Stator dynamo brandt steeds door

OgriUK

MF veteraan
7 jul 2009
12.626
2.507
Cruquius
Ik rij op een Triumph Speed Four uit 2004. Elke 10 of 15.000 km branden de wikkelingen van de stator van mijn dynamo door, nu al voor de vijfde keer. De Triumph monteur (steeds dezelfde) zegt dat het te maken heeft met oververhitting. Dit zou niet met het merk te maken hebben maar met de locatie van de dynamo, op de krukas. Inderdaad trad bij mijn vorige motor, een Honda XR600R, dit probleem ook vaak op. Ook werd oude en daardoor zure olie genoemd als mogelijke bijdrage aan dit probleem (zou de draden aantasten); er werd geadviseerd de olie om de 6000km te vervangen, conform fabrieksinstructie. Er zijn ook al bypasses gemaakt met dikkere draden naar de accu, en de laatste keer is voor de zekerheid ook de accu vervangen. Ook voor de stator zijn dikkere draden gebruikt. De spanningsregelaar is nog niet vervangen, die zou niet defect zijn. Bij een andere Triumph garage in de Bollenstreek wordt beweerd dat de vervangingsstators die zij gebruiken nooit doorbranden, maar ik heb die zaak altijd minder serieus genomen dan mijn vaste garage. (Nu, 5 stators later, lijkt dat overigens geen sterk argument meer te zijn om niet naar die andere zaak te gaan.)

Kent iemand het genoemde probleem en is er beter advies dan steeds weer te (laten) repareren?
 
Doe voor de grap eens 10% minder wikkelingen als je hem opnieuw laat wikkelen. Er van uit gaande dat je even de opbrengst van de huidige stator weet (tech specs?) en dat goed gaat met de vraag van je motorfiets.

Een andere mogelijkheid is de koeling van de stator verbeteren, maar dat is lastig bij een dynamo met permanente magneten die in het blok zit.
 
Bedankt voor het antwoord, jij denkt dus ook dat het probleem structureel is (gerelateerd aan het ontwerp)?

Het zou kunnen. RSV twins fikken ook regelmatig de stator eruit. Heeft Aprilia een heel mooi setje voor gemaakt, met een minder sterk vliegwiel en een kleinere stator, en die blijven heel. Kost alleen wel ruim €1000. In die situatie is er dus als oplossing een lichtere dynamo bedacht.
 
Het zou kunnen. RSV twins fikken ook regelmatig de stator eruit. Heeft Aprilia een heel mooi setje voor gemaakt, met een minder sterk vliegwiel en een kleinere stator, en die blijven heel. Kost alleen wel ruim €1000. In die situatie is er dus als oplossing een lichtere dynamo bedacht.

Heb ondertussen al meer dan dat uitgegeven aan het probleem. En shit, die motor die jij noemt stond zeer hoog op mijn "volgende motor lijstje".

Nogmaals, bedankt.
 
Ja, dat bedrijf heb ik hier al eerder de revue zien passeren. Zal es kijken, dank je. Prijs indicatie valt mee, zie ik.

Prijs is niet van belang in dit geval, een oplossing wel.
Hans heeft veel ervaring en zoekt naar oplossingen, modificaties etc.
Soms is het probleem de gebruikte materialen, soms is de oplossing het anders wikkelen van de stator en een andere keer weer de bedrading van de motor, of het gebruik van een ander type regelaar.
Hij geeft 2 jaar echte garantie en dat kan alleen als je de juiste oplossing hebt gevonden.
Als hij die nog niet heeft gevonden zal die je dat ook vertellen.
 
Prijs is niet van belang in dit geval, een oplossing wel.
Hans heeft veel ervaring en zoekt naar oplossingen, modificaties etc.
Soms is het probleem de gebruikte materialen, soms is de oplossing het anders wikkelen van de stator en een andere keer weer de bedrading van de motor, of het gebruik van een ander type regelaar.
Hij geeft 2 jaar echte garantie en dat kan alleen als je de juiste oplossing hebt gevonden.
Als hij die nog niet heeft gevonden zal die je dat ook vertellen.

OK, bedankt, ik ga daar vandaag nog langs!
 
"De spanningsregelaar is nog niet vervangen, die zou niet defect zijn."

Hoe zeker ben je daarvan. Is de wisselstroom zijde dan de spanningsregelaar doorgemeten?
Goeie tip. Als hij aan de gelijkspanningkant goed regelt, dan kan hij aan de wisselspanningkant wel op één poot een kortsluiting hebben.
 
Prijs is niet van belang in dit geval, een oplossing wel.
Hans heeft veel ervaring en zoekt naar oplossingen, modificaties etc.
Soms is het probleem de gebruikte materialen, soms is de oplossing het anders wikkelen van de stator en een andere keer weer de bedrading van de motor, of het gebruik van een ander type regelaar.
Hij geeft 2 jaar echte garantie en dat kan alleen als je de juiste oplossing hebt gevonden.
Als hij die nog niet heeft gevonden zal die je dat ook vertellen.

Net bij Hans geweest, je had niet overdreven! Onder het genot van een stuk taart en koffie heeft hij mij uitgelegd wat er aan de hand was en wat hij eraan gaat doen. Plus nog honderd andere interessante verhalen, wat een aparte en leuke kerel. En waarschijnlijk klopt het wat hij denkt en zegt.
 
Als je een permanente magneten-dynamo hebt.. en de stator fikt steeds door.. mijn eerste idee is dat de regelaar iets nbiet aankan maar als de laadspanning i.o. is dan..
eh, Uit hoeveel magneten bestaat de rotor? Kun je jer 2 uitrossen zonder de balans in gevaar te brengen?
- zomaar een ideetje-
 
Net bij Hans geweest, je had niet overdreven! Onder het genot van een stuk taart en koffie heeft hij mij uitgelegd wat er aan de hand was en wat hij eraan gaat doen. Plus nog honderd andere interessante verhalen, wat een aparte en leuke kerel. En waarschijnlijk klopt het wat hij denkt en zegt.
Klinkt goed. Die taart heb je in ieder geval.
 
Net bij Hans geweest, je had niet overdreven! Onder het genot van een stuk taart en koffie heeft hij mij uitgelegd wat er aan de hand was en wat hij eraan gaat doen. Plus nog honderd andere interessante verhalen, wat een aparte en leuke kerel. En waarschijnlijk klopt het wat hij denkt en zegt.

Hans heeft de stator van mijn SP2 ook gedaan. Met het gewenste resultaat uiteraard :Y
 
En weer doorgebrand! Er zat nog een stekker tussen die flink aangetast was, Sevior maakt er een spoedopdracht van.

Het gebeurde afgelopen weekeind, ik zou toe eigenlijk mijn broer in Spa ontmoeten om dan samen naar de Moezel door te rijden. Omdat de dynamoperikelen mij niet het gevoel geven dat mijn motor erg betrouwbaar is (vorig jaar bij een ritje door de Eiffel dacht ik steeds dat het weer zover was als de zon op het engine management lampje scheen), was ik op het laatste moment bang geworden en had ik afgezegd. Nu gebeurde het bij een ritje in de buurt.
 
Welk merk accu zit er in :? en de regelaar, is die ook écht wel goed :? en ook origineel :? en heb je misschien extra verbruikers gemonteerd op je motor :?
Extra verbruikers bij een permanent magneet systeem zal niet meetellen omdat het systeem ruim overbemeten is. Bij weinig verbruikers heeft alleen de spanningsregelaar het zwaar, de wikkelingen hebben het altijd zwaar.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan