MT03 tank gewisseld, start niet meer

YamahaLevi

Die hard MF'er
7 jan 2014
656
54
Almelo
Beste MF-ers,

Ik heb jullie hulp nodig.

Ik heb net mijn tank verwisseld, alleen start de motor niet meer. Bij heel vaak starten pak hij hem 1 seconden op en valt dan uit. Ik heb er 3 liter benzine in gegooid, maar het benzine lampje gaat na 10 seconden constant knipperen. Normaal blijft hij branden.

- Heb ik de stekkers verkeerd om?
- Heb ik de (noem het maar 2 nipples) de verkeerde slangen op aangesloten?
- Kan er wat verkeerd zijn met de hoofdleiding?
- Moet de leiding ontlucht worden zoja, hoe?

Hoe is dit te testen?

Ik wil graag rijden en niet stil staan :] :]
 
Zet het contact aan, ren 3 rondjes om de motor en kom terug op het forum om dan te vertellen wat voor een motor het is en waarom je de tank gewisseld hebt :)

Bij injectie is het anders dan bij carburateurs, ook een eventuele benzinekraan kan 2 of 3 standen hebben waaronder PRI, bij carburateurs kan je de vlotterbakjes aftappen om te zien of er benzine uit komt. Tank heeft 2 aansluitingen of benzinekraan heeft 2 aansluitingen?

Knipperend lampje duid op een modernere FI fiets? Dan is ontluchten een kwestie een paar keer het contact aan om de boel te ontluchten, maar gezien je probleem zou je de slangen eens om kunnen wisselen.
 
Laatst bewerkt:
Zet het contact aan, ren 3 rondjes om de motor en kom dan terug op het forum om dan te vertellen wat voor een motor het is en waarom je de tank gewisseld hebt :)

Bij injectie is het anders dan bij carburateurs, ook een eventuele benzinekraan kan 2 of 3 standen hebben waaronder PRI, bij carburateurs kan je de vlotterbakjes aftappen om te zien of er benzine uit komt. Tank heeft 2 aanaluitingen of benzinekraan heeft 2 aanaluitingen?

Knipperend lampje duid op een modernere FI fiets? Dan is ontluchten een kwestie een paar keer het contact aan om de boel te ontluchten, maar gezien je probleem zou je de slangen eens om kunnen wisselen.

Dacht dat de topic titel was voldoende zou zijn :+. Het gaat om Yamaha MT03 2010. Ik heb de motor sinds kort en heb er een nieuwe tank bij gekregen, vandaar dat ik ze omgewisseld heb. Ja het is inderdaad een FI fiets.
 
Laatst bewerkt:
Ja als je daar niet overheen leest is dat een goede indicator :+

Injectie dus. Stekker verkeerd om gaat vaak niet. Knipperende lamp kan met het uitvallen te maken hebben. 1 leiding aan aanvoer en 1 is retour. Ik zou eens kijken of je die niet verkeerd om hebt zitten ;)

Ontluchten is een kwestie van het contact een paar keer aan/uit zetten zodat je de pomp hoort lopen.

Je kan even kijken waar de leidingen naartoe gaan. Soms is er 1 dikker, dat is dan je aanvoer en die moet naar de injectoren lopen.
 
Laatst bewerkt:
Ja als je daar niet overheen leest is dat een goede indicator :+

Injectie dus. Stekker verkeerd om gaat vaak niet. Knipperende lamp kan met het uitvallen te maken hebben. 1 leiding aan aanvoer en 1 is retour. Ik zou eens kijken of je die niet verkeerd om hebt zitten ;)

Ontluchten is een kwestie van het contact een paar keer aan/uit zetten zodat je de pomp hoort lopen.

Je kan even kijken waar de leidingen naartoe gaan. Soms is er 1 dikker, dat is dan je aanvoer en die moet naar de injectoren lopen.

Dan ga ik sowieso even de leidingen bekijken en omwisselen. Er zijn 2 stekkers 1 witte 1 groene die zouden ook nog verkeerd kunnen zijn? of krijg je dan helemaal geen stroom?
 
1 zal voor de pomp (dikkere draden) zijn, de ander voor de vlotter (brandstofniveau). Kijk maar eens goed naar de stekkers, ze kunnen niet verkeerd om zonder geweld.

Ik gok toch echt leidingen. Ken de motor persoonlijk niet maar kijk even naar hoe de leidingen gevormd zijn, ze moeten spanningloos (zonder knikken of scherpe bochten) vaak al op de juiste plek uitkomen.

Anders een werkplaatshandboek zien te vinden.
Wellicht even een foto plaatsen van tank en leidingen.
 
Laatst bewerkt:
Connectoren kunnen maar beide op 1 plek. Die zitten dus goed.
Slangen even omgewisseld nog geen effect. Ik zie wel dat er best wat druk op de benzineslang zit, hier ga ik ff mee aan de slag.

Ik blijf nog steeds de foutmelding krijgen op het benzine lampje (8x knipperen 1sec uit 8x knipperen 1sec uit).

Ja bij het contact omdraaien hoor ik de benzinepomp en ja deze zit ook in de tank. Hierbij nog even ff foto. Ben wel benieuwd waar die 2 rubberen slagen voor zijn, en of die misschien verkeerd zitten?



EDIT: Er zit 3 liter in de tank. Het niveau zit net onder de grijze meter, kan dit er ook mee te maken hebben?



Benzine slang losgekoppeld, benzine liep uit de tank en uit de slang, dat klopt dus ook.
 
Laatst bewerkt:
blijft de pomp lopen of stopt die, en waarom heb je een nieuwe tank geplaatst, en is de pomp van de nieuwe tank wel goed, waar komt die tank vandaan, en waarom is die daar af gegaan? en gooi er voor de zekerheid even 5 liter bij, is dat probleem vast uit de wereld
 
blijft de pomp lopen of stopt die, en waarom heb je een nieuwe tank geplaatst, en is de pomp van de nieuwe tank wel goed, waar komt die tank vandaan, en waarom is die daar af gegaan? en gooi er voor de zekerheid even 5 liter bij, is dat probleem vast uit de wereld

De pompt stopt net zoals hij dat normaal doet. Contact aan pomp gaat aan.
Het is dezelfde pomp als van de tank. Andere tank had wat lichte beschadiging, en bij het kopen van de motor een nieuwe tank erbij gekregen vandaar.

Benzine ga ik erbij gooien. Hij doet alles in het dashboard zoals normaal behalve dan die foutmelding (8x knipperen).

Edit: tank is nu vol, melding blijft verschijnen.
 
Laatst bewerkt:
slangen achterin zijn voor afwatering/overloop tank
die zitten gewoon goed
je benzine snelsluiting moet duidelijk klikken met erop drukken, wellicht moet je hem wat verder erop drukken dat hij duidelijk 'klik' zegt
stekkers kunnen niet verkeerd om

gooi er eens meer peut in en laat de tankdop open als je wilt starten
 
slangen achterin zijn voor afwatering/overloop tank
die zitten gewoon goed
je benzine snelsluiting moet duidelijk klikken met erop drukken, wellicht moet je hem wat verder erop drukken dat hij duidelijk 'klik' zegt
stekkers kunnen niet verkeerd om

gooi er eens meer peut in en laat de tankdop open als je wilt starten

Bedankt voor je bericht. Stekker er nog een keer uitgehaald tot hij klik zegt. Zit nu voldoende benzine in.
Melding blijf ik wel houden, het enigste wat ik mij kan bedenken is de brandstofpomp? :/

Het geluid hiervan hoor ik wel bij het contact. Starten met de tank open en paar keer had ook geen zin.
 
Bij mij voel je aan de buitenzijde van de slang duidelijk dat er druk opgebouwd wordt, met 4 vingers omsluiten en flink knijpen, op het moment dat het contact aangezet wordt.
Probeer dat eens, misschien is de pomp inwendig lek, zodat het zo terug de tank in stroomt.
 
Laatst bewerkt:
Note: This model is also equipped with a self-diagnosis device for the fuel level detection circuit. If the fuel level detection circuit is defective, the following cycle will be repeated until the malfunction is corrected. The fuel level warning light will flash eight times, and then go off for 3.0 seconds. If this occurs, have a Yamaha dealer check the vehicle.

Multi-function Meter Unit - Yamaha MT-03 Owner's Manual [Page 21]

http://www.mt-owners-club.org/forum/viewtopic.php?t=8118
 
Laatst bewerkt:
Druk opbouw controleren met knijpen is lang niet op elke fiets mogelijk, er zitten soms harde kunststof lijnen op.

En dan nog voel je zo niet of het plm. 3 bar is.
Ik zou de pomp nog eens demonteren, bij mij zit er bijv. een drukregelaar op die alleen vast zit met een klemmetje. Als die los is gekomen heb je geen druk. Dat was aan de opbrengst (1,2l per 30 seconden) toen niet te merken. De pomp maakte wel een ander (lekkend) geluid.

Stekkers kan je niet verprutsen, slangen misschien wel maar dan moet je eens goed kijken welke slang waar heen gaat. Maar je zegt ze al omgewisseld te hebben.. ergens anders een stekker losgetrokken (zonder dat je het door had) of sluiting gemaakt en zekering door? Vrij onwaarschijnlijk maar kijken kan geen kwaad.

Maak ook even een foto van de slangen zoals ze aan de andere kant (injectoren) aangesloten zijn.

Wat heb je nog meer los gehad anders dan bovengenoemde spullen?

En een quickconnector zit goed of niet goed. Zodra hij niet goed zit heb je overal behalve op de juiste plek benzine :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan