren buiten en bereikbaar gestald worden, dus worden er ook heel veel motoren gestolen. Houd daar rekening mee bij het beoordelen van de statistieken.

Over jouw geval: damn, zonde, mooie fiets!
 
Wat ik deed toen ik in bos en lommer woonde de ketting om een regenpijp ophangbeugel en dan strak om het achterwiel dat de ketting van de grond af is en in de lucht hangt. Maakt doorknippen lastiger. Was wat werk om de motor op de juiste manier neer te zetten en het slot vast te maken.

En anders buiten de stad gaan wonen. Heb ik gedaan voor de kids.
 
Als 't mogelijk is: altijd een camera erop gericht, icm met een waarschuwingsysteempje.
GPS tracker erin, volgens mij zijn ze er die beginnen te SMS-en wanneer ze in beweging komen.
Student huren en die 24/7 op je motor laten zitten.
 
In oplopende volgorde van serieuziteit:

Je wielen demonteren als je geparkeerd staat.

Je motor pimpelpaars met gele stippen spuiten.

Je mooie motor tegen een muur zetten met je lelijke motor er vlak naast, zodat die eerst aan de kant moet (of ze uit gemakzucht alleen de lelijke meenemen).

Street cred met de lokale hangjeugd verhogen (en die helpt in sommige buurten ook echt).

Accepteren dat shit happens, niet te duur spul op straat stallen, en goed verzekerd zijn.

Over de statistiek: in Amsterdam wonen natuurlijk veel mensen dicht op elkaar en hebben ook heel veel mensen een motor en moeten ook heel veel van die motoren buiten en bereikbaar g
estald worden, dus worden er ook heel veel motoren gestolen. Houd daar rekening mee bij het beoordelen van de statistieken.

Over jouw geval: damn, zonde, mooie fiets!

Ik loop misschien wat achter, maar wat is street cred? :$
 
Een 500 euro fietsje kopen en voor 1200 euro verzekeren.
Dan ga je er ook nog eens op vooruit bij diefstal.
(en voor de do-gooders: niet zeuren dat de verzekeringspremie verder omhoog gaat, dat gaat die toch wel!)
 
zelf gebruik ik een visdraadje tussen mijn motor en mijn teen.
M'n teen wordt nu wel een beetje zwart maar ik heb gelukkig nog 9 goeie over.
 
Nog een veel betere optie!

Snel weg uit die kl*te stad. Kom zelf ook oorspronkelijk uit Amsterdam. Gelukkig heeft mijn vader al 50 jaar geleden besloten om de verhuisdozen te pakken en te vertrekken naar de Veluwe. Ipv een balkonnetje op 3 hoog werd het een compleet bos achter het huis. Ik ben 'm er nog steeds dankbaar voor.

Hoezo kan je de motor niet veilig stallen?
 
Zijn er geen huur garageboxen bij je in de buurt (op loop afstand)?
Voor 1 motorfiets is het misschien te duur, maar als je samen kunt doen met wat meer motorbezitters is het misschien een goede optie.
Zou ik er wel voor proberen te zorgen dat je in de box wat extra beveiliging inbouwt zoals beugels en alarm.
 
Je motor volledig inparkeren met een andere voertuig.

Ik zie soms een motor in de buurt. Die staat tegen een tuinhek onder een hoes die zodanig toegetakeld is, dat het net lijkt dat het gewoon een stapel vuil betreft. Ook staan er houten balken etc tegenaan. Het enige wat de ware inhoud verklapt is de vorm van het voorwiel en de onnatuurlijke symmetrie van de spiegels. Best wel een ingenieuze en creatieve oplossing. Menig mens die niet goed oplet zal er niet tweemaal naar omkijken. Wel kan ik me voorstellen dat het lastig is om deze oplossing toe te passen in een stad met zoveel ogen als Amsterdam.
 
Een deel van deze tekst is geschreven door een voormalige motordief. Het eerste deel door een agent. Het is veel tekst maar ik vond het wel interessant leesvoer:

Ask a Motorcycle Thief

Beide zeggen eigenlijk hetzelfde: "beveiliging kost geld" en "zorg dat het veel tijd kost om de motor los te maken".

Als je een motor van 18000 euro echt buiten moet laten staan zou ik er zeker voor 1000 euro beveiliging aan hangen. Abloy hangslot, serieuze ketting, schijfremslot van 200 euro etc. Dieven kennen al die sloten ook en zien meteen: deze is serieus beveiligd. Misschien toch die andere een paar straten verderop proberen...

Het gemak van even snel de motor pakken om is hiermee wel verdwenen. Ik heb zelf een extra motor voor woon-werk en effe snel naar de stad. Dat ding is hooguit 500 euro waard en staat altijd buiten, in de stad kun je hem ook overal zonder slot neerpleuren, daar kijkt echt niemand naar om.
 
Iets met electrische lading/taser en koperdraad om handvatten en bewegingssensor?
Of een honda pacific coast kopen?
 
Stroom op de motor zetten.
Laat ze maar gefrituurd worden op het moment dat ze met hun vuile jatten er aan durven te komen.
Moet nou toch wel eens klaar zijn met deze ongein en dat gesteel en gejat.
Wat een gespuis is het toch.
 
Parkeer je motorfiets voor het politiebureau in je buurt als de motor echt op straat moet staan. Is een eindje lopen of fietsen maar dieven moeten wel heel brutaal zijn als ze motoren durven en proberen te stelen voor een politiebureau.
 
Parkeer je motorfiets voor het politiebureau in je buurt als de motor echt op straat moet staan. Is een eindje lopen of fietsen maar dieven moeten wel heel brutaal zijn als ze motoren durven en proberen te stelen voor een politiebureau.

Dieven zijn heel brutaal en politiebureaus zijn vaak onbemand.
Niet op straat stallen en ook in schuurtje/achtertuin/parkeergarage altijd ergens aan vast zetten met sloten.

Zo lastig mogelijk maken voor het dievengilde.
 
In welk gedeelte van Amsterdam woon je?
Binnen de ring is het al een drama om een knappe trapfiets te hebben tenzij je genoeg poen hebt om een pand met inpandige garage te kunnen betalen. Trap op sleuren is ook een optie. Buiten de ring zijn er genoeg betaalbare woningen met stallingsmogelijkheid.
 
Ik heb 2 schrijfremsloten, dus voor en achter , 2x kettingslot, 1 is dun en zit ook nog door de schrijf heen en hij staat op stuurslot.

als ze hem dan nog meenemen :?

Ik heb een R6 van 2001 dus sta denk ik al niet echt hoog op de jatlijst, maar goed alles kan ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan