Voorvork vering, op zoek naar betaalbare alternatieven

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Omdat de poten van mijn DL1000 krom, ovaal en voorzien zijn van pitting, ben ik op zoek naar andere. Helaas zijn er voor de Strom weinig tot geen onderdelen, en zijn ze er wel dan zijn ze erg duur.

Ik had onlangs al een oud topic tot leven geroepen m.b.t. het opnieuw laten verchromen van 2 binnenpoten. Hier heb ik wel antwoord op gehad, maar de prijzen die destijds van toepassing waren zijn inmiddels "iets" hoger.

Nu ben ik voor 2 voorpoten zo'n 250 euro kwijt, nieuw aftermarket (siccemasales) kosten 270 euro.
Helaas past dit niet binnen het budget en ben ik op zoek naar alternatieven.

Ik weet dat mijn poten 43x647 zijn, en vanuit deze lijst (http://www.rebikeling.ch/ersatzteile-parts/gabelstandrohre.html) zie ik dat er diverse poten met dezelfde diameter en bijna gelijke lengte te koop zijn.

Als ik een langere poot neem kan ik hem laten afdraaien en tappen, dat zou gunstig zijn als ze goedkoop te krijgen zijn.

zo zou bijv. een poot van een V Max 1200 en XRV 750 Africa Twin langer zijn dan die van mij.
Een poot van een TDM 850 is 650 mm i.p.v. 647 mm lang en zou met 2 mm doorsteek moeten passen.

Zijn alle binnenpoten qua ontwerp gelijk of zijn de gaten onderin en uitsparing voor de geleidebus anders?

En heeft er iemand anders nog suggesties?
 
Laatst bewerkt:
DL1000, kromme, ovale poten met pitting :? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, ongelukje?

250 euro voor 2 nieuwe voorpoten, plug & play... dat lijkt mij een waar koopje!

Hoeveel denk je nog te kunnen besparen eigenlijk??
 
DL1000, kromme, ovale poten met pitting :? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, ongelukje?

250 euro voor 2 nieuwe voorpoten, plug & play... dat lijkt mij een waar koopje!
Is ook en dan zijn ze beter als nieuw :Y Maar dat ovaal lijkt mij niet te maken mits het origineel is.

Anders is aftermarket (siccemasales) a kosten 270 ook een tip :t

Hoeveel denk je nog te kunnen besparen eigenlijk??


5 euro :+
 
Laatst bewerkt:
Als ik de TS een advies mag geven ga dan voor de Wilbers tubes.

Even zelf kijken wie het goedkoopste kan leveren.Wilbers levert ze namelijk met de eindbussen/ring erin.Veel andere leveranciers niet ,dan moet je deze zelf bij de oude eruit slijpen en bij de nieuwe opnieuw erin klinken.

kibihyyrdoqg1.jpg


Wilbers link

https://www.wilbers-shop.de/Motorra...rom.html?force_sid=9bpane0f8scop8fh03rdp7d0f2

Ebay link.
http://www.ebay.de/itm/420805-Stand...125910?hash=item5b299c30d6:g:D6sAAOSwU-pXu1kZ
 
Laatst bewerkt:
+1 voor mensen die verder kijken dan standaard vervangen.
Altijd kijken wat technisch mogelijk is/financieel haalbaar is.
Inventief bezig zijn :t
 
Zoveel verschillende poten heb ik nooit in mijn handen gehad, ik kan mij voorstellen dat iemand die dat wekelijks doet het onderlinge verschil misschien al eens opgevallen is, vandaar de vraag hier ;)

De tip van de ring is een hele goeie, ik heb het wel zien zitten in de huidige poot maar niet bij stilgestaan dat dit er zomaar eens niet in kon zitten!

Verder: Tja, ieder zijn budget, ik kan wel uit gaan leggen waarom maar heb daar eigenlijk geen zin in. Het komt er op neer dat ik in de huidige situatie 3 maanden moet sparen om 2 poten van 250 euro te kopen. Had het liever ook anders gezien!

De motor is een impulsaankoop geweest 3 jaar geleden en had volgens de vorige eigenaar stilstaand de grond van dichtbij gezien. Achteraf (als je zelf gaat sleutelen) kom je veel meer ellende tegen. o.a. dus kromme poten, pitting gebeurd je op iedere fiets lijkt mij. Ovaal kan ik mij zo voorstellen doordat de vorige eigenaar prima wist dat ze krom waren en een poging tot richten heeft gedaan: Alleen zo krijg je poten ovaal lijkt mij.

Overigens zit er 1,5mm speling op. de pitting is licht, goed weg te polijsten, maar een pit is een pit en zal weer gaan roesten. hij prikt nog geen keerringen lek.

Het is een fiets uit 2002, maar de voorpoten zijn van een later model. Ik HAD bij aanschaf dus de hoop dat ze na het omvallen al gewisseld waren! Hoe je dat kan controleren voor aankoop zonder demontage, geen idee. De fiets stuurde recht, ook even met handen los. Dat kan ik nu ook voor elkaar krijgen, maar dan moet ik lang proberen met trial and error (draaien aan de poten, vastzetten, rondje rijden, weer draaien etc. tot het goed is.)

Dus ja, ik ben technisch wel redelijk handig aangelegd, maar nee ik weet zeker niet alles van het vak.

Motorsloperijen vragen voor een goede (of geld terug) TDM set poten 50 euro.
Da's nog wel de moeite waard t.o.v. 250 of 270 euro. Vandaar mijn zoektocht.
Ook gebruikte poten voor de DL1000 met pitting gaan voor 190 euro p.s.

TDM 850 = 43x650
DL1000 = 43x647
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zo iets eens met een Honda geprobeerd. Exact dezelfde vork gevonden voor een ander type motor. Alle OEM nummers waren het zelfde, alleen (klein detail) de positie van de montagepunten voor de klauwen bleken 35mm verder naar beneden te zitten |(

Toen een mooi setje adapters laten tekenen + CNC-en en daardoor kwam ik bijna €200,- duurder uit en had ik net zo goed een correcte set poten kunnen kopen.

De moraal van dit verhaal: Ik moedig iedereen aan om creatief te zijn, maar als je knaken echt tellen kan je je bovenstaande meerkosten überhaupt al niet permitteren. Bij maatwerk / aanpassingen komen immers altijd meerkosten kijken.
 
Het gaat hier vooral om de binnenpoten, de buitenpoten zijn nog wel te gebruiken.

Met de bedoeling om de boel te laten richten had ik ook een complete revisieset gekocht á 80 euro, daarna de poten gedemonteerd en naar een richter gebracht: die wilde er eigenlijk niet meer aan beginnen.

Toen toch maar de revisieset geplaatst en het teflon op de oude bussen kwam er onbeschadigd uit. Met dat gegeven ga ik er van uit dat de buitenpoten nog goed te gebruiken zijn.

Maar het zit nu in elkaar, de motor rijdt rechtdoor en remt gelijk, wiel zit er recht in. Alleen staat er wat spanning op het geheel waardoor het spatbord op 1 boutje na niet vast te zetten is.

Misschien dan toch maar even sparen...

Ik sta er redelijk om bekend om niet zomaar van alles klakkeloos te vervangen (5 euro man) en ik neem wel eens een gokje. Meestal wel doordacht en nagevraagd.

Zo had ik laatst pech met de auto en moest er een nieuwe hogedrukpomp in. Garage rekende 1500 euro, een revisiepomp kost je 300 euro, zelf revisiseren kostte mij uiteindelijk 60 euro.

Tijd is voor mij gratis en als het nog onder leuk/hobby valt maakt het niet uit.

Maar ik heb soms ook pech en koop dan op voorhand een vork revisieset en dan blijken de poten te ver heen. Dus met een beetje pech kost het al wat meer.
 
Laatst bewerkt:
Volgens een motorsloop in België passen alleen de originele poten (of daar benen :p).

Oem nummers komen ook alleen overeen met de dl650 of dl1000 met 2 nummers voor 2002 en 2003-2009 poten.
 
veren zijn nog niet zo lang geleden vervangen door hyperpro's, die laat ik dus liever zitten.
De demper is ook nog in orde, feitelijk gaat het alleen om een stom stukje verchroomde buis :)

Maar het lijkt er op dat het gewoon sparen en 2 nieuwe kopen word.
Niet die van Wilbers á 200 euro p.s. maar die van Siccemasales á 130 euro p.s. dan.
 
Nog even voor mijn beeld: er zit inderdaad een ring met veer in de ori binnenpoot. Wat doet dit precies?

De verkoper van de aftermarket voorpoten kan geen duidelijkheid scheppen, als antwoord krijg ik dat er nog nooit problemen bij montage zijn geweest en dat er geen detailfoto beschikbaar is.

Wat is er eventueel nodig om de ring over te zetten? Oude poten hou ik liever intact.
 
Nog even voor mijn beeld: er zit inderdaad een ring met veer in de ori binnenpoot. Wat doet dit precies?

De verkoper van de aftermarket voorpoten kan geen duidelijkheid scheppen, als antwoord krijg ik dat er nog nooit problemen bij montage zijn geweest en dat er geen detailfoto beschikbaar is.

Wat is er eventueel nodig om de ring over te zetten? Oude poten hou ik liever intact.


Als die ringen er niet in zouden zitten zoals bij mij afhankelijk leverancier en merk) wel het geval was ;) Dan moet je deze ringen laten namaken op de draaibank als je de originele poten heel wil houden.
 
Open slijpen / flexen bedoelde ik.

Maar ik moet het waarschijnlijk zien om te snappen. Heb geen idee wat je om moet velsen haha.

Wilbers is een fractie duurder (400 euro ipv 270). Maar als ik met deze poten nergens kom laat ik ze na de zomer verchromen voor 250.
 
Open slijpen / flexen bedoelde ik.

Maar ik moet het waarschijnlijk zien om te snappen. Heb geen idee wat je om moet velsen haha.
Je stopt de ring in de voorpoot het randje wat dan oversteekt c.a 3mm dat moet je dan vervolgens weer over die ring omheen velsen :t Klinken zogezegd maar dan subtiel ;)

zie--> Geplaatst foto door mij op dinsdag 06 juni 2017 12:00


Wilbers is een fractie duurder (400 euro ipv 270). Maar als ik met deze poten nergens kom laat ik ze na de zomer verchromen voor 250.
 
Laatst bewerkt:
Als iemand die ook altijd alles zo goedkoop mogelijk wil en moet doen, doe het alsjeblieft niet! zulk soort experimentele ingrepen vallen altijd duurder uit dan de in de eerste instantie duurder ogende optie.

Hou marktplaats in de gaten tot je een betaalbaar setje nette tweedehands poten van hetzelfde type tegenkomt en koop die.

Als je dat toch niet gaat doen, hou dan wel goed rekening met het type voorvork (cartridge vs damping, dl1000 heeft cartridge geloof ik en de dl650 damping geloof ik).
 
Tot nu toe onderzoek ik de mogelijkheden en bekijk ik mijn opties.

Eerlijk gezegd snap ik niet dat een weldenkend mens dat niet zou doen tenzij je geld ten overvloede hebt. Maar dan koop je gewoon een nieuwe motor.

De onderdelen worden zeer zelden aangeboden. Zijn ze er wel dan vragen ze de hoofdprijs. 190 euro per vork mèt pitten! En dan nog een revisiesetje, olie, keerringen en stofkappen en dan zit je op +450 euro.

Als de binnenpoten compleet en goed zijn, waarom dan niet? Dat probeer ik uit te zoeken en daarbij vraag ik mij af wat die ring nou precies doet.

Het probleem in mijn ogen met de huidige (automotive) cultuur is in mijn ogen alles maar klakkeloos vervangen.

Kan ik dat goedkoper maken en daarmee toch nog genieten van het mooie weer een relaxte motorritjes dan doe ik dat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan