Tips gevraagd Slovenië, Kroatië, Bosnië e.v

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.006
8.190
Assen
Dag mensen..
Ik heb Slovenië nog nooit gezien.. ben van plan deze zomer -via Sumavisch Tsjechië-(ook nog nooit gezien) die kant op te gaan..
Slovenië zou een soort Oostenrijk met een oostbloksausje zijn.. En ik ben gek op oostbloksausjes..

Kroatië en Bosnië zou ook mooi zijn.. Heeft iemand tips, waar wel/niet heen te gaan(is de zuidelijke punt van Kroatië wat aan? Tips voor motorcampings, camping bij een leuk plaatsje waar je een dagje toersit kan uithangen, dingen waar je voor moet uitkijken/niet doen etc?

Eh, als ik er aan toe kom.. Montenegro-Macedonië?

Alle input is welkom! *O*
 
Triglavski NTL park in Slovenie was erg mooi!

Hier een stukkie:

Wat me vooral erg aantrok was dat het park nog echt 'ruw' is. Weinig heisa, weinig verkeersborden, slechte wegen, soms afgrond pal naast de weg, soms geen vangrail. Lekker oldskool :)
 
Laatst bewerkt:
Triglavski NTL park in Slovenie was erg mooi!

Hier een stukkie:

Wat me vooral erg aantrok was dat het park nog echt 'ruw' is. Weinig heisa, weinig verkeersborden, slechte wegen, soms afgrond pal naast de weg, soms geen vangrail. Lekker oldskool :)
Dank voor de tip. Wellicht is daar ook een camping waar je een dagje meer kan staan om een wandeldag te houden?
 
Dag mensen..
Ik heb Slovenië nog nooit gezien.. ben van plan deze zomer -via Sumavisch Tsjechië-(ook nog nooit gezien) die kant op te gaan..
Slovenië zou een soort Oostenrijk met een oostbloksausje zijn.. En ik ben gek op oostbloksausjes..

Kroatië en Bosnië zou ook mooi zijn.. Heeft iemand tips, waar wel/niet heen te gaan(is de zuidelijke punt van Kroatië wat aan? Tips voor motorcampings, camping bij een leuk plaatsje waar je een dagje toersit kan uithangen, dingen waar je voor moet uitkijken/niet doen etc?

Eh, als ik er aan toe kom.. Montenegro-Macedonië?

Alle input is welkom! *O*
Precies wat je zegt. Als je van Oostenrijk binnenrijdt in Slovenië zie je nauwelijks verschil. Het is maar een klein landje dus na de grens worden de bergen snel lager in de richting van de kust. Maar mooi is het zeker...............

Wat mij altijd is bijgebleven, wat mooi is, dat is de Baai van Kotor. (Montenegro)
Ooit heb ik die plek nog in de planning maar dan samen met Albanië. (dat kon vroeger niet)
 
Laatst bewerkt:
Bosnie is dubbel. Heel mooi, raar en je moet goed op blijven letten.

Er zijn een aantal hele goede en mooie kronkelwegen waar je mooie bochtjes kunt pakken. Dit zijn vaak de hoofdwegen (maar bij ons zouden het B-wegen zijn). Zie je dat de weg niet nieuw is aangelegd, pas dan op. Ik ben regelmatig plekken tegen gekomen waarvan je denkt 'dit rijdt leuk...tuf tuf tuf... hey wacht.. een gat van 100x50x20 what the hell ik ga dood aaaah'.

Nog een wat bijzondere ervaring is het daar rijden met Nederlandse platen (mocht je dit gaan doen). Er zijn daar verkeersdeelnemers die een bloedhekel hebben aan de NL platen en dit ook durven te uiten door af te snijden, langzaam voor je te gaan rijden, of je bijna aanrijden.

Gelukkig ben ik dit alleen in het verkeer tegen gekomen en was het verder prima vertoeven.

Oh ja.. pas op met off-road rijden/kamperen. Let op bordjes die waarschuwen voor landmijnen. Niet om je bang te maken (het zal zo'n vaart niet lopen) maar het risico is er zeker. Ik was gestopt voor een mooi maar in verval geraakt gebouw en wilde mij een weg banen door het hoge gras waarop ik prompt staande werd gehouden door een local die mij liet blijken dat ik wat naief was. :)

Servië trouwens ook een tip. Wegen iets beter. Vriendelijke mensen. Niet de meest briljante verkeersdeelnemers.
Montenegro heb ik persoonlijk slechte ervaringen mee. Kamikaze chauffeurs. :)
 
Niet veel van Slovenie gezien, maar ben via Kanjska Gora richting Italie gereden en dat is een heel mooi hoekje van de wereld

Geslapen in pension, dus kan je verder ook niet helpen met kampeer tips
 
Waarom zouden ze in Bosnië een hekel hebben aan NL kentekenplaten? Zouden het niet gewoon wegpiraten zijn als in Roemenië?
Oeh wageffe, er daagt me wat...
 
Idd de wegen kunnen heel glad zijn bij nattigheid.

Voorheen ooit in Istrië (voorheen Joego, nu Kroatië) 's Morgens met de auto op pad. De nacht ervoor had het fiks geregend. In de ochtend prachtig weer, met droge wegen, maar toch net niet overal. In een bocht stond een grote boom en daar was de weg nog steeds nat. Van een op ander moment stond ik met de auto achterstevoren. Gelukkig zonder erg. Opletten dus!!
 
Aandachtspunten: het kan erg warm zijn (40 graden), voorkom uitdroging! een camelbag is superhandig
Ook kan het asfalt zo warm worden dat het gaat smelten, dit levert verradelijke plekken op..

Kroatie: Istrie, Plitvice meren: No Zagreb: Yes
Dubrovnik je kunt daar voor €25 met een kabelbaan omhoog naar een uitzichtpunt, wat leuker is, er loopt een prima te berijden weggetje naar de top ;)

Bosnie,
sommige (kleinere) grensovergangen zijn alleen open voor locals , in het binnenland zie je veel oorlogssporen en rode vw golfjes -O-

Wil je het makkelijk houden, rijd dan de Jadranska Magistrala Adriatic Highway - Wikipedia

Mostar, leuk om eens te bezoeken, ga smorgens zo vroeg mogelijk
Montenegro, (Baai van Kotor, DURMITOR, the Sedlo pass route) geweldig mooi daar, terug weg Sarajevo bezoeken! en Screbrenica, je bent toch in de buurt.. wel even je kentekenplaat demonteren :X
 
Laatst bewerkt:
Twee jaar geleden een rondje Slovenië - Kroatië - Montenegro - Albanië - Bosnië gedaan. Één van de hoogtepunten van de reis was toch wel voormalige MiG-29 basis Zeljava.. daar moet je echt heen gaan. Was een geheim complex in de jaren 90 tijdens de oorlog waar ze de MiG's in de bergen parkeerden. Is zo overgelaten en je kan gewoon over het hele complex rijden, zelfs in de bunkers waar de toestellen stonden kan je nog. Let wel op, is erg donker, overal ligt puin (alles is opgeblazen destijds) en sommige bronnen beweren dat er nog giftige stoffen hangen. Zoek maar eens op Zeljava op Youtube/Google. Tip: blijf op de verharde paden, want overal liggen nog mijnen in de velden. Je zal niet de eerste zijn die bramen gaat plukken en opgeblazen wordt :X

Zoals gezegd, de zomers zijn WARM. Wij hadden de meeste dagen 35-40 graden en dan ga je echt kapot, vooral als je met bagage loop te slepen. Bosnië is prachtig, het westen deed me vooral denken aan Oostenrijk.

Kustweg Kroatië is mooi, maar erg druk in het hoogseizoen. Enne, bezoek Mostar ook even. HEET, maar mooi. Kustweg van Montenegro viel me erg tegen, vooral door de drukte en de viezigheid.

Wil je nog meer weten, vraag maar raak! Hier ons filmpje, Zeljava vanaf 31:22:
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vorig jaar ook in Bosnië geweest maar heb niets gemerkt van dat de mensen Nederlanders verwijten dat . . .

Erg indrukwekkend is wel het monument voor de slachtoffers . . . . .

Volgende week rij ik weer door Bosnië heen richting Montenegro hopelijk weer zonder problemen.
 
Aandachtspunten: het kan erg warm zijn (40 graden), voorkom uitdroging! een camelbag is superhandig
Ook kan het asfalt zo warm worden dat het gaat smelten, dit levert verradelijke plekken op..

Kroatie: Istrie, Plitvice meren: No WAAROM NIET?Zagreb: Yes
D


Mostar, leuk om eens te bezoeken, ga smorgens zo vroeg mogelijk IVM hitte?
Montenegro, (Baai van Kotor, DURMITOR, the Sedlo pass route) geweldig mooi daar, terug weg Sarajevo bezoeken! en Screbrenica, je bent toch in de buurt.. wel even je kentekenplaat demonteren :X
 
Mostar zo vroeg mogelijk in verband met veel, heel veel toeristen vermoedelijk (touringcars vol).. Was afgelopen jaar begin juli zeer druk. Gebruikelijke grensovergang Kroatie - Bosnië kan vrij druk zijn overigens. Toeristen welke 's morgens richting Mostar (vanuit Kroatië gaan en later op de dag terug.
Tip voor Mostar richting Kroatië. Er ligt een restaurant net voor de meest gebruikte grensovergang aldaar. Rij voorbij rijden, even stoppen aldaar en "netjes" weer invoegen scheelde mij zeker een uur..
Sarajevo en vooral de bergen daaromheen mooie natuur. Gedeeltelijk verwoeste overblijfselen van de olympische spelen 1984 is ook een bezoekje waard (springschans en diverse onderkomens.

Kroatië een gigantisch lange kust. Mooi maar ontzettend veel toerisme en druk. Aanrader: Plitvice Meren. Advies om vroeg te gaan omdat het park later op de dag aardig vol loopt. En goed opletten dat je de juiste uitgang pakt bij vertrek. Meerdere in en uitgangen en dus parkeerplaatsen. Het is best een eind lopen tussen de verschillende uitgangen weet ik uit ervaring..
Tevens vlakbij aldaar: Zeljava Airbase. Oude verlaten militaire vliegbasis. Mooi om te bezoeken. Kans op politiecontrole is wel flink aanwezig aldaar. Politie controleert hier in verband met smokkelaars.

Montenegro prachtig landschap en binnenland heerlijk rustig. Enkel de kust is toeristisch. Kotor bay is overigens wel mooi om omheen te rijden.
M18 (E762) in zowel Bosnië als Montenegro is een prachtige weg langs de Piva (pivsko jezero). Loopt tussen de bergen door met mooie bruggen en tunneltjes (en tevens een grensovergang dus).
Mooiste stukje rijden was overigens bij toeval. Ik kwam in het donker door de bergen vanuit het binnenland naar de kust toe rijden. Prachtig!!

Servië vooral doorheen gereden. Wel mooi maar een stuk minder toeristisch. Vooral veel landbouw.

Slovenië prachtige bergen met leuke stuurwegen.

Gehele balkan heeft een overduidelijk oorlogsverleden maar dat was voor mij juist reden om die kant op te gaan. Oude bunkers bezoeken (zorg voor een zaklamp). Opletten op bordjes omtrent landmijnen. Verder vriendelijke mensen (vooral in kleinere dorpjes/binnenland waar mensen spontaan een hand opsteken en/of zwaaien) en erg behulpzaam. Problemen omtrent gele platen zijn mij overigens totaal onbekend. Niks dan lof over het volk aldaar. Kamikaze automobilisten heb je overal maar dat beperkte zich vooral tot inhalen op niet handige momenten.
Grensovergangen hebben mij weinig problemen gegeven. Enkel gegevens (en groene kaart!) moeten laten zien. Foto's bij grensovergangen kan gevoelig liggen en niet zoals ik het 2e hokje straal voorbij rijden. Dat geeft namelijk wel gezeik..

Kwaliteit van de wegen wisselend. Hele nieuwe stukken, maar ook slechtere stukken. Vooral in de bergen kan het wel is wat minder zijn door de weersomstandigheden gedurende de winter. Mocht je met navigatie rijden. Houdt rekening met niet altijd juiste kaarten. Sarajevo werd ik trappetjes op gestuurd en in Montenegro waren enkele bergwegen 1 doorgaande lange weg in plaats van vol met haarspeldbochten (dit kost dus veel extra reistijd).
 
Dank voor alle info.
Ik begrijp dat de Plivice meren in een soort park-achtig iets is ingericht en je er niet 'zo'heen kan?

Afgelopen 2 zomers heb ik geleerd dat de china-navigatie idd niet altijd logisch werkt, of het juiste aangeeft.. :N
 
Laatst bewerkt:
Plitvice Meren is inderdaad een park met toegangspoorten en betaalde tickets (hoogseizoen een 20 à 25 euro).
Engelstalige website: http://www.np-plitvicka-jezera.hr/en/

Zijn nog diverse andere nationale parken in Kroatië overigens maar net als Plitvice hebben de meeste toegangspoorten en dus entreetickets. Ik zat destijds op Camping Borjé en kon van daaruit mooi Plitvice en Zeljava combineren.

En niet enkel China-navigatie werkt niet altijd even logisch.. Toeristische gebieden gingen overigens zonder problemen met de Garmin Zumo. Vooral het binnenland gaf wat opvallende opties zo nu en dan..
 
Bosnie,
sommige (kleinere) grensovergangen zijn alleen open voor locals


En toeristen? Die mogen dan niet door of hoe moet ik dat zien?

Ik zou graag de grens Bosnië-Kroatië willen oversteken via de M-11 naar D218, langs de Una rivier.

Iemand ervaring met die grensovergang?
 
Laatst bewerkt:
En toeristen? Die mogen dan niet door of hoe moet ik dat zien?

Ik zou graag de grens Bosnië-Kroatië willen oversteken via de M-11 naar D218, langs de Una rivier.

Iemand ervaring met die grensovergang?
@Allan:
Geen ervaring met die, wij wilden de grote grensovergang (druk) bij de Neum corridor omzeilen via een bergweggetje, zelfs €5 in het passaport gedaan maar de slagboom bleef gesloten..

Er is iets noordelijker een grotere grensovergang dus je komt er vast wel over ;)
Google Maps
Deze zijn open: Border crossings Croatia - CroMaps

@Sammie: overal waar toeristische attracties zijn moet je rekenen op busladingen volk, lange wachttijden etc. vandaar mijn tip om smorgens vroeg op pad te gaan :)
Overigens zijn de Plitvice meren zeker mooi om te bekijken, een rondje lopen duurt plm 1,5 uur
je motorkleding kun je in een afgesloten ruimte neerleggen ;)

Ook nog een tip om te bezoeken: Winnetou filming locations in Croatia
Following The Trails Of Winnetou | Rivijera Paklenica
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen september een rondje Servië - Bosnië - Montenegro - Servië gedaan.

Om te beginnen: Servië is heerlijk qua sfeer, lekker eten en prima bier. De toeristische hotspots? Ehhhhh.... tsja, niet zoveel aan. Met name binnenlandse toeristen, waardoor ook mensen in de horeca geen spetterende talenkennis hebben. Maar misschien hebben wij de sweet spots gemist.

Vanuit Servië Bosnië in gereden, maar wel in het Servische deel gebleven wegens Servische kentekenplaten. Een klein stukje Bosnisch gebied gedaan, maar dat is niet echt een aanrader met Servische platen. We kwamen met behulp van Google maps op een niet-zo-doorgaande weg (formaat fietspad, kronkelend, berm met hoge struiken, mijnenbordjes links en rechts en sterk verbaasde en wat ontregelde locals) in het Bosnische stuk. Prachtige weggetjes, prachtige omgeving en uitzichten, veel nieuw asfalt, maar als er staat dat je 40 mag.... doe dat dan ook maar. Veel gevaarlijke tunnels en bochten. Op de gemiddelde bestemming rij ik de locals er uit, hier laat je het wel. Sarajevo? Leuk, maar snel klaar en geen prettige sfeer. De oorlog is nog niet vergeten. Tekenend was de taxi die ons over de ' grens' tussen het Bosnische en Servische deel bracht. Hij stopte opeens op een klein weggetje, stapte uit, schroefde zijn taxi bordje van het dak, deed mijn deur open en drukte het taxi-bordje in mijn handen. Een Bosnische taxi kan problemen verwachten in het Servische deel en vice versa.

Montenegro. Prachtige kust, leuke weggetjes vanuit Bosnië naar Kotor. Baai van Kotor: mooi. Kotor zelf: leuk. Veel te duur voor het plaatselijke prijsniveau: ja. Achterlijk druk: ja. Verkeer en wegen: prima, zeer netjes en beschaafd. Te beschaafd. In tegenstelling tot Bosnië kun je hier rustig 100 waar 40 staat, maar de grenzen maar niet opgezocht. Het binnenland mag je echt niet missen, wat gruwelijk mooi. Zip-line over de Tara canyon: doen (!!!). Slingeren door Durmitor national park: mooi asfalt en bijna buitenaardse uitzichten.
full
 
Gewoon Gaan.
Je weet zelf het beste wat je wilt zien en rijden.
Laptop mee, af en toe google-maps.
wat globale punten in de GPS en lekker gaan.


Ik kan Aanbevelen, c.q. noemen:
- Slovenia: alle bergachtige delen van + alle andere delen. Mooie wegen, rustig verkeer. Relatief aangeharkt.
- Kroatie: heb ik in O-W richting paar keer doorgereden. Saai. Vriendelijke mensen. matig wifi. Vermijd indien mogelijk de INA stations.
- Kroatische kust: moet ik nog gaan bekijken, Lijkt Veelbelovend, maar ietwat touristisch. Waarschijnlijk Prijzig.
- Bosnie: beperkte ervaring mee. Was OK, maar deel waar ik was, omgeving Tuzla, was nogal druk.
- Serbia: Alle heuvels en bergen zijn mooi. Wegen varieren in kwaliteit, maar algemeen OK.
- Montenegro: schijnt heel mooi te zijn. Ga ik nog eens doen.
- Macedonia : Was ook Prima motorland. Vooral Ohrid was prachtig, maar ietwat touristy.
- Eten + drinken: Gewoon overal Etno / ETHO opzoeken. Altijd goed en grote porties.

Visa card mee en gaan...
Oja: tent niet nodig. overal goedkope pensions en hotels. Voor <25E/nacht kan je slapen (Sobe=logies), voor 50E zit je luxe.
Optioneel: Soms handig als je wat Cyrillic leest.

We zien je sammie-verslag tegemoet!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan