Vorm frictiemateriaal remblokken

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Vandaag de remblokken aan de voorzijde van mijn motorfiets vervangen (2x 2 blokken). Hierbij ditmaal gekozen voor blokken van EBC vanwege de gunstige prijs en goede reviews. Volgens de catalogus heb ik model FA095 nodig, welke volgens de fabrikant er bij benadering zo uitziet:

Knipsel.png


Bij het installeren viel het me echter op dat het frictiemateriaal verder uitsteekt t.o.v. van de vorige remblokken, zoals op deze foto te zien is (het materiaal is recht afgesneden i.p.v. gebogen en loopt tot de onderkant van het blokje door):

photo_2017-06-05_18-02-23.jpg


Het extra frictiemateriaal aan de onderzijde raakt vervolgens een stuk van mijn remschijf dat tot op heden nog nooit door een blok afgesleten lijkt te zijn (het doffe gedeelte van de schijf op onderstaande foto):

photo_2017-06-05_18-02-27.jpg


Mijn vraag hierbij is of:

a) het bezwaarlijk is dat het frictiemateriaal een iets andere pasvorm heeft aan de onderzijde dan de oude blokken?

b) of ik rekening moet houden met een andere en/of langere inrijperiode/procedure voor de blokken?

Of zit ik me nu compleet druk te maken om niks en gewoon karren maar? :]

Alvast bedankt!
 
Ik vraag mij af wat je remzuigers ervan vinden dat ze 'scheef' gedrukt door dat hoogteverschil hun werk moeten gaan doen.

Plus dat het een tijdje gaat duren voor de remblokken volledig grip krijgen op de schijf, je zou dus een tijdje rondrijden terwijl je remmen slechts deels hun werk kunnen doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag mij af wat je remzuigers ervan vinden dat ze 'scheef' gedrukt door dat hoogteverschil hun werk moeten gaan doen.

Plus dat het een tijdje gaat duren voor de remblokken volledig grip krijgen op de schijf, je zou dus een tijdje rondrijden terwijl je remmen slechts deels hun werk kunnen doen.
De remzuigers geven daar niets om. Hydrauliek is zo sterk, dat drukt alles recht.
De inremtermijn valt reuze mee. Er moet even een paar tienden van een hoekje van een paar millimeter. Dat is bij twee haakse hoeken en een vlot genomen afrit wel in model.
Bij een gewelfde schijf waar je de helft van het blokje in model moet remmen ben je veel langer bezig.
 
Als er door dat verschil langere tijd een zeer beperkt contact tussen blok en schijf ontstaat zou ik het niet zonder meer monteren. Stel dat het contact vlak gereduceerd wordt tot 10% van wat het moet zijn, dan wordt de boel plaatselijk veel te warm.
 
Oh ships.. nou moet ik morgen voor Zandvoort dus weer even snel de Brembo blokken inbouwen. _O- :+ :+

[afbeelding]


Goed idee ja betere BREMBO ijzer op ijzer als EBC met 7 cm remvoering :P :+

Heb 3x slechte ervaring met EBC HH op 3x motoren gehad waarvan 2 motoren met dezelfde klauwen en blokken.Later alles snel omgezet naar SBS en dat andere merk waarvan ik de naam even vergeten ben _O-

Jij gebruikt EBC zonder die piepplaatjes zag ik ? Wellicht krijg je dan minder klachten als ik had....trillen als een idioot.En na een paar circuitdagen remde de blokken minder een langere remweg dus. :t :+

Fijn om je gekend te hebben *D :+
 
Goed idee ja betere BREMBO ijzer op ijzer als EBC met 7 cm remvoering :P :+

Heb 3x slechte ervaring met EBC HH op 3x motoren gehad waarvan 2 motoren met dezelfde klauwen en blokken.Later alles snel omgezet naar SBS en dat andere merk waarvan ik de naam even vergeten ben _O-

Jij gebruikt EBC zonder die piepplaatjes zag ik ? Wellicht krijg je dan minder klachten als ik had....trillen als een idioot.En na een paar circuitdagen remde de blokken minder een langere remweg dus. :t :+

Fijn om je gekend te hebben *D :+
Ik had geen plaatjes in de verpakking .. misschien is dat later gekomen, of niet meer voorzien. :+
Heb nog geen ene meter gereden, dus morgen onderweg even inremmen. _O- (mensen! vrij baan graag achter mij.. )

Gaat goed komen hoor. :t

Even donderdag afspreken dat we elkaar hier meeten? :+
 
Laatst bewerkt:
Weet ik genoeg, @allemaal bedankt voor de reacties. Omdat het hier remmerij betreft wilde ik toch even voor de zekerheid advies inwinnen, vandaar dit topic :+
En wat ga je nu doen?

Groter vlak is uiteindelijk meer kracht. *O*
Het remmen zal even opbouwen zijn met nieuwe blokken, maar dat is eigenlijk altijd wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik had geen plaatjes in de verpakking .. misschien is dat later gekomen, of niet meer voorzien. :+
Heb nog geen ene meter gereden, dus morgen onderweg even inremmen. _O- (mensen! vrij baan graag achter mij.. )

Gaat goed komen hoor. :t

Even donderdag afspreken dat we elkaar hier meeten? :+

Heb Bernard al gebeld om de uitloop Tarzan tijdelijk 1 km te verlengen :+ :P

Kijk hier had ik last van en dit is de straat motor ,verglazing . Kan je nagaan hoe mijn circuitblokken eraan toe waren ? Daar heb ik geen foto's van.

5fucjrjirext2.jpg


Hier zitten die anti piep platen vast op en de boel trilde als een idoot.Nu met andere remblokken zonder plaatjes is de trilling weg.

fhrfsbiu3lnaw.jpg
 
Heb Bernard al gebeld om de uitloop Tarzan tijdelijk 1 km te verlengen :+ :P

Kijk hier had ik last van en dit is de straat motor ,verglazing . Kan je nagaan hoe mijn circuitblokken eraan toe waren ? Daar heb ik geen foto's van.

[afbeelding]

Hier zitten die anti piep platen vast op en de boel trilde als een idoot.Nu met andere remblokken zonder plaatjes is de trilling weg.

[afbeelding]
Dat heb ik wel eens met Lucas sinterblokken gehad, maar die gaven (achteraf) al af fabriek op tot 300 graden. :X
(Vier andere 'Lucas' compounds volgen dan ook..)

Een beetje minder remmen zou mij wel passen eigenlijk. :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan