Motor inrijden deel 100

Elk

MF'er
2 jun 2014
122
1
ROTTERDAM
Goedemiddag,

Ik mag binnenkort mijn nieuwe motor ophalen, dus ik zat me een beetje in te lezen over het inrijden van het motorblok. Het blijkt dat dat nogal een onderwerp is waar de nodige discussie over is :+

Er is een helft die de techniek van Motoman aanhoudt, en de andere helft die braaf de instructies van de fabrikant opvolgt en gedurende de eerste 1000 km niet boven een bepaald toerental uitkomt.

Maar nu zit ik de handleiding te lezen en staat er het volgende:

0–1000 km (0–600 mi)Avoid prolonged operation above 5600r/min. NOTICE: After 1000 km (600mi) of operation, the engine oil must be changed and the oil filter cartridge or element replaced.

Dit interpreteer ik als dat je een beetje rustig aan moet doen, maar het niet erg is als je hem af en toe even opentrekt. Zo lang je maar niet voor lange tijd veel toeren blijft maken.

Heeft de Motoman dan toch gelijk gekregen na al die jaren en gaan zelfs de motorfabrikanten zijn advies opvolgen? O-)
 
Wat dan met motoren die direct op circuit gebruikt worden? Zo zijn er genoeg voorbeelden.
Wat met demo motoren? Worden die dan mooi ingereden...?

Persoonlijk zou ik toch aanraden de eerste kilometers het wat rustig aan te doen, mooi alle versnellingen te benutten, niet te lang aan eenzelfde toerental te rijden.

Eenmaal de motorfiets warm staat, en dan bedoel ik ook écht warm. Kun je met een gerust hart op het gas gaan en ook die rode lijn gaan opzoeken.

Maar als het je eigen fiets is, zou ik dit toch de pakweg eerste 100 - 150 km niet doen. Tegen dan is alles al lang ingesleten op elkaar.

Bij m'n Monster zat er geen beetje ijzervijlsel in de olie en na 100km heb ik hem toch wel hard in gereden (eerste rit was zo'n 200km lang...). Je mag ook niet vergeten dat die motoren ook al naar de rode lijn gaan in de fabriek, want daar worden ze ook getest als de power die ze leveren wel ok is.

Ik zou dus zeggen, gebruik gewoon je verstand.
 
Wat dan met motoren die direct op circuit gebruikt worden? Zo zijn er genoeg voorbeelden.
Wat met demo motoren? Worden die dan mooi ingereden...?

Persoonlijk zou ik toch aanraden de eerste kilometers het wat rustig aan te doen, mooi alle versnellingen te benutten, niet te lang aan eenzelfde toerental te rijden.

Eenmaal de motorfiets warm staat, en dan bedoel ik ook écht warm. Kun je met een gerust hart op het gas gaan en ook die rode lijn gaan opzoeken.

Maar als het je eigen fiets is, zou ik dit toch de pakweg eerste 100 - 150 km niet doen. Tegen dan is alles al lang ingesleten op elkaar.

Bij m'n Monster zat er geen beetje ijzervijlsel in de olie en na 100km heb ik hem toch wel hard in gereden (eerste rit was zo'n 200km lang...). Je mag ook niet vergeten dat die motoren ook al naar de rode lijn gaan in de fabriek, want daar worden ze ook getest als de power die ze leveren wel ok is.

Ik zou dus zeggen, gebruik gewoon je verstand.

Zouden motoren op het circuit ook 150.000 km moeten rijden?
Zouden proefrijders die willen weten wat een motor kan zich druk maken of de anonieme toekomstige eigenaar veel reparaties of voornamelijk onderhoud heeft gedurende het bezit?

Hier spelen toch andere zaken dan goed inrijden ten einde veel probleemloze km te maken?
 
Laatst bewerkt:
Eerste rit goed warmrijden, zodra de fiets warm is een stuk dijk pakken en goed belasten en goed afremmen op de motor (zo min mogelijk remmen).

Na 100km stap je af en klaar. Als de fabrikant een lager maximum toerental aangeeft voor de inrijperiode hou je je daar verder netjes aan.
 
heeft een van jullie als eens gezien hoe een motor/auto tegenwoordig een testprogramma aflegt voor hij de fabriek uit rolt...
Gaat door alle versnellingen, getest op emissie en vermogen, tot aan het rode gebied
 
Inrijden is toch niet meer van deze tijd ? Tegenwoordig maken ze heel erg precies de cylinderwanden, zuigers etc.. en kwalitatief betere motorolie dan vroeger toen het inrijden normaal was voor nieuwe motoren.
Volgens mij is dit echt onnodig, maar dealers willen er nog steeds aan, dat je een speciale inrijd periode aanhoudt.
Koud starten, dan eerst rustig warm rijden tot de olie en motor op bedrijfstemperatuur is, dan mag je best meer vragen van de motor. Maar dat hoort ook zo bij elke rit, ongeacht de leeftijd van de motor.
 
Wij rijden met onze koeriersdienst erg veel kilometers. (lees, we hebben 2 Fiat Doblo's die net iets meer dan 200.000km per jaar rijden en dat gaat al sinds de jaren 90 zo dus we hebben al een aantal bussen versleten). Wij merken dat zo'n auto in het begin meer verbruikt dan eentje die al ingelopen is en dat het verbruik na 20.000-30.000km pas is zoals het de rest van de looptijd zal zijn. Ook rijd je er dan makkelijker hard mee (kruissnelheid gaat gevoelsmatig van ongeveer 110 naar 130 in het geval van de Doblo 1.6 Multijet) Dat is echter onze ervaring die wij keer op keer hebben met nieuwe auto's. De fiat 500 Twinair (2 cilinder) liep na 10.000km zoveel soepeler en minder bokkig als toen hij nieuw was, dus daar was het ook aan te merken.

Voordat ik een hoop commentaar over me heen krijg, dat is onze ervaring!

Onze auto's worden ook ingereden op de snelweg, dus geen afwisselende belasting en de boel gaat gewoon meer dan 400.000 kilometer mee zonder verbruik van olie en rare dingen. Dan is de 2 jaar onbeperkte garantie over en gaan ze weg :p

Maar goed, de technieken zijn tegenwoordig wel beter dan vroeger, dus cilinders en zuigers en lagerwerk zal wel beter aan/afsluiten dan vroegah. Er zit in een auto vaak geen inrij-olie meer. Is dat nog wel zo bij motoren? Daar heb ik namelijk geen idee van.
 
Laatst bewerkt:
Zouden motoren op het circuit ook 150.000 km moeten rijden?
Zouden proefrijders die willen weten wat een motor kan zich druk maken of de anonieme toekomstige eigenaar veel reparaties of voornamelijk onderhoud heeft gedurende het bezit?

Hier spelen toch andere zaken dan goed inrijden ten einde veel probleemloze km te maken?

Goh, toch verschillende motoren hier in de omgeving die enkel circuit gezien hebben sinds dag één en na 30 - 40.000 CIRCUITkilometers (dus dat zal wel evenredig zijn qua slijtage als 150k op de weg) nog steeds geen problemen of verminderd vermogen vertonen.

Mijn Duc ook, qua verbruik kan ik niet klagen. Op een rustige woon/werk rit in de zomer met weinig verkeer kan ik rond de 5,5l/100km uitkomen of dus zo'n 1:18 zoals jullie dat doen. Zelfs met nu en dan nog wat gas geven en het zwijn uit te hangen, blijft die in de zomer rond de 6 liter hangen, en ondertussen staat er ook 17k op (in 2 jaar).
 
Bij discussies over inrijden wordt vaak het inlopen van de cylinderwand besproken. Na de top-end revisie kreeg ik van het revisie bedrijf het advies om de nokkenas in te draaien door een kwartiertje onbelast 2.500 toeren te laten draaien om de toplaag op de nokken goed te laten inslijten. Of ze dit bij nieuwe motorfietsen in de fabriek doen weet ik niet.
 
Bij discussies over inrijden wordt vaak het inlopen van de cylinderwand besproken. Na de top-end revisie kreeg ik van het revisie bedrijf het advies om de nokkenas in te draaien door een kwartiertje onbelast 2.500 toeren te laten draaien om de toplaag op de nokken goed te laten inslijten. Of ze dit bij nieuwe motorfietsen in de fabriek doen weet ik niet.

Als je ooit in bologna komt raad ik jullie aan de ducati ( lees audi) fabriek te bezoeken, je kunt je on line inschrijven, of er gewoon naar toe gaan,m en als er plaats is mag je dan mee....
Elke motor wordt daar aan het einde van het productieproces gewoon geheel getest volgens een vast computer programma, waarbij de computer aangeeft wat de monteur/operator moet doen...
En ja dit gebeurt op een rollerbank, en ja er wordt dus ook vol vermogen getest, in alle versnellingen, en over het gehele toerenbereik....
De motor wordt natuurlijk wel eerst warmgedraaid ( ja stationaire) maar daarna gaat elke motor op de rollerbank....

Voor de ouderen onder ons die nog TV keken, in dld heb je een programma "sendung mit der maus" een informatief educatief programma, en daarin heb ik ook ooit de fabrikage gezien van de opelfabriek, en ook daar gaat aan het einde een auto op de testbank om een compleet programma af te werken

En dan nog iets...hoe doen ze dat dan bij de introductie van een nieuw model auto of motor, waarbij de fabrikant aan journalisten nieuwe modellen ter beschikking stellen, moeten die eerst allemaal de auto's of motoren "inrijden", voordat ze ze aan de tand mogen voelen?????
 
Laatst bewerkt:
Het kan natuurlijk dat de fabriek bij het warmdraaien ook een verhoogd stationair toerental hanteert, het is maar net hoe ze de procedure inregelen. Bij de fabriek en bij revisie bedrijven is veel kennis in huis, in ieder geval vele malen meer dan ik heb.

Het scheelt natuurlijk ook of je bij het inrijden een blok een paar seconden een hoger toerental laat draaien of dat je dit langdurig doet. Bij een nieuw blok zie je de temperatuurmeter bij koude start veel sneller oplopen, dat geeft toch aan dat een nieuw blok thermisch anders loopt.

Verder zie ik het qua (in)rijden niet zo zwart wit door alleen naar het toerental te kijken. Ik laat de motor altijd rustig op temperatuur komen en hanteer het principe van lage toeren lage belasting hoge toeren hoge belasting.
 
Als je ooit in bologna komt raad ik jullie aan de ducati ( lees audi) fabriek te bezoeken, je kunt je on line inschrijven, of er gewoon naar toe gaan,m en als er plaats is mag je dan mee....
Elke motor wordt daar aan het einde van het productieproces gewoon geheel getest volgens een vast computer programma, waarbij de computer aangeeft wat de monteur/operator moet doen...
En ja dit gebeurt op een rollerbank, en ja er wordt dus ook vol vermogen getest, in alle versnellingen, en over het gehele toerenbereik....
De motor wordt natuurlijk wel eerst warmgedraaid ( ja stationaire) maar daarna gaat elke motor op de rollerbank....

Voor de ouderen onder ons die nog TV keken, in dld heb je een programma "sendung mit der maus" een informatief educatief programma, en daarin heb ik ook ooit de fabrikage gezien van de opelfabriek, en ook daar gaat aan het einde een auto op de testbank om een compleet programma af te werken

En dan nog iets...hoe doen ze dat dan bij de introductie van een nieuw model auto of motor, waarbij de fabrikant aan journalisten nieuwe modellen ter beschikking stellen, moeten die eerst allemaal de auto's of motoren "inrijden", voordat ze ze aan de tand mogen voelen?????
Mss weegt in de fabriek de eventuele foutopsporing en testing hierbij zwaarder door dan eventuele lange termijn schade?
 
Wat dan met motoren die direct op circuit gebruikt worden? Zo zijn er genoeg voorbeelden.
Die worden wel degelijk ingereden door de testrijder..
Barry Veneman moest vroeger de BMW van Troy Corser inrijden.
Het zal alleen geen 1.000 km zijn want die Superbike blokken konden toen niet eens heen-terug Assen vanaf Rotterdam. :+
 
Dat de km teller op 0 staat ( of enkele km's ) wil niet zeggen dat je blok nieuw is ;) Zoals al aangegeven word tegenwoordig elk blok gewoon uitgebreid getest.
Tellertje word gewoon op het laatst aangesloten of gereset ;)

Of ik zou inrijden ? JA ! maar dan puur voor mn eigen gevoel en na de eerste beurt ( 1000 km ) kun je sowieso maximaal gaan benutten
 
Die worden wel degelijk ingereden door de testrijder..
Barry Veneman moest vroeger de BMW van Troy Corser inrijden.
Het zal alleen geen 1.000 km zijn want die Superbike blokken konden toen niet eens heen-terug Assen vanaf Rotterdam. :+

Grappig, wij hebben een motortransportbedrijf en rijden ook voor The Race Academy. Troy Corser geeft daar ook training dus kom hem geregeld tegen en zelfs vorig jaar het geluk gehad om bij hem achterop te mogen 7 rondjes over Circuit de Catalunya op een s1000rr :) Maar daar krijgen ze dan 45 s1000rr's en die moeten allemaal 500km ingereden worden voor ze op het circuit gebruikt worden
 
Nou ik heb vandaag mn nieuwe motor opgehaald en hem rustig ingereden,je moet sowieso ook de banden inrijden dus de eerste 100 km kan je toch niet echt knallen.

En had ook niet zo'n zin om meteen boetes te gaan rijden :)

Ik vertrouw toch ook de instructies van de fabrikant meer dan een mening op internet ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan