Nieuwe accu of opnieuw opladen?

T_Gixxer

MF veteraan
11 mrt 2011
1.641
0
IJmuiden
Hi! Wegens mijn verhuizing naar het buitenland heb ik mijn motor 4 jaar in de garage van familie stil laten staan. Accu erin gelaten en niet aan de druppellader gehangen. Het gaat om een accu die er al in zat toen ik de motor kocht, en dat is dus al sinds 2011 en meet nu 1,3Volt. Deze motor wil ik nu wel thuis hebben zodat ik er ook mee kan rijden :).

Ik geloof best dat die accu hartstikke dood is :') , maar wat voor merk kan ik het beste halen? Weer een Yuasa? Of iets anders?
 

Universeel is leuk als er geen specifiek onderdeel beschikbaar is. Dat is er wel en dus heeft het niet zo veel zin. Ook niet qua prijs. Daarnaast zijn die dingen geel (leuk op een fiets waar de accu gedeeltelijk zichtbaar is), hebben ze bij motobatt er een handje van om als motobatt-vervanger een onderbemeten accu aan te bevelen, en zie ik die dingen regelmatiger in de oude accu bak dan kapotte yuasa's. Terwijl de verhouding yuasa/motobatt nogal creatief geschat iets van 10:1 is.
 
Laatst bewerkt:
We zijn de accu aan het laden met een druppellader, zullen zien wat het doet. Anders hang ik de autoaccu er nog op. Het schijnt dat je je motor wel via de auto met startkabels kan starten, maar dan moet de motor van de auto uit blijven zodat je motor 12V krijgt en niet 14-15V wat het circuit anders een flinke opdonder geeft.
 
Heb altijd yuasa gehad en steeds lege accu's. Ben nu erg te spreken over de Varta agm accu die er al 4 jaar in zit. Yuasa's gingen bij mij nooit langer dan 1 of max 2 jaar mee. Zelfde gebruik en zelfde lader (ctek).

Ik zeg niet dat het slecht is, alleen dat ik er persoonlijk minder goede ervaringen mee heb.
 
Heb altijd yuasa gehad en steeds lege accu's. Ben nu erg te spreken over de Varta agm accu die er al 4 jaar in zit. Yuasa's gingen bij mij nooit langer dan 1 of max 2 jaar mee. Zelfde gebruik en zelfde lader (ctek).

Ik zeg niet dat het slecht is, alleen dat ik er persoonlijk minder goede ervaringen mee heb.

Ik kon ook niet lang met een Yuasa doen. Nu een overbemeten Motobatt erin (de aanbevolen vervanger was idd aan de krappe kant.
 
Mijn Yuasa zit er nu 4 jaar in en werkt nog steeds goed.
Enige wat ik er mee doe qua onderhoud is halverwege de winter eventjes aan de lader. (motor staat in de winter stil)
 
Laatst bewerkt:
We zijn de accu aan het laden met een druppellader, zullen zien wat het doet. Anders hang ik de autoaccu er nog op. Het schijnt dat je je motor wel via de auto met startkabels kan starten, maar dan moet de motor van de auto uit blijven zodat je motor 12V krijgt en niet 14-15V wat het circuit anders een flinke opdonder geeft.

Daar is wel wat over te vinden op het www. De wegenwacht heeft een starthulp die geen spanningspieken geeft, maar ik las ergens dat als je bijvoorbeeld een auto met lege accu start met behulp van startkabels naar een andere auto, dat dan op het moment dat je de kabels losneemt er een piek kan zijn van meer dan 70 volt.

Men raadt dan ook aan om als de auto met de lege accu is gestart, om dan alle grote verbruikers als achterruitverwarming aan te zetten, aanjager op maximaal, maar de verlichting uit laten omdat de lampen kunnen doorbranden.

De elektronica kan niet tegen hoge spanningpieken.
 
Daar is wel wat over te vinden op het www. De wegenwacht heeft een starthulp die geen spanningspieken geeft, maar ik las ergens dat als je bijvoorbeeld een auto met lege accu start met behulp van startkabels naar een andere auto, dat dan op het moment dat je de kabels losneemt er een piek kan zijn van meer dan 70 volt.

Men raadt dan ook aan om als de auto met de lege accu is gestart, om dan alle grote verbruikers als achterruitverwarming aan te zetten, aanjager op maximaal, maar de verlichting uit laten omdat de lampen kunnen doorbranden.

De elektronica kan niet tegen hoge spanningpieken.

Jij gelooft ook alles. :P

16 a 17 volt is al een spanningspiek die de lampen kan doen verbranden.
 
Laatst bewerkt:
Binnen 28 maanden 2 yuasa's naar de knoppen.
Vraag me nu af of ze wel geschikt zijn voor een m1800r .
Heb de spanning gemeten , na het starten via starthulp, de meter gaf 15.2 volt aan.
Dit zou normaal moeten zijn bij een accu die leeg is. Normaal bij een volle accu zou het max 14.5 tot 14.6 moeten zijn ( is mij verteld :) )

In de winter hangt de motor aan de optimate 4.
 
In mijn gpz zit een yuasa van 2007, kan er nog steeds mee starten en rijden.
Maar toegegeven de fut is er wel uit, als de motor niet meteen aanslaat en meerdere keren moet starten dan word het snel minder.
Hij heeft mij echter nog niet in de steek gelaten.
 
Schopsteel (kickstarter) heeft mijn voorkeur, helaas al jaren niet meer aanwezig op moderne motorfietsen. Laat mijn wijvenknopje bij voorkeur voorzien van stroom uit een Yuasa accu.

Varta accu's ook geprobeerd, gaan bij mij niet lang mee.
 
Laatst bewerkt:
Ook hier goede ervaringen met Yuasa.

De accu in mijn vorige motortje ging 11 jaar mee, ik gebruikte hem dagelijks.
De huidige motor heb ik ook alweer 9 jaar en die (originele) accu is nog prima.

Ze kunnen dus best lang mee maar leeg laten lopen en niet opladen is funest.

Gewoon gebruiken en bij stilstand aan de druppellader.
 
Laatst bewerkt:
Binnen 28 maanden 2 yuasa's naar de knoppen.
Vraag me nu af of ze wel geschikt zijn voor een m1800r .
Heb de spanning gemeten , na het starten via starthulp, de meter gaf 15.2 volt aan.
Dit zou normaal moeten zijn bij een accu die leeg is
. Normaal bij een volle accu zou het max 14.5 tot 14.6 moeten zijn ( is mij verteld :) )

In de winter hangt de motor aan de optimate 4.

Normaal zou 0 volt moeten zijn als de accu leeg is :+

Is je spanningsregelaar wel in orde ?? Als max 14,6V ( bij een aantal rpms's) mag zijn en jij meet 15,2 V ???
 
Laatst bewerkt:
Binnen 28 maanden 2 yuasa's naar de knoppen.
Vraag me nu af of ze wel geschikt zijn voor een m1800r .
Heb de spanning gemeten , na het starten via starthulp, de meter gaf 15.2 volt aan.
Dit zou normaal moeten zijn bij een accu die leeg is. Normaal bij een volle accu zou het max 14.5 tot 14.6 moeten zijn ( is mij verteld :) )

In de winter hangt de motor aan de optimate 4.

Hang er maar een originele in. In sommige grote suzuki cruisers is de originele accu een stuk sterker dan de aftermarket accu's met de juist maat.
 
Daar is wel wat over te vinden op het www. De wegenwacht heeft een starthulp die geen spanningspieken geeft, maar ik las ergens dat als je bijvoorbeeld een auto met lege accu start met behulp van startkabels naar een andere auto, dat dan op het moment dat je de kabels losneemt er een piek kan zijn van meer dan 70 volt.

Men raadt dan ook aan om als de auto met de lege accu is gestart, om dan alle grote verbruikers als achterruitverwarming aan te zetten, aanjager op maximaal, maar de verlichting uit laten omdat de lampen kunnen doorbranden.

De elektronica kan niet tegen hoge spanningpieken.


En in een gemiddelde auto met 3 tot 8 ecu's kan je idd dure zaken om zeep helpen. Alle verbruikers aan is ook gewoon lichten. Dan pas afkoppelen

Volgens mij is dat wel beveiligd met zekeringen. Zelfs als je de polen van de accu verkeerd om monteert. Dan heb je een zekering die doorbrand en gaan de knipperlichten continu branden ter indicatie. Nieuwe speciale zekering halen (2 euro), polen er juist op en je kan weer starten.

Nooit gehoord dat je het hele electrische circuit van je auto door kan branden door te jumpstarten.
 
Ecu's zijn niet beveiligd tegen piekspanning. Dus die ploffen gewoon. Regelmatig gezien dat wat zwakkere systemen het begaven, bijv. de airbag of abs computer. En dat puur door jumpstarten.

Maar goed ik heb dan vooral ervaring met wat oudere auto's, niks voorbij 2008 in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dat wel beveiligd met zekeringen. Zelfs als je de polen van de accu verkeerd om monteert. Dan heb je een zekering die doorbrand en gaan de knipperlichten continu branden ter indicatie. Nieuwe speciale zekering halen (2 euro), polen er juist op en je kan weer starten.

Nooit gehoord dat je het hele electrische circuit van je auto door kan branden door te jumpstarten.

Dat jij er niet van gehoord hebt wil niet zeggen dat het niet bestaat. Hoe beschermd een zekering tegen een piekspanning?
 
Terug
Bovenaan Onderaan