[Vraag] Beter rijden na tanken bij firezone?

Tom538

Rookie
7 jun 2017
4
0
Hallo,

ik ben nieuw op dit forum. vandaag kwam ik iemand tegen op een onbemand tankstation en vroeg hoe het hier werkte, hij gaf uitleg en vertelde daarna dat hij zelf ook motorrijder is.

Hij zei dat als ik deze tank helemaal leeg rijdt, daarna even doorspoel(ik denk om de oude benzine eruit te halen?), en bij Firezone ga tanken, dat de motor veel beter rijdt en dat je het verschil goed merkt. Hij gaf er wat uitleg bij maar ik heb pas 2 weken mijn rijbewijs en motor dus ik heb het niet helemaal goed gevolgd. Hij zei dat het wel iets duurder tanken is. (is geen probleem voor mij)

Kan iemand mij proberen uit te leggen wat hij misschien bedoelde hiermee? Ik tank Euro 95.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Tom
 
Laatst bewerkt:
Bij Firezone hebben ze ook octaan 102. Ik neem aan dat hij dat bedoelde. doorspoelen hoeft niet, gewoon behoorlijk leeg rijden, octaan 102 erin, nog een keer behoorlijk leeg rijden en weer octaan 102 erin. Dan is alle 95 er wel uit hoor. Ik weet niet of het verschil maakt. Bij mijn hobby auto met V8 biturbo tank ik altijd wel VPower, ultimate of iets dergelijks. Die loopt er wel iets mooier op.
 
Bij Firezone hebben ze ook octaan 102. Ik neem aan dat hij dat bedoelde. doorspoelen hoeft niet, gewoon behoorlijk leeg rijden, octaan 102 erin, nog een keer behoorlijk leeg rijden en weer octaan 102 erin. Dan is alle 95 er wel uit hoor. Ik weet niet of het verschil maakt. Bij mijn hobby auto met V8 biturbo tank ik altijd wel VPower, ultimate of iets dergelijks. Die loopt er wel iets mooier op.


Bedankt voor je reactie, en Scarrrr ook. Ik zal het eens proberen.
 
Of 'ie d'r beter van rijdt zou ik niet durven zeggen. Wel zijn bij mijn weten de Competition 102 en de BP Ultimate de enige aan de pomp verkrijgbare benzines zonder ethanol. V-power is dacht ik ethanol-arm (2 i.p.v. 5% ofzo). De ethanol kan bij met name oudere motoren oorzaak zijn van problemen.
 
Of 'ie d'r beter van rijdt zou ik niet durven zeggen. Wel zijn bij mijn weten de Competition 102 en de BP Ultimate de enige aan de pomp verkrijgbare benzines zonder ethanol. V-power is dacht ik ethanol-arm (2 i.p.v. 5% ofzo). De ethanol kan bij met name oudere motoren oorzaak zijn van problemen.

:^

is ook de reden waarom ik met de motor liever iets duurder tank dan met de auto (die rijdt trouwens toch op diesel :+ )
Motor loopt naar mijn idee ook fijner (gasreactie etc) op 98/102
 
Net mijn zwager gebeld, die werkt bij een tankstation. Hij beaamt het Firezone 102 verhaal, maar geef aan dat het per motor kan verschillen. Wij rijden oudere motoren (ouder dan 35 jaar) en daar is het effect niet zo groot. Hij rijdt zelf het liefst op BP 98. (En werkt zelf overigens niet voor BP).
 
Hallo,

ik ben nieuw op dit forum. vandaag kwam ik iemand tegen op een onbemand tankstation en vroeg hoe het hier werkte, hij gaf uitleg en vertelde daarna dat hij zelf ook motorrijder is.

Hij zei dat als ik deze tank helemaal leeg rijdt, daarna even doorspoel(ik denk om de oude benzine eruit te halen?), en bij Firezone ga tanken, dat de motor veel beter rijdt en dat je het verschil goed merkt. Hij gaf er wat uitleg bij maar ik heb pas 2 weken mijn rijbewijs en motor dus ik heb het niet helemaal goed gevolgd. Hij zei dat het wel iets duurder tanken is. (is geen probleem voor mij)

Kan iemand mij proberen uit te leggen wat hij misschien bedoelde hiermee? Ik tank Euro 95.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Tom
het hangt sterk van het ontwerp van het motorblok af of je het merkt. bij moderne motoren (auto of motorfiets) met een hoge compressie of drukvulling waar de ontsteking wordt terug geregeld aan de hand van een klopsensor kan je het verschil tussen euro 95 en competiotion 102 goed voelen omdat je dan automatisch meer voorontsteking krijgt en dus een volledigere verbranding en dus meer vermogen en een veranderde motorloop. heb je een oudere motor met carburateurs ga je het zeker niet voelen of je voelt alleen een placebo-effect(het s duur dus het rijdt beter).
van 95 naar 98 kan je nog wel iets verschil merken doordat er geen ethanol in 98 hoeft te zitten en in ethanol zit minder energie per liter dus verlies je iets vermogen door ethanol.
 
Laatst bewerkt:
En laat weten, wat je hebt ervaren.

Een hoger octaangetal geeft toch alleen een tragere verbranding aan (iets met klopvastheid ofzo!!!)
omdat bij een 95 motor (lage compressie) de benzine sneller moet ontbranden (dan een hoge compressie 102 motor)
102 in een 95 motor zal dus eigenlijk iets moeten doen met de ontsteking!!!

Ben benieuwd of er iemand hier echt iets zinnigs over kan zeggen en onderbouwen :+
het verandert niet de verbrandingssnelheid het verandert het punt (druk en temperatuur) waar ongecontroleerde zelfontbranding (detonatie / pingelen / kapotte motor) ontstaat. je kan dus meer graden voorontsteking geven zonder dat de druk zo hoog oploopt dat er detonatie ontstaat. meer graden voorontsteking is meer tijd voor een volledige verbranding en een hoge druk en dus meer kracht op de zuiger = meer PK
 
het verandert niet de verbrandingssnelheid het verandert het punt (druk en temperatuur) waar ongecontroleerde zelfontbranding (detonatie / pingelen / kapotte motor) ontstaat. je kan dus meer graden voorontsteking geven zonder dat de druk zo hoog oploopt dat er detonatie ontstaat. meer graden voorontsteking is meer tijd voor een volledige verbranding en een hoge druk en dus meer kracht op de zuiger = meer PK
Het heeft dus alleen zin als je motor voorzien is van een klopsensor waardoor bij een hoger octaangetal de ontsteking automatisch vervroegt. Of je het kleine verschil gaat merken is een ander verhaal. Oudere motoren hebben geen klopsensor en dan is het weggegooid geld tenzij je zelf de ontsteking iets vroeger zet maar dan kan je niet meer op een standaard octaan rijden.
 
Het heeft dus alleen zin als je motor voorzien is van een klopsensor waardoor bij een hoger octaangetal de ontsteking automatisch vervroegt. Of je het kleine verschil gaat merken is een ander verhaal. Oudere motoren hebben geen klopsensor en dan is het weggegooid geld tenzij je zelf de ontsteking iets vroeger zet maar dan kan je niet meer op een standaard octaan rijden.

Klopt helemaal, maar vergeet ook de aan/afwezigheid van ethanol niet.
 
Ik tank nu al een tijdje E10. Is amper voelbaar, of eigenlijk gewoon niet voelbaar.
Alleen in de winter verbruikt de motor een klein beetje meer, maar verwaarloosbaar.

Wel zou ik voor dat de motor langer dan twee weken stilstaat 98 tanken. Maar het gebeurt zelden dat mijn motor zelfs langer dan 2 dagen stilstaat.

Het kwaliteitsverlies van 95 en E10 wordt zwaar overdreven.
Ik geloof wel dat het verschil in prestaties groter wordt naarmate de pk's.

Een B Veyron zal bij E10 wellicht 20km/u minder topsnelheid hebben, wat jammer dat je dan geen 407km/u meer haalt :')

Maar de E10 is idd minder goed voor oudere (lees: 25 jaar of ouder) motorblokken met carbus, maar vooral ook waneer die langere tijden stilstaan.
 
Hallo,

ik ben nieuw op dit forum. vandaag kwam ik iemand tegen op een onbemand tankstation en vroeg hoe het hier werkte, hij gaf uitleg en vertelde daarna dat hij zelf ook motorrijder is.

Hij zei dat als ik deze tank helemaal leeg rijdt, daarna even doorspoel(ik denk om de oude benzine eruit te halen?), en bij Firezone ga tanken, dat de motor veel beter rijdt en dat je het verschil goed merkt. Hij gaf er wat uitleg bij maar ik heb pas 2 weken mijn rijbewijs en motor dus ik heb het niet helemaal goed gevolgd. Hij zei dat het wel iets duurder tanken is. (is geen probleem voor mij)

Kan iemand mij proberen uit te leggen wat hij misschien bedoelde hiermee? Ik tank Euro 95.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Tom
Die van mij reed juist slechter op de 95 van firezone mijn cbr 1100 xx tenminste.
2 of 3 keer getankt daar uit nood maar merkte wel een verschil.
Tankte toen Veel in Duitsland maar of dat zo'n groot verschil kan zijn lijkt me sterk.

Hier ga ik naar wat in de buurt is een esso of een Shell.
 
Afgelopen maandag tijdens een ritje BP ultimate getankt ( tank normaal altijd gewoon 95 ) en had echt het idee dat mijn brommer net iets fijner loopt.
Die van mij stookte er juist meer van op kwam op de 95 verder _O-

Kwam er later pas achter dat ik er die in haf gedaan in plaats van 95.
Scheelde vreemd genoeg nog 25 km op een woon werk ritje :P
 
Ik tank nu al een tijdje E10. Is amper voelbaar, of eigenlijk gewoon niet voelbaar.
Alleen in de winter verbruikt de motor een klein beetje meer, maar verwaarloosbaar.

Wel zou ik voor dat de motor langer dan twee weken stilstaat 98 tanken. Maar het gebeurt zelden dat mijn motor zelfs langer dan 2 dagen stilstaat.

Het kwaliteitsverlies van 95 en E10 wordt zwaar overdreven.
Ik geloof wel dat het verschil in prestaties groter wordt naarmate de pk's.

Een B Veyron zal bij E10 wellicht 20km/u minder topsnelheid hebben, wat jammer dat je dan geen 407km/u meer haalt :')

Maar de E10 is idd minder goed voor oudere (lees: 25 jaar of ouder) motorblokken met carbus, maar vooral ook waneer die langere tijden stilstaan.
Voor mijn 12 jaar oude kAward word het ook afgeraden :Y


Tegen die tijd maar eens ombouwen naar alcohol :+
 
Die van mij reed juist slechter op de 95 van firezone mijn cbr 1100 xx tenminste.
2 of 3 keer getankt daar uit nood maar merkte wel een verschil.
Tankte toen Veel in Duitsland maar of dat zo'n groot verschil kan zijn lijkt me sterk.

Hier ga ik naar wat in de buurt is een esso of een Shell.

Zo goed als de 102 is, zo goedkoop is de 95 (in elk opzicht). Die 102 is leuk voor de kenners/enthousiastelingen en een prima trucje om mensen bekend te maken met het merk, de 95 is waar het geld verdiend wordt.
 
Bp scheen een aantal jaar geleden met Ultimate 1 van de betere brandstoffen te hebben, dat werd door een laborant bevestigd. Of dat nog steeds zo is? Ik tank met de auto altijd ultimate diesel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan