Nieuw in deze catagorie motoren, advies nodig

Ik zou de focus niet teveel leggen op het chrome, maar meer op je andere punten zoals zithouding en/of vermogen enz.. Het chrome is doorgaans vrij eenvoudig weg te werken met wrap of een spuitbus. Mijn VF750c is een knutselproject en die wordt ook helemaal pikzwart.

Magna is trouwens sowieso wel een optie als je snelheid/koppel een beetje leuk vind. Nadeel is wel dat als je motorisch niks zelf kan/wil sommige reparaties en/of onderhoud nogal prijzig kan zijn ivm de V4.
 
Ik zou de focus niet teveel leggen op het chrome, maar meer op je andere punten zoals zithouding en/of vermogen enz.. Het chrome is doorgaans vrij eenvoudig weg te werken met wrap of een spuitbus. Mijn VF750c is een knutselproject en die wordt ook helemaal pikzwart.

Magna is trouwens sowieso wel een optie als je snelheid/koppel een beetje leuk vind. Nadeel is wel dat als je motorisch niks zelf kan/wil sommige reparaties en/of onderhoud nogal prijzig kan zijn ivm de V4.

Klinkt logisch. Heb inderdaad naar verschillende VF750c's gekeken. Zijn deze allemaal de "supermagna"? De een heeft de uitlaten die schuin naar boven lopen en de ander heeft gewoon rechte pijpen.

Qua onderhoud aan de motor ben ik nog nieuw, ik heb vroeger mijn GSXR-750 uit '93 uit elkaar gehaald om de carbs te bekijken, maar daar houdt mijn kennis verder op. Ben wel enthousiast om het te leren. Hebben deze motoren veel onderhoud nodig dan?
 
Ken andere cruisers niet echt en kan daardoor niet oordelen over hoe een Magna zich qua onderhoudskosten verhoud tov de concurrentie. Maar de V4 zorgt ervoor dat bijv. het stellen van de kleppen en het loshalen van de carbs wat lastiger (of een 'uitdaging' ;-) ) wordt. Niet extreem duur of ingewikkeld ofzo, maar wel iets om te benoemen vind ik.

Met enige regelmaat de klepspeling checken is in de regel wel belangrijk ivm de nokkenassen, maar verder zijn ze niet erg onderhoudsgevoelig.

Je hebt verschillende generaties en ik heb de oudste uit 82, die heeft nogal wat aandachtspuntjes. Maar met jouw budget kun je beter kijken naar de nieuwere generaties. De supers zijn er vanaf 88 geloof ik, die ken ik verder niet specifiek. In het magna topic zitten genoeg ervaringsdeskundigen.

Ze zijn wat lomper dan de lichtere rebel die je noemt, maar daar krijg je dan ook het vermogen weer voor terug. Die Rebel 500 vind ik overigens qua looks ook erg mooi.
 
Klinkt logisch. Heb inderdaad naar verschillende VF750c's gekeken. Zijn deze allemaal de "supermagna"? De een heeft de uitlaten die schuin naar boven lopen en de ander heeft gewoon rechte pijpen.

Die met de puupjes naar boven (dubbel) zijn de supermagna's,
Hoewel er ergens vast wel zijn die zijn verbouwd oid en de uitlaten 'recht' hebben (om de uitzonderingsgevallen weer even voor te zijn :+ )
 
full

full

Dit is mijn (super) magna.
Met forward controles.
De supers zijn van 87 en 88 in 88 zijn de 750 cc weer gemaakt.
Ik kan op de motor heel comfortabel rijden.
Kan er lekker mee touren en er zit ook heel wat vermogen in t blok.
Ook veel koppel.
de nieuwe generatie vind ik persoonlijk niet erg mooi en deze zijn ook aangedreven met ketting wat weer extra onderhoud vergt.
 
De uitlaten zijn trouwens aftermarket.
De gewone uitlaten staan iets verder omhoog en zit een wat timmer geluid in.
Deze zijn half open .echt mooi geluid.
Oordopjes zijn geen overbodige luxe
 
Heren van het goede leven!

Inmiddels rijd ik alweer bijna 10 jaar motor, voornamelijk supersports en supermoto's. Nu wil ik graag een motor erbij waar ik een beetje relax kilometers mee kan maken :)

Zelf zat ik te kijken naar de volgende modellen:
Honda VT500 - 54pk 183kg
Honda VT600 - 41pk 207kg. --> is een 4-bak
Honda VT750 - 68pk 220kg
Honda Rebel 450 - 38pk - 174kg
Kawasaki LTD 454 - 50pk 190kg --> nog niet in het echt gezien, maar hij lijkt behoorlijk klein op foto's.
Van de genoemde modellen heb ik alleen ervaring met de Kawa LTD 454. Vrij licht en best hoogtoerig.
Bij 135 km/u houd het op de snelweg op vanwege het lichte gewicht.
Ook bv. provinciale wegen krijg je flinke klappen te verduren als je met een snelheid van ca. 100 km/u een tegemoetkomende vrachtwagen passeert.
Ik zou voor iets zwaarder gaan met een laag zwaartepunt. Ik heb 3 jaar lang een Yam. 1100 Dragstar gereden en dat rijdt heerlijk. Veel power (ook onderin) laag zwaartepunt. Alleen duwend verplaatsen is een hele krachttoer. Het is wel een ruggenbreker. Na een uur rijden behoorlijk last van mn rug. Wellicht helpt een ander stuur waardoor je ietsje meer voorover gaat zitten in plaats van aan het stuur te "hangen" Ik heb nu een Suz. 700 Madura (ouwetje uit 1985) maar wat een power en genot om erop te rijden. V4 blok eronder. Maar ook hier ga ik een recht stuur op monteren. Ook met dit stuur (hetzelfde stuur als een Yam. Virago) ga je iets achterover "hangen". Het gevolg is dat je een tijd met een doorgezakte bolle rug rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan