Motor inrijden deel 100

Elk

MF'er
2 jun 2014
122
1
ROTTERDAM
Goedemiddag,

Ik mag binnenkort mijn nieuwe motor ophalen, dus ik zat me een beetje in te lezen over het inrijden van het motorblok. Het blijkt dat dat nogal een onderwerp is waar de nodige discussie over is :+

Er is een helft die de techniek van Motoman aanhoudt, en de andere helft die braaf de instructies van de fabrikant opvolgt en gedurende de eerste 1000 km niet boven een bepaald toerental uitkomt.

Maar nu zit ik de handleiding te lezen en staat er het volgende:

0–1000 km (0–600 mi)Avoid prolonged operation above 5600r/min. NOTICE: After 1000 km (600mi) of operation, the engine oil must be changed and the oil filter cartridge or element replaced.

Dit interpreteer ik als dat je een beetje rustig aan moet doen, maar het niet erg is als je hem af en toe even opentrekt. Zo lang je maar niet voor lange tijd veel toeren blijft maken.

Heeft de Motoman dan toch gelijk gekregen na al die jaren en gaan zelfs de motorfabrikanten zijn advies opvolgen? O-)
 
Ik vertrouw toch ook de instructies van de fabrikant meer dan een mening op internet ;)

Zo denk ik er ook over.

Voor de voorstanders van hard inrijden: Waarom zou een fabrikant zeggen dat je in het begin rustig aan moet doen, terwijl dit niet nodig is? Wat voor voordeel hebben zij daar bij? Het is commercieel juist beter dat je als fabrikant kunt zeggen dat je direkt lekker kunt gassen. Dus als dat zou kunnen zullen ze geen voorbehoud maken in de instructies. De fabrikanten (zowel auto als motor) zijn bedrijven met grote engineering afdelingen waar dit vast wel onderzocht wordt, dus je kan volgens mij wel aannemen dat zij het beter weten dan een paar zelf uitgeroepen experts op internet.
 
Zo denk ik er ook over.

Voor de voorstanders van hard inrijden: Waarom zou een fabrikant zeggen dat je in het begin rustig aan moet doen, terwijl dit niet nodig is? Wat voor voordeel hebben zij daar bij? Het is commercieel juist beter dat je als fabrikant kunt zeggen dat je direkt lekker kunt gassen. Dus als dat zou kunnen zullen ze geen voorbehoud maken in de instructies. De fabrikanten (zowel auto als motor) zijn bedrijven met grote engineering afdelingen waar dit vast wel onderzocht wordt, dus je kan volgens mij wel aannemen dat zij het beter weten dan een paar zelf uitgeroepen experts op internet.

Als je mijn reactie leest zal je zien dat die op geen enkele manier de instructies uit een hedendaags instructieboekje tegenspreekt, maar wel de belangrijke zaken benadrukt.
 
Ik heb al menig auto vanaf nieuw, wanneer hij op temperatuur is, op z'n flikker gegeven.. Nog nooit motorische schade gehad, en durf gerust te stellen dat allen sterker waren dan die van collega's die zich aan de 'fabrikant' inrij procedures hielden.....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al menig auto vanaf nieuw, wanneer hij op temperatuur is, op z'n flikker gegeven.. Nog nooit motorische schade gehad, en durf gerust te stellen dat allen sterker waren dan die van collega's die zich aan de 'fabrikant' inrij procedures hielden.....

Dat kun je wel stellen, maar wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt.
 
Let op In Nederland kan je de motor amper belasten .
Als je in de bergen woont belast je juist de motor dat is wat moet.

De grootste problemen die ik telkens terug van mensen die heel voorzichtig hun motor in rijden.

Belasten en normaal rijden zo hoort het
 
dat 'voorzichtig' inrijden kan ook nog eens funest zijn voor je blok. Als je continu in een te lage versnelling blijft rijden belast je het blok meer dan dat je hoge toeren maakt.
 
Dan ben ik wel benieuwd wat die problemen als gevolg van rustig inrijden zijn.

Verder blijf ik erbij dat je toerental en belasting wel in combinatie moet zien.
 
Laatst bewerkt:
De reden waarom deze discussies blijven bestaan is dat er zeer weinig mensen zijn die hoge km-standen halen op een door hun nieuw aangeschafte motor. De meeste motoren verruilen van eigenaar ver voor de effecten van inrijden merkbaar zullen zijn. Hetzelfde geld voor de oliediscussies.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De reden waarom deze discussies blijven bestaan is dat er zeer weinig mensen zijn die hoge km-standen halen op een door hun nieuw aangeschafte motor. De meeste motoren verruilen van eigenaar ver voor de effecten van inrijden merkbaar zullen zijn. Hetzelfde geld voor de oliediscussies.
Niet persé. Een perfect ingereden motor rijdt veel prettiger/pittiger/soepeler en zuiniger dan een slecht ingereden exemplaar. En dat merk je dus al vrij kort na de inrij periode..
 
Niet persé. Een perfect ingereden motor rijdt veel prettiger/pittiger/soepeler en zuiniger dan een slecht ingereden exemplaar. En dat merk je dus al vrij kort na de inrij periode..
Moet je wel even een vergelijkbare motor rijden om verschillen te voeren.
Althans.. ik pas mijn motoriek altijd aan op de motor.. niet andersom. (bokken - koppeling erbij, voorzichtig gas opbouwen etc..)
 
Grappig dat jij dan net degene bent die dit topic ( deel 100 ) aan heeft gemaakt ;)

Ja ik was benieuwd wat de meningen hier zouden zijn, vond het op z'n minst opmerkelijk dat de instructies van de fabrikant veranderd waren van 'ga niet boven toerental x' naar 'ga niet te lang boven toerental x' :)



Ik denk best dat te rustig inrijden ook wel eens slecht zou kunnen zijn, maar ik zou niet willen zeggen dat rustig inrijden is wat de fabrikant voorschrijft. Als je je aan de voorschriften houdt voor het toerental kan je nog steeds gewoon 100km/u rijden in de tweede versnelling. Ben ook benieuwd of je nou echt iets kan verpesten aan het motorblok als je hem niet goed zou inrijden. Misschien verlies je een paar pk, maar wanneer rij je nou echt op de limiet op de openbare weg.
 
Ja ik was benieuwd wat de meningen hier zouden zijn, vond het op z'n minst opmerkelijk dat de instructies van de fabrikant veranderd waren van 'ga niet boven toerental x' naar 'ga niet te lang boven toerental x' :)



Ik denk best dat te rustig inrijden ook wel eens slecht zou kunnen zijn, maar ik zou niet willen zeggen dat rustig inrijden is wat de fabrikant voorschrijft. Als je je aan de voorschriften houdt voor het toerental kan je nog steeds gewoon 100km/u rijden in de tweede versnelling. Ben ook benieuwd of je nou echt iets kan verpesten aan het motorblok als je hem niet goed zou inrijden. Misschien verlies je een paar pk, maar wanneer rij je nou echt op de limiet op de openbare weg.

Ik denk dat hier de clue zit inderdaad. Komt ook in dat door JanBros gelinkte filmpje naar voren (wat een figuur trouwens :/); dat de ene methode 'HARD break-in' genoemd wordt houdt niet automatisch in dat de door de fabrikant voorgeschreven methode 'Soft' is.
 
Het meest slechte is soft.. maar daar krijg je nog wel meer kansen voor later. (Zuigerveren laten dichten op de cilinderwand)
Voor TE HARD niet.. :+
 
Voorzorgsmaatregelen tijdens de
inrijperiode van de motorfiets
Maximum toerental
Voorgeschreven toerental tijdens inrijden en normaal
gebruik:
1) Tot 1000 km;
2) Van 1000 tot 2500 km.
Tot 1000 km
Tijdens de eerste 1000 km dient men de toerenteller
in de gaten te houden. De snelheid van 5.500÷6.000
min-1 mag absoluut niet worden overschreden.
Tijdens de eerste uren van het inrijden van de
motorfiets is het aangeraden om de belasting en het
toerental voortdurend te wijzigen, binnen de
voorgeschreven limieten.
Met name wegen met veel bochten en hellingen,
waarop de motor, de remmen en de ophangingen
goed kunnen inlopen, zijn geschikt.
Tijdens de eerste 100 km en met name tijdens het
remmen is voorzichtigheid geboden: voorkom dat u
bruusk en lang remt om het wrijvingsmateriaal op de
remblokken de kans te geven gelijkmatig af te slijten.
Om alle mechanische delen tegelijkertijd de kans te
geven hun bewegingen op elkaar af te stemmen en
met name om de belangrijkste motororganen nooit in
gevaar te brengen, raden wij aan niet bruusk te
versnellen en de motor niet te lang op het hoogste
toerental te laten draaien. Voorkom dit met name op
hellingen.
Wij raden bovendien aan de ketting vaak te
controleren en indien nodig te smeren.

Van 1000 tot 2500 km
Men kan de prestaties van de motor nu gaan
opdrijven, zonder dat het toerental van 7.000 min-1
wordt overschreden.

Vanuit de handleiding van mijn Monster 1200.

Redline is 10.150rpm. Er is echt NIEMAND die in de eerste 2500 kilometer (voor sommige rijders is dit een vol jaar...?!) niet boven de 7000rpm gaat.
Aan 130km/h zit je al aan 5000 rpm om een indicatie te geven.

Er staat zelfs in dat je de eerste 1000km de motor niet te lang aan die 5500 - 6000 rpm mag houden. Komaan zeg.
 
iedere uitleg over inrijden waar niets gezegd wordt over belasting en wat dat nu juist inhoud is een slechte.
maar omdat dat niet in 1-2-3 uitgelegd kan worden en als het toch gedaan zou worden een grote groep er niets van zou snappen, gebruiken ze nog steeds toerental-limieten. want dat snapt iedereen, de meesten zullen dan in de buurt komen van wat wenselijk is, en tegenwoordig met ECU's die vanalles registreren kan het zelfs als bewijs dienen dat een klant zich niet aan de voorschriften gehouden heeft.

die van de Monster hierboven trekt dus eigenlijk ook op niks.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik was benieuwd wat de meningen hier zouden zijn, vond het op z'n minst opmerkelijk dat de instructies van de fabrikant veranderd waren van 'ga niet boven toerental x' naar 'ga niet te lang boven toerental x' :)

.

Is ook wel begrijpelijk ;)
Vanuit mijn optiek : Een blok altijd goed warm rijden !! Nieuw of oud , maakt niks uit.
Een nieuw blok gewoon wisselend belasten en niet te lang vasthouden op 1 toerental.
Na 1000 km ( beurt) is het echt allemaal wel prima en kan het gas er gewoon op
 
Terug
Bovenaan Onderaan