Voorrem loopt fors aan bij heet weer

antig01

MF'er
7 apr 2013
168
29
Zuid-Holland
Hallo,

Afgelopen winter heb ik de remklauwen van mijn 2007 CBR1000RR gereviseerd met een rebuild-kit van Powerhouse UK.

Vrijdag op circuit zolder gereden, was 31 graden dus warm.
Na de 3e sessie merkte ik bij het monteren van de bandenwarmer dat het voorwiel zeer zwaar draaide. Daarnaast waren mijn SBS Dual Sinter blokken, die er pas 2 dagen in zaten bijna helemaal weg.

Ik heb met hulp van een aardige collega rijder de remvloeistof ververst (van Valvoline Dot 5.1 naar Putoline URBF) en goed ontlucht, en een nieuwe set blokken gemonteerd. Hierna liep het wiel weer redelijk vrij (was ook weer afgekoeld natuurlijk) en heb ik nog een sessie gereden. Hierna zat het wiel werderom vast en heb ik niet meer kunnen rijden.

Nu wilde ik vandaag mijn klauwen eraf halen en tot mijn verbazing loopt het wiel weer volledig vrij. Iemand enig idee waar dit probleem in kan zitten?

-Remcilinder is van het merk Braking, en voelt goed hard aan.
-Er zit een klein reservoir op van vermoedelijk een koppeling
-Remklauwen zijn door mij zelf gereviseerd, dit heb ik vaker gedaan.

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Ik vermoed dat je reservoir te vol zit waardoor je remvloeistof geen ruimte heeft om uit te zetten wanneer deze warm word..? En dat daarom het spul aanloopt..?
 
Heb ook een Braking 19mm rempomp erop zitten en dat kleine reservoirtje heb ik ook.

Het is een extra optie wat je erop kunt zetten.

Rij zelf met full floating remschijven die klapperen de boel wel los.Probeer eens uit of kijk eens naar je remvloeistof hoogte wat Disaster-Master aangaf? Alles zet uit zodat de vloeistof iets stijgt.

Mijn remmen worden ook warmer naarmate de temp oploopt.Ook het voorwielwiel draait dan wat zwaarder rond.Nu is Zolder niet Assen je remmen koelen daar iets beter.

Hoe dik zijn je remschijven nog en zijn het de originele ? Anders kan je als noodoplossing proberen om 6 mm dikkere remschijven te monteren.Althans voor de Suzuki kan ik die kopen voor m'n motor.

O.a MotoMaster heeft die keuze.
 
Laatst bewerkt:
Heb je al uitgezocht of het 1 of 2 klauwen zijn die vastlopen?
 
compensatie gaatje verstopt of imi remhevel die de plunjer net iets indrukt zonder dat je remt
 
Laatst bewerkt:
compensatie gaatje verstopt of imi remhevel die de plunjer net iets indrukt zonder dat je remt


Da's trouwens wel een hele goeie Zot mede ook gezien het merk Braking.

Had mijn nieuwe Braking rempomp laatst inwendig geïnspecteerd en ook schoongemaakt.En trof er heel veel (vast-geklonterd) montage-vet in aan :Y
 
Heb je al uitgezocht of het 1 of 2 klauwen zijn die vastlopen?

Nee, helaas toen ik wilde gaan kijken zat de boel weer los.

Iedereen bedankt voor de reacties.
Verkopende partij van deze seals geeft aan dat ze minimaal OEM-kwaliteit zijn.
Goede tip van de hoofdremcilinder, deze zal ik ook uit elkaar gaan halen.
Compensatiegaatje lijkt mij niet, want het vloeistofniveau steeg toen ik de zuigers terug drukte met een schroevendraaier.

Ik denk dat ik de klauwen en rempomp maar uit elkaar haal en heel de boel goed nakijken.

Lastige is dat het erg moeilijk is om te controleren of het opgelost is, behalve op een circuitdag.
En er dan achter komen dat het nog niet goed is is ook erg zonde.

Gebruiken jullie trouwens allemaal "race"remvloeistof of is dat een verkoop-technisch verhaal?
 
Laatst bewerkt:
Ik had hetzelfde vorige week met mijn cbr 1000 uit 2006 op zolder met erg warm weer. Ik heb gewoon gereden, alleen de bandenwarmer eraf halen ging moeilijk. Op de baan eigenlijk geen last.

Ik denk dat het aan de remklauwen ligt. Op mijn vorige fiets had ik ook tokico's en hetzelfde probleem totdat ik de klauwen had vervangen.
 
Ik had hetzelfde vorige week met mijn cbr 1000 uit 2006 op zolder met erg warm weer. Ik heb gewoon gereden, alleen de bandenwarmer eraf halen ging moeilijk. Op de baan eigenlijk geen last.

Ik denk dat het aan de remklauwen ligt. Op mijn vorige fiets had ik ook tokico's en hetzelfde probleem totdat ik de klauwen had vervangen.

Oke, maar kan toch niet de bedoeling zijn dat de rem continu aanloopt, remblokken waren dus na 13 sessies van 20 minuten volledig versleten.
 
Oke, maar kan toch niet de bedoeling zijn dat de rem continu aanloopt, remblokken waren dus na 13 sessies van 20 minuten volledig versleten.

Nee goed is het niet. Ik was er ook niet echt blij mee. Ik heb een irc rempomp, stalen leidingen en goede remvloeistof van 2 dagen oud. Dat samen met de ervaringen op mijn vorige fiets denk ik dat het weer de klauwen zijn.
 
Ik heb ook even op internationale fora gezocht, en het lijkt inderdaad een veel voorkomend probleem te zijn bij de CBR1000RR. Echter, deze mensen maken zich al zorgen als het wiel minder als 2 slagen maakt, en mijne draait uberhaupt niet eens door als ik hem los laat.

Ik ga het hele spul inspecteren en zal mijn bevindingen hier posten.

Ik lees overigens ook mensen die de stalen achterplaatjes van de blokken weglaten alsook de bovenste "veerplaat" die voorkomt dat de blokken gaan rammelen/trillen. Iemand hier ervaring mee?
 
Ik heb ook even op internationale fora gezocht, en het lijkt inderdaad een veel voorkomend probleem te zijn bij de CBR1000RR. Echter, deze mensen maken zich al zorgen als het wiel minder als 2 slagen maakt, en mijne draait uberhaupt niet eens door als ik hem los laat.

Ik ga het hele spul inspecteren en zal mijn bevindingen hier posten.

Ik lees overigens ook mensen die de stalen achterplaatjes van de blokken weglaten alsook de bovenste "veerplaat" die voorkomt dat de blokken gaan rammelen/trillen. Iemand hier ervaring mee?

Heb ook de stalen achterplaatjes bij een motor weggehaald.Deze plaatjes veroorzaakte trillingen tijdens het aanremmen.

Het ene merk heeft ze wel het andere niet daarom eraf gehaald ;)

Die "veerplaat" weglaten dan zou je een betere koeling hebben zegt men ?
 
Heb ook de stalen achterplaatjes bij een motor weggehaald.Deze plaatjes veroorzaakte trillingen tijdens het aanremmen.

Het ene merk heeft ze wel het andere niet daarom eraf gehaald ;)

Die "veerplaat" weglaten dan zou je een betere koeling hebben zegt men ?

Nee, de veerplaat drukt op de blokken om geluiden en rammelen te voorkomen, dit zorgt er voor dat de blokken dus ook iets minder makkelijk heen en terug bewegen, althans, dat beweert men.
Mocht het probleem na openmaken/inspectie na een sessie rijden terugkeren dan kan ik dat altijd nog proberen, want dat is natuurlijk zo gedemonteerd.
 
zou gewoon weer het normale rempotje monteren zodat hij beter zijn druk kwijt kan.
de plaatjes van de remblokken ook gewoon eraf laten , ik rij al jaren zonder en dat gaat prima niks geen trillingen
 
Hier nog een tip;

Is de remtangen inwendig geanodiseerd? In de groeven kan rommel en corrosie zitten.
Sommige remtangen hebben dit niet, door wegenzout begint het te oxideren en klemt de zuiger.

Gebruik je ook ook remvet bij montage.
De zuigers lopen veel soepeler als je de rubber ringen hiermee insmeert.

Sommige remmen zijn echt heel lastig te ontluchten als ze helemaal leeg zijn geweest. Door warmte zet de lucht uit en kan de rem ook gaan klemmen.i kreeg het pas voor elkaar door de remtangen te ontluchten als ze gedemonteerd waren en de luchtbel kon terug drukken naar de pomp. Wel 5 maal moeten doen. Overigens rij ik met brembo 4 zuiger tangen en een rcs pomp.

let goed op dat de luchtbel ook echt weg kan en niet ergens in een dode hoek blijft hangen.

Veel succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan