Kawasaki gpx600r loopt op drie cilinders

Pepijnwk

MF veteraan
4 jul 2006
2.535
6
Peize
Sinds kort ben ik de eigenaar van een Kawasaki gpx 600 R uit 1992. Ik heb eigenlijk niks met moderne 4 cilinders maar deze kwam op mijn pad en hij staat nu bij mij in de schuur. Hoe langer ik er mee bezig ben hoe leuker ik hem vind! Ik wil er dan ook graag mee gaan rijden.

gppuRHd.jpg


Twee jaar geleden weggezet door vorige eigenaar die hem nieuw had gekocht. Toen liep hij niet goed en daar was hij ook al voor weggebracht naar een motorman hier in het noorden, maar probleem kwam weer terug. Eigenaar dacht zelf dat hij maar op drie cilinders liep.

De Motor deed natuurlijk helemaal niets meer en twee jaar onder een afdakje staan heeft hem ook niet geholpen....
Accu aan de lader en na anderhalve dag zat daar weer leven in! Lampje op groen.

Inmiddels de carburateurs schoongemaakt, althans de hoofdsproeiers en stationairsproeiers en vlotters en vlotternaalden schoongemaakt hele zooi weer dichtgemaakt en gemonteerd.
Tering wat weinig ruimte daar voor de careburateurs tussen spruitstuk en luchtfilter!

maar hij loopt inmiddels maar loopt op drie cilinders. ik heb al een stukje wat verder en harder gereden (110 hier op een landweggetje) en dan lijkt hij even op 4 te lopen maar bij gasdicht en weer optrekken gaat hij weer roffelen op drie cilinders.

Ik verdenk als eerste de carburateurs. Ik heb de mengselschroeven er niet uitgehad......
graag zou ik de carburateurs graag ultrasoon willen laten reinigen. Ergens waar ze met vier tegelijk aan elkaar gedaan kunnen worden.
iemand een idee waar dat kan hier in de buurt van Groningen ( ik woon in Peize net onder groningen)

Daarnaast moet ik binnenkort maar eens kijken of of alle 4 de bougies wel vonken..... bougies al wel eruit gehad en zagen er verder prima uit.

Wel even wennen zo'n viercilinder waar je dus eigenlijk overal vrij slecht bij kunt!!

Als iemand een adresje weet hoor ik het graag daarnaast als iemand andere iedden heeft voor het lopen op drie cilinders hoor ik graag de suggesties!!

alvast bedankt voor de reacties!!
 
Laatst bewerkt:
Als je startpiloot in het luchtfilter spuit en het gaat wel op 4cilinders lopen dan is het niet elektrisch , maar carburatie.

Heb je de membramen van de gasschuiven gecheckt op gaatjes en poreusheid? En zit het membraam van de niet meelopende cilinder wel goed in de zitting?

Het kan van alles wezen. Van iets simpels tot een lekkende klep.
 
Laatst bewerkt:
Als je startpiloot in het luchtfilter spuit en het gaat wel op 4cilinders lopen dan is het niet elektrisch , maar carburatie.

Heb je de membramen van de gasschuiven gecheckt op gaatjes en poreusheid? En zit het membraam van de niet meelopende cilinder wel goed in de zitting?

Het kan van alles wezen. Van iets simpels tot een lekkende klep.
Membranen zijn allemaal goed. Ik weet nog niet welke cilinder niet meedoet... ik moet wellicht even zo'n thermometer kopen met zo'n lasertje
 
Gisteren nog even gekeken of allevier de bougies vonkten. Dat doen ze!
Wel was bij bougie drie de dop niet helemaal fris. Bij de andere drie hoor je de doppen de bougie "pakken" bij bougie drie niet die hangt er wat los in. Hier komt dus een nieuwe voor.

Origineel zitten er Nichiwa 05f0 doppen op maar dit komt overeen metr de NGK Xd05F die wel makkelijk verkrijgbaar is. Er gaat dus een nieuwe dop op komen.

Ik verwacht dat dat trouwens niet de oplossing is maar dat het in de carburateurs zit Maar baat het niet het wordt er in elk geval beter van en wie weet....
 
Wel eerst kijken welke er nu niet mee doet natuurlijk :)

Dan eventueel nogmaals de carbs uit elkaar. Alle onderdelen per carburateur bij elkaar houden, alle rubbers er uit en doorspuiten met remmenreiniger of carburateurreiniger en perslucht tot elke doorgang open is.

Ook de mengschroeven er uit (eerst even het huidige aantal slagen tellen) en daarna eventueel allemaal op de fabrieksinstelling zetten (vaak tussen de 1,5 en 2 slagen). Je kan ze altijd nog op de huidige stand zetten.

Nadat de carburateurs helemaal schoon zijn weet je in ieder geval zeker dat het niet daar aan ligt. Sonisch laten reinigen kan ook maar vaak worden ze prima schoon op bovengenoemde manier.
 
Laatst bewerkt:
Heren klopt ik weet nog niet welke cilinder niet meedoet!
Dat hij op drie cilinders loopt is inderdaad niet zeker hij zou ook nog op twee kunnen lopen. Maar het geluid is van een viercilinder die op drie loopt. Op twee is het nog weer anders. Maar zou inderdaad ook op twee kunnen zijn.
Ik heb geen temperatuurmeter met lasertje. En vind het lastig te bepalen welke loopt en welke niet.
Of inderdaad voelen met de hand.
 
Ook de plantenspuit is al eerder genoemd.
Geen thermometer of pleister voor nodig.

Bougiedop lostrekken is kans op bobine schade.
Lekker met water doen.

Motorblok open maken is niet direct nodig, begin nou eerst eens bij het begin...

Lucht, brandstof, ontsteking.

Valse lucht, luchtfilter, (slang)klemmen, carburateurs schoonmaken, brandstoftoevoer, afstelling, bougies en toebehoren, electrische verbindingen (corrosie, vuil etc.) massakabel en punten op chassis/blok nazien.

Als alles goed is dan kan je altijd nog de kleppendeksel verwijderen.
 
Bobine schade zal wel loslopen, bij het loshalen van de klepdeksel heb je wel grote kans dat je een nieuwe pakking mag kopen (en die zijn best weer prijzig), van mijn gpx750 kwam die iig in 100 stukjes los. (100 euro opknap project)

Meh ik wil in ieder geval niet degene zijn die het advies geeft. Het kan gewoon mis gaan. Als het puur en alleen is om te kijken òf hij een cilinder mist dan doet water het net zo goed zonder kans op defecten.
 
bij oudere moto's met gewone bobijnen kan je gerust de bougiedop eraf trekken.
vertrouw/durf je dat niet, dop eraf en dan starten. draait hij hetzelfde weet je dat die cylinder niet mee doet, draait hij slechter doet hij wel mee.
 
goede suggesties allemaal! Dank ervoor

Wat een k-motor om aan te sleutrelen eigenlijk zo'n 4 cilinder!
Als ik bougiekabels wil wisselen lostrekken oid heb ik al meteen zo'n hulp tankje benzine nodig.
Ik heb dus gisteren zo'n tankje besteld en bij de lidl een infrarood thermometer.
Dat maakt het wel zo makkelijk. Vandaag was ik bij Motoport in Leek voor de bougiedop. Dicht...... morgen maar weer, ze schijnen ze op voorraad te hebben..
Dat ga ik toch eerst proberen als dat werkt en hij loopt op 4 dan hoef ik tenminste die carbs er niet weer af te halen en erop te doen want dat is ook een geworstel, niet te kort!
 
Laatst bewerkt:
bij oudere moto's met gewone bobijnen kan je gerust de bougiedop eraf trekken.
vertrouw/durf je dat niet, dop eraf en dan starten. draait hij hetzelfde weet je dat die cylinder niet mee doet, draait hij slechter doet hij wel mee.

Wat gebeurd er dan met de opgewekte hoogspanning?

En op 1 of andere manier zijn vele motorzaken op maandag dicht. Tenminste, ik loop ook telkens tegen dat probleem aan :p
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan