achterwiel ophanging die meegaan in bochten zoals piaggo

Leo1964

Rookie
29 mei 2017
3
0
Nordhorn
Graag zou ik een foto of tekeningen verkrijgen voor de ombouw van mijn Suzuki GV1400 maar van een meegaande achterassen want wil er een trike van maken , zoals bij een piaggo in de voorvork zit maar dan als een achterbrug .

Wie oh wie wil mij helpen om dit voor elkaar te krijgen ?

Een normale trike vind ik te gewoon vandaar deze vraag om iets anders te bouwen van deze motor .

Hoor het graag
 
Nee nog geen idee daarom ook de vraag hier maar wel heel serieus mee bezig , als ik weet hoe ik het moet gaan maken dan maak ik het ook wel , het is voor mijn broertje als verrassing die heup problemen heeft maar wel motor wil blijven rijden en met dit ontwerp kan hij danwel veilig trike gaan rijden en stil te kunnen staan maar het gevoel behouden om het motor gevoel te blijven behouden
 
Lijkt mij onmogelijk. Het verschil in lengte van de aandrijfassen om in-en uit te schuiven is niet haalbaar volgens mij. Ook worden de hoeken die de kruiskoppelingen gaan moeten overbruggen te groot en dus onmogelijk.
Ik begrijp het toch goed als ik denk dat jij het systeem van de voorwielen ban, bijvoorbeeld een mp3, wil gaan gebruiken voor de aangedreven achterwielen van een nog te bouwen trike?
 
ik ken niet zo direct een fabrikant bedenken die dat al gemaakt heeft dus foto's kan lang zoeken worden ...

gaat in elk geval niet simpel worden : je moet een 2-delige achterbrug hebben die (hydraulisch) aan mekaar gelinkt zijn, waarvan 1 inveert en de ander uitveert in de bochten, en je moet je cardan zien te behouden ....
zo'n Piaggio kopen en heel dat systeem eens zeer grondig bestuderen zou een beginpunt kunnen zijn.

als iemand aan mij zou vragen "steek dat eens ineen, prijs maakt me niet uit", zou ik vriendelijk bedanken.
 
Het klinkt in mijn oren heel erg op het combineren van alle nadelen van een motor en auto. Niet filefilteren, niet droog zitten, en alsnog om kunnen pleuren.

Als je dat wilt doen dan zou ik proberen om er een 3x3 van te maken. Of een hybride (ruimte voor accu's zat dunkt me?)

Wat spreekt jou het meeste aan? Assen en kettingen? Hydraulische aandrijving? Elektrisch?
 
Lijkt mij onmogelijk. Het verschil in lengte van de aandrijfassen om in-en uit te schuiven is niet haalbaar volgens mij. Ook worden de hoeken die de kruiskoppelingen gaan moeten overbruggen te groot en dus onmogelijk.

Je hebt niet per se inschuivende aandrijfassen/kruiskoppelingen nodig.

Ik heb op de Intermot afgelopen jaar een 4-wielige kloon gezien van een MP3, deze gebruikte achter eigenlijk 'gewoon' twee mono achterbruggen met elk een eigen aandrijfriem, schokbreker en rem.

QUADRO4-350-2015-stpz6.jpg


Site: http://www.quadrovehicles.com/vehicles/quadro-4/

Je zou met bovenstaande achterwielophanging de bestaande cardan (uitgaande as motorblok) kunnen verbinden met een differentieel direct achter het motorblok en dan daar dus 2 scharnierende achterbruggen met elk hun eigen aandrijfketting danwel riem bij monteren (scharnierend rond je differentieel ideaal of anders zo dicht mogelijk er naast).

Tot pak 'm beet 100 jaar terug was een dergelijke aandrijving de normaalste zaak van de wereld voor zwaardere vrachtauto's.

Onderstaand plaatje is van een schaalmodel (maar wel het beste voorbeeld wat ik vinden kon). Als je je achterbruggen laat scharnieren om de as waar de voorste kettingwielen op zitten heb je een mooie aandrijving met altijd gelijke kettingspeling (net als een BMW G450X).

full


En dan nog een plaatje van een echte oldskool truck (gewoon omdat het kan):

b5c0cf3beed77ade2d76f194ef24e9cc.jpg


Mechanisch is het allemaal wel te maken lijkt me zo, véél werk maar het is te doen. Om het hydraulisch, geometrisch en regeltechnisch allemaal kloppend te krijgen dat het ook mooi reageert is anders wat.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me wel af of bv. een scharnierend zijspan niet veel makkelijker te maken is. Dan kan je de algehele eindaandrijving en remmerij redelijk standaard laten.

Is naar mijn idee een stuk eenvoudiger te maken en voldoet ook aan je eisen.


Kalich Seitenwagen

Ik heb het idee dat deze normaal gesproken bij stilstand niet uit zichzelf blijft staan (motor moet gewoon op de zijstandaard). Maar het lijkt me dat je daarvoor een hydraulische demper kan maken die onder een bepaalde snelheid het zijspan in evenwicht houdt en op snelheid niet/nauwelijks meer dempt. Als ik me niet vergis werkt een Piaggio MP3 ook zo bij stilstand voor het verkeerslicht (?).
 
Terug
Bovenaan Onderaan