carburateur lijkt over te lopen

Ciko

MF'er
9 okt 2010
108
64
Utrecht
Hallo,

Sinds een maandje in het bezit van een Kawasaki Z650 uit 1981. Tot nu toe is het een eigenwijs beestje...

Nog weinig tijd gehad om hem uit te laten, maar wel al een paar ritjes gemaakt. De vorige keer merkte ik dat hij enkel bij 100 kmh in zijn 5 niet zo netjes liep. Trek je het gas open dan merkte je niets, maar gewoon 100 blijven rijden zorgde voor onregelmatig inhouden, en klonk er een soort gebrom. Bij 90 of 110 merkte ik dat niet.

Afijn, vandaag weer een ritje gemaakt. Het vreemde gebrom is spontaan verdwenen, +1 voor de Kawasaki dus.. Hij loopt nu prima. Maar wat gebeurt er nu: telkens als ik stil sta gooit ie uit een van de slangetjes die uit 1 van de 4 carbs komt een hele stroom benzine. Het lijkt om de meest linker carb te gaan, degene waar de Choke aan gekoppeld is. Geef ik gas dan stopt de benzineverspilling :). Heeft dit misschien te maken met de afstelling? En kan je dit gemakkelijk zelf correct plaatsen?

Het plan is nu om hem uit elkaar te halen, en voorzichtig de carbs op defecten te controleren en in ieder geval schoon te maken. Ik heb er niet mega veel verstand van, dus als iemand nog tips heeft waar ik zeker op moet letten, dan houd ik me aanbevolen.

Groeten
 
zojuist de ene carb die voor overflow zorgt aan de bovenkant en onderkant open gemaakt. Om in het midden bij de naald te komen moet ik hem volgens mij helemaal los halen, de rubbers zijn al oud dus liever laten zitten hoe het zit.. Er zat onderin tussen de benzine wel wat smurrie, dat eruit gehaald en vervolgens de vlotter een beetje op en neer bewogen. Geen idee of het effect heeft. Morgen even opnieuw proberen. Ben bang dat ik alsnog als carbs eruit moet halen om overal bij te kunnen.
 
Word wel een complete carburateur revisie, als je het zelf doet valt het wel mee qua onkosten, alleen ben je aardig wat tijd kwijt.
Vooral als hij langere tijd stil heeft gestaan met de huidige benzine zal het zeker nodig zijn
 
Hij loopt momenteel enkel op drie cilinders. Ga hem dus maar voorzichtig uit elkaar halen en alles controleren en schoonmaken. Ik heb geen kennis van synchroniseren en afstellen. Hoop dan ook dat dat niet nodig is.
 
Goedemorgen,

Ik ben zelf ook van 2 Z650's een nette aan het maken.
Denk dat je wel aan een revisie-setje toe bent, en al je carburateurs goed zal moeten reinigen, ultrasoon...Revisie setje kan je bestellen bij:
Classic Kawa Parts voor alle onderdelen voor de klassieke Kawasaki tot ongeveer 1990
Er zijn wel meer adressen hiervoor, even googlen.
Kijk gelijk ook naar je inlaatrubbers, die waar je carbs op zitten, als die uitharden kunnen ze valse lucht trekken.
En, stel je vraag ook in 1 van de Z-topics hier op MF, zit ook veel kennis van de Z650, al is dit vrij gelijk voor andere japanse motoren.

Succes! :)
 
Ik heb geen kennis van synchroniseren en afstellen. Hoop dan ook dat dat niet nodig is.

Weet wel zeker dat dat nodig is, afstellen vd carbs pas na klepstellen en een goede schoonmaak en onderhouds beurt.

Carbs in ultrasoon bad, er zijn diverse mf-ers die dit voor een geringe prijs willen doen.
Anders een spuitbusje met carb reiniger of engine cleaner bij lokale automaterialen zaak halen. Dit lost de smurrie op en kun je mooi in de kanaaltjes spuiten. (remreiniger doet dit niet!)
 
Goedemorgen,

Ik ben zelf ook van 2 Z650's een nette aan het maken.
Denk dat je wel aan een revisie-setje toe bent, en al je carburateurs goed zal moeten reinigen, ultrasoon...Revisie setje kan je bestellen bij:
Classic Kawa Parts voor alle onderdelen voor de klassieke Kawasaki tot ongeveer 1990
Er zijn wel meer adressen hiervoor, even googlen.
Kijk gelijk ook naar je inlaatrubbers, die waar je carbs op zitten, als die uitharden kunnen ze valse lucht trekken.
En, stel je vraag ook in 1 van de Z-topics hier op MF, zit ook veel kennis van de Z650, al is dit vrij gelijk voor andere japanse motoren.

Succes! :)

Thanks! Goede tips. Er zijn trouwens wel een hoop z650 modellen uit de jaren 80. Ik heb een wph van een iets ander model maar volgens mij wel dezelfde carbs. Ik heb een ultrasoon badje al is die wel erg klein. Ik haal hem vandaag uit elkaar en kijk hoe ver ik kom
 
filmpje gevonden waarop het stap voor stap wordt getoond. Toch iets handiger dan lukraak dingen losschroeven :).

Ik wil wel foto's plaatsen, maar die moet je eerst ergens online neerzetten toch? Of is er een truc om ze direct hierop te zetten?
 
Ik heb foto's gemaakt, zal ze vanavond eens proberen te posten. Na veel friemelen is het gelukt! de carburateur ligt eruit. Wat meteen opviel: Rubbers richting luchtfilterhuis zijn vrij soepel (behalve 1tje), ik had dit niet verwacht, maar is een meevaller. Anders zou ik denk ik noodgedwongen powerfilters erop zetten (hoe bevallen die eigenlijk?). De rubbers richting de cilinders is een ander verhaal, die zijn keihard.. Weet iemand of dit normaal is? Overigens geen scheuren tegengekomen.

Ben wel benieuwd hoe ik het ooit weer in elkaar ga zetten, maar dat is latere zorg. Voor nu maar even beginnen met 1 van de 4 te openen en kijken hoe het in elkaar zit en in welke staat het is. Heb geen carburateur reiniger, maar wel een klein ultrasoon badje. Ik begin denk ik met een ogenschijnlijk goede carb, en ga vervolgens vergelijken met de probleem-carb :)
 
Als het je niet lukt de foto's hier te zetten kun je ze ook naar mij mailen.E-mail staat in profiel.Die inlaatrubbers horen niet keihard te zijn.Powerfilters zou ik niet aan beginnen, met je kennis. Dan moet je echt aan de slag met andere sproeiers en zo...En vaak loopt het dan nog k@t. :/
 
Er zijn zeker veel subtiele verschillen, ik heb zelf een Z650B1, en een B2. Met spaakwielen, de jouwe heeft gietwielen denk ik..
Op de mijne zitten Mikuni VM24ss carburateurs, maar kijk anders even hier, staan veel linkjes waar je misschien wat aan hebt.
Het Kawasaki Z650 Topic, '76 tot '83.

En plaats wat fotoo's,zijn we gek op! :Y :t

Inderdaad gietwielen bij de mijne. Ik heb een foto kunnen comprimeren, maar waar kan ik ze nou toevoegen? Als ik op het icoontje voor het toevoegen van een foto klik vraagt ie om een http:// link. Het icoontje met meerdere afbeeldingen verwijst naar een documentenlijst, mijn eigen lijst is momenteel leeg.. niet zo gek, maar hoe kan ik hem vullen? Carbarateurs uit elkaar halen lijkt makkelijk vergeleken met dit :p
 
Leuke Z! Ik heb je foto's gewoon via mijn telefoon verkleind en naar de Pc gestuurd. En erna via de documentenlijst ge-upload hier, maar je zit wel aan een maximaal mb's. 1 van je foto's was errug groot, :)
full

full

Dit was vroeger het chopper-model, de SR.
:t :t
 
Dat is hem! Hij is zoals jullie kunnen zien wel redelijk omgebouwd. Heb nu de carburateur open liggen. Vieze boel inderdaad.. Kennen jullie toevallig iemand in de omgeving Utrecht met een groot ultrasoon bad?
 
Vlotter 1: 26,5 mm
Vlotter 2: 23 mm
Vlotter 3: 22,5 mm
Vlotter 4: 31 mm

Gemeten vanaf het randje tot aan het volste punt van de vlotter.

Vlotter 4 is de overlopende carb. Vuiligheid valt tot nu toe mee. Heb ik de oorzaak gevonden?? En zo ja, hoe hoog moeten ze staan? Ik heb een 4 in 2 uitlaatsetje, waarbij 1 en 4 een uitlaat vormen en 2 en 3. Ik zag dat de laatste keer dat ik starten dat er rook uit uitlaat 1+4 kwam en niet uit 2+3.

Tot zover mijn bevindingen. Welke conclusies kunnen we hieruit trekken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan