Kortsluiting zoeken

BanditGerwin

Rookie
7 jul 2015
24
0
Hallo,

Een zekering van mijn Bandit 400 klapt er uit zodra ik hem op contact zet, nog niet eens gestart dus.
De toerenteller, knipperlichten, remlicht+achterlicht, toeter en het complete dashboard doen het niet.
IK denk dat er ergens kortsluiting zit, maar ik weet niet hoe ik dit kan vinden.
Kan iemand mijn vertellen wat ik waar en hoe moet meten?

Alvast bedankt.
 
Pak een lamp (liefst 21 wat) en soldeer draden bovenop een doorgebrande zekering en aan de lamp.

Als je dan je contact aanhebt gaat de lamp fel branden door de sluiting (er staat dan namelijk 12volt over de lamp)

Dan componenten los trekken tot de lamp zwak gaat branden. Ook eventueel aan de bedrading rommelen.
Zodra de sluiting weg Is zal de lamp door de andere verbruikers een x aantal volt over houden waardoor deze zwak gaat branden.
 
Okee bedankt,
Ik ga alle stekkers loshalen van wat ik net opgenoemd heb en dan weer 1 voor 1 aansluiten.
Met die lamp durf ik niet aan, er zit niet voor niks een 10A zekering tussen.
 
een lamp werkt als weerstand en zal nooit meer stroom laten lopen als dat normaal door de lamp heen gaat als hij voor licht gebruikt wordt en dat is lager als die 10A smeltveiligheid die er nu zit.. je zult dus nooit die 10 A halen omdat de lamp de stroom beperkt. en aan de hand van de hoeveelheid licht die de lamp geeft kan je ook nog een zien of je in de goede richting aan het zoeken bent. en of dat lampje 21 wat is of 55 maakt niet zoveel uit als het maar een 12V lamp is.
 
Okee bedankt,
Ik ga alle stekkers loshalen van wat ik net opgenoemd heb en dan weer 1 voor 1 aansluiten.
Met die lamp durf ik niet aan, er zit niet voor niks een 10A zekering tussen.

Kan is in ieder geval beter dan anders om.

Om te meten begin met kontakt aan en verlichtingknop op aan.

Als je zekering van 10 Ampere er uit springt dan is de weerstand in dat circuit lager dan 1,2 Ohm. Immers 12volt/10 Ampere is 1.2 Ohm. Je dit kunnen meten zonder zekering of kapotte zekering tussen het frame en de juiste kant van de zekeringaansluiting. De juiste kant is de kant waar geen spanning op staat. Dus eerst spanning meten tussen de beide aanslutingen en het frame. Een kant staat dan 12 volt een kant 0 Volt. Daarna dus de weerstand meten tussen de "0 volt" kant en het frame. Zolang de weerstand lager is dan 1,2 Ohm heb je de fout niet gevonden. Maak daarom de meet pennenvast zo dat je constant kan meten.

Ga nu schakelaars omzetten en stekkers trekken totdat de weerstand boeven de 1,2 Ohm uit komt. Denk ook aam bijvoorbeeld je remlicht schakelaar.
 
Als je het zou begrijpen, zou je niet bang zijn.

Waar ben je bang voor, dat je sluiting tussen de accu en zekeringhouder hebt?

Waar hij bang voor is , is dat als je de zekering vervangt door iets anders dat de bekabeling weg smelt omdat deze niet meer beveiligd is er is immers geen zekering meer....

Maar die angst is ongegrond omdat de lamp de hoeveelheid stroom beperkt. Als de lamp maar niet meer is dan 12v/120 watt. Immers 10 Ampere maal 12 volt is 120 Watt. Nu zou ik ook geen 120 watt pakken. Maar liever wat lager.
 
Daar was ik inderdaad bang voor.
Nog steeds het probleem niet gevonden helaas.
Ik weet inmiddels wel dat als ik een oranje kabel die naar het contactslot loopt los haal het de zekering er niet meer uit knapt. Ook piept de multimeter niet als ik deze meet.
Toen heb ik deze kabel vervangen en knapte hij nog.
Dus ik weet het niet meer.
Zonde van dit mooie weer.
 
Daar was ik inderdaad bang voor.
Nog steeds het probleem niet gevonden helaas.
Ik weet inmiddels wel dat als ik een oranje kabel die naar het contactslot loopt los haal het de zekering er niet meer uit knapt. Ook piept de multimeter niet als ik deze meet.
Toen heb ik deze kabel vervangen en knapte hij nog.
Dus ik weet het niet meer.
Zonde van dit mooie weer.
ik denk dat je beter een monteur kan gaan zoeken want je bent aan het gokken en niet aan het meten. of je trekt compleet de verkeerde conclusies uit wat je meet.
een draad die naar het contactslot loopt wordt daarna verdeelt in meerdere voedingen voor allerlei dingen. en dat het probleem achter het contactslot zat wist je al want de zekering klapte pas als je het contact aan zetten. dus de voeding naar de schakelaar in het contactslot was niks mis mee want als die schakelaar uit stond bleef de zekering heel.
dus schema er bij en draad voor draad alle draden die uit het contactslot komen loskoppelen en nameten of ze contact maken met de massa. en dan dus niet loshalen bij het contactslot maar aan de andere kant.
 
ik denk dat je beter een monteur kan gaan zoeken want je bent aan het gokken en niet aan het meten. of je trekt compleet de verkeerde conclusies uit wat je meet.
een draad die naar het contactslot loopt wordt daarna verdeelt in meerdere voedingen voor allerlei dingen. en dat het probleem achter het contactslot zat wist je al want de zekering klapte pas als je het contact aan zetten. dus de voeding naar de schakelaar in het contactslot was niks mis mee want als die schakelaar uit stond bleef de zekering heel.
dus schema er bij en draad voor draad alle draden die uit het contactslot komen loskoppelen en nameten of ze contact maken met de massa. en dan dus niet loshalen bij het contactslot maar aan de andere kant.
:^ sorry ik zeg het niet snel maar dit is niet jou ding.
 
Hallo,

Een zekering van mijn Bandit 400 klapt er uit zodra ik hem op contact zet, nog niet eens gestart dus.
De toerenteller, knipperlichten, remlicht+achterlicht, toeter en het complete dashboard doen het niet.
IK denk dat er ergens kortsluiting zit, maar ik weet niet hoe ik dit kan vinden.
Kan iemand mijn vertellen wat ik waar en hoe moet meten?

Alvast bedankt.


De gedachte van jou dat er ergens een kortsluiting zit is best wel een juiste zet in de goede richting.
 
Het heeft even geduurd (tijdgebrek) maar ik heb het gevonden.
Na goed naar het stroomschema te hebben gekeken en dingen testen kon ik dingen uitsluiten.
Uiteindelijk kwam ik bij een kabel waar onder andere de toeter op zit. De stroom gaat eerst door de toeter en daarna pas door de knop, er staat dus altijd spanning op de toeter.
Een paar jaar geleden heb ik de toeter verplaatst omdat deze bij hard remmen of op een drempel het spatbord raakte. Doordat ik hem niet goed verplaatst heb, zat er een stekker klem tegen het frame en deze is doorgesleten.

Bedankt voor het meedenken!
 
De meeste delen kun je loskoppelen dmv de stekkers waarmee het zaakje aan de draadboom zit.
Je koppelt elke keer een deel af totdat de zekering niet meer springt.

Kost zo aardig wat zekeringen en die piekstroom is ook niet goed voor de electronica...beter andersom werken..alles loskoppelen en een voor een weer insteken..

Nog beter is meten..stekkers los en doormeten..
 
Terug
Bovenaan Onderaan