Startrelais tikt, motor start niet (Kawasaki ER-5 '98)

0182_SHN

Rookie
2 jun 2017
5
0
Schoonhoven
Hallo daar!

Van 't voorjaar een prima tweedehand ER5 gekocht. Deed het een lange tijd voorbeeldig tot 2 dagen geleden...

Bij het indrukken van de startknop tikt het startrelais luid, maar verder gebeurd er niks.

Als ik de motor duw, in z'n 3 tik, de startknop herhaaldelijk indruk en de koppeling rustig op laat komen met wat gas, dan slaat 'ie wel aan.

Aangezien ik verder gewoon een geweldige leek ben, vraag ik jullie om advies. Bij een warme motor wilt hij wel gelijk starten via de startknop.

Suggestie's iemand? Mocht iemand er naar willen kijken, dan kom ik uiteraard graag naar je toe rijden ;)
 
Je accu is verrot. Nieuwe accu en alles is opgelost. Je zou nog even kunnen kijken of de kabels van de accu goed contact maken maar dat is meer voor de vorm.

Thanks Halflive, maar de accu is spik-splinter-nieuw (week of 2) en geeft op mijn simpele accumeter een dikke groengloeiende 12,6volt (verder gaat 'ie niet) aan.

Verlichting etc werkt ook naar behoren bij het omdraaien van de sleutel... Zijn er andere mogelijkheden? Of blijf je met deze informatie bij hetzelfde probleem?
 
Ook nieuwe accu's kunnen stuk. Dat hij 12V levert zegt niet zo veel. Probeer het anders eens met een startkabel. Zitten de kabelklemmen goed vast? Geen oxidatie?
 
Ik heb m'n spanningsmeter nog even tegen het startrelais gehouden... In deze afbeelding kunnen jullie zien wat ik meet... De spanning bij de 11,5 valt dus weg bij het indrukken van de startknop. Ik weet niet of dit normaal is...

Schermafbeelding_2017_06_02_om_10_39_08.png


Disclaimer: Ik blijf een leek. Ik hoop gewoon dat jullie hier iets aan hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb m'n spanningsmeter nog even tegen het startrelais gehouden... In deze afbeelding kunnen jullie zien wat ik meet... De spanning bij de 11,5 valt dus weg bij het indrukken van de startknop. Ik weet niet of dit normaal is...

[afbeelding]

Disclaimer: Ik blijf een leek. Ik hoop gewoon dat jullie hier iets aan hebben.



Lees mijn reactie en blijf niet eeuwig doorvragen in de hoop dat iemand je startrelays op afstand kan instralen zodat die het weer doet.
En voltmeten heeft niet veel zin :X
 
Kan maar zo zijn dat er het juiste aantal volt op de contacten staan als je de startknop indrukt, maar wil zeker niet zeggen dat het realays wel goed functioneerd als er daadwerkelijk gestart gaat worden.
 
Kan maar zo zijn dat er het juiste aantal volt op de contacten staan als je de startknop indrukt, maar wil zeker niet zeggen dat het realays wel goed functioneerd als er daadwerkelijk gestart gaat worden.
Ik bedoel dat je de spanning kan meten over de twee dikke aansluitingen. Op het moment dat het relais niet bekrachtigd wordt meet je ruim 12.6 volt. Druk je de startknop ion dan moet hier nagenoeg 0 volt over staan. Als die spanning hoger is is het relais niet goed
 
Goedemorgen allemaal,

Gisteren even een vriend er bij gehaald en het een en ander doorgemeten...

Conclusie: startrelais werkt en ook de startmotor krijgt stroom (slaat alleen niet aan). Na aanduwen deed de motor het wel weer. Waarschijnlijk zit het probleem in de startmotor dus. Ik ga 'm zo demonteren en direct op de accu aansluiten om de kijken of deze aanslaat.

Ik hou jullie op de hoogte!
 
Als het relais ralelt, dan komt dat 9 van de 10 keer doordat de accu niet voldoende 'stroom' kan leveren. Hang hem eens met startkabels aan een andere 12v bron?

En... als de accu nieuw is, dan kan het ook je spanningsregelaar zijn waardoor de accu niet goed opgeladen wordt.
 
Goedemorgen allemaal,

Afgelopen zaterdagmiddag de kabels van de startmotor direct op de accu gezet. Startmotor werkte naar behoren. Aangezien ik er al achter was dat het startrelais ook gewoon werkte, heb ik alle kabels nog 1 maal doorgelopen...

Bij de aansluiting van de kabel tussen het startrelais en de startmotor (aan de startmotor kant) zat flink wat corrosie. Het leek er op dat deze kabel nooit echt afgedekt had gezeten. Kabel gereinigd en weer goed aangedraaid. Motor start nu al 3 dagen achter elkaar zonder problemen. Ik denk dat ik het probleem op deze manier verholpen heb!

Thanks voor jullie support allemaal!
 
Terug
Bovenaan Onderaan