Tips voor verkleinen jatkans gewilde motoren Amsterdam?

Rond 2000 is de RFID chip in het startsysteem verplicht gesteld.
Kwam hier achter toen ik onlangs een sleutel wilde laten bijmaken voor mijn oude Honda (2003). Dieven kunnen je R6 interessant vinden voor onderdelen.


Joyriden gaat niet lukken, stelen wel met zwakke sloten.
 
Laatst bewerkt:
Dunne kettingsloten knip je zo door met een betonschaar.
Art4 sloten kosten wat meer moeite, maar zijn ook wel te doen met een haakse slijper.
 
Dat dunne slot is er alleen om te vertragen, 1x dun slot doorknippen dan 1x dik slot slijpen dan 2x schrijfremslot slijpen dan nog stuurslot eraf.

Beter tillen ze hem gewoon met 5 man in een busje en nemen ze ergens anders de tijd ervoor.. :?

maar zoals ik zei, vertragen schrikt hopelijk genoeg af, alles is mogelijk want ik lees zelfs hier op het forum dat ze kelderboxen en afgesloten parkeergarages weten te betreden :X
 
..Ze zouden de politie moeten bellen, zodat die deze schobbejakken in den kraegh kon vatten..
 
Als je er goed bij kunt en je hebt goede apparatuur is werkelijk ieder slot letterlijk secondenwerk. Zeker voor de geoefende hand en al helemaal als ze met een groepje zijn. Dus al die sloten? Mwoah... Ik geloof er niet zo in. Sure, het vertraagt, maar niet genoeg om de serieuze boef tegen te houden. Alarmen zijn mooi, maar hoe vaak gaat er in de stad een alarm af om de hoek, en wie gaat er dan kijken? Welnu, alle beetjes helpen, maar het zijn maar beetjes, en beetjes helpen vooral tegen de gelegenheidskruimelaars, en die maken niet het volume waar die statistieken van komen.

De waarheid is niet heel vrolijk, maar als je in de stad niet de mogelijkheid hebt om 'm uit het zicht te houden kun je denk ik vrij weinig anders doen dan gewoon voldoende vastzetten voor de verzekering, goed verzekeren, en er verder niet al te gehecht aan raken.

En verder kijken naar technologische hulpmiddelen als trackers, digitale startonderbrekers en andere poepelegein i.h.k.v. beter mee verlegen dan om verlegen, maar de heilige graal is het allemaal allerminst.

Wat al die sloten betreft met allerlei beschermde weggestopte beugeltjes en niet blootliggende schakels en weet ik het... Jongens, dat is marketing en het scheelt allemaal maar marginaal.
 
Irritante met al die beveiliging is dat even snel de motor pakken er niet bij is. Eerst achterslot eraf, dan de hoes verwijderen, dan het remschijfslot voor met ketting, dan alles naar de berging/schuur brengen, dan het hek openen, dan de motor er doorheen manouvreren, dan hek weer afsluiten. Dan alle sleutelbossen ergens wegmoffelen. Tegen de tijd dat ik eindelijk wegrij ben ik zo 10 minuten verder.
Soms benijd ik die goedkope jaren 80 hondas enzo die gewoon op straat zonder hoes met 1 slot klaarstaan.
 
Laatst bewerkt:
Parkeer je motorfiets voor het politiebureau in je buurt als de motor echt op straat moet staan. Is een eindje lopen of fietsen maar dieven moeten wel heel brutaal zijn als ze motoren durven en proberen te stelen voor een politiebureau.
Het is de grote stad zal me niks verbazen
 
Tenminste, als het bureau bezet is. En als ze er al zitten, kijken ze naar hun scherm en niet naar buiten.
Posten met een schrootbuks werkt beter. Geeft een redelijke vertraging. Want die jatmozen vertonen asociaal gedrag en wij moeten netjes blijven en aangifte doen. Goed voor de statistieken en de jaarcijfers.
Ben echt blij dat ik daar niet woon.
 
Laatst bewerkt:
Goed verzekeren en zorgen dat je aan de eisen voldoet vwb diefstaldekking. Nadat je dat geregeld hebt stap je elke avond in je bed zonder zorgen (over je motor dan). Is ie een keer toch gejat, haal je je schouders op en ga je nog effe je nest in.

Optie B is in je woonkamer zetten. Maar dan moet je de mazzel hebben dat je beneden woont en je hem zonder heel moeilijk te moeten doen binnen parkeert.
 
Parkeer je motorfiets voor het politiebureau in je buurt als de motor echt op straat moet staan. Is een eindje lopen of fietsen maar dieven moeten wel heel brutaal zijn als ze motoren durven en proberen te stelen voor een politiebureau.


Ik meen me te herinneren, dat Deputy Duc ooit schreef, dat zijn cbr 1000 vanachter het hek bij het bureau werd gestolen, waar hij werkte.
 
Toen ik 9 hoog woonde stond mijn BSA bij me in de kamer..
de lift in/uit was wel te doen. Vanaf de balustrade de voordeur in/uit vergde wat oefening..maar ging steeds vlugger.
Maar.. dit was geen grote motor.
 
Motoren worden zelden gejat voor joyriding en elders weer gedumpt.
De meesten verdwijnen in de handel, vaak in onderdelen...
Zolang tuig (en ik vertik het om een specifieke groep aan te wijzen; tuig zit ook onder onze eigen bevolking) doelgericht en georganiseerd er zijn geld mee verdient is er maar één oplossing...maar ik garandeer geen succes;

Koop je droommotor en parkeer die bij je ouders in Drogekutterveen, en koop een oud oninteressant maar technisch ok barrel voor in de stad..

Nadeel; als je echt effe wil rijden moet je bij je ouders langs...
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen een heel artikel in de krant over de politie die er niets aan kan doen omdat ze er de mensen niet voor hebben. Er is een schreeuwend tekort aan goede mensen en super gemotiveerde mensen verlaten gedesillusioneerd de dienst.

Hele georganiseerde bendes stelen E bikes en waarschijnlijk ook motoren en wanen zich onaantastbaar en het zal er voorlopig niet beter op worden.

Dus wat moet je nou doen om je kostbare bezit te beschermen als je niet de luxe hebt van een garage? En dan nog staat hij daar ook niet 100% veilig.

230 volt er op zetten mag niet en zal ook de prof dief niet tegenhouden. Rubber handschoenen kosten geen 50 cent bij de Action en een draad doorknippen kan een kleuter van vier.

Het is toch om gestoord van te geraken?
 
Goed verzekeren en zorgen dat je aan de eisen voldoet vwb diefstaldekking. Nadat je dat geregeld hebt stap je elke avond in je bed zonder zorgen (over je motor dan). Is ie een keer toch gejat, haal je je schouders op en ga je nog effe je nest in.

Optie B is in je woonkamer zetten. Maar dan moet je de mazzel hebben dat je beneden woont en je hem zonder heel moeilijk te moeten doen binnen parkeert.
goed verzekeren is leuk maar als je tweede motor gestolen wordt (ook al voldeed je ruimschoots aan de eisen van de verzekering beide keren) je volgende motor tegen diefstal verzekeren wordt meestal erg lastig en of kostbaar of gewoonweg niet mogelijk.
 
Koop grom
Plaats veilig op de bank in woonkamer
Koop droommotor
Plaats achter slot en grendel bij een kennis/familie in the middle of nowhere
Profijt
 
Tóch een fatsoenlijke garage zoeken!

helaas, ik zie veel verhalen en filpmjes dat het binnenkomen van een garage niet zo moeilijk is. Eenmaal binnen hebben ze alle tijd voor de sloten.
Enige voordeel is dat ze de motor niet op straat otdekken, maar als ze je een keer achtervolgen weten ze ook waar ie staat.
 
Als 't mogelijk is: altijd een camera erop gericht, icm met een waarschuwingsysteempje.
GPS tracker erin, volgens mij zijn ze er die beginnen te SMS-en wanneer ze in beweging komen.
Student huren en die 24/7 op je motor laten zitten.

die student lijkt me wel wat ;-)

Zouden camera's echt afschrikken? Ik zie filmpjes waarin ze in van die jassen met grote capuchon en zonnebril op gewoon doen alsof ze niet gefilmd worden. Maargoed alle beetjes helpen, dus wei weet.

GPS tracker is denk ik met name interessant ter voorkomen joyriding. De profis boef die hem voor de verkoop steelt tilt hem vaak in de bus met GPS jammer als ik de berichten op dit forum mag geloven.
 
goed verzekeren is leuk maar als je tweede motor gestolen wordt (ook al voldeed je ruimschoots aan de eisen van de verzekering beide keren) je volgende motor tegen diefstal verzekeren wordt meestal erg lastig en of kostbaar of gewoonweg niet mogelijk.

hmm, dat is nieuw voor me. Heb je hier zelf ervaring mee?
 
Als je in Amsterdam woont, ben je om meerdere reden te beklagen, maar als dan ook nog eens je motor gejat wordt..... Ik denk dat je je beter af kunt vragen of je daadwerkelijk daar wel MOET wonen, of dat er geen fijnere (voordeliger, veiliger, mooiere) woonplekken daar in de buurt te vinden zijn.
 
zelf gebruik ik een visdraadje tussen mijn motor en mijn teen.
M'n teen wordt nu wel een beetje zwart maar ik heb gelukkig nog 9 goeie over.

Daar zat ik dus serieus aan te denken lijntje spannen aan de motor/schuttingdeur door slaapkamerraam en dan aan een belletje ofzo

Of van die tuinkabouters met sensor als je der langs loopt dat ze gaan piepen,,

Voordeel is misschien ook wel ik werk alleen maar laat en rond 0400 pas richting bed.EN ik woon niet in amsterdam gelukkig :P
 
Laatst bewerkt:
1.GPS-tracker. Kost een paar tientjes en echt niet elke dief heeft een GPS jammer bij zich. Zolang 95 van de 100 motoren zo'n ding niet hebben, ook niet nodig.

2. Goede sloten en vastzetten aan een object. Dan moeten de sloten ter plekke doorgeslepen/doorgezaagd/opengebroken worden. Dat kost tijd.

3. En dit lijkt me het meest gunstig: onderdelen markeren. Dus die kuipdelen voorzien van bijv. een datatag erin. Juist dat zijn gewilde onderdelen. Een merkje maakt doorverkopen lastig. Eigenlijk ben ik dus wel voor verzekeraars die dergelijke dingen verplichten. Net als bij nieuwe auto's de kentekens ingraveerd zijn in de ruiten.

Maar sluit gewoon een deugdelijk verzekering af tegen diefstal. Een stalling is leuk, maar schijnveiligheid. Ook die kunnen opengebroken worden en met de deuren dicht, heb je alle tijd om de zooi verder open te breken. Bovendien kost het tijd om je stalling te bereiken, en dus ook ergernis. Die paar euro verschil per maand niet waard als je je motor dagelijks gebruikt. Bovendien kost die stalling geld, kun je beter oppotten voor een goede verzekering of voor het geval dat je motor toch gejat wordt.
 
Als je in Amsterdam woont, ben je om meerdere reden te beklagen, maar als dan ook nog eens je motor gejat wordt..... Ik denk dat je je beter af kunt vragen of je daadwerkelijk daar wel MOET wonen, of dat er geen fijnere (voordeliger, veiliger, mooiere) woonplekken daar in de buurt te vinden zijn.

Er kleven ook enkele voordelen aan Amsterdam. Zo heb ik 5 supermarkten binnen 5 minuten lopen, een stuk of 100 lekkere en goedkope restaurantjes die allemaal een andere keuken nationaliteit hebben, en kan ik wanneer ik dat weer eens vergeten ben tot 22:00 op zondag nog vers brood halen. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan