Tubeless voorband leeg, hoe krijg ik deze weer opgepompt?

T_Gixxer

MF veteraan
11 mrt 2011
1.641
0
IJmuiden
Ben ik weer, topic nr.3!

Motor stond 4 jaar stil, voorband is intussen langzaam maar zeker helemaal leeggelopen. Ik heb geen gereedschap om het voorwiel los van de grond te krijgen en ermee naar de dichtsbijzijnde bandenboer te rijden. Wel is er 200 meter verderop een tankstation met een luchtpomp. Voldoet een luchtpomp van het tankstation om een tubeless weer op te pompen? Ik kan me goed bedenken dat door de ruimte tussen de bandenrand en de velgrand het wel lastig kan worden om de band op te pompen als het er zo weer uit komt :+ . Maar dan weet ik in ieder geval of het uberhaubt nut heeft om het te proberen? Of ik kan de fietspomp proberen, maar dat is bij voorbaat al kansloos :').
 
Laatst bewerkt:
De meest gebruikte maar tevens ook de gevaarlijkste methode:
https://youtu.be/FB3BrCMyv6M

Hoe het dan eigenlijk wel moet:
https://youtu.be/BZ651hdwCM4

Maar bij de bandenboer doen ze dat met een luchtketel met grote uitstroomopening. Die zetten ze aan de rand van de velg, openen snel de kraan en door de enorme luchtverplaatsing blaas je de band ineens op de velg. Maarjah, dan moet je wel zo'n speciale ketel hebben.
 
Laatst bewerkt:
Maar let vooral na het oppompen even op de staat van de band. Waarschijnlijk zit er een dood punt in op het vlak waar hij nu de grond raakt.

Ook moet je kijken naar het dot nr. Banden kunnen lang (6 jaar) mee mits goed bewaard, zo rechtop mer gewicht is niet de juiste conditie. Als de band oud is sowieso vervangen, de eigenschappen van het rubber veranderen en de je kan zomaar minder grip hebbem dan je denkt.

Heb hier een fiets staan die 10 jaar stil gestaan heeft, wel veel verplaatst en 10 jaar terug zijn er 2 nieuwe banden op gegaan, toch gaan ze er af en weg.
 
Ook moet je kijken naar het dot nr. Banden kunnen lang (6 jaar) mee mits goed bewaard, zo rechtop mer gewicht is niet de juiste conditie. Als de band oud is sowieso vervangen, de eigenschappen van het rubber veranderen en de je kan zomaar minder grip hebbem dan je denkt.

iedereen doet wat ie wil. ik vorige maand een nieuwe achterband met dot code 513 gemonteerd (neen, ik ben geen getal vergeten). 4 bar erop gezet en geen barsten te zien.

band heeft al 2 dagen afgezien op "circuit d'ardenne" en ik zou niet weten wat een splinter nieuwe band beter zou doen.
 
Bij de meeste tankstations zit er een "Lege band knop" op de luchtpomp. Deze geeft dan een eerste grote stoot lucht om de band eerst te vullen en gaat daarna pas verder met kleine stootjes om op de gewenste druk te komen. Wellicht kom je daar ver genoeg mee
 
Als dat zo is dan laat ik ze zitten. Banden zijn uit 2004 geloof ik.

steeds 2 zaken controleren :
extra druk opzetten en kontroleren op barsten
het rubber mag niet uitgedroogd/uitgehard aanvoelen

mijn band was de laatste van een hoop winkeldochters die ik jaren geleden eens gekocht had, en droog/donker op mijn zolder lag.
 
steeds 2 zaken controleren :
extra druk opzetten en kontroleren op barsten
het rubber mag niet uitgedroogd/uitgehard aanvoelen

mijn band was de laatste van een hoop winkeldochters die ik jaren geleden eens gekocht had, en droog/donker op mijn zolder lag.
Ik heb niet het vermoeden dat ts zijn motor op zolder had gestald in die 4 jaar.
Laat staan met de bandjes van de vloer.

Als hij lange tijd met platte banden gestaan heeft kan je ze beter vervangen.
 
Was dat rubber vroeger zoveel anders van samenstelling? Ik zie discussie op de vele forums over banden. Onze Michelin Energy Savers werden na 6 jaar afgekeurd wegens droogtescheurtjes.

We hebben een Renaultje waar oudere banden op zaten en met het aantrekken van de handrem blokkeerde een van de achterwielen even en meteen een platte kant op die oude band met bijbehorende klappergeluiden. Er moesten sowieso nieuwe banden onder, maar dat rubber was gewoon vergaan.

Maar ik heb om de oude Norton nog de banden die er 51 jaar geleden ook om zaten, voor een Dunlop en achter een Continental en beide banden hebben geen droogtescheurtjes en het rubber voelt verre van hard.
 
Was dat rubber vroeger zoveel anders van samenstelling? Ik zie discussie op de vele forums over banden. Onze Michelin Energy Savers werden na 6 jaar afgekeurd wegens droogtescheurtjes.

We hebben een Renaultje waar oudere banden op zaten en met het aantrekken van de handrem blokkeerde een van de achterwielen even en meteen een platte kant op die oude band met bijbehorende klappergeluiden. Er moesten sowieso nieuwe banden onder, maar dat rubber was gewoon vergaan.

Maar ik heb om de oude Norton nog de banden die er 51 jaar geleden ook om zaten, voor een Dunlop en achter een Continental en beide banden hebben geen droogtescheurtjes en het rubber voelt verre van hard.

Appelen niet met peren vergelijken...
 
Je kan met de fietspomp gewoon de band op spanning pompen, maar je hebt dan een verloopje nodig, zodat de fietspomp hierop past.

Dan kun je in ieder geval naar een motorzaak rijden om nieuwe banden erop te laten leggen. Zou niet blijven rijden met banden die 4 jaar hebben stilgestaan.
Maar een stukje rijden moet geen probleem zijn.
contec-verloopnippel-dunlop-frans-pomp-op-auto-ventiel-4250311301884-6-l.jpg
 
Laatst bewerkt:
Was dat rubber vroeger zoveel anders van samenstelling? Ik zie discussie op de vele forums over banden. Onze Michelin Energy Savers werden na 6 jaar afgekeurd wegens droogtescheurtjes.

We hebben een Renaultje waar oudere banden op zaten en met het aantrekken van de handrem blokkeerde een van de achterwielen even en meteen een platte kant op die oude band met bijbehorende klappergeluiden. Er moesten sowieso nieuwe banden onder, maar dat rubber was gewoon vergaan.

Maar ik heb om de oude Norton nog de banden die er 51 jaar geleden ook om zaten, voor een Dunlop en achter een Continental en beide banden hebben geen droogtescheurtjes en het rubber voelt verre van hard.


Dat Renaultje zal ( gokje ) niet binnen mogen slapen..

De kansberekening dat de Norton onder optimale omstandigheden binnen staat is een stuk groter.

UV / zonlicht vermoord rubber
 
Terug
Bovenaan Onderaan