Driewieler tot 15kW

ddco

Rookie
6 jun 2017
4
0
Hallo,

Ik wil graag een Piaggio MP3 yourban 300lt sport kopen, maar hiervoor heb je rijbewijs A nodig,omdat deze driewieler meer dan 15kW heeft. Kan ik deze mp3 beperken tot 15kW? Origineel vermogen is 16,7kW. Hoeveel gaat dit kosten en is dit toegestaan? Ik heb rijbewijs A1 waarmee je driewielers tot 15kW mag rijden.
 
Als ik me niet vergis zijn de LT modellen "Trikes" die je alleen mag besturen met een autorijbewijs.. zelfs als hij minder dan 15kw zou hebben dan mag je hem nog steeds niet rijden omdat het een voertuig is waar je een autorijbewijs voor moet hebben.

Misschien kan het wel met een RL model. Of is misschien de Yamaha tricity een motor voor je? Die is standaard geschikt voor het A1 rijbewijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net pas mijn rijbewijs B gehaald. Dus na 19 januari 2013. Mag ik dan alsnog deze mp3 yourban 300 lt sport met rijbewijs B besturen? Sommige sites zeggen van wel en sommige niet
 
Ik heb net pas mijn rijbewijs B gehaald. Dus na 19 januari 2013. Mag ik dan alsnog deze mp3 yourban 300 lt sport met rijbewijs B besturen? Sommige sites zeggen van wel en sommige niet

Nee is het antwoord...

maar even een paar vragen, wat is je leeftijd want je mag de driewielers wel rijden met A2 of A en waarom een driewieler
 
Een driewieler vind ik persoonlijk mooier en het lijkt me ook wel fijner rijden vooral ket een akra. Ik ben nu 18,5 jaar. Volgens mij mag je geen driewieler boven de 15kW met A2 rijden.
 
Driewielers horen tot A1 en A. Maar heb liever dat ik een mp3 1,7kW verlaag zodat ik nu meteen er een kan kopen. Anders gaat het veel geld kosten (rijbewijs) en moet nog langer wachten.
 
Driewielers horen tot A1 en A. Maar heb liever dat ik een mp3 1,7kW verlaag zodat ik nu meteen er een kan kopen. Anders gaat het veel geld kosten (rijbewijs) en moet nog langer wachten.

ben bang dat ik je uit een droom haal en in een nachtmerrie stop -O-

A1- alle motoren met 125cc die uitgevoerd is met 1 of 2 cilinders en maximaal 11kw levert waarbij het gewicht/kw gelijk is aan 0,1 kw/kg mag je op rijden vanaf 18 jaar.

A2- alle motoren ongeacht de setup mag je rijden vanaf 20 jaar als al A1 hebt en pas vanaf 22 jaar als je instapt, het enigste waar je bij A2 op moet letten is dat de motorfiets max 35kw levert en gelijk is aan 0,2 kw/kg en als je een motor ziet die meer dan 35kw heeft dan moet je letten of deze niet meer dan 70kw heeft want dan mag je het nog terug voeren naar 35kw

A- je mag alles rijden *O* , als je A2 al hebt mag je examen doen zodra je 22 jaar bent en instap vanaf 24 jaar.
 
Er is geen rede voor nachtmerries;
Hierbij een citaat van Startersmotor.nl;
"Driewielers hebben geen maximum cilinderinhoud (dit is niet opgegeven door de rijksoverheid), maar mogen maximaal 15kW vermogen hebben om gebruikt te mogen worden met het A1 rijbewijs."
Startersmotor.nl - Wetgeving en regels 11kW en 35kW

Het vermogen van een Piaggio MP3 Yourban 300LT Sport kun je terugbrengen en vervolgens de papieren in orde krijgen door een IGK te laten doen bij de RDW. De kosten daarvan zijn in de honderden euro's, het exacte bedrag hiervan durf ik niet zo te noemen.

Zijn er geen lichtere MP3's die vanuit de fabriek al onder de 15kW zijn? Dat zou een gemakkelijkere weg voor je zijn.
 
Dat is dus weer iets wat gemakkelijker is in België. Je hebt de eerste MP3's, die je met een A moet besturen, en de jongere MP3's die een breder voorspoor hebben, dat hebben ze speciaal verbreed tot een bepaalde breedte waarvan ik niet weet welke, maar eie net breed genoeg is om met een B rbw te besturen ... maar dat was een aantal jaar geleden. Er bestaat een kleine kans dat dat nu weer anders is ...
 
Er is geen rede voor nachtmerries;
Hierbij een citaat van Startersmotor.nl;
"Driewielers hebben geen maximum cilinderinhoud (dit is niet opgegeven door de rijksoverheid), maar mogen maximaal 15kW vermogen hebben om gebruikt te mogen worden met het A1 rijbewijs."
Startersmotor.nl - Wetgeving en regels 11kW en 35kW

Het vermogen van een Piaggio MP3 Yourban 300LT Sport kun je terugbrengen en vervolgens de papieren in orde krijgen door een IGK te laten doen bij de RDW. De kosten daarvan zijn in de honderden euro's, het exacte bedrag hiervan durf ik niet zo te noemen.

Zijn er geen lichtere MP3's die vanuit de fabriek al onder de 15kW zijn? Dat zou een gemakkelijkere weg voor je zijn.

bedankt jeroen ik was hier dus niet van op de hoogte maar goed ook ik kan het soms fout hebben ( ik ben ook maar een mens *O* ) het vet gedrukte van jeroen vind ik trouwens wel een goede aandachtpunt want de IGK kan best wel eens een domper wezen qua kosten.
 
En dan is er ook nog de 125cc Yamaha Tricity.


YAMAHA TRICITY 125 ABS

trouwens dit kan best wel een de beste koop zijn als je voor een driewieler gaat met je 18 jaar


Technische specificaties

Motortype 1-cilinder, Vloeistofgekoeld, 4-takt, enkel bovenliggende nokkenas, 2-kleppen

Cilinderinhoud 124,8 cc

Max. vermogen 8,1 kW bij 9.000 tpm

Max. koppel 10,4 Nm bij 5.500 tpm

Rijklaargewicht 152 kg / ABS 156 kg

Inhoud brandstoftank 6,6 liter

het voldoet aan alles volgens de wetgeving en het heeft maar 8,1kw vermogen en die kan je dus nog opschroeven naar 15kw terwijl alles qua afstelling op 8,1kw 8-) een echte stoplichtsprinter in de dop
 
Terug
Bovenaan Onderaan